דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שאלות ותשובות: עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

אני מחכה למכונית החשמלית שהזמנתי, איך אטען אותה בחשמל?

כדי שהסוללה במכונית החשמלית שלנו תתמלא בחשמל, שייקח אותנו אל האופק, אנחנו צריכים נקודת מוצא, להלן "עמדת טעינה". אל עמדת הטעינה יתחבר כבל ייעודי ומבוקר המותאם לעמדת הטעינה הביתית. מצדו השני של הכבל הוא יתחבר למטען המובנה במכונית, בשערי הכניסה אל סוללת המכונית. עם המטען המובנה במכונית אין צורך להתערב ואת הכבל המבוקר, המותאם למערכת הטעינה, מקבלים בדרך כלל עם המכונית ואם לא - אפשר להשיג אותו אצל כמה גורמים ישראליים. הסיפור העיקרי שלנו היום הוא בעמדת הטעינה עצמה, אבל ראוי להתייחס גם לכבל עצמו.

פלאג-אין הייבריד PHEV

איזה חיבור חשמלי אצטרך כדי לטעון את המכונית?

סוג החיבור, או סוג המטען, מחבר בין מקור החשמל והמכונית. בגדול מחולקות שיטות הטעינה לארבעה סוגים.

1. Mode 1 - כבל פשוט מחבר בין מערכת המכונית החשמלית ובין שקע טעינה ביתי שלא הותאם לטעינת מכונית חשמלית.

2. Mode 2 - כבל עם בקרה פנימית (למשל לוודא שיש הארקה) מותאם לשקע ביתי או לעמדת טעינה ביתית ייעודית.

הטענת הרכב

3. Mode 3 - כבל לטעינה איטית-ביתית או לטעינה מהירה, ציבורית למשל, נשלטת ומבוקרת. עמדה כזו עשויה להידרש לכבל ייעודי למערכת מסוימת.

4. Mode 4 - מערכת מתקדמת יותר לטעינה מהירה, שעשויה להכיל טכנולוגיה שבעצמה משפרת את תבנית ואפשרויות הטעינה.

הטעינה הביתית, נשואת הכתבה הזו, היא במערכת Mode 2 או Mode 3. תיאורטית אפשר להשתמש גם בכבל Mode 1, אולם הטענה היא כי גם מדובר בסביבה בטיחותית פחות, לא תקנית ושדרך כבל כזה הטעינה תהיה איטית במיוחד.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

האם לבחור במערכת Mode 2 או Mode 3 בבית שלי?

בדגמים מסוימים, כמו דגמי כלמוביל וטלקאר (מיצובישי, יונדאי וקיה) החשמליים והנטענים, אין צורך להתקין עמדת Mode 3 יקרה וייחודית ואפשר להסתפק במערכת Mode 2. המשמעות היא שחשמלאי יכול להתקין על מערכת החשמל הקיימת שקע כוח שמסוגל להעביר 16 אמפר ובזה מסתיימת התאמת המערכת: מחברים את הכבל של המכונית לשקע הכוח הביתי וטוענים. אם היבואן ודגם המכונית אינם מותאמים לשיטה הזו, נצטרך עמדה ייעודית בסגנון Mode 3.

עמדת טעינה

אם אני צריך Mode 3, לאיזו עמדת טעינה אדרש?

עמדות טעינה מהירה, הפזורות ברחבי העולם (ומעט מאוד בישראל, נכון לאביב 2019), מאפשרות טעינה של 50, 100 ואפילו 150 קילוואט. שקע ביתי יסתפק בקילוואטים בודדים (למשל 7.4 קילוואט) ועם קצב טעינה שיכול לנוע בין 6 ל-32 אמפר. ככל שהאמפר גבוה יותר, כך קצב הטעינה יהיה מהיר יותר וככל שהוא נמוך יותר כך מערכת החשמל תיפגע פחות מהטעינה, אולם חשוב לבדוק לאיזה אמפר מותאמת מערכת המכונית. יש עמדות טעינה עם כפתור שמאפשר בחירה בין אמפרים, למשל בין 10 ל-16 או בין 16 ל-32.

שקע טעינה

האם אני צריך מערכת חשמל תלת-פאזית להתקנת עמדת טעינה ביתית?

אין צורך במערכת תלת פאזית, אולם אם נוכל ונבחר להתקין את העמדה מול מערכת כזאת אזי קצב הטעינה יהיה מהיר באופן משמעותי מאוד.

כמה עולה עמדת טעינה ביתית?

ישנם כמה ספקים בישראל של עמדות טעינה ביתיות שונות (כמו אפקון, ג'ינרג'י, סונול EVI וממטק) בתקן Mode 3 ושווה להשוות מחירים. רמות המחיר של עמדות טעינה נעות לרוב בין 2,000 ל-5,000 שקלים.

עמדת טעינה ביתית

האם המחיר כולל התקנה?

כל התקנה לגופה. ייתכן שאם מדובר בהתקנה פשוטה, תקבלו אותה מידי ספק העמדה בתוספת של כמה מאות שקלים (מוכנים להפגין את כושר המיקוח שלכם?), אבל בדרך כלל התקנה דורשת כל מיני פתרונות, מכבלים ארוכים, דרך חפירת גישה אל מקור החשמל ועד לכל מיני רכיבים שצריך להוסיף בדרך כדי לאפשר את התקנת העמדה במקום המבוקש.

איפה אפשר וכדאי להתקין אותה?

המצב הפשוט ביותר הוא זה שבו יש לנו בית פרטי משלנו, ללא שכנים, עם חניה צמודה במרחב הפרטי. במקרה כזה נתקין את השקע היכן שנרצה. המיקום הראוי ביותר ישלב באופן המיטבי נקודה מוצלת ומסוככת משמש עזה, רוח וגשם וכן קירבה למערכת החשמל הקיימת, כדי לצמצם ככל האפשר את היקף התשתית שתידרש למשוך את החשמל לכיוון המכונית.

עמדת טעינה בחניה פרטית

אני לא גר בבית פרטי, אלא בבית משותף, עם חניון בשטח הבניין, האם אוכל להתקין שקע?

בין אם רשומה על שמנו חניה בחניון המשותף ובין אם מדובר בחניון חופשי, כדי להתקין שקע טעינה, סביר להניח שנצטרך להשתמש ברכוש המשותף כדי להתקין את התשתית והעמדה. החקיקה בנושא הזה עודה בתהליכים של עיבוד ועל כן, בינתיים, יש לנקוט לא רק בשכנות טובה, אלא גם במשנה זהירות משפטי. על פי החוק, נדרשת הסכמה בכתב של כל אחד מדיירי הבית המשותף כדי לבצע שימוש שאינו "שימוש רגיל" ברכוש המשותף. בתהליכי החקיקה נבדקת האפשרות להחריג את התקנת עמדת טעינה מההגדרה הזו, כך שיהיה אפשר בקלות רבה יותר להתקין.

אפשרות נוספת ומומלצת היא להגדיר בתקנון הבית המשותף את הכללים והצעדים הנדרשים והמוסכמים להתקנת עמדת טעינה, וכך אין צורך לקבל אישור ספציפי (אלא אם הדבר מוגדר בתקנון, כמובן).

עמדת טעינה משותפת

אין לי חניה בבית המשותף, אלא ברחוב. האם מותר להתקין עמדת טעינה ברחוב?

מעבר לקושי להבטיח את מקומנו מדי יום בקרבת עמדת הטעינה (אלא אם מדובר בחניית נכה מוגדרת) ולהבטיח כי בעלי מכוניות חשמליות אחרים אינם נהנים מהחשמל שלנו, התקנת עמדת טעינה במרחב העירוני דורשת את אישור העירייה. בקיצור, כדי להתקין עמדת טעינה, כדאי שתהיה לנו חניה משלנו, בבית או בעבודה או בשניהם.

עמדת טעינה ציבורית

האם אוכל ליהנות מהנחה אם אטען בשעות השפל של אספקת החשמל?

תעריף "תעו"ז" (תעריף לפי עומס המערכת וזמן הצריכה) הוא אמצעי שמאפשר חיובי חשמל בתעריפים משתנים - נמוכים בשעות השפל, רגילים בשעות הרגילות וגבוהים בשעות השיא של צריכת החשמל. התעריפים הללו אינם מיועדים לרוב ללקוחות פרטיים אלא יותר ללקוחות עסקיים ומסחריים גדולים של חברת החשמל. על פי הגדרתם, לתעריף תעו"ז מתחברים אלו שצורכים חשמל במתח עליון או מתח גבוה, וכן מי שמחוברים במתח נמוך - אבל או שהם צורכים למעלה מ-40,000 קוט"ש בשנה (חשבון חשמל חודשי של כ-2,000 שקלים ומעלה) או שהם מחוברים בחיבור רב עוצמה של 3X200 אמפר לפחות.

הבהרה: ההמלצות ותכני הכתבה הם לידיעה והעשרה בלבד ואינם מהווים ייעוץ מקצועי, משפטי וכדומה. מערכת iCar אינה לוקחת אחריות על פעולות שבוצעו בעקבות קריאת הכתבה. תודה.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה