1. מה הן מטרות בדיקות הרישוי התקופתיות?
בדיקות הרישוי התקופתיות נועדו להבטיח, שהרכב הנע בכבישים יהיה כשיר ותקין מבחינה בטיחותית ובכל הקשור להשפעתו האקולוגית על הסביבה, כגון: זיהום עשן ורעשים.
אין הרישוי בודק את תקינות המערכות והמכללים האחרים, ואינו מעיד על מצבו הכללי של הרכב. תקנות התעבורה, הדנות במצב הרכב ובפיקוח על תקינותו, קובעות כי תיערך בדיקה מדי שנה לכל רכב רגיל, ואילו לרכב מיושן, שיוצר לפני 19 שנים ומעלה, חידוש הרשיון יחויב פעמיים בשנה.
לפני הרישוי יצטייד בעל הרכב המיושן באישור תקינות ממוסך מורשה.
2. מי הוא איגוד מכוני הרישוי והיכן הוא פועל?
באיגוד חברים מירב מכוני הרישוי ומכוני הבדיקה לקניית ומכירת רכב בארץ, אשר הוסמכו על ידי משרד התחבורה.
האיגוד מקיים וועדות טכניות, וועדות אתיקה מקצועיות ובוררות משותפת עם איגוד המוסכים והמועצה לצרכנות.
איגוד מכוני הרישוי פועל במסגרת איגוד לשכות המסחר – לארגן פעילות מקצועית והדרכתית לקידום ענף מכוני הרישוי והעוסקים בו, וליצור קשרי מסחר והזדמנויות עסקיות עם ארגונים בינלאומיים בחו"ל.
3. המכונית שלכם עברה את מבחן הרישוי השנתי. האם היא בטוחה לחלוטין לנסיעה?
בטיחות מושלמת משמעה מניעת כל מקרה הכשל מראש. ברישוי השנתי בודקים את התאורה, בלמים, זיהום אוויר, היגוי, מערכת ההנעה, גודל הצמיגים ושלמותם, נזילות וחופשים מכניים. במתכונת הנוכחית של הבחינה, אין בודקים מספר מכללים בטיחותיים, וחלה חובה על בעל הרכב להיות מודע לכך.
דוגמאות לא חסרות, ובהן: בדיקה ממוחשבת של יעילות בולמי הזעזועים ולא רק דליפות ונזילות, איזון צמיגים ואחידות במבנה ותכונות כל ארבעת הצמיגים ולא רק מידות זהות, תקינות נורות האזהרה בלוח המחוונים ובכלל זה תקינות חשמלית של המערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה, שחיקת חגורות בטיחות בקטעים שאינם חשופים לעין הבוחן, כריות אוויר ומנגנוני קדם מותחן, מנגנון הפחתת עוצמת הבלימה בגלגלים האחוריים בכלי רכב ישנים ועוד.
4. כיצד מסייע חיבור מכוני הרישוי למחשבי משרד התחבורה, במניעת זיופי רשיונות רכב?
המידע שמתקבל מאפשר לרוכשי רכב משומש לקבל, בזמן אמת, עדכון אמין להיסטורית הרכב והשינויים הטכניים שבוצעו בו. כמו למשל החלפת מנוע או עדכון מידות הצמיגים.
המידע מציג נתונים על מבחני רישוי ובדיקות שנערכו בעברו של הרכב. כמו כן, ניתן לאתר כלי רכב הרשומים כגנובים או מזויפים עוד לפני ביצוע הבדיקה, וכן כלי רכב שהורדו מהכביש בשל ליקויי בטיחות.
5. אילו תעודות תקינות, החתומות על ידי המנהל המקצועי, נדרשות כתנאי לביצוע או לסיום מבחן רישוי שנתי?
• תעודה בדבר תקינות מערכת בלמים פנאומטית.
• תעודה בדבר תקינות רכב מיושן – רכב מעל 19 שנה.
• תעודה בדבר תקינות מונית בתום 10 שנים משנת יצורה.
• תעודה בדבר תקינות מערכת בלמים – רכב מעל 15 שנה.
• תעודה בדבר תיקון/בדיקה לרכב שנפסל במבחן רישוי שנתי.
• אישור תיקון רכב עפ"י תקנה 309 לתקנות התעבורה.
6. מה היא ההוראה לגבי מיקום בדיקת רכב לפני קנייה?
מכוני בדיקה לקניית רכב ומכירתו מחויבים לעמוד בתנאים אשר בגינם ניתן להם רשיון מפעל לביצוע הבדיקות. הרשיון ניתן על ידי משרד התחבורה ומחייב את בעליו לבצע את הבדיקות בתוך כתלי המכון בלבד.
היו מקרים שבהם מכוני בדיקה הוציאו בוחנים לתוך מגרשי הליסינג ואתרי סוחרי רכב, ושם ביצעו את הבדיקות ללא ציוד מתאים וללא אישורים מתאימים. כדי למנוע תופעה זו, הוציא משרד התחבורה הוראה האוסרת על בדיקה מחוץ למכון, על מנת שבמידה שיימצא ליקוי בבדיקה, ניתן יהיה לפעול כנגד מבצע הבדיקה ולא באמצעות סוחר הרכב שממנו נרכש הרכב.
7. כיצד בוחן מיומן במכון לבדיקת רכב יכול לאמת את המרחק שהרכב עבר בפועל לעומת הרשום?
ככל שהפער גדול יותר, ישנם יותר סימנים מחשידים המעידים על זיוף אפשרי. רצוי לשים לב במיוחד לבלאי בתא הנוסעים, המעיד על שימוש מרובה ברכב, כגון – כסאות בלויים וכיסויים מרופטים.
בוחן מנוסה יבדוק ביסודיות תיקוני פחחות וצבע, נזילות ממכללי הרכב, מצב המנוע ומצב הצמיגים.
החלפת צמיגים מקוריים או מקצתם, מעורר חשדות, ובמיוחד כשרכב גמע מרחק מועט יחסית, לכאורה.
8. כיצד לקרוא את תוצאות בדיקת המכון לבדיקות רכב?
אין לצפות כי הבדיקה של רכב משומש תציג נתונים כשל רכב חדש. מכוני בדיקות רכב חוששים מתביעות נזיקין מלקוחות ממורמרים, ששילמו ממיטב כספם עבור הבדיקה, ולכן נטייתם הטבעית היא להחמיר ולפרט כל פגם ופגם.
גם מערכות הבדיקה הממוחשבות, המותקנות בחלק ממכוני הבדיקה, מאפשרות לקבל תמונת מצב אובייקטיבית ועדכנית למצב הרכב.
לכן, אין לאבד את הצפון מטופס בדיקה גדוש בהערות. קיימו שיחה עם הבוחן עצמו ומומלץ גם להתייעץ עם מומחה אמין.
9. האם ניתן להסתמך בוודאות על טופס בדיקת הרכב שמציג בפנינו מוכר הרכב או הסוחר?
קיים חשש לניגוד עניינים בקשר שבין סוחרי הרכב ואתרי מכירות הרכב לבין מכון הבדיקות המשרת אותם, בנוגע לרמת האובייקטיביות של הדיווח האמיתי למצב הרכב הנבדק. אסור כמובן לדבר בהכללות, ומכון בדיקות שמכבד את עצמו לא יפעיל שיקולים זרים שיפגע בתדמיתו. אולם, לצערנו היו מכונים שסרחו ועניינם הגיע אף לערכאות.
מומלץ לרוכש הרכב לבדוק את ה"כלה" במכון בדיקות רכב, על פי בחירתו, במידה ומתעורר צל צלו של חשש מהעסקה.
החיסכון של כמה מאות שקלים עלול לעלות הרבה כסף, מה גם שאם יימצא בעתיד ליקוי ברכב, הרוכש לא יוכל לתבוע את נזקיו ממכון הבדיקה, היות והוא לא היה צד בביצועה.
10. מה היא תקנה 309 לשימוש ברכב שניזוק?
בעליו של רכב, קצין בטיחות או מי שהשליטה על הרכב בידו, לא ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר להשתמש בו אם נגרם נזק למערכת ההיגוי ולבלמים, לשלדת המרכב מעבר לקו הגלגלים, פגיעה בין הסרנים, בעמודי המרכב כשהשלדה היא חלק אינטגרלי של המרכב, או כשהשלדה היא חלק מהרכב, אלא לאחר שהרכב תוקן וניתנה עליו תעודת בדיקה בידי מנהל מקצועי במוסך מורשה הרשאי לתת תעודות בדיקה על פי צו הפיקוח על המצרכים והשירותים. במידה ולא ניתנה תעודת בדיקה, יודיע על כך המנהל המקצועי במוסך המורשה לרשות הרישוי.
11. מדוע תקנה 309 כל כך חשובה למימוש זכויות בעל הרכב?
תקנה זו היא אולי החשובה ביותר, לשמירה על זכויות בעל הרכב, לאחר פגיעה קשה בתאונה. התקנה נועדה להסדיר את הבדיקה הטכנית של הרכב, לאחר תיקונו, במכללים המוגדרים כבטיחותיים, כדי לוודא שהוא תוקן כהלכה ונבדק בדקדקנות.
אין זה סוד, שישנם גורמים בענף הרכב שרוצים לתקן את הרכב בעלות נמוכה וללא בדיקה, ולכן כבעל רכב אל תוותר.
12. כיצד תם עידן התחום האפור בבחינת הרכב בישראל?
חידושי טכנולוגיית הרכב, האלקטרוניקה והמחשבים, הצעידו את הרכב המודרני בצעדי ענק קדימה, ומחייבים את שיטות ותהליכי הבדיקה להתאים עצמם לרוח ולצורכי התקופה.
בישראל עוקבים אחר החידושים וההתפתחויות, והדור הנוכחי של הציוד המשוכלל מצליח יותר מבעבר בדיאגנוסטיקה ובאיתור תקלות, שאינן תלויות רק בגורם האנושי.
בעולם הרחב קיימת מערכת הגדרת דרגת חומרת הליקוי, ובמיוחד סיווג הפגמים המסוכנים. פגם שמוגדר בדרגה גבוהה מחייב להשבית את הרכב לאלתר, ולמנוע ממנו כל אפשרות להוות סכנה לעצמו ולסביבה.
13. מהי הדרישה ממכוני רישוי חדשים בעניין הפרדת מסלולי הרישוי?
להפריד בין רישוי רכב פרטי לבין רכב כבד. הדרישה נועדה להעמיק את הבדיקות השנתיות באוטובוסים וברכב משא כבד, וזאת בשל מעורבותם הגדולה בתאונות דרכים.
מסלולי הרישוי הנפרדים הם עד ארבעה טון ומעל ארבעה טון, וכוללים מכשירי בדיקה ומדידה ממוחשבים שמשפרים את איכות הבדיקה.