דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

האם כדאי לרכוש מכונית בסוף השנה, או לחכות ל-2017?

Getting your Trinity Audio player ready...


1. המכוניות צפויות להתייקר בינואר 2017, בשל עדכון נוסחת המיסוי הירוק
במקרים רבים זה נכון, ובאחרים ממש לא. אפשר להניח שמדינת ישראל מעוניינת להמשיך לגבות מהציבור את אותם כספי מסים על מכוניות, פחות או יותר. היות שמסי הקניה מבוססים בעקרון על רמת הזיהום (לפי נוסחה), הרי שכניסת מכוניות מזהמות-פחות גורמת לאובדן הכנסות ממסים. התשובה של המדינה: עדכון הנוסחה כך שלא יפסידו מהשינויים (נכון, זה מעוות).

היות שכך, מכוניות רבות שאינן מזהמות הרבה (קבוצות הזיהום 2-4 מתוך 15), מהוות כיום כמחצית מהמכוניות שנמכרות בישראל. אחרי עדכון הנוסחה מספרן ירד לרבע בערך ורבות מהן יתייקרו. מכוניות שנמצאות בקבוצת הזיהום העליונה (15) לא צפויות לספוג עליית מס כלל.

בכמה יתייקרו? שאלה טובה. תוספת המס הנפוצה תהיה באזור 1,000-3,000 שקלים למכונית. כמה מזה יספגו היבואנים וכמה יעבור לציבור? כל מכונית לגופה וכל יחסי יבואן-יצרן לגופם.


מתלבטים באולמות התצוגה / צילום: גלעד קוולרצ'יק

2. מכונית משנת המודל 2017 תהיה שווה יותר ממכונית מודל 2016
קודם כל, תיקון: אין דבר כזה יותר "שנת מודל" בישראל. רשמית, מחירה של ישראל אמור להיות תלוי בחודש העלייה שלה על הכביש ולא בשנה. בפועל, הציבור אינו נוטה לרדת לרזולוציה הזו ועל כן לשנת המודל דווקא יש משמעות על שווי המכונית המשומשת. כך קיים הבדל נתפש משמעותי בין מכונית מסוף שנת מודל אחת לתחילת שנת המודל הבאה.

ובכל זאת, שוק המשומשות החבול מתקשה לקיים מחירון יציב והמשתנים רבים: חברות הליסינג, ההשכרה וציי הרכב שולטים בעיקר המכוניות החדשות-יחסית בשוק היד השנייה. ברגע שלחברה מסוימת ישנו מלאי גדול מדגם מסוים - היא תעדיף להפחית ממחירו עשרות אחוזים ו"להיפטר" מהמלאי. התוצאה היא שהשוק מלא כל הזמן במציאות כאלה והקהל מתעניין פחות במכוניות משומשות יקרות (מלקוחות פרטיים, למשל) - אלא אם מדובר בדגם ייחודי, מבוקש במיוחד או נדיר.

הוסיפו לכך את האשראי הנגיש שהופך רכישת מכונית חדשה לקלילה וכן את מבצעי ה"אפס קילומטר" שמנגישים מכוניות חדשות לקהל הרחב, ותגלו ששוק המשומשות הוא של "מוכרים בלבד".

אז עד כמה יעזור לכם שברשיון הרכב של המכונית שלכם רשומה שנה מתקדמת יותר? זה תלוי. אם אתם מתכוונים להחזיק במכונית שנים רבות (נניח, חמש ומעלה) - המשמעות תהיה קטנה יחסית ותספיק הנחה לא גדולה על מודל 2016 כדי להצדיק הקדמת הרכישה. אם אתם מתכוונים למכור בתוך זמן קצר, ההפרש בין שנות המודל יהיה משמעותי יותר בשוק המשומשות.
3. המכוניות הטובות לא נמכרות בהנחה, גם לא בסוף השנה
יש בטענה הזו לא מעט אמת, אבל היא גם לא מדויקת. זה נכון שבימי מבצעים ומכירות של יבואני הרכב, יהיה נפוץ הרבה יותר למצוא מכוניות שקשה למכור אותן סתם כך באולם התצוגה. להלן - מכוניות פחות מבוקשות או פחות מוצלחות. ובכל זאת, מבצעי מכירות נוגעים לא רק לאלה, אלא גם למכוניות שמספרן במחסני היבואן גדול מדי, או כאלה שהרווחיות של היבואן/יצרן גדולה במיוחד והם רוצים לנצל את ה"הייפ" של ימי המכירות כדי להגדיל את המכירות שלהן, ולו במחיר הפחתה ברווח על כל יחידה. יבואן גם יפחית מחירים של מכוניות כדי להגדיל את היקפי המכירות שלו, אם התחייב לעמוד בהיקף מסוים מול היצרן.

מבצעי מכירות נפוצים לאורך השנה, אבל מפת הרעש מתחזקת בכל זאת בשלושה מוקדים: סביב חג הפסח, בשיא הקיץ ולקראת סוף השנה. באמצעות המבצעים הללו היבואן יכול לשלוט בהיקפי המכירות לאורך השנה. אם זרימת המכירות שלו טובה, מבחינתו, אזי סוף השנה לא בהכרח יבשר על שיטת "בעל הבית השתגע" ומבצעי המכירות יהיו אגרסיביים פחות.

שיאי המכירות הגדולים לאורך שנת 2016 עשויים לסמן שיבואנים רבים אינם נואשים להוריד מחירים בבוטות, ועל כן מבצעי סוף השנה בשנה כזו אינם מבטיחים הפחתה משמעותית במחירים. אם המחיר אינו נמוך מספיק, ייתכן ששווה בכל זאת לחכות.



4. מבצעי סוף העונה מאפשרים קנייה של מכוניות שוות בזול
מעבר לכל מה שנאמר, ליבואנים חשוב לשמור על פאסון במחירי הקטלוגים שלהם, ולעשות ככל יכולתם שלא להפחית מחירים. הדבר נוגע בעיקר לשמירת שם המותג ("לא יקנו אותנו בזול") ולשמירה על ערך המכוניות המשומשות של הלקוחות. בתנאים כאלה קשה לפעמים ליבואן להפחית מחיר של דגם מכונית שקשה למכור אותה. מה עושים?

תחת מסווה של מבצעי מכירות או סוף שנה, אפשר להשחיל בכל זאת הפחתות מחיר משמעותיות על דגמים שקשה למכור. לפעמים מחיר כזה לא יפורסם ויתקבל רק לאחר משא ומתן עם איש המכירות. אם לא אכפת לכם להסתובב עם מכונית בצבע ירוק (תקועות לנו שתיים במלאי ואף אחד לא מעוניין), או מהדגם הקודם (לפני חודשיים הושק המחליף במחיר טוב), או סתם בתצורה או רמת גימור לא פופולריות - ייתכן שתוכלו לנסוע עם מכונית מצוינת במחיר נמוך להפליא, והכל תחת מסווה סוף שנת המודל. במצב כזה, רכישה מיידית של מכונית עשויה להיות משתלמת הרבה יותר מאשר לחכות ל-2017.



5. אני לא רוצה להרגיש שקניתי מכונית ישנה
יש כמובן את התחושה של רכישת מכונית מהדגם הכי אחרון. אינה דומה רכישת מכונית ממודל 2017 לרכישת מכונית ממודל 2016. פסיכולוגית, לפחות. עד כמה התחושה הזו משמעותית עבורכם? מהי תוספת המחיר הראויה לתחושה הזו? המפתח לתשובה נעוץ בכם.



