מאת נועם ריין
בקרוב תחל חברת "קרסו", יבואנית רנו וניסאן, לשווק בישראל מותג חדש-ישן: דאצ'יה. הותיקים בינינו ודאי זוכרים את הניסיון הקודם, אי שם בשנת 1988, אז שווקה בישראל מכונית בשם "דלתא" - הלא היא גלגול מאוחר של רנו 12. הניסיון ההוא לא עלה יפה, ומה שנשאר ממנו זה בעיקר הסלוגן "גם אתה יכול 88", וכמה בדיחות שחוקות ("הרומניה היחידה שלא סוחבת", כפי שאמר אז דודו טופז).
אמנם, לפני כ-5 שנים שווקה בישראל רנו לוגאן MCV, שגם היא הגיעה ממפעלי דאצ'יה שברומניה - אך בקרוב יחל לראשונה מאז סוף שנות השמונים שיווק סדיר של רכבי דאצ'יה תחת שם המותג המקורי. ברישומי משרד התחבורה מופיעים מספר דגמי דאצ'יה שעברו תקינה, והם אלו שאמורים להוות את הסיפתח לשיווק המחודש. עם זאת - הרכבים של דאצ'יה יגיעו לישראל בשלב הראשון עם תיבת הילוכים ידנית בלבד, מה שעלול להקשות על מאמצי החדירה לשוק.
דאצ'יה סנדרו היא מכונית סופר מיני, שהדור השני שלה הושק בתערוכת פריז לפני כשנתיים. הסנדרו זכתה ב-4 כוכבים במבחני הריסוק הפומביים של איגוד EuroNCAP, ואת התקינה הישראלית היא עברה כאשר היא מצוידת במנוע טורבו-בנזין בנפח 900 סמ"ק, עם הספק של 90 כ"ס - אותו מנוע שקיים ברנו קליאו החדשה. בנוסף מצוידת דאצ'יה סנדרו במנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר עם הספק זהה אך עם צריכת דלק עדיפה משמעותית, וגרסה זו צפויה להיות מעניינת במיוחד שכן היא תפתח לראשונה את סגמנט הסופר מיני למנועי הדיזל (למעט סיטרואן C3 היקרה).
המימדים של הסנדרו גדולים ביחס לקטגוריית הסופר-מיני: היא ארוכה מפורד פיאסטה ויונדאי i20, רחבה מהן וגם מרנו קליאו, וגם במימד הגובה היא עדיפה על שלושת אלו. דאצ'יה סנדרו תגיע לישראל מרומניה.
מתחרות: יונדאי i20, סיאט איביזה, אופל קורסה.
באיזה מחיר נרצה לראות אותה: 67,000 שקל לבנזין, 78,000 שקל לדיזל.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה סנדרו Stepway
דאצ'יה סנדרו. תתחרה בהצלחה בקטגוריית הסופר מיני? / צילומים: יצרן
הדאסטר הוא ג'יפון קטן שמשווק באירופה מאז שנת 2010, וזוכה להצלחה מרשימה ביבשת בזכות יכולת שטח טובה ומחירים נמוכים יחסית. דאצ'יה דאסטר עברה בישראל תקינה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר (125 כ"ס) וטורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר (109 כ"ס). הדאסטר נבחן במבחני הריסוק בשנת 2011, וזכה בציון של 3 כוכבים בלבד. בשנה הנוכחית עבר הדגם מתיחת פנים.
האורך של דאצ'יה דאסטר הוא 431 ס"מ, בערך כמו סוזוקי קרוסאובר. הרוחב נושק לזה של מאזדה CX5, וגם הגובה הוא באותו איזור פחות או יותר. גם הדאסטר יגיע לישראל מרומניה.
מתחרות: סובארו XV, סקודה יטי, פיג'ו 2008.
באיזה מחיר נרצה לראות אותה: 89,000 שקל לבנזין, 100,000 שקל לדיזל.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה דאסטר
למעשה, דאצ'יה דוקר הוא מחליפו של הלוגאן MCV ששווק אצלנו - אך בעוד אנחנו הכרנו אותו כמיניוואן, הדוקר מוגדר למעשה כטנדרון בסגנון של רנו קנגו וסיטרואן ברלינגו. דאצ'יה דוקר הושק בשנת 2012, ולישראל הוא הגיע (בינתיים לצרכי תקינה) עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר, בהספק של 90 כ"ס.
דאצ'יה דוקר מתפרש לאורך של 436 ס"מ, שזה קצת יותר מרנו קנגו אבל מעט פחות מהברלינגו ומפיאט דובלו. מבחינת הרוחב הוא יהיה צר ממתחריו בכ-6-8 ס"מ. דאצ'יה דוקר מיוצר במרוקו.
מתחרים: רנו קנגו, סיטרואן ברלינגו, פיאט דובלו.
באיזה מחיר נרצה לראות אותה: 115,000 שקל.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה דוקר
זו אולי היורשת האמיתית של רנו לוגאן MCV. דא'ציה לודג'י הוא מיניוואן קומפקטי, עם 7 מקומות ישיבה, שהושק בתערוכת ז'נבה בשנת 2012. הוא מבוסס על הדוקר המסחרי, וזכה בציון של 3 כוכבים בלבד במבחני הריסוק של ה-EuroNCAP. לישראל הוא הגיע לתקינה עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1,200 סמ"ק (115 כ"ס) או טורבו דיזל בנפח 1,500 סמ"ק (109 כ"ס).
דאצ'יה לודג'י הוא מהמיניוואנים היותר קטנים בשוק. הוא ארוך רק ב-3 ס"מ מטויוטה ורסו, צר ממנו ודומה למאזדה 5 מבחינת הרוחב (175 ס"מ), אך במימד הגובה הוא עדיף גם על פורד S מקס. דאצ'יה לודג'י מיוצר במרוקו.
מתחרים: טויוטה ורסו, שברולט אורלנדו.
באיזה מחיר נרצה לראות אותה: 115,000 שקל לבנזין, 123,000 שקל לדיזל.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה לודג'י
מתי בישראל?
עדיין לא ברור מתי יתחיל השיווק של דגמי דאצ'יה בישראל. על פי פרסומים שונים בישראל, בתוך מספר שבועות (ולכל היותר - בתחילת שנת 2015) אמורה "קרסו" לפתוח בשיווק המותג, כנראה באולמות תצוגה נפרדים. המחירים צפויים להיות נמוכים מהמקובל בשוק.
פורסם לראשונה ב- 01.09.14
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות