65% מהתאונות של רוכבי דו-גלגלי הן תאונות עצמיות: ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של הכנסת מתכנסת הבוקר (ה') לדיון מיוחד בעקבות עלייה חדה במספר ההרוגים בתאונות על כלי רכב דו-גלגליים. כינוס הוועדה באופן מיוחד הגיע לאחר שבחודש יוני החולף נהרגו 14 רוכבי אופנועים וקטנועים בכבישי ישראל - מספר שיא מזה שנתיים.
על פי נתוני הרלב״ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), בחצי השנה נהרגו 42 רוכבי אופנוע וקטנוע בכבישי ישראל, שמונה יותר מבתאריך זה אשתקד שהסתיימה עם 77 הרוגים בתאונות דו-גלגלי.
מבט מעמיק יותר על הנתונים מגלה שכ-65% מכלל התאונות הקטלניות במעורבות כלים אלו השנה היו תאונות עצמיות. לשם ההשוואה, אחוז ההרוגים הכלל שנתי בתאונות עצמיות בכלים דו-גלגליים עמד על 35% אשתקד ו-38% בשנת 2021.
הסיבות לכמות התאונות העצמיות בשנה האחרונה מגוונות, אך נדמה ששתיים מהן בולטות. הראשונה היא עומסי התנועה המחריפים, שהובילו ישראלים רבים לנטוש את הרכב לטובת אופנוע או קטנוע והעלו על הכבישים רוכבים רבים חסרי ניסיון. לכך מצטרפת התרחבות תופעת השליחויות בישראל שבחלקה מבוססת על רוכבי דו-גלגלי, לעיתים בלתי מנוסים, שרוכבים בתנאי לחץ ובהיקפים גדולים.
דיקלה רמון, מנהלת אגף ההכשרה ברלב״ד טוענת כי הגורם המשמעותי שמביא לעליה בהיפגעות רוכבי דו-גלגלי הוא חוסר ההתמקצעות של הרוכב הישראלי. ״בניגוד לנהג הרכב שלו יש קורס ריענון חמש שנים לאחר הוצאת הרישיון, רוכבי אופנוע עוברים את אותו קורס כמו נהגים רגילים ולא קורס ייעודי לרכיבה על דו גלגלי״.
ברלב״ד אמנם השיקו בשנה החולפת פיילוט התנדבותי לרוכבים, אך לטענתם זה לא מספיק. ״בניגוד לקורסים ליציאה ממצבי סיכון, בקורס שלנו הרוכבים לומדים איך לתכנן את הרכיבה כך שמראש נמנע מכניסה אליהם", מסבירה רמון. ״ברפורמה בלימודי הרכיבה שיוצאת לדרך בימים אלו אנחנו מטמיעים את התובנות מהקורס לרוכבים ותיקים כבר בשלב תהליך הוצאת רישיון הרכיבה".
יו״ר הועדה ח״כ בועז טופורובסקי, אמר עוד בטרם כינוסה: ״שנת 2023 מסתמנת כשנה המדממת ביותר בעשור האחרון בכבישי ישראל, רק בחודש שעבר נהרגו 14 רוכבי אופנוע ו-42 רוכבים מתחילת השנה. הסיכוי של רוכב אופנוע להיהרג בתאונה הוא פי 16 משל נהגי רכב פרטי. התפיסה בישראל חייבת להשתנות, תאונות דרכים הן לא גזירת גורל אלא מחדל של המדינה. אנחנו לא נוותר, נמשיך להילחם עד שנצליח לנצח את הסטטיסטיקה״.