6. הטכנולוגיה של 2017 יותר מתקדמת מזאת של 2016
כאמירה כללית על העולם בכלל ועל עולם המכוניות בפרט - ברור שהאמירה הזו מדויקת, אבל בפועל רובם המוחלט של דגמי נובמבר-דצמבר 2016 יהיו זהים לדגמי ינואר 2017. לטענה הזו אין כמעט משמעות באשר להתלבטות אם לחכות לראשית השנה או לקנות כבר עכשיו מכונית חדשה. המשמעות היחידה נמצאת במקום שבו דגם המכונית התעדכן והתחלף. השנה אנו צפויים לפגוש בתחילת 2017 בדגמים חדשים של שברולט קרוז ופיג'ו 3008, למשל.

ועוד משהו, השינויים כיום בעדכוני מכוניות לא תמיד מצדיקים את עצמם. לעתים נכנסות לתמונה מערכות בטיחות חדשות ומעניינות, ולעתים מערכות מולטימדיה שהערך שלהן בעיני הלקוחות עשוי להיות משמעותי. אבל שווה לבדוק - אם לא נראים לעין הבדלים משמעותיים (כמו אלה שצוינו כעת) בין הדגם היוצא לדגם החדש, ההבדלים בשאר ההיבטים (נוחות, חיסכון בדלק, אבזור פינוק, מרחב פנימי ושימושיות) לא בהכרח יצדיקו את תוספת המחיר.



אז מה המסקנה, לחכות או לקנות?
אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו, וכדאי לבחון לקוח לקוח ודגם דגם לגופו. חלק מדגמי הרכב בישראל צפויים להתייקר בשל עדכון נוסחת המיסוי הירוק. לעתים ההתייקרות תהיה גדולה מאוד (מכוניות מנהלים היברידיות, למשל, עלולות להתייקר בעשרות אלפי שקלים), אבל ברוב המקרים ההתייקרות תהיה עד 3,000 שקלים. דגמים שונים, בעיקר אלו שקל למכור בלי מבצעים, גם לא צפויים להנחה משמעותית לפני סוף השנה. אם אתם מחפשים רכב כזה, שהוא טוב ואולי גם אינו צפוי להתייקרות (משמעותית) בשל עדכון נוסחת המיסוי הירוק, ומתכוונים להחזיק את הרכב לתקופה קצרה יחסית, ייתכן שדווקא כדאי לכם לחכות.
אחרת, שווה לבדוק אם אתם יכולים לקבל הנחה משמעותית (נניח, 10,000 שקלים ויותר במכונית משפחתית) על הדגם של השנה היוצאת וכך, אולי, שווה לרכוש מכונית כבר עכשיו.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. אל תקנו מודל 2016!!! הכנסו פנימה. 
    , 15-11-2016

    ברור שאתם מפסידים הרבה עבר ל 10000 ש"ח.

    נסו לעשו טריידאין אצל היבואן וראו איך הוא נותן לכם מחירון לפני ינואר ולא דצמבר 2016. כבר שם ההפסד החל מ 15000 ש"ח. מעבר לחידושים בין הדגמים ומעבר לשינויי מנוע לעיתים, שנעשים עבור חיסכון בדלק לעמידה בתקני היורו המחמירים והמשתנים, לרוב הרכב שוכב כמעט שנה ללא תזוזה והגומיות והצמיגים נפגעים.

    סגור תגובה

  • 2. ממצאים לא ממש מדויקים 
    משה, 15-11-2016

    נושא אחד חשוב לא נלקח בחשבון ,נכון שמחיר הרכב נקבע היום לפי חודש העליה על הכביש ,מלבד מקרה אחד חשוב ,באם רוצים לבצע עסקת טרייאין ,המחיר שנקבע לרכב הוא המחיר הבסיסי (מחירון של חודש ינואר) ,יש פערים המגיעם עד 10.000 ש"ח לאותו שנתון.
    מכאן שעדיף לקנות רכב שחודש ינואר ולא דצמבר משנה חולפת ,בקניה הפער יהייה 1000 ש"ח ,אבל במכירה "לא יעבדו עליכם".

    סגור תגובה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה