בקצרה:
- ה-IIHS בדק את שרידות יושבי השורה השנייה בתאונה
- המסקנה: מאחור פחות בטוח למבוגרים, יותר בטוח לילדים
- הביקורת, בעיקר על מיניוואנים
מכון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאיות (IIHS) חשף ממצאים מטרידים: יצרניות הרכב לא שמות מספיק דגש על בטיחות הנוסעים מאחור. כך עלה מתוצאות מבחני ריסוק שבוצעו לארבעה מיניוואנים פופולריים בארה"ב, כולם רלוונטיים גם לשוק המקומי.
ותחילה לתוצאות. קיה קרניבל, טויוטה סיינה, קרייזלר פסיפיקה והונדה אודיסי השתתפו במבחן בו למעט טויוטה סיינה, הציון הסופי היה 'טוב' בכל הסעיפים הנוגעים לבטיחות היושבים מושבים הקדמיים. בסעיף 'הגנה על הרגליים' קיבל הסיינה ציון 'עובר' אבל בשאר הסעיפים זכה לציון המרבי.
נזכיר כי להבדיל מ-Euro NCAP המעניק בין 1 לחמישה כוכבים, מכון הבטיחות האמריקני מדרג את הציון בארבע רמות: 'נכשל', 'גבולי', 'עובר' ו'טוב'.
במושב האחורי התמונה שונה לחלוטין, וכל המיניוואנים המשתתפים זכו לציון המפוקפק 'גבולי' בהגנה על אזור החזה. הונדה אודיסי קיבל ציון 'נכשל' בסעיף ההגנה על אזור הראש והצוואר ואילו קיה קרניבל קיבל ציון 'גבולי', קרייזלר פסיפיקה סיים ב-'עובר' ורק סיינה זכה בציון 'טוב'. בסעיף מערכות בטיחות מתקדמות אף לא דגם אחד זכה בציון המרבי.
הדירוגים הנמוכים ביחס למושב האחורי פגעו בציון הכללי, וכל המיניוואנים קיבלו ציון מסכם נמוך: שלושה (פסיפיקה, קרניבל וסיינה) זכו לציון 'גבולי', האודיסי סיים ב'נכשל'.
יש להזכיר כי כבר לפני שנה חשף IIHS כי בטיחות הנוסעים מאחור נמוכה מבעבר עבור מבוגרים חגורים. יש להדגיש כי התפתחות זו אינה מבטאת סיכון גבוה יותר אלא את הפער שגדל בין הבטיחות מלפנים (שהשתפרה משמעותית) לבין מאחור.
כריות אוויר משופרות, חגורות בטיחות מתקדמות ומערכות נוספות משולבות בדרך כלל בחלקו הקדמי של הרכב, המאוכלס באופן טבעי יותר מהחלק האחורי. יחד עם זאת מציינים אנשי מכון הבטיחות כי המושב האחורי נותר המקום הבטוח ביותר עבור ילדים - עם ובלי מושבי בטיחות - שעלולים להיפצע מכריות האוויר הקדמיות בעת ישיבה מלפנים.
נזכיר כי המקום המומלץ לתינוקות במושב בטיחות הוא מאחור וכאשר הם פונים לאחור.
מה אנחנו חושבים: ארגוני הבטיחות למיניהם שיפרו את הבטיחות בדרכים ובעיקר ברכב ללא היכר. יצרניות הרכב הפנימו את הבעיות, חקרו ומצאו את הפתרונות שנדרשו להגן על כולנו, והפכו את המכוניות לבטוחות יותר.
החשיפה המחודשת כעת של המכון רק מוכיחה נקודה זו. יצרניות הרכב כל כך שיפרו את הבטיחות עבור היושבים מלפנים, עד שהמקום שם הפך בטוח משמעותית יותר מאחור (למעט עבור ילדים).
כעת יצרניות הרכב צריכות לחלק מחדש את משאבי הפיתוח ולהרים את רף הבטיחות מאחור לפחות לזה הקיים עבור היושבים מלפנים.
פורסם לראשונה ב- 21.09.23
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות