פרקי המדריך לנהג:1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'
4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים
15. תשתית וכבישים
16. אנרגיה
17. משטרת התנועה
18. ביטוח ושמאות חלק א'
קניית רכב חדש - פרק א'.
1. כיצד נהוג לסווג את המכוניות לפי קבוצות?
הגדרת סוג המכונית המתאימה לצרכנו היא הפעולה הראשונה בתהליך בחירה הגיונית של רכבך הבא.
החלוקה לפי קבוצות אינה מדעית, וישנם דגמים שונים הנופלים בין הקטגוריות השונות. בעבר נהוג היה לסווג את הקבוצות לפי תצורת המרכב, ממדים חיצוניים ומרחק בין בסיסי הגלגלים.
הסיווג המקובל היום: מיני, סופר מיני, קומפקטית, משפחתית, משפחתית גדולה, מנהלים, סלון, פאר, ספורטיבית, קבריולה, מיני-מיניוואן, מיניוואן, כביש-שטח ושטח.
2. מה הם הממדים המקובלים, לפי אורך המרכב, בסיווג קבוצות המכוניות הנפוצות?
קטנה - כ- 350 ס"מ.
סופר מיני - עד 400 ס"מ.
קומפקטית - עד 430 ס"מ.
משפחתית - עד 450 ס"מ.
משפחתית גדולה - עד 470 ס"מ.
פאר - מ-500 ס"מ.
מיניוואן - עד 500 ס"מ.
נתונים חשובים
- משקל עצמי
- משקל מותר
- נפח תא מטען
- עומס על הסרן
- גובה גחון
- קוטר סיבוב
3. מה הם שלבי הגדרת הצרכים מהרכב?
עדיף שתגדיר ראשית את המטרות והשימושים של הרכב, ורק לאחר מכן התייחס לסעיף התקציבי. ערוך רשימה של התכונות החשובות ותן ניקוד יחסי לכל מרכיב, לפי הנושאים הבאים: מוניטין בטיחות ואביזרי בטיחות, אמינות, נוחות נסיעה, ביצועים, צריכת דלק, אחריות יצרן, שמירת ערך, סחירות, מימון ועלות. לעולם אל תיקח החלטה לרכישת רכב ללא נסיעת מבחן יסודית בתרחישי תנועה שונים. ההתרשמות מהרכב באולם התצוגה תורמת גם כן לגיבוש הצרכים.
מומלץ לרכז את הביקורים באולמות התצוגה של היבואנים השונים ביום אחד, כדי שההשוואה תהיה אמינה ומוחשית.
4. מה הם הפרמטרים החשובים ביותר לרוכשי רכב חדש?
בסקר שנערך לאחרונה, הובהר כי הישראלים מתחשבים במוניטין של הרכב. 40% מהנשאלים אמרו כי המוניטין והקנייה הבטוחה הם הגורמים החשובים ביותר.
30% דירגו את התדמית והסטטוס החברתי. 19% את הנוחות והבטיחות, 10% התאמה לנשים ולצעירים, ו-1% דירגו את ההתאמה למבוגרים.
5. מה הוא המושג "שנת דגם"?
בהיבט הצרכני רצוי לציין ברשיון הרכב את התאריך המדויק של ייצור המכונית. ניתן אף לציין ברשיון את התאריך של מועד קבלת הרישוי בארץ, ובלבד שיוצרה בטרם 18 חודשים לפני מועד זה.
בשיטה הקיימת אין תאריך קובע שבו מתחילה שנת הדגם, ומכונית הנמכרת בחודש מאי יכולה להופיע ברשיון על השנה הקלנדרית הבאה.
אפשר לשנות את העיוות הקיים, ואף רצוי.
6. כיצד תדע שהדגם בו אתה מתעניין מתוכנן להתחלף בתקופה הקרובה?
במסגרת חובת הגילוי הנאות והשקיפות המלאה, על היבואן לחשוף נתון כה משמעותי בפני הלקוח, לפחות מוסרית. בפועל זה לא בדיוק נעשה, היות והמוכרנים באולם התצוגה מעונינים למכור את הרכב, וחששם שמידע זה יפגע במכירות.
לכן אין ברירה, וכמו במגוון נושאים נוספים בצרכנות נבונה, נדרש להתעניין בתקשורת ולהתייעץ עם מביני עניין בתחום.
7. האם משתלם לקנות רכב חדש בסוף שנת הדגם?
תלוי בשיעור ההנחה, וכל עוד הדגם לא הוחלף או שונה מהותית. הנחה של עד 10% נשמעת סבירה ביותר. מציאות יכולות להיות גם מרכבי תצוגה או ממכוניות שתוקנו לאחר שניזוקו קלות במהלך ההובלה. באשר לנזקים קלים של עד 5% מערך הרכב, מקובל שהיבואן מתקן את הנזק ומדווח על כך ללקוח, אם כי על פי החלטת המועצה המייעצת לשר התחבורה אין צורך לדווח על שיעור נזק נמוך זה.
