- במה נהגנו: פיאט e600
- מתחרים: ORA פאנקי קאט, פיג'ו e208, אופל מוקה-e
- מתי אצלנו: רבעון ראשון 2024
- מחיר משוער: 160 אלף שקל
- בעד: עיצוב, שימושיות, יחידת כוח
- נגד: גימור, נוחות נסיעה עירונית, בלימה רגנרטיבית
בגדול: במשך עשרות שנים, זכתה פיאט למקום של כבוד בקרב צמרת יצרניות דגמים צנועי גודל. נזכיר את ה-127, פנדה, אונו, פונטו, כולן זכו לפופולריות אדירה בחייהן, ומעמד כמעט מיתולוגי בארץ המוצא. אבל מאז זרם הרבה קיאנטי במסעדות טורינו, ולפיאט כיום יש להציע בעיקר את ה-500 על גרסאותיה. ככה לא מבטיחים המשכיות, בעיקר לא בעידן הנוכחי הסופר תחרותי.
ועל רקע הבעיה הזו מגיעה 600 חדשה, אף היא – כמו ה-500 – נשענת על שם עתיק אך רומנטי. האם היא תהיה זו שתצליח לסובב את המשחתת הכבדה? אולי, רק שמקומה עדיין לא לגמרי ברור. מצד אחד זה דגם שינסה להציג אלטרנטיבה לדגמי סופר-מיני מודרניים ומצליחים כמו יונדאי i20, אולי אפילו למכוניות מעט גדולות יותר, מצד שני היא פוזלת לכיוון הפנאי ומציעה איפור קרבי. ומצד שלישי, היא נזהרת של לחרוג יותר מדי מהקטגוריות המוכרות ובוודאי לא לבצע קניבליזם ב-500X שייצורו יימשך בינתיים. לא פשוט.
את הכלים לעשות את השינוי מעניק לה קונצרן סטלנטיס הענק שנבנה בעיקר על יסודות פיאט ופיג'ו-סיטרואן, עם תמיכה מוראלית של אופל. וכך, מתחת למעטפת האיטלקית נשען הדגם על תמהיל כל-צרפתי מוכר. הפלטפורמה ומערכת ההנעה (חשמל בשלב ראשון, בנזין בהמשך) היא זו המשמשת את דגמי סופר-מיני ורכבי פנאי המבוססים עליהם של פיג'ו (208 ו-2008) סיטרואן (C4) ואופל (קורסה ומוקה).
עיצוב ותא נוסעים: פיאט הצליחה לשלב – כפי שהיא כמעט תמיד מצליחה - אלמנטים עיצוביים מדגמים היסטוריים (יחידות תאורה, מסגרת שמעל לוחית הרישוי האחורית ועוד). כמו ה-500 המצליחה, רק בממדי מדיום ולא מיני. והצליח להם. גם עיצוב הפנים משלב מוטיבים היסטוריים כמו למשל קונסולה אופקית במודגש (שגם מספקת אשליית רוחב) וגלגל ההגה עם שני חישורים.
אבל לא הכל היסטורי, וטוב שכך. לוח מחוונים דיגיטלי ("7) ומסך מגע ("10.25) מוכרים מה-500e ותפעולם למרבה השמחה נוח משמעותית מבאחיות הצרפתיות שמתעקשות על ייחוד. אהבנו גם את התא הגדול בקונסולה שמכיל משטח טעינה אלחוטי, יחד עם כיסוי שיסתיר את הסמארטפון מעיניים זדוניות. פחות נוח לתפעול הוא בורר מצבי נהיגה (חיסכון, רגיל וספורט) שחבוי בסמוך לתא שבין המושבים. איכות החומרים היא כמצופה ממכונית בקטגוריה, עם פלסטיק נוקשה ופשוט יחסית, ובמפתיע גם חיתוכים גסים מדי במכונית ההשקה. תנוחת הנהיגה מלפנים מעט מוגבהת, במקום טוב בין סופר מיני לרכב פנאי, עם מושב שנראה נהדר וכולל גם אופציה לעיסוי, אבל חסר תמיכה מספקת בגוף.
בהשוואה לפיג'ו e208 ה-600 ארוכה בלא פחות מ-11.5 ס"מ (417 ס"מ), רחבה ממנה ב-3.5 ס"מ (178), עם בסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (256 ס"מ) ועוד 9 ס"מ לגובה (152 ס"מ). בהתאם, מרחב המחיה בה טוב יותר אם כי מסילות המושבים הקדמיים גוזלות מרחב מכפות הרגליים של היושבים מאחור. עוד נציין שכניסה למושב האחורי דורשת הנפת רגל מעל קורת הרצפה, ומפתח הדלת צנוע מדי לטעמנו. תא המטען גדול מהצרפתייה בכ-50 ליטר (360 ליטר).
אבזור? ה-600 תשווק רק בשתי רמות גימור, מתוך מחשבה על הנגשת תהליך הרכישה: "בחר צבע וסע". וגם כמובן במטרה לפשט תהליכי ייצור וניהול מלאי כדי לחסוך כסף, כמובן. מערך הבטיחות הוא המוכר של הקונצרן לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: מערכת ההנעה החשמלית היא העדכנית של קונצרן סטלנטיס, עם 156 כ"ס והנעה קדמית. הביצועים טובים וצפויים, עם זינוק נמרץ שנשמר עד סביבות 60 קמ"ש, כשבהמשך אספקת הכוח מתמתנת. יש שלושה מצבי נהיגה שמפחיתים את ההספק לטובת צריכת חשמל מופחתת - 82 כ"ס במצב 'אקו', 109 כ"ס ב'נורמל' כשאת מלוא ההספק מקבלים רק במצב 'ספורט' או במצערת מלאה.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית כוללת שני מצבים בלבד (רגיל או B-מוגבר), צנוע מהמקובל. חבל גם שאפילו במצב העוצמתי לא ניתן להסתפק בדוושה אחת לצורך נהיגה. סוללות 54 קוט"ש מבטיחות טווח רשמי של 406 ק"מ, אבל תנאי ההשקה מנעו מאיתנו לאמת זאת ולבדיקה מקיפה נמתין למבחן המקומי. טעינה מהירה (100 קילוואט) תאפשר מילוי מ-20% ל-80% ב-27 דקות.
נוחות והתנהגות: הפלטפורמה (CMP) היא המוכרת של פיג'ו-סיטרואן ולמעשה מוסבת מבנזין לחשמל. מערך המתלים וההיגוי כוילו מחדש ומבחינה זו פיאט מעט פספסה את המטרה, שכן כמכונית המיועדת בעיקר לשימוש עירוני הכיול נוקשה מידי, ושיבושים מכל סוג מגיעים ללא הרף לתא הנוסעים.
תוואי ההשקה לא כלל כבישים מהירים, כך שלא יכולנו להתרשם מבידוד רעשי רוח ודרך. אותו כיול נוקשה עוזר להקטין את זווית המרכב בפניות, ומרסן היטב בכביש גלי. הודות לאחיזת כביש טובה, היכולת הדינמית גבוהה ביחס למקובל בקטגוריה. הגה קל מידי ובעל שטח מת גדול במרכז, משתפר מעט במצב 'ספורט' עם יותר משקל ותחושה.
סיכום: 600 היא מכונית סופר-חשובה עבור פיאט, שכן היא מאפשרת לה להשתלב בחלל החשמלי שבין דגמי סופר-מיני למשפחתיות קומפקטיות. ובכך עשויה לסייע בחזרה לימי הזוהר של המותג. באירופה היא תעשה את זה, בין היתר בגלל חיבת הקהל למכוניות קטנות וללא ספק בזכות מראה אייקוני, ייחודי ונחשק.
אך בישראל המצב שונה. קטגוריית הסופר מיני נשחקת ומתייקרת בהתמדה, כשבמקביל גדל ההיצע עם מותגים סיניים חדשים שמביאים יתרון בגזרת המחיר ושימושיות משפחתית עדיפה. לשכנע את הלקוח הישראלי לבחור בה על פני האלטרנטיבות תהיה משימה קשה הרבה יותר, אלא אם המחיר יהיה אטרקטיבי מספיק.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 54 קוט"ש
- הספק / מומנט: 156 כ"ס / 26.5 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 417.1 ס"מ
- רוחב: 178.1 ס"מ
- גובה: 152.3 ס"מ
- בסיס גלגלים: 256.2 ס"מ
- משקל: 1,520 ק"ג
- נפח תא מטען: 360 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 9.0 שניות
- מהירות מרבית: 150 קמ"ש
- טווח נסיעה חשמלי: 406 ק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר משוער: 150 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת פיאט