רכישה של פוליסת ביטוח זו משימה שכולנו מכירים, ובדרך כלל מבצעים מדי שנה. אנחנו משווים מחירים, בודקים את תנאי הפוליסה ובוחרים את העסקה המתאימה לנו ביותר. אבל מה קורה כשצריך להפעיל את הביטוח? עם מי מדברים, מה עושים קודם וכמה זמן לאחר האירוע נוכל לקבל את הפיצויים?
בסיועו של אביב אריזון, סמנכ"ל תביעות ופרויקטים מביטוח ישיר, אנחנו מציגים בפניכם את המדריך המקיף להתמודדות במקרה של תאונה או גניבת הרכב. שלא נזדקק.
קודם כל - אם לא צריך לחלץ מישהו במהירות מסכנה מיידית, כדאי לנשום אוויר ולשתות מים, כדי שאפשר יהיה לפעול בשיקול דעת ובקור רוח, ככל האפשר.
1. לפני הכל, גם במצב חרום, לובשים בזריזות אפוד זוהר. רבים שנעו בין כלי רכב המעורבים בתאונה נפגעו מכלי רכב חולפים. לבישת אפוד זוהר מצילה חיים.
2. כעת ממהרים לדווח למשטרה ולמד"א, ובמקרה של צורך בכיבוי אש או בחילוץ - גם לכיבוי האש. יצוין שלרוב, עם הדיווח למשטרה, המוקדנים יזעיקו את שאר כוחות ההצלה. חשוב לפרט בדיוק את מצב הנפגעים, מיקום התאונה וכיוון הנסיעה.
3. מטפלים בנפגעי התאונה - אבל שים לב: אלא אם צריך להרחיק נפגע מסכנה ברורה ומיידית, כמו רכב שעומד להתלקח, אסור בשום פנים להזיז אותם, כיוון שלעתים ישנן פגיעות בעמוד השדרה או באיברים פנימיים, שעלולות להפוך לקטלניות אם נזיז את הנפגע.
4. אסור גם להזיז את כלי הרכב עצמם, עד שחוקר או קצין משטרה במקום מאשר זאת
5. חשוב לכוון ולהסיט את התנועה: להציב משולשי אזהרה, למשל, ולהעמיד מישהו מעט לפני התאונה, שיזהיר ויכוון את הנהגים, בלי לסכן את עצמו.
6. אם אתה נפגעת, ואתה יכול לשלוט בזה, השג (בזירה או מאוחר יותר) את דו"ח המשטרה מהאירוע. הדבר חשוב הן כדי שלא לשלם על הפינוי לחדר המיון והן לטובת פיצויי התביעה מהביטוח בהמשך.
חשוב שהמעורבים בתאונה יפנו מיד את הנתיב, כדי לצמצם סכנה להוספת מעורבים בתאונה. כדאי לעמוד בצד הדרך, במקום בטוח ככל האפשר.
כאן הדברים נכונים הן במקרה של תאונה עם נפגעים, והן במקרה הנפוץ הרבה יותר, שבו אין נפגעים בגוף או בנפש. הצעד הראשון הוא החלפת פרטים.
1. לפי חוק, חייבים המעורבים לתת אחד לשני (ולכל מי שהיה מעורב, במקרה שיש יותר משניים) את הפרטים הבאים: זהות המעורב, פרטי התקשרות, פרטי הרכב ופרטי הביטוח שלו.
2. כדי לכסות את כל הפרטים, מומלץ לצלם עם הטלפון את המסמכים הבאים: תעודת זהות, רשיון נהיגה, רשיון רכב ופוליסות הביטוח - חובה ומקיף או צד ג'
3. חשוב לעבור על הפרטים ולוודא עד כמה שאפשר שהפרטים המופיעים בכל המסמכים הנ"ל עומדים בקנה אחד עם מה שקורה בפועל – שהרשיון והביטוח בתוקף, שהאדם שנקוב כבעל הרכב הוא אכן הנהג המעורב וכו'. נושאים אלה עשויים להשפיע על ניהול האירוע בהמשך.
ומה אם הנהג האחר מסרב לתת לי את פרטיו?
בכך הוא עובר על החוק ומסכן את היכולת שלכם לקבל פיצויים על התאונה. אם הנהג מסרב, כדאי להזמין את המשטרה ולצלם כל מה שאפשר - כלי הרכב והזירה.
אני חושש שהתאונה נגרמה בגללי. הנהג השני דורש ממני לחתום על מסמך שבו אני מודה שהיא נגרמה בגללי. לחתום?
"לא מומלץ בכלל לחתום על מסמך כזה", מסביר אביב אריזון מחברת ביטוח ישיר. "לעתים, בלהט האירוע הקשה, אנחנו עלולים לקחת אחריות, וכך אנחנו עשויים לפספס אחריות, אפילו אחריות תורמת, של נהג אחר בזירה".
ייתכן אפילו שניסוח המסמך יתאר את האירוע באופן לא מדויק, דבר שיקשה עלינו בהמשך הדרך. אם נחתום על מסמך כזה, ייתכן כי יהיה לנו קשה יותר לקבל מחברת הביטוח פיצוי, שמצד האמת היה ראוי שנקבל.
החלפתי פרטים עם הנהג האחר. מה צריך לעשות עכשיו?
1. נאסוף מידע מזירת התאונה: חשוב לצלם את זירת התאונה ואת כלי הרכב המעורבים בתאונה, כולל את הפגיעות שספגו במהלכה
2. חשוב גם לבקש פרטים של עדים לתאונה, דבר שיהיה חיוני בהמשך הדרך, כשיהיה צריך להוכיח את חפותכם.
3. אם הרכב אינו במצב נסיעה - נזעיק את חברת הגרירה
4. נרשום ונשרטט לעצמנו את פרטי התאונה: אחרי שטיפלנו באופן ראשוני בתאונה והחלפנו פרטים, נרשום לעצמנו את הפרטים, מדויקים ככל האפשר, כדי שנזכור בדיוק מה קרה. נכתוב ו/או נשרטט מאיפה נסענו ולאן, היכן בדיוק קרתה התאונה ומה עשו בה המעורבים האחרים.
5. נדווח על התאונה לחברת הביטוח או לסוכן שלנו: חשוב לדווח מהר ובמדויק על תאונת הדרכים שקרתה לנו, כדי שחברת הביטוח תוכל להשלים את תהליך הטיפול, וכך נוכל לקבל את הפיצוי המגיע לנו על בסיס פוליסות הביטוח שלנו.
אביב אריזון מביטוח ישיר מציין: "זמינות חברת הביטוח היא עניין קריטי במקרים כאלה, וחשוב לדעת שיש עם מי לדבר בכל שעה במקרה הצורך. אצלנו בביטוח ישיר ישנו מוקד חירום שנותן מענה אנושי 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, על מנת לסייע ללקוחות שלנו ברגע האמת".
האם נתקן את הרכב, או שחברת הביטוח תיקח אותו ותפצה אותי במלוא שוויו?
אל המוסך יגיע שמאי רכב מחברת הביטוח, והוא יעריך אם חברת הביטוח תתקן את הרכב, או שהיקף הפגיעה יוגדר כ"טוטאל לוס": נבדקת עלות תיקון רכב, ואם זו גבוהה מאחוז מסוים (לרוב בין 45% ל-60% לפי הפוליסה), אזי הרכב לא כשיר יותר לנסוע על הכביש, הוא יימכר לפירוק וחברת הביטוח תשלם את מחיר המחירון של הרכב.
אם עלות התיקון נמוכה יותר מהאחוז ההוא, אזי חברת הביטוח תתקן אותו ובסיום התהליך נקבל אותו מתוקן.
עד שנקבל את הרכב או את הפיצוי, האם נקבל רכב חלופי מחברת הביטוח?
תלוי בתנאי הפוליסה. אם בשעת תיקון, או בהמתנה לתשלום פיצוי, אנחנו זכאים לרכב חלופי, נקבל. בנוסף, במקרים רבים ומתוך מטרה לעודד את ביצוע התיקונים בהם, ניתן לקבל רכב חלופי לתקופת התיקון ממוסכים בהסדר עם חברת הביטוח.
"אנחנו מציעים כיום ללקוחות שירות שנקרא 'ישיר עד אליך'", מציין אביב אריזון מביטוח ישיר. "זהו שירות פרימיום שניתן ללא עלות נוספת וחוסך למבוטח זמן והתעסקות מיותרת לאחר אירוע ביטוחי. במסגרת השירות, נציג מוסך ההסדר מגיע עד למבוטח עם רכב חלופי ואוסף את הרכב שלו לטיפול במוסך - מה שגם חוסך ללקוח זמן יקר וגם מסייע בהתמודדות עם הטיפול במקרה עצמו".
"בנוסף יש לנו את שירות 'מפתח תמורת מפתח'", מוסיף אריזון. "במידה והמבוטח בכל זאת רוצה או צריך להגיע פיזית למוסך ההסדר, השירות מאפשר לנהגים לקבל רכב חלופי עד תום התיקון ועל ידי כך להמשיך את שגרת חייהם מבלי לבזבז זמן יקר".
אם הוחלט על "טוטאל לוס", איך נדע שקיבלנו את מלוא הפיצוי על הרכב?
נוודא שהסכום שחברת הביטוח משלמת לנו מתאים למחיר המחירון לדגם הרכב, על פי מחירון לוי יצחק, ובהתאם למצבו ביום אובדן הרכב.
האם אני זכאי להחזר על יתרת הזמן בפוליסת הביטוח המקיף?
לא. הפעלת הביטוח וקבלת שווי המכונית מבטלים אותו. עם זאת, כדאי מאוד להתקשר לחברת הביטוח ולהקפיא את פוליסת ביטוח החובה, או לקבל החזר על הזמן הנותר עד לחידושה, שבו הרי לא נשתמש ברכב.
גניבת הרכב
גיליתי הרגע שגנבו לי את הרכב! מה אני צריך לעשות לפני הכל?
1. קודם כל - לדווח למשטרה. אם המוקד יעדכן שוטרים וניידות באזור, ייתכן שיצליחו לעצור את הגנב במהירות.
2. אם אנחנו מנויים על חברת איתור, חשוב להתקשר מיד גם אליהם. להם יש אמצעים שעשויים לאתר את הרכב מיד, או בשלב מאוחר יותר.
3. נאסוף מידע מהזירה:
א. נצלם את המקום שבו חנתה המכונית, ואם נוכל להעריך מהיכן הגיעו הגנבים ולאן נסעו - גם את המידע הזה, או כל מידע שעשוי להיות בעל ערך.
ב. אם ישנם אנשים באזור - למשל, מישהו שיושב במרפסת סמוכה, בעל חנות מעבר לכביש וכד' - כדאי לשאול אם ראו משהו.
ג. נחפש מצלמות אבטחה: ייתכן שהגניבה תועדה. נשיג את הסרטים האלה, כדי שנוכל להעביר לחברת הביטוח ולמשטרה.
ד. כעת ישנן שתי אפשרויות: או שאין לנו ביטוח מקיף ולא נקבל פיצוי אם הרכב לא נמצא, או שיש לנו.
יש לי ביטוח מקיף
"הדבר הראשון שצריך לעשות", מסביר אביב אריזון מביטוח ישיר, "הוא להתקשר כמה שיותר מהר לחברת הביטוח או להיכנס לאתר האינטרנט של חברת הביטוח, לדווח על האירוע, ולציין את כל המידע שבידך - איפה זה קרה, מתי, האם האוטו היה נעול והופעלו מערכות המיגון, האם דיווחנו למשטרה וכדומה. במקרים מסוימים ייתכן שנוכל להפעיל אמצעי איתור כאלה ואחרים כדי למצוא את הרכב, ולהשיב למבוטח לא רק את הרכב עצמו - אלא גם את החפצים שבתוכו, שלא תמיד כלולים בפוליסת הביטוח".
בעיקר אם יש לנו ביטוח מקיף, אבל לא רק, חשוב להגיע ברגע שאפשר אל תחנת המשטרה, כדי להגיש תלונה על גניבת הרכב, ולקבל אישור כתוב על התלונה. את המסמך הזה נצטרך בעיקר כדי לתבוע פיצוי אח"כ מחברת הביטוח. אם יש לנו מידע שעשוי לסייע באיתור המכונית והגנבים, כמו סרטונים ותמונות, חשוב להעביר עותקים ממנו למשטרה.
איך תטפל חברת הביטוח במקרה שלי?
החברה תיצור קשר ותאסוף מאתנו כמה שיותר פרטים, בעיקר מסמכים. במקרים רבים יגיע לפגוש אותנו נציג של החברה, שמטפל בתביעה. החברה ונציגיה יבקשו מאתנו לספר כל שאנחנו יודעים על המקרה, ולהצהיר כי עשינו כל שיכולנו כדי למנוע אותו. זאת, בעיקר, באמצעות נעילת הרכב, הרחקת המפתחות והפעלת אמצעי המיגון.
מסמכים שהחברה עשויה לבקש מאתנו:
- אישור הודעה על גניבה למשטרה
- טופס תביעה מלא נגד חברת הביטוח
- פוליסות הביטוח
- רשיון הרכב
- צילום תעודת הזהות
- אישורים על שיעבודים או עיקולים
- אישור על היסטוריית - או היעדר תביעות ב-3 השנים האחרונות
- אישור על ניהול החשבון שלנו, כדי שנוכל לקבל אליו מאוחר יותר את הפיצוי
החברה צפויה גם לבקש מאתנו את מפתחות הרכב המקוריים והחלופיים.
האם ומתי אקבל רכב חלופי?
הכל תלוי בפוליסה שלנו. אם פוליסת הביטוח המקיף שלנו כוללת כיסוי רכב חלופי במקרה גניבה, אזי נקבל אותו בתוך זמן קצר, ולמשך הזמן המוגדר, למשל למשך חודש.
מתי אקבל את הכסף על הרכב הגנוב?
תהליך הטיפול בתביעת גניבה לוקח בדרך כלל מעט יותר מחודש. הסיבות הן תהליך התחקיר והבדיקות שעורכת החברה, כדי לוודא שלא מדובר כאן במקרה של הטעיית הביטוח. בנוסף, החברה מחכה במשך מספר שבועות לאפשרות שהמשטרה או חברת האיתור ימצאו אותו.
אם לא נמצא הרכב ואם הוחלט לשלם את שווי הרכב המלא, כשבוע לאחר ההמתנה (ולא יאוחר מ-45 ימים מיום הגניבה) יועבר אלינו שוויו של הרכב.
מה הכוונה ב"אם הוחלט לשלם את שווי הרכב המלא"? יכול להיות שחברת הביטוח תשלם רק חלק משוויו?
אכן. אם חברת הביטוח תתרשם/תחליט שלא נהגנו ברכב כשורה, ייתכן שתעביר אלינו רק חלק מהפיצוי, או שום פיצוי. מקרה כזה יכול לקרות אם, לדעת החברה, לא תיקנו אמצעי מיגון מקולקלים, למשל, או שהרכב נגנב כשעמד, מונע, עם המפתח שלו וללא נהג.
ואם לדעתי חברת הביטוח טועה ומגיע לי הפיצוי המלא?
במקרה כזה מומלץ, כמובן, לפנות לבית המשפט, ולדרוש ממנה להוכיח כי עשתה כחוק כשמנעה מאתנו חלק, או את כל הפיצוי.
האם אני זכאי להחזר על יתרת הזמן בפוליסת הביטוח המקיף?
כמו במקרה של תאונת דרכים, לא. הפעלת הביטוח וקבלת שווי המכונית מבטלים אותו. עם זאת, כדאי מאוד להתקשר לחברת הביטוח ולהקפיא את פוליסת ביטוח החובה, או לקבל החזר על הזמן הנותר עד לחידושה, שבו הרי לא נשתמש ברכב.
פורסם לראשונה ב- 23.11.20
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות