דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג אנרגיה

Getting your Trinity Audio player ready...

1. כיצד לחסוך בהוצאות הדלק?

הלקוחות האירופאיים מצביעים ברגליים ועוברים בהדרגה למנועי הדיזל החסכוניים.
הפתרונות הטכנולוגיים המעשיים לשיפור מנועי הבנזין הם הקטנת גודלו, תזמון חכם ויעיל יותר של השסתומים ושיפור מערכת ההזרקה.
למען הפחתת הוצאות הדלק מומלץ: סעו לאט והאיצו בהדרגה, התרחקו מפקקים, העדיפו תיבת הילוכים ידנית, בצעו טיפולי תחזוקה בזמן, הפחיתו משקל עודף, יש לבדוק אחת לשבוע את לחצי האוויר בצמיגים ותדלקו ככל האפשר בזול.

2. כיצד מתמרצים, במדינות הנאורות, לרכוש רכב נקי, שאינו מזהם את הסביבה?

באמצעות מיסוי מופחת, שמהווה שיקול של ממש בעת רכישת מכונית חדשה. בעלי כלי הרכב משלמים אגרות בהתאם לזיהום שהם מייצרים, ופרנסי העם מתמריצים בכך למנוע תחלואה ונזק אקולוגי.

3. כיצד יצרניות הרכב בודקות את צריכת הדלק, על בסיס תקינת הרכב האירופאית?

הבדיקה מבוצעת על גבי מכשיר דינמומטר במספר סדרות רצופות, ובסך הכל במשך כ-20 דקות. בחלקו הראשון מדמה הדינמומטר נהיגה עירונית במהירות מרבית של 50 קמ"ש, במשך 195 שניות, שמתוכן 60 שניות בסרק.
בחלק השני של הבדיקה, האורכת במשך 400 שניות שמתוכן 20 שניות בסרק, "נעים" במהירות מרבית של 120 קמ"ש שמדמה נהיגה בין עירונית.

4. האם נתוני יצרני הרכב משקפים נאמנה את צריכת הדלק בפועל?

לא בהכרח. במציאות הישראלית צריכת הדלק לרוב גבוהה יותר, ולכך סיבות רבות. עיקרן – הפקקים המעיקים, התאוצות השונות, יעילות המנוע בתנאי עומס משתנים, מקדם הגרר, יעילות מערכות ההינע, משקל הרכב, טמפרטורה סביבתית, תחזוקה ועוד.

5. כיצד נהיגה אגרסיבית מתבטאת בצריכה מוגברת של דלק?

ניתן לבדוק את התוצאות ממבחן דרכים, שנערך בארץ, בשני סגנונות נהיגה על רכב אחד ומסוים. שתי הנסיעות היו שוות באורכן על מסלול נסיעה זהה, בוצעו ע"י אותו נהג ובזמן זהה ביום. המסקנה מהממצאים היא כי ישנו פער של 25% בצריכת דלק בין נהג מתון לבין נהג אגרסיבי. הנסיעות בוצעו יום אחר יום כדי למנוע סטייה כתוצאה מההבדלים ברכב או ממצבו המכני. בנסיעה המואצת התרחשו 66 אירועים ב-10 שעות נהיגה, ואילו בנסיעה המתונה התרחשו 10 אירועים בפרק זמן זהה.

6. איך מעדכנים את מחיר הדלק בישראל?

נוסחת עדכון מוצרי הדלק נקבעה כחלק מהרפורמה, בראשית שנות ה-90, ונועדה לשקף ככל האפשר את מחירי הבנזין בשוקי הדלק בעולם.
הנוסחה משקללת את המחירים לפי חמישה מתוך שבעה ימי המסחר האחרונים בכל חודש בנמל "לה-וירה" באיטליה. הבעיה בנוסחה זו שהמדגם קטן מדי, וגם שינוי של יומיים עלול להקפיץ את המחירים.

7. האם יש מחזוריות מסוימת במחירי הדלק בעולם?

כללי המשחק משתנים בהתאם לניהול המלאי של הספקולנטים. בראשית האביב ולקראת עונת התיירות העולמית ממריא מחיר הבנזין.
מחיר הסולר, להבדיל, יורד באביב, כיוון שהספקולנטים נפטרים מעודפי המלאי שלהן  עשויות להיות השפעות על מחירי הדלקים, ללא קשר עם מחיר הנפט הגולמי.

8. מה הוא מספר האוקטן במנוע בנזין ?

האוקטן מהווה מדד ליעילות ביצועי המנוע ומבטא את יכולת הבנזין לעמוד בפני הצתה עצמית, הגורמת לנקישות בפעולת המנוע.
ככל שיחס הדחיסה גבוה יותר, כך עולה הצורך בשימוש בבנזין בעל אוקטן גבוה יותר.
שימוש בבנזין בעל אוקטן נמוך מהמומלץ על ידי היצרן, מפחית את הספקו ונצילותו של המנוע. אוקטן גבוה מהנדרש אינו מוסיף לביצועים. בנזין באוקטן 96 מכיל עופרת, ומיועד לכלי רכב אשר שנת הייצור שלהם היא 1990 ומטה.

9. מה הוא מספר הציטן בסולר, וכיצד הוא משפיע על ביצוע מנוע הדיזל ?

זו היא התכונה החשובה המבטאת את יכולת ההצתה של הסולר. ככל שמספר הציטן גבוהה יותר, כך איכות ההצתה טובה יותר, ביצועי המנוע משתפרים והמזהמים מופחתים. מספר הציטן מינימלי לפי התקן הישראלי הוא: 51.

10. מדוע זכותנו כצרכנים לקבל רמת אוקטן מדויקת בדלק?

סטייה של 0.6 אוקטן נחשבת כתוצאה לא תקינה. משרד התשתיות יצא לאחרונה למלחמת חורמה בתחנות הדלק הפיראטיות שהן מקור לא אכזב לדליפות ומהילות, וכן לתחנות שאינן מקפידות על תקני בטיחות מחמירים.
אוקטן נמוך גורם לתזמון מנוע לא תקין, לצלצולים ולהצטברויות של פיח. כתוצאה מכך נגרם נזק לממיר הקטליטי, להפחתת הספק המנוע ולשחיקתו המואצת.

11. כיצד ניתן למנוע מהילת דלק?

באמצעות חיוב אטימות מכליות הדלק בחיתום אלקטרוני, בצאתן מבתי הזיקוק. כך ניתן לבעל תחנת הדלק לוודא כי התכולה לא נפגעה. ניתן אף לבדוק זאת באמצעות מכשירי ניטור בתא הנהג.
דלק מהול גורם לנזקים למנוע, ולעיתים אף בלתי הפיך. המהילה פוגמת בצריכת הדלק, בביצועי הרכב ובפגיעה באיכות הסביבה.

12. האם תם עידן הנפט?

סביר כי מוצרי הנפט יהיו דומיננטים בחמישים השנים הקרובות בכלי רכב, בהעדר חלופות משמעותיות. כרבע מצריכת הנפט העולמי מנוצלת בארה"ב ותוכניות האנרגיה שלה לא מעודדת יתר על המידה את החיסכון בדלק במכוניות.
השימוש בנפט מרוכז כיום במגזרים שאינם יכולים לחיות בלעדיו, ובשל מעבר לסוגי דלק חלופיים בתעשיות אחרות, גדל חלקה של התחבורה בצריכת הנפט והסיכון למשבר גובר.

13. כיצד מפחיתים את השפעות הנפט על זיהום האוויר?

תעשיית הרכב מנסה לשכך את נזקי בריאות הציבור באמצעות שימוש בממירים קטליטיים ודלק דל גופרית. במונחי זיהום נקיות היום המכוניות החדשות עשרות מונים ממכוניות שנות השבעים. אולם מנועי הבעירה הפנימיים ימשיכו לפלוט מזהמים ויתרמו לאפקט ההתחממות העולמית.
לפיכך, יש להגביר את היעילות של המנועים ולמצוא דלק חליפי.

14. אם כדאי להוסיף תוסף לדלק בכל תדלוק?

מומלץ להשיב בשלילה למתדלק האדיב, המציע "תוסף דלק ". רוב היצרנים והיבואנים אינם ממליצים להוסיף תוספים ביוזמה עצמית, אם בכלל, אלא רק במוסך מורשה ובהתאם להנחיות שבספר הרכב.

15. מה הם המזהמים העיקריים הנפלטים מכלי רכב?

זיהום אוויר מכלי רכב הוא תוצר של שרפת דלק לא מושלמת במנוע. עיקרי המזהמים:
• פחמן חד חמצני (co) – גז רעיל חסר ריח וצבע הגורם לכאבי ראש, סחרחורות, עייפות, ובריכוזים גבוהים אף לחנק.
• פחממנים – תרכובות רעילות הנוצרות בעת שריפת דלק או בעת התאיידותו. בריכוזים גבוהים נחשפים לסכנות סרטן ובעיקר ללוקמיה.
• תחמוצות חנקן – גז בגוון חום אדמדם. חודר לדרכי הנשימה ומחליש את מערכת החיסון של הגוף. בריכוזים נמוכים גורם לגירוי בקנה הנשימה ובעיניים.
• חלקיקים נשימתיים – הנפלטים בעיקר ממנועי דיזל. חלקיקים בקוטר פחות מ2.5 מיקרומטר מסוכנים לריאות ולמערכת הנשימה.
ניתן לצמצם את רמות המזהמים באמצעות תחזוקה נכונה של הרכב, ובאמצעות בדיקה מקצועית של כל גזי הפליטה במכוני הרישוי התקופתי.
 
16.  מה הם יתרונות רכב המופעל בגז?

• העלות הכוללת זולה מרכב המונע בסולר.
• מנוע הרכב זוכה לתוחלת חיים ארוכה יותר.
• תהליך הבעירה נקי ופליטת הגזים מופחתת.
• המצתים נותרים נקיים.
• תחזוקה מונעת זולה יותר.
• רמות דו-תחמוצת הגופרית נמוכות.
• זיהום נמוך של שמן המנוע.
• הגז המתאייד  אינו פוגע בקרקע ובמי התהום.
• הרכב בטוח לא פחות מכלי רכב המונעים בבנזין או בסולר.

17. אילו מכוניות ניתנות להסבה לשימוש בגז?

במכוניות משנת ייצור 1995, המצוידות במערכות בקרה מתקדמות של מנוע בעירה פנימית ומערכת פליטה עם ממיר קטליטי.
כמו כן קבע משרד התחבורה כללים מחמירים לצורך קבלת אישור מהמעבדות המוסמכות להסבה זו, הכוללת פליטת מזהמים, סיבובי מנוע, הספק ואיטום מתאים של המערכות.
רכב המונע בגז חייב לקבל אישור של מתקין מורשה ולשנות את הרישום ברשיון הרכב.

18. מדוע אין להתפתות להתקנה פירטית של הסבת השימוש במנוע, מבנזין לגז?

התקנה לא תקנית של ערכת גז עלולה לפוצץ את המכונית על יושביה.
ישנה הערכה כי מכוניות רבות שהוסבו לשימוש בגז אינן עומדות בתקן ובדרישות. עלות התקנה לא חוקית זולה  וממריצה ציבור נהגים גדול והולך להשתמש במקור אנרגיה זול יותר.
הותקנו אף מערכות הסבה בכלי רכב ישנים, שאינם עומדים בדרישות. חבל, כי ממש לא שווה לסכן את החיים בשביל עוד כמה מאות שקלים.

19. מהו דלק ביולוגי, וכיצד הוא יתרום לאיכות הסביבה?

דלק העשוי ממשאבים הניתנים לשימוש חוזר, כמו פסולת או יבולים חקלאיים. ניתן לערבבם עם דלק רגיל ולהשתמש בהם במנועים הקיימים. באמריקה הדרומית יש שוק גדול למתנול המיוצר מקני סוכר.
הדלק הביולוגי יקר מבנזין, והפליטות מייצורו גבוהות מפליטות הפחמן של הבנזין. הדור הבא של אתאנול "צלולוזי", עשוי להיות ידידותי יותר לסביבה.

20. מהו הדור הבא של מקור האנרגיה לרכב?

צירוף של תאי דלק ודלק מימני. תאי הדלק הם מעין סוללות גדולות שמשלבות דלק מימני וחמצן מהאוויר ומייצרות חשמל, השימוש בתאי דלק אינו מייצר פליטות מקומיות. בטכנולוגיה שלוכדת את פליטות הפחמנים ומאחסנת אותם לא נוצרים גזי חממה בתהליך כולו.

21. אילו יתרונות יש לטורבו במנועי דיזל?

מגדש הