רבים מרוכשי הרכב מקציבים לטובת העניין תקציב שנחשב "לא גבוה". ביחס למשכורת הממוצעת של הישראלי, סכום של 40,000 שקל הוא ממש לא מובן מאליו - אבל כשמכונית משפחתית חדשה עולה 130,000 שקל, לעיתים נראה שלא יהיה פשוט למצוא משפחתית ראויה בסכום של כ-30% מכך. עבור בעלי המשפחות, רכב חדש יחסית ומספיק גדול הוא צורך כמעט חיוני. היכולת לקנות רכב מבלי לפחד להיתקע בצד הדרך עם שני זאטוטים צווחים בכיסאות בטיחות, מכתיבים לעיתים קניה של רכב חדש בסכום גבוה בהרבה מהמצוי.
סכום של 40 אלף שקל מאפשר רכישה של מכוניות רבות, מהן כאלו שמתאימות לקהל שצריך משפחתית מרווחת וגם אמינה. במחיר הזה גם אפשר לקנות מכוניות מיני כמעט חדשות ומכוניות סופר מיני רבות, אבל בכתבה שלפניכם נתמקד במכוניות שיכולות לשמש משפחה.
מחירי המחירון המוצגים הם מחירי מחירון יד 2 (ולא לוי יצחק) והמחירים בפועל הם מחירים שבהם מוצעים הרכבים בשוק, בין אם באתרי יד שנייה ובין אם בחברות הליסינג והטרייד אין.
מכוניות משפחתיות 1. שברולט קרוזשנה: 2013
מנוע: 1,600 סמ"ק
מחירון יד 2: 40,000 שקל
מחיר בפועל: 47,000-39,000 שקל למכוניות מהשנתונים 2012-2013.
רכב משנת 2013 נכנס לתקציב? בדרך כלל התשובה היא שלילית, אבל איכשהו הגרסה הפשוטה ביותר של הקרוז משתרבבת לשם. לקרוז יש תיבת הילוכים פשוטה ומנוע לא מבריק, גם מבחינת צריכת הדלק - אבל דווקא בשנתונים האלו, 4 שנים לאחר השקתה, רבות ממחלות הילדות כבר נפתרו.
באותם שנים שווקה הקרוז גם בגרסאות מאובזרות יותר שעולות כמובן יותר. לצד המנוע הפשוט הוצע באותן שנים גם מנוע טורבו חזק בהרבה (140 כ"ס) שהופך אותה למכונית מאוד מהירה. בגלל שרבות מהמכוניות שמסתובבות בשוק בשנים הללו הן דווקא מהגרסאות המאובזרות יותר, מחירן גבוה במעט מהתקציב. אבל אל תתפלאו אם תצליחו להוריד כמה אלפי שקלים ממחיר הרכב ולצאת לדרך עם שברולט מאובזרת או חזקה.
הסיבות למחיריה הנמוכים מראש של הקרוז הן מוניטין אמינות פחות מוצלח וגם מכירות רבות של הקרוז לציי הרכב.
2. רנו פלואנסשנה: 2011-12
מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין או 1,500 סמ"ק דיזל
מחירון יד 2: 34,900 – 39,700 שקל
מחיר בפועל: 26,000 - 43,000 שקל
רנו פלואנס היא מכונית מאוד מרווחת. יש לה מושב אחורי גדול מאוד ותא מטען ענק, כך שלצרכים משפחתיים היא יכולה להיות נפלאה. בנוסף, הפלואנס היא מכונית מאוד נוחה עם מערכת מתלים שיודעת לשכך את רוב סוגי המהמורות.
מצד שני, מנוע הבנזין חלש יחסית והוא צריך להזיז רכב מאוד גדול - אז אל תצפו לצריכת דלק מבריקה במיוחד. גרסת הדיזל חזקה וחסכונית הרבה יותר, אבל במחיר הזה תמצאו בעיקר מכוניות עם קילומטראז' גבוה במיוחד.
3.MG350שנה: 2011-12
מנוע: 1,500 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 38,000 שקל
מחיר בפועל: 31,000 - 38,000 שקל
MG350, למי שלא יודע, הוא רכב שמגיע אלינו מסין הרחוקה. ה-MG אמנם עלתה כמו משפחתית קטנה אבל היא מכונית מרווחת יחסית למחיר ובעלת תא מטען גדול.
יחידת ההנעה היא שילוב של מנוע בנזין פשוט בנפח 1,500 סמ"ק שמספק 105 כוחות סוס ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 הילוכים. לא מדובר ביחידה חזקה או חסכונית במיוחד. המכונית שופעת אבזור, הרבה יותר מהמקובל בקבוצת המשפחתיות. האיכות שלה לא מאוד גבוהה והמחירים הזולים נובעים לא מעט בגלל המוצא הלא כל כך אהוד וההיכרות הנמוכה של השוק עם הדגם.
4. מיצובישי לאנסרשנה: 2011
מנוע: 1,500 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 39,300 – 38,200 שקל
מחיר בפועל: 38,000 - 30,000 שקל
מיצובישי לאנסר היא מכונית שלא זוכה להערכה שמגיעה לה. היא אמנם פשוטה למדי, אך כמכונית יד שנייה היא אמינה מאוד, זולה לרכישה וגם מרווחת.
ללאנסר מנוע קצת קטן ביחס לחברותיה לקבוצה. הנפח שלו הוא 1,500 סמ"ק וההספק 109 כ"ס. למנוע משודכת תיבת הילוכים קצת מיושנת, עם ארבעה הילוכים, ויחד מתקבלת מערכת הנעה לא ממש חזקה.
יתרון נוסף של הלאנסר הוא העובדה שמסתובבות בשוק גם לא מעט כאלו שנקנו על ידי לקוחות פרטיים, עם קילומטראז' נמוך יחסית. פער המחיר בין רכב שהיה בליסינג ובין רכב פרטי לא משמעותי, כך בהחלט שווה להשקיע עוד קצת ולמצוא לאנסר במצב טוב.
5. פיג'ו 308שנה: 2012
מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 38,000 שקל
מחיר בפועל: 48,000 - 31,000 שקל
פיג'ו 308 היא אחת האנומליות הגדולות ברשימה שלכם. מצד אחד, מדובר במכונית שמציעה תא נוסעים ואיכות נסיעה מעולה. היא נוחה יחסית, מרווחת וכמעט יוקרתית באופן בו היא בנויה. מצד שני, היא מגיעה עם תיבת ההילוכים המיושנת של הקונצרן הצרפתי, ומוניטין שמירת הערך שלה לא ממש טוב.
מרבית הקונים של ה-308 היו לקוחות פרטיים ולכן ניתן למצוא פה ושם רכבים עם מספר קילומטרים מצחיק על השעון. רכבים אלו יהיו יותר יקרים אבל יכול להיות שתמצאו אחת משתלמת במיוחד.
6. פורד פוקוסשנה: 2011
מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 37,800 שקל
מחיר בפועל: 42,000 - 31,000 שקל למכוניות משנתון 2011.
במחיר הנתון תוכלו לרכוש פורד פוקוס מהדור השני. בספטמבר שנת 2011 התחלפו הדורות והפוקוס עברה לדור השלישי שלה. אבל אל תתבאסו: הפוקוס מהדור השני היא מכונית מעולה. נוחה מאוד לנסיעה, מהנה לנהיגה, מרווחת ועם תא מטען גדול. בנוסף, תיבת ההילוכים היא תיבה אוטומטית פשוטה ואמינה, בניגוד לרובוטית שהחליפה אותה.
ומצד שני? יחידת ההנעה אולי פשוטה ואמינה, אבל היא חלשה וצריכה לסחוב משקל די כבד. לכן, לא מדובר באחת המכוניות החסכוניות בסביבה ובטח לא אחת החזקות. פה ושם תוכלו למצוא גם כאלו עם מרכב סטיישן וגם פוקוסים עם מנוע 2.0 ליטר. השילוב בין הסטיישן למנוע החזק הוא הטוב ביותר לדעתנו, אבל יכול להיות שהוא יהיה קצת מעל התקציב.
יכולות לשמש כמשפחתיותבמחיר של מכונית משפחתית משנת 2011 אפשר לקנות עוד כמה מכוניות שהן לא ממש משפחתיות בהגדרתן אבל הן עשויות להתאים למשפחות.
1. הונדה אינסייטשנה: 2010
מנוע: 1,300 סמ"ק היברידית
מחירון יד 2: 39,400 שקל
מחיר בפועל: 43,000 - 35,000 שקל
הונדה אינסייט הייתה הניסיון של הונדה לעשות טויוטה פריוס בקטן. ההצלחה לא הייתה גדולה והמכירות לא הרקיעו שחקים. מצד שני, העובדה שאפשר בתקציב שכזה למצוא רכב היברידי לא מאוד ישן, היא כבר בשורה טובה.
האינסייט היא מכונית שלא מתיימרת להציג איכויות פנים יוצאות דופן או מרחב פנימי משובח במיוחד. מצד שני היא נראית טוב וצריכת הדלק שלה מספקת בהחלט - 17 ק"מ לליטר במבחנים שערכנו לא בעבר. שימו לב למצבן של הבטריות, כי עלות החלפתן עלולה להיות גבוהה.
2. סקודה רומסטרשנה: 2012
מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 38,000 שקל
מחיר בפועל: 39,900 - 36,500 שקל
למרות איך שהוא נראה - זה לא רכב מסחרי. סקודה רומסטר הוא שילוב משפחתי מנצח. בתוך הרכב יש שלושה מושבים נפרדים ומאחור תא מטען גדול מאוד. יחד עם האיכותיות המוכרות של סקודה מתקבל רכב מצויין למי שצריך לקחת את המשפחה וגם ציוד.
לסקודה שתי יחידות הנעה רלוונטיות. הראשונה היא יחידה עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק (105 כ"ס) ותיבת הילוכים אוטומטית פשוטה. השנייה, שמחירה טיפה יותר גבוה, היא הגרסה עם מנוע הטורבו בנזין ותיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים.
ליחידת ההנעה השנייה ביצועים מעולים ותיבה חלקה, אבל נפוצו שמועות על אמינות פחות טובה שלה. לעומתה, הגרסה הפשוטה יותר (1.6 ליטר) אמינה יותר, אך חסכונית פחות וגם קצת יותר חלשה.
3. קיה ריושנה: 2012
מנוע: 1,400 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 37,600 שקל
מחיר בפועל: 40,000 - 28,000 שקל
כמו הפוקוס, גם קיה ריו החליפה דור ב-2012. וגם כאן כמו בפורד, התקציב יאפשר את הדור הישן יותר. הריו הישנה היא מכונית מאוד פשוטה וצפופה. יש לה תא מטען מכובד בגודלו אך הערך המשמעותי ביותר שלה הוא האמינות הגבוהה והאחזקה הזולה.
לריו יש מנוע בנפח 1,400 סמ"ק ותיבת הילוכים אוטומטית פשוטה עם 4 הילוכים. לא מדובר ברכב מאוד חסכוני או מאוד חזק אבל הוא עושה את עבודתו נאמנה.
כאמור, בשנת 2012 הגיע הדור החדש של הריו. ביחס לדור הישן מדובר בקפיצת מדרגה של ממש. הריו החדשה מאוד מרווחת, מעוצבת ובעלת תא נוסעים מודרני ונעים. מחירי הדור החדש גבוהים יותר ותוכלו למצוא רכב בתקציבכם רק אם תתפשרו על רכב שנסע הרבה מאוד.
4. יונדאי אקסנט
שנה: 2012
מנוע: 1,400 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 35,200 שקל
מחיר בפועל: 32,000 - 25,000 שקל
יונדאי אקסנט היא האחות התאומה של קיה ריו, והיא מציעה מרווח דומה ויחידת הנעה זהה. גם היא הוחלפה באותה שנה, ביונדאי i25. ההבדלים בין הריו לאקסנט אמנם מינוריים, אבל האקסנט יותר זולה ולכן עשויה להיות משתלמת.
רכבי פנאיאפילו בתקציב של 40 אלף שקל אפשר למצוא רכבי פנאי. שימו לב: הויתור שצריך לעשות על מנת לנהוג בג'יפון בתקציב כזה הוא די גדול ויאלץ אתכם לרדת שנתונים רבים ביחס למכונית משפחתית באותו התקציב.
1. ניסאן קשקאישנה: 2008
מנוע: 2,000 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 38,700 שקל
מחיר בפועל: 55,000 - 39,000 שקל
ניסאן קשקאי הוא ממייסדי קטגוריית הקרוסאובר- רכבים שהם גם וגם, גם משפחתית וגם רכב פנאי במקרה שלו. הוא הושק אי שם ב-2006 והדגם היחיד שתוכלו לרכוש במחיר הזה הוא מ-2008. לניסאן קשקאי מנוע בנפח 2,000 סמ"ק עם 140 כוחות סוס. המנוע בסדר גמור, אבל תיבת ההילוכים הרציפה קצת פחות. היא רועשת תחת עומס והייתה צריכה לעבור ריקול גדול. אם החלטתם ללכת על הרכב וודאו שהטיפול בוצע.
הקשקאי עצמו הוא לא רכב מאוד מרווח. הוא עדיף על מכוניות משפחתיות בשנתון שלו ותא המטען שלו יותר נגיש אבל לא מעבר לכך. צריכת הדלק גם היא לא מבריקה. בגלל שמדובר ברכב עם ביקוש גבוה, המחירים נוסקים וספק אם תמצאו אחד במצב תקין שלא עבר את מחירו במחירון.
2. יונדאי טוסוןשנה: 2008
מנוע: 2,700 סמ"ק בנזין או 2,000 סמ"ק דיזל
מחירון יד 2: 38,300 שקל
מחיר בפועל: 49,000 - 35,000 שקל
יונדאי טוסון הפך את רכבי הפנאי למשהו שאפשר למצוא אצל כל משפחה. בגלל שהוא היה תחליף טוב למכוניות מנהלים, הוא זכה לביקוש גבוה והפך לאחד מכלי הפנאי הנפוצים בארץ בסוף העשור הקודם.
לטוסון שתי יחידות הנעה מרכזיות. הראשונה, 2.0 ליטר טורבו דיזל. למנוע יש 140 כוחות סוס ומומנט גבוה. צריכת הדלק שלו לא מבריקה אבל ברכבים חדשים היא עמדה על מעל ל-10 ק"מ לליטר. בגרסה השנייה מנוע בנזין בנפח 2.7 ליטר ולה 175 כוחות סוס. מדובר במכונית צמאה במיוחד, וקל להבין זאת לאור העובדה שהיא מגיעה רק עם הנעה כפולה (קדמית בדיזל).
באופן מפתיע (או שלא), דווקא גרסת הדיזל שעל הנייר מחירה נמוך יותר, עולה יותר בשוק רכבי היד השנייה. אם תחפצו בטוסון זול תאלצו בדרך כלל להתפשר על גרסת הבנזין.
מיניוואניםגם למשפחות ברוכות הילדים יש גם פתרון בתקציב של 40,000 שקל. כדי לא לשלוח אתכם לקנות מכוניות מאוד ישנות או ידניות, ריכזנו רק את הבודדות שמציעות שבעה מושבים ותיבה אוטומטית במודל מתקדם.
1. סיטרואן C4 גרנד פיקאסושנה: 2009
מנוע: 2,000 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 36,700 שקל
מחיר בפועל: 40,000 – 28,000 שקל
סיטרואן פיקאסו הוא אחד המיניוואנים המוצלחים שתוכלו למצוא במחיר הזה, למרות מוניטין האמינות הלא מוצלח. הוא מרווח, נוח מאוד, מאובזר ובטוח יחסית.
לפיקאסו מנוע בנפח 2.0 ליטר המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית. לא מדובר ביחידת הנעה מבריקה או חסכונית אבל היא יודעת לעשות את העבודה.
לא מדובר ברכב ששומר ערך בצורה מבריקה - אבל הביקוש אליו עולה ככל שהוא מתיישן, שכן אז מתמעטים הכלים על הכביש והביקוש דווקא עולה. או אז המחירים שלו צונחים באופן מתון ביחס לצניחתם כשהפיקאסו חדש. וגם אם תקחו בחשבון תקלות פה ושם - איפה עוד תמצאו מיניוואן כזה במחיר כזה?
2. רנו לוגאן MCVשנה: 2010
מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין
מחירון יד 2: 39,500 שקל
מחיר בפועל: 40,000 – 27,000 שקל
רנו לוגאן MCV מוכר במדינות אחרות כדאצ'יה לוגאן. הוא נראה יותר כמו סטיישן ארוך במיוחד ויש לו שבעה מושבים, ותאמינו או לא, הם אפילו די מרווחים. ככה זה כשבסיס הגלגלים של הרכב ארוך מ-3 מטרים.
המנוע בנפח של 1,600 סמ"ק לא מאוד חזק, אבל הרכב יתקדם בקצב סביר. הלוגאן הוא רכב עם מכלולים פשוטים, ותיקים ואמינים יחסית מבית רנו, מה שיכול להסיר חששות ממי שבדרך כלל מעדיף לא לרכוש רכב ממוצא אירופאי.
למאמר זה התפרסמו 54 תגובות