8. מדוע כה חשובה נסיעת המבחן בטרם החלטה על בחירת רכב חדש?
במדינת ישראל רכישת רכב חדש היא כמעט כמו חתונה קתולית. לאחר שרכשת את הרכב מהיבואן אין דרך מילוט ללא חבטות, והעלות יקרה מידי להצטער על כך. לפיכך, אל תוותר על נסיעת מבחן במסלול התואם את מאפייני תנועתך היומית.
יתאפשר במבחן לאתר את יתרונותיו וחסרונותיו של היצירה, את ביצועיו של הרכב, צייתנותו לפקודות הנהג, קלות תפעולו, הנאה מהנהיגה, היזון חוזר ותגובה, נוחות נסיעה, אחיזת כביש, שדה ראיה ועוד.
9. היכן כדאי לקנות את הרכב החדש?
לכל יבואן יש את אולמות התצוגה שלו, המצטיינים במגוון כלי רכב גדול ובזמינות של מבחר רכבים לנסיעת מבחן.
לסוכנויות המשנה ברחבי הארץ יש במקרים רבים גם מוסך צמוד, כך שהרכב יטופל על ידי הסוכנות שמכרה אותו. לעיתים, סוכן המשנה מסיבותיו המסחריות, נותן לקונה הנחה מתוך העמלה שלו.
מכוניות יוקרה נמכרות, לעיתים, בשיעור הנחה של עשרות אלפי שקלים אצל סוכני היבוא האישי. החשש הוא מאופי האחריות, הטיפולים השוטפים ומידת התאמת הדגם לדרישות האקלים המעיקות בארצנו הלוהטת.
10. אילו שיטות מימון קיימות לרכישת רכב חדש?
מעבר להלוואות הרגילות, ישנן שיטות מימון נוספות, בהן הלקוח משלם עבור ירידת הערך בלבד בשנות השימוש ברכב, וניתנת לו אופציה לרכשו בתום תקופת ההלוואה.
שיטת מימון זו היא מעין ליסינג ללקוחות פרטיים, ומקטינה את שיעור החזר התשלום החודשי ביחס להלוואה רגילה. יש להתחשב בגובה ההחזר החודשי, בריבית ובעלויות נוספות, כגון – דמי פתיחת תיק מימון, וה"קנס" בפירעון מוקדם.
חשוב לעשות השוואה בין ספקי המימון השונים והבנקים, ולבדוק את היתרונות והחסרונות של כל שיטת מימון.
11. האם כדאית שיטת ה"טרייד אין", בעת רכישת רכב חדש?
ישנם בעלי רכב שחווית מכירתו מלווה בסיוט: פרסום מודעות בעיתונים, ויכוחים על מחיר הרכב ומצבו, מכוני בדיקת קניה ומכירה, הסכמים כתובים, תנאי תשלום ועוד עוגמות נפש לרוב.
לשיטת ה"טרייד אין" יתרונות לא מבוטלים: קבלת זיכוי בערך שנקבע בעת רכישת הרכב החדש, ואפשרות להמשיך ולהשתמש ברכבו הישן עד לקבלת הרכב החדש.
יש לזכור כי אין מתנות חינם, ושירות זה עולה כסף, המגיע לשיעור ממוצע של מעל
ל-10%. אולם, יבואנים מסוימים נותנים זיכוי אטרקטיבי במיוחד.
12. מדוע יצרניות הרכב מעמידות בראש החשיבות את צרכי הלקוח?
כצרכנים, עברנו דרך ארוכה. הפכנו לצרכנים מתוחכמים וחשופים לתחרות, שהפכה ממצב שבו היצרן החליט באיזה רכב ייסע הלקוח, למצב שבו מחליט הלקוח מה ייצר היצרן.
כשבנה הנרי פורד את פס היצור הסדרתי הראשון לרכב פרטי, הוא הצהיר כי הוא מוכן לייצר רכב – "בכל צבע ובתנאי שהוא שחור".
הצלחת היצרן תלויה חד משמעית, כיום, במידת יכולתו להבין את צרכי הלקוח ורצונותיו, ליצור קרבה לעיסוקו של הלקוח, ולהתאים את החבילה המוצעת לצרכים היחודיים.
רכב חדש - 12 טיפים נוספים לבחירת וקניית רכב חדש
רכב חדש - 12 טיפים אחרונים לבחירת וקניית רכב חדש
פורסם לראשונה ב- 01.01.07
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות