בקצרה:
- תקנות הזיהום בארה״ב יוחמרו משמעותית
- ההתנגדויות של בעלי עניין כבר בדרך
- הקנס המוצע לחורגים: אלפי דולר לרכב
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA) מציעה לעדכן את תקנות זיהום האוויר עבור יצרניות הרכב. לפי ההצעה, ממוצע פליטת המזהמים לרוחב ארסנל הדגמים של כל יצרנית לא יעלה על כ-25 ק"מ לליטר (58 מיילים לגלון) - לעומת כ-21 ק"מ לליטר כיום (50 מיילים לגלון).
את השיפור המצטבר של 19% מציעה הרשות לבצע בפעימות של 2% מדי שנה למכוניות נוסעים ו-4% מדי שנה ל'משאיות קלות' (טנדרים עד 3.85 טון). אם התקנות החדשות יאושרו, הקנסות על חריגה מתקני הזיהום יגיעו לכ-4,300 דולר לרכב ולכ-300 מיליארד דולר במצטבר בין 2027 ל-2031.
על הנייר, השיפור אינו נשמע גדול - בערך 20% ו-4 ק"מ לליטר וגם זה בטווח של חמש שנים - ולכך יש להוסיף כי התקן יהיה רלוונטי מ-2027 ועד 2032. מעשית, עבור יצרני הרכב - אלו שמייצרים מנועי בעירה פנימית - מדובר באתגר גדול, המחייב בדרך כלל פתרונות יקרים ומורכבים עבור כל הפחתה.
לכך יש להוסיף כי בניגוד לשיטה הנהוגה כיום בה דגמים חשמליים לוקחים חלק שווה בממוצע ומסייעים להקטנת הממוצע, בעתיד צפוי חישוב ייעודי עבורם. באופן זה דגמים חשמליים לא יוכלו ״לסייע״ בהורדת הממוצע כמקובל כיום ויהפכו את השינוי למורכב עוד יותר עבור היצרניות.
שינוי נוסף יהיה איחוד תקנים של NHTSA ושל EPA - הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה, שגם לה תקנות זיהום משלה (לפי פליטת מזהמים, כמקובל באירופה). המשמעות היא מניעת קנסות מיותרים (שלבסוף פוגעים בלקוחות) המגיעים כיום לכ-1,300 דולר לרכב, ובמצטבר לכ-100 מיליארד דולר.
ב-NHTSA מעריכים כי עמידה ביעדים תפחית עד 2050, את צריכת הדלק בארה"ב בלמעלה מ-88 מיליארד גלונים ותחסוך יותר מ-900 מיליון טון של פליטת פחמן דו חמצני - שווה ערך להורדת יותר מ-233 מיליון כלי רכב מהכביש.
אבל לא כולם מרוצים כמובן. איגוד הסחר האמריקאי - המייצג מנעד גדול של יצרנים ובעלי עניין במעבר לחשמל - מתנגד להצעה של NHTSA, שכן משמעותה היא האצת המעבר לחשמל. טענת האיגוד היא שטווח הזמן לא מספיק, במיוחד לאור ההאטה בביקוש למכוניות חשמליות.
יתרה מזאת, ההאצה לא תאפשר לדבריהם לתעשייה האמריקאית להיערך בעצמה לייצור סוללות - מה שמקנה יתרון משמעותי לסין, מי שמחזיקה במשאבי טבע רבים ומשמשת היום כספקית עיקרית לחומרים לייצור סוללות מתח גבוה.
פורסם לראשונה ב- 30.07.23
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות