המעבר לנהיגה אוטונומית הוא כר פורה לפיתוחים טכנולוגיים שונים של יצרני רכב וחברות האוטו-טק בארץ ובעולם. במשך השנים אנו עדים לדיווחים ש"אוטוטו" אנחנו שם, לצד כאלו שמביעים דעה ספקנית יותר באשר למשך השנים הנדרש לטכנולוגיה להבשיל.
את מערכות הנהיגה המתקדמות של טסלה למשל, אנו מכירים גם מאירועים פחות נעימים של תאונות דרכים בעקבות נהגים שבחרו לישון או אפילו להיעדר ממושב הנהג, אך כל מערכות הנהיגה הקיימות היום, בטסלה וביצרנים אחרים, מוגדרות כדרגה 2 מתוך 5 - כלומר, דורשות שליטה מלאה של הנהג. כעת
מרצדס הכריזה כי קיבלה אישור רשמי לעבור לנהיגה אוטונומית בדרגה 3, תחת הגבלות מחמירות.
תזכורת קצרה לגבי דרגות הנהיגה האוטונומית:
דרגה 0 – למערכות הנהיגה ברכב יש אפשרות להתריע או להתערב באופן רגעי, אך ללא שליטה מתמשכת ברכב. המשמעות כי על הנהג להיות בשליטה מלאה.
דרגה 1 – למערכת הנהיגה יש שליטה מתמשכת על ההגה והמנוע, כמו למשל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. אלו הן למעשה מערכות סיוע ועל הנהג להיות מוכן בכל שלב להתערב בשליטה ברכב, כלומר הידיים תמיד על ההגה.
דרגה 2 – מערכות אוטונומיות בדרגה זו כבר לוקחות שליטה רחבה יותר על ההאצה, הבלימה וההיגוי. למרות השדרוג ביכולתן של המערכות הללו עדיין מקובל כי הנהג ימשיך לאחוז בהגה ולצפות במתרחש, למקרה ואחת המערכות לא תפעל כראוי ותתקשה בזיהוי מצבים שונים.
דרגה 3 – כאן כבר מדובר בקפיצת מדרגה של יכולות הרכב, שכן הנהג מורשה להסיט את מבטו מהדרך ואת ידיו מההגה ולעסוק במשימות אחרות פרט לנהיגה. המערכות בדרגה זו מסוגלות להתמודד עם סיטואציות מגוונות יותר ואף מצבי חירום. גם בדרגה זו על הנהג להיות נוכח ומוכן להתערבות במקרה הצורך.
דרגה 4 – דרגה זו דומה לדרגה 3 מבחינת יכולות הניהוג של הרכב, אך כעת אין צורך בקשב של הנהג למתרחש, כלומר רק בדרגה זו הנהג יכול לנמנם או לא לשבת במושב הנהג. הרכב גם מסוגל להגיע לכדי עצירה מלאה ולבצע חניה במקום בטוח. כיום קיימים מספר ניסויים פעילים של מוניות אוטונומית, כמו זו של Waymo בארה"ב.
דרגה 5 – זוהי למעשה נהיגה אוטונומית מלאה, בה לרכב שליטה מלאה על התפעול והשליטה של המערכות השונות, אין צורך בנהג בכוננות או אפילו בהגה זמין.
כיום, מרצדס היא היצרנית היחידה שקיבלה אישור למעבר לדרגה 3. בשלב זה האישור לנהיגה אוטונומית מסוג זה קיים רק בגרמניה ויוצע רק בספינות הדגל S קלאס ו-EQS החשמלית. בהמשך מציינת היצרנית כי צפויים להתקבל אישורים דומים גם בארה"ב למדינות קליפורניה ונבאדה.
המערכת של מרצדס תיקרא Drive Pilot ותהיה זמינה בגרמניה כבר מה-17 במאי, בתוספת מחיר של 5,000 יורו ב
מרצדס S קלאס ו-7,430 יורו ב
מרצדס EQS. מרצדס מציינת כי יכולות דרגה 4 נמצאות כבר בפיתוח. המערכת של מרצדס מסוגלת בשלב זה לפעול רק בכבישים מסויימים בגרמניה ובמהירות של עד 60 קמ"ש.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות