על מה אתם חושבים כשאתה שומעים את המילה 'גולף'? חלק חושבים על המשחק, חלק על הרכב המשפחתי, וחלק (שרובם לא מתגוררים בארץ) על הגולף-GTI, שהפכה למסורת מוטורית של ממש ב-32 שנות קיומה. אמנם את חייה היא התחילה כספק-פרוייקט-ספק-בדיחה של שני מהנדסים בפולקסווגן, אך עד מהרה היא נהפכה לרכב שהוביל (ולפעמים גם נגרר) את מהפכת ה"הוט האטצ'" (האטצ'בק חמות, כלומר מכוניות משפחתיות קטנות עם בשר).
הדור הנוכחי של גולף GTI, החמישי במספר, הוצג בשנת 2003, ושם סוף לקיומו של הדור הרביעי והלא משכנע של ה-GTI, שסבל מביצועים ותמורה למחיר נחותים ממתחריו. אך כעת, לאחר פחות מ-6 שנות קיום קצרות ו-1.3 מיליון יחידות שהתגלגלו מפס היצור, הגיע זמנה של ה-GTI להתחלף יחד עם גולף דור 6 הסדרתית (בעיקר בשל עלות יצור גבוהה), שעליה התקבלו פרטים ראשוניים לפני פחות מחודשיים. היא, כמו אחותה, תוצג לראשונה בתערוכת פריז באוקטובר 2008.
גולף GTI והחזית האגרסיבית צילומים: יצרן
אז מה חדש? על פי המסורת הגרמנית השמרנית, לא הרבה (גם בכל הנוגע לשחרור פרטים מוקדמים). מה שכן ידוע, שאת ה-GTI החדשה יניע אותו מנוע של הדגם היוצא (כלומר מנוע TFSI עם מגדש טורבו ומערכת הזרקת דלק ישירה), עם שיפורים קלים, המשפרים את הביצועים ב-10 כוחות סוס. את הנוהג בה היא תביא (כאשר היא מצויידת בתיבת הילוכים ידנית בת שישה הילוכים) מעמידה מוחלטת ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות, בדיוק אותו זמן שלקח לדגם הקודם לבצע מבחן זה. המהירות המירבית היא כעת 239 קמ"ש, שיפור של 4 קמ"ש לעומת הדור הקודם. ה-GTI תוצע גם עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים – DSG – מהדור החדש, המציע שבעה הילוכים.
כמו הגולף החדשה, ה-GTI כוללת מגוון רחב (מדי?) של צעצועים ומערכות שונות ומשונות, שרובם לקוחים מהאחות העממית. בפולקסווגן מתגאים במערכת המתאימה את הרכב לתנאי הנהיגה, המוכרת מהשירוקו, אותה מכנים הגרמנים DCC. מערכת זו מתאימה את הרכב לתנאי הכביש ומאפשרת לנהג לבחור את סגנון הנהיגה המועדף עליו, באמצעות כיוונון של המתלים ורכיבי הנעה נוספים. חידוש נוסף הוא דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה (XDS), אשר מייעל את הזינוק מהמקום. אבל זה לא הכל: ה-GTI החדשה תציע גם מגוון צעצועים שהיו מוכרים עד עכשיו רק מרכבים יקרים יותר, כמו מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, המסוגלת להאיץ את הרכב מ-30 ל-210 קמ"ש בעצמה, ולבלום בעת הצורך כאשר היא מאתרת מכשול. צעצועים נוספים הם מערכת חנייה אוטומטית (המוכרת מהטוראן), מצלמת ראייה לאחור, פנסי לד (Led) קדמיים ועוד ועוד, וזאת בלי לדבר על הציוד הבטיחותי העשיר. חשוב לציין כי כפי הנראה רוב האבזור הנ"ל יוצע בתוספת תשלום, ולמעשה מדובר בניסיון של פולקסווגן להגדיל את הרווחיות של הגולף החדשה. בכל מקרה, על פי הכרזות היצרן, הגולף תהיה מאובזרת יותר גם בגרסה הבסיסית בהשוואה לגולף הנוכחית.
בפולקסווגן מוסרים גם כי ה-GTI נמוכה ב-22 מ"מ ביחס לדגם הרגיל, ורוחבה צמח ב-2 סנטימר, לרוחב כולל של 178 ס"מ. הגובה צמח בחצי סנטימטר למימד כולל של 147 ס"מ. צריכת הדלק הממוצעת (נתוני מעבדה כמובן), שופרה, ועומדת כעת על 13.3 (לעומת 12.5 בדור הקודם).
פולקסווגן גולף GTI והאחוריים המוכרים
ביצועים הם חלק חשוב ברכבים מז'אנר זה, אך תפקיד לא פחות קטן משחק המראה החיצוני. ולמרות האיפוק הרב הניכר בגרסה הרגילה של הגולף, ה-GTI מציעה עיצוב קרבי ובולט (יחסית כמובן). מעטפת הגריל המוכרת בצבע אדום והתג המזכיר למי שלא יודע, שזאת לא עוד סתם משפחתית – עדיין כאן, וכך גם הבולמים הצבועים בצבע אדום בוהק והחישוקים הגדולים בצורה היחודית. עיקר השינוי ניכר באלמנטים החיצוניים שהשתנו גם בדגם הרגיל: פנסים קדמיים חדשים ושינוי קל באיזור החלק האחורי. גם בתא הנוסעים ימצא הנהג שלל תגים, מחוגים אדומים ומושבים ספורטיביים יחודיים.
ובפנים: שלל כפתורים, תפרים אדומים וסמלים
ה-GTI החדשה תוצג בתערוכת פריז באוקטובר 2008. פולקסווגן מגדירים אותה כרכב קונספט, אך על פי התמונות ניתן להסיק שהוא יגיע ללא שינויים משמעותיים (אם בכלל) לדגם הסדרתי, שיצורו יתחיל באביב 2009. על כוונות יבוא ומחיר בארץ עדיין מוקדם לדבר, אך כפי הנראה תגיע גם אלינו ה-GTI בשלב כלשהו. עד אז, אנחנו נסתפק גם בדור הנוכחי...
יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב