לפני ארבעה חודשים, באוקטובר 2022, החליט האיחוד האירופי להיפרד ממנועי הבנזין והדיזל באופן סופי החל משנת 2035 - וכעת ההחלטה אושרה בפרלמנט האירופי, ברוב קטן באופן מפתיע: לעומת 340 תומכים, התנגדו 279 נציגי פרלמנט ועוד 21 נמנעו. בין הסיבות להתנגדות - לחץ שהופעל על נציגי פרלמנט מגרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה, מדינות שמחזיקות בתעשיית רכב ענפה שתידרש להשקעות ניכרות על מנת להתאים את עצמה לדרישות החדשות.
יש להזכיר כי כאשר עברה ההחלטה אשתקד באיחוד, אמרו יצרניות הרכב הגרמניות פולקסווגן ומרצדס הגרמניות, שתיים מבכירות התעשייה, כי תכנית האיחוד "יומרנית אך ברת השגה, שכן המעבר להנעה חשמלית אינו הפיך, שכן שימוש בחשמל היא הדרך הנכונה מבחינה אקולוגית, טכנולוגית וכלכלית בדרך להחלפת מנועי בעירה פנימית מהר ככל האפשר".
משמעות ההחלטה על איסור מכירת מכוניות מזהמות החל מ-2035 קריטית לגבי היצרניות, שכן כולן חייבות להתניע במשנה מרץ את תכניות פיתוח ארסנל המכוניות החשמליות שברשותן. חלקן, בעיקר אלה הממוקמות מחוץ לאירופה, נמצאות בשלבים מוקדמים יחסית. מההחלטה מוחרגות יצרניות קטנות שמייצרות פחות מ-10,000 מכוניות בשנה. אלה יקבלו שנה אחת נוספת כדי לעמוד ביעד.
מוקדם יותר, ב-2030, יצרניות יהיו חייבות לעמוד ביעד של הפחתת 55% מפליטת המזהמים לעומת מצבן ב-2021 - החמרה של התנאי המוקדם לעמידה בהפחתה ש 37.5% באותה תקופה. גם רכב מסחרי מזהם לא יימכר יותר באירופה מ-2035, והדרישה כעת היא כי היצרניות יציגו הפחתה של 50% במקרה זה לעומת 2021.
התקנים המחמירים נקבעים אמנם עבור 27 מדינות אירופה, אך חשיבותה של היבשת בקביעת סטנדרטים של זיהום מכלי רכב גדולה במיוחד. יש להניח כי לפחות מרבית השווקים הגדולים, דוגמת הצפון אמריקאי והאסייתי, ינסו ליישר קו בדרך כלשהי. גם אם 2035 לא תהיה יעד ל-0 פליטות מזהמים שם, היא ללא ספק תסמן גם עבור תעשיות הרכב ושאר מדינות העולם קו ברור באשר לעתיד התחבורה.
יש להזכיר כי מרבית יצרניות הרכב הגדולות הבהירו זה מכבר כי הן מתכוונות לייצר רק מכוניות ללא פליטה החל מ-2035 לכל המאוחר, חלקן צפויות לעשות זאת כבר ב-2025. עם זאת, יש להניח שלפחות חלק מהיצרניות ימשיכו למכור מכוניות עם מנועי בנזין ואף דיזל בשווקים עם תנאי זיהום פחות מחמירים.
פורסם לראשונה ב- 15.02.23
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות