בין השנים 2010 ו-2013 הופעלה בישראל תכנית לגריטת כלי רכב מיושנים, שבמסגרתה פיצתה המדינה בסכום של 2,000 שקלים את מי שבחר להוריד מהכביש רכב בן 20 שנה ומעלה. במסגרת התכנית ההיא, שהופסקה עקב היעדר מקור תקציבי, ירדו מהכביש 28,000 כלי רכב מיושנים.
כעת מציע איגוד יבואני הרכב תכנית חדשה לגריטת כלי רכב מיושנים, מתוך אינטרס ברור להגדלת המכירות של רכבים חדשים. לטענת איגוד היבואנים, התכנית המוצעת תביא לחסכון של 10 מיליארד שקלים למשק הישראלי ולתוספת תקציבית של 30 מיליארד שקלים לאורך עשור. זאת מלבד השיפור בבטיחות ובזיהום האוויר.
על פי הנתונים שמציג האיגוד, הגיל החציוני של כלי הרכב בישראל הוא 15.5 שנים, כאשר 20% מכלי הרכב ממשיכים לנסוע גם לאחר גיל 20 – ומדובר לרוב בכלי רכב מזהמים יותר ובטוחים פחות.
התכנית המוצעת כוללת תשלום מירבי של 11,500 שקלים לכל מי שיוריד מהכביש רכב בגיל של 9 שנים או יותר. התשלום יתבצע באמצעות ואוצ'ר, ולמעשה יהווה זיכוי לרכישת רכב חדש. בהנחה ומרבית האנשים שיבחרו לגרוט רכב מיושן ירצו לרכוש רכב משומש צעיר, מוצע כי הואוצ'ר יהיה סחיר ובעלי הרכבים הנגרטים יוכלו להעביר אותו לסוכנויות רכב כדי שאלו ירכשו רכבים חדשים. הסכום המירבי ישולם לרכב בן 9 שנים ויופחת בהדרגה ככל שיעלה גילו של הרכב, עד לסכום של 3,750 שקלים לרכב בן 15 שנים או יותר.
הרכבים שיורדו מהכביש יעברו לזכיין, שישלם למדינה סכום של 750-1,500 שקלים לכל רכב, ויוכל למכור את הרכבים למדינה אחרת או למכור חלקים – ובלבד שהרכבים לא יעלו על הכביש.
עלות התכנית מוערכת ב-800 מיליון שקלים בשנה – כאשר איגוד יבואני הרכב מוכן לשאת בעלות של 330 מיליון שקלים, עלות נוספת של 140 מיליון שקלים תושת על זכיין הגריטה ואילו יתר הסכום – 320 מיליון שקלים – יגיע מתקציב המדינה, אך ההוצאות יכוסו על ידי המיסים שיגבו במכירת רכבים חדשים.
ומה דעתנו בעניין? ספק אם התכנית תיושם ככתבה וכלשונה על ידי המדינה. הרעיון של עידוד הורדה מהכביש של כלי רכב מזהמים וישנים הוא בהחלט חיובי, אבל לא בטוח שהחלופה הכדאית ביותר היא השקעה של מאות מיליוני שקלים בהעלאת כלי רכב חדשים על הכביש, שיצטרפו לפקקים האינסופיים. השקעה בתחבורה ציבורית יעילה היא אמנם יקרה יותר, אך עשויה להביא לשיפור גדול בהרבה באיכות חייהם של אזרחי ישראל.
פורסם לראשונה ב- 29.06.21
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות