דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג - תפעול הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...


1. באילו נסיבות חל איסור על הנהג לנהוג ברכב ?

• הוא אינו בקיא בהפעלתו, ובשימוש בו הוא שרוי במצב העלול לסכן עוברי דרך.
• הוא נתון תחת השפעת סמים או משקאות משכרים.
• הוא אינו מסוגל לנהוג ברכב בביטחון סביר, מחמת מצב נפשו, מחמת חולשה, או ליקוי גופני.
• הוא במצב השולל ממנו את השליטה ברכב או את ראיית הדרך והתנועה בה.

2. מה הם הגורמים ההופכים את השימוש בטלפון נייד, בעת נהיגה למסוכן ?

הסיכון בשימוש ללא דיבורית גוזל מהנהג אחת משתי ידיו ופוגע משמעותית בכושר הראיה לצדדים. גם השימוש עם דיבורית מחלק את הקשב בין השיחה לדרך, ובמיוחד בשיחה החורגת מעבר להעברת מידע רגיל. חיוג ושליפת מספרי טלפון ממאגר הזיכרון מחייבים התמקדות במכשיר, וצלצול פתאומי גוזל גם כן את תשומת הלב.

3. מה הן ההנחיות בשימוש בטלפון נייד בעת נהיגה?

• בעת שיחות טלפון המחייבות את תשומת לבך , הפחת את מהירות הנסיעה, ובדרך מהירה סע בנתיב הימני.
• במעבר למצב תנועה מורכב או לא מוכר, בקש מבן שיחתך להמתין על הקו.
• במצבי נסיעה מסוכנים, הנח לטלפון לצלצל , כשתא ההודעות שלך מופעל.
• בדוק את פקודות הדיבור בבקרה הקולית, ובמקרה הצורך חזור עליהם שוב.
• תכנת את מספרי הטלפון החשובים לך לחיוג מקוצר, ובכך לא תצטרך לחייג תוך כדי נסיעה.
• כתיבה או קריאת דואר אלקטרוני או sms מסוכנת בעת נהיגה.
• כשמכתיבים לך מספר טלפון, תוך כדי שיחה, ניתן במכשירים מסוימים לקלוט אותו קולית בזיכרון.
• הקפד להפעיל את התפקוד האוטומטי לקבלת שיחה.
• הקפד ללמוד את אופן תפעול הדיבורית.
• הזהר מראש את המטלפן כי אתה משתמש בדיבורית, במקרה של נושאים שאינך מעוניין שהנוסעים האחרים ישמעו את תוכנה.

4. מה הם יתרונותיו של הטלפון הקבוע ברכב ?

המכשיר אינו נשלף ולכן אין צורך להקטינו. המקשים גדולים ונוחים מאוד להפעלה, והמסך גדול וברור. גם ללא מבט כלל ניתן ללחוץ על כפתורי ההפעלה. יש לו מערכת חיוג קולית משוכללת,המאפשרת הקלטת קיצורי דרך בין התפריטים. מרגע שנכנס הטלפון הסלולארי הראשון לרכב, והפך שעה אבודה לשעת עבודה , הניסיונות להוציאו הפכו למלחמה אבודה.

5. כיצד לשחרר דלתות נעולות בחרום ?

מכוניתכם ננעלה והמפתחות נשארו בפנים?! להלן שיטה אפשרית לחסוך את פריצת הדלת או טרטור הקשור בהבאת המפתחות הרזרביים :
• התקשרו למישהו בבית עם הסלולארי שלכם.
• עמדו עם הטלפון הסלולארי במרחק חצי מטר מהדלת וכוונו את האוזניה כלפי המכונית.
• בקשו, ממכירכם שמעבר לטלפון ללחוץ על הקוד לשחרור הנעילה בשלט שבבית, וברוב המקרים מכוניתכם תיפתח.

6. כיצד ניתן לשפר ביצועי הנהיגה בסיוע סימולטור ?

ישנן תוכנות חדשניות ומתוחכמות, המאבחנות את יכולת תגובת מוח הנהגים בתחומים של: מהירות ומרחק, זיכרון ומהירות תפיסה, חלוקת קשב, אומדנים של זמן, קשר עין – יד ועוד. על סמך אבחון זה נמסרת לנהג תוכנית אימונים לשיפור היכולות.
ניסויים הראו כי אימון בתוכנה על גבי המחשב משפר את ביצועי המוח במגוון תחומים הנדרשים לנהיגה.

7. מה הן ההוראות באשר למילוי דלק ברכב ?

בתקנה 160 נקבע כי לא ימלא אדם את מכל הדלק של הרכב המנועי ולא יסיר מכסה פתח המכל כל עוד התקיימו התנאים הבאים : מנוע הרכב פועל, הרכב נמצא בקרבת אש, עשן או אדם מעשן. תחנות דלק שבהן לא מקפידים על הוראות החוק בנושא מומלץ להדיר רגלינו מהם.

8. כיצד ניתן למנוע היווצרות של ריח לא נעים בתא הנוסעים בעת הפעלת מזגן ?

הלחות שקיימת ברכב מתעבה על המאדה של מערכת המיזוג. כאשר מפסיקים את פעולת המזגן, אוורר יחד, נוצרים ריחות לא נעימים, במיוחד כאשר הנוסעים מעשנים. מומלץ, להפסיק בשלב ראשון את פעולת מיזוג האוויר ורק לאחר זמן מה את פעולת המאוורר. בכך הלחות תנוקז דרך צינורית מיוחדת אל עבר הכביש, ותימנע היווצרות לחות במאדה.

9. מה הם יתרונותיו של טכוגרף דיגיטלי ?

הטכוגרף הדיגיטלי מודד זמן, מהירת נסיעה, ואת מרחק הנסיעה של הרכב. הוא מותקן בלוח המחוונים ומחובר ישירות למערכות הבקרה הממוחשבות של הרכב. בטכוגרף הדיגיטלי אין מחט שרושמת את הנתונים ואין יותר רישום על גבי דסקיות נייר. הנהג יכול להניע את רכבו רק לאחר הכנסת הכרטיס החכם, ומאפשר לקופסא השחורה לצבור נתונים שנאספו בשנת פעילות מלאה, ואילו הכרטיס החכם צובר נתונים שנאספו במשך 28 יום לפחות.

10. מתי נידרש להדליק אורות מעבר בשעות היום ?

החוק מחייב בהדלקת אורות חזית ופנסים אחוריים בכל נסיעה ובכל דרך מ-1 בנובמבר עד 31 במרץ בשנה הבאה, באוטובוסים משאיות במשקל 15 טונות ומעלה, במוניות , ובאופנועים.
לכלי רכב אחרים ובהם מכוניות פרטיות ומסחריות עד 15 טון הדרישה להדלקת אורות ביום מחייבת רק בדרך לא עירונית.

11. מדוע חשוב להכיר את ספר התפעול והאחריות של הרכב.?

הנהג הממוצע לא משקיע אנרגיה רבה להכרת רכבו, ולרוב לא יודע כיצד מתפעלים אותו כהלכה. חשוב ללמוד את תנאי האחריות של הרכב ולדעת מה כוללת אחריות היצרן. הצרכן לא אמור לשלם על תיקון הכלול באחריות.

12. מה הם פעילותיו של הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, הפועל בלשכת המסחר?


• יוזמת ביטול המע"מ להשכרת רכב לתיירים.
• הקמת ממשק מקוון, בגביית האגרה, בזמן סביר, באמצעות קבלת נתוני הנסיעה בכביש 6
• ייעול העבודה מול אגפי משרד התחבורה.
• שינוי נוסח תקנות התעבורה, בדבר שימוש ברשיון נהיגה בינלאומי.
• הסבת דוחות משטרה לסמך פלט מחשב של החוזה.

13. כיצד משתנה תפעול הרכב הממוגן והתנהגותו בכביש ?

תוספת משקל המיגון משפיעה על התנהגות הרכב בכביש, ומחייבת חיזוקים למערכת ההסעה. עובי הדיפונים וסוגי חומרי הגלם תלוי במידת ההגנה הנדרשת- החל מעמידה בפני נשק קל ומקלעים וכלה הרימונים ומטעני נפץ. המפלצת הכבדה משנה את כושר ההאצה, בלימה, היגוי, ספיגת זעזועי דרך ויציבות הנסיעה. מערכת בקרת יציבות הינה כורח המציאות, לצד צמיגים חסיני נקר-תקר.

14. כיצד תורמת מערכת בקרת היציבות להפחתת הקטל בכבישים?


קיימת בעולם תמימות דעים ליכולת המוכחת של מערכת בקרת היציבות על מניעת תאונות דרכים וצמצום ההרוגים והפצועים. אף שמערכת זו אינה נכללת בדרישות החובה מרכב פרטי חדש, חושבני כי יש מקום לשקול את שילובה בארץ – בכל מגוון הדגמים והגדלים, הן בהפחתת המיסוי והן בתמריצי ביטוח.
לאור פרסום מבחני הריסוק של פרויקט EURO-NCAP יצאו ראשי הארגון האירופאי בפנייה לכל יצרניות הרכב להציע ללקוחות מערכות בקרת יציבות, ולכל רוכשי המכוניות החדשות שלא לוותר על המערכת.
מחקרים של מינהל הבטיחות הפדרלי האמריקאי ושל מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח מעלים ששיעור המעורבות בתאונות של רכב בודד, המצויד בדובשנית טכנולוגית זו נמוך בכ-35% מאשר באותם דגמים רגילים, וברכבי שטח וטנדרים השיעור מוכפל.

15. מדוע העומס המוטל על נהג הרכב הכבד גדול משמעותית משל נהג הרכב הפרטי ?

בתאונת דרכים מתרחש אירוע חריג, שדורש מנהג הרכב להגיב במהירות, ולהתנהג לעיתים בצורה שונה מהאינסטינקט שלו. תאורטית, ניתן למנוע תאונות שבהן מעורבים נהגי רכב כבד, תוך התחשבות במגבלות הבאות:
• נהיגה עם משקל כבד עלולה להיות מונוטונית ומשעממת. הנהג יטה ללקות בחוסר סבלנות ולקבל החלטות פזיזות. הקפדה על עצירת מנוחה והתרעננות יסייעו למניעת אסון.
• בגרירת מטען, הנהג מחלק את הקשב שלו בין משימות הנהיגה ואבטחת שלימות המטען. הורדת מהירות תמנע פגיעה במטען ותפחית את סף ההתהפכות בסיבובים
• בשל גובהו של תא המטען ישנם שטחים מתים, הדורשים מהנהג להשלים את החסר באמצעות דמיון או ניחוש. מעמסה זו גורמת להצטברות עייפות וחוסר תשומת לב לתרחישים מסוימים בדרך.
• מרחק הבלימה רב יותר משל רכב פרטי, ועל הנהג לחשב מהירות, מרחקים וזמני בלימה. העומס המנטלי רב יותר לאור אמצעי ההאטה השונים שעומדים לרשותו, והעומסים המשתנים של המטען.

16. האם רכבי השטח הם אנטי חברתיים?

ספר שיצא לאור בארה"ב, בשם "גבוה וחזק – רכב השטח" טוען כי רכבי השטח מאיימים הן על איכות הסביבה והן על הבטיחות בכבישים. הפגושים הגבוהים פוגעים באכזריות רבה יותר בהולכי רגל ובמכוניות פרטיות, ומידת יציבותם מופחתת.

17. כיצד ניתן להתאים את רעש הרכב לטעמי הלקוחות?

באמצעות טכנולוגיה ממוחשבת חדישה, ניתן לדמות את פעולת המנוע ומערכת הפליטה, ולשמוע את הרעשים שיתקבלו בפועל, וזאת מבלי שנדרש ליצור ולו רכיב מכני אחד. היעד הוא ליצור רעש נעים בהתאם לדרישות הלקוחות.
מהנדסי אקוסטיקה עונים על דרישות יצרני הרכב, לאותם דגמים שהרעש הופך להיות חלק מאופי הרכב.

18. כיצד הרכב ביום המחר ישמור על חיינו טוב יותר?


עתיד בטיחות הרכב והנהיגה ישלט באמצעות רובוטים חדשים, שיש להם יותר מוח מאשר כוח. אלו הן מכונות שמכירות את עצמן ויכולות לטפל אוטומטית במניעת תאונות דרכים, לעיתים קרובות אפילו בצורה יעילה יותר מאשר בני האנוש שתכנתו אותן.
רובוטים אלו אינם אותם מכללים מכנים חסרי שכל שמותקנים בקווי הייצור. לכל אחד מהם יש תמונה מפורטת של התפעול הפנימי שלו, המקודד במודלים מבוססי תוכנה, למצוא פתרונות במשברים שלא נחזו מראש. באמצעות אינטליגנציה מלאכותית.
ניתן להפחית עד לאפס את הכשלים של יותר מ-30 מעבדי מחשב הנמצאים בכל רכב מודרני.
במכונית מותקנים תריסרים של מעבדים, הקרויים יחידות בקרה אלקטרוניות, שמנטרים ומבקרים פונקציות שונות באמצעות תוכנה קונבנציונאלית.
לנהגים אין לא את הזמן ולא את הכישורים הדרושים לשים לב לבעיות כמו: מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה, כריות אוויר, לחצי אוויר בצמיגים, טמפרטורות מנוע, לחצי דלק, רמות פליטה וכדומה. הרובוטים החדשים יגיבו לכשלים פנימיים של המכונית מיד עם התרחשותם, או אפילו לפני כן.
עד שהרובוטים יתפסו פיקוד, כדאי לנו הנהגים לסמוך לא רק על חושינו ותבונתנו, למען השמירה על חיינו.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים

 

פורסם לראשונה ב- 01.01.07

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. יש פה טעות 
    שי , 18-05-2011

    הדבר הזה לא עובד:

    5. כיצד לשחרר דלתות נעולות בחרום ?

    מכוניתכם ננעלה והמפתחות נשארו בפנים?! להלן שיטה אפשרית לחסוך את פריצת הדלת או טרטור הקשור בהבאת המפתחות הרזרביים :
    • התקשרו למישהו בבית עם הסלולארי שלכם.
    • עמדו עם הטלפון הסלולארי במרחק חצי מטר מהדלת וכוונו את האוזניה כלפי המכונית.
    • בקשו, ממכירכם שמעבר לטלפון ללחוץ על הקוד לשחרור הנעילה בשלט שבבית, וברוב המקרים מכוניתכם תיפתח

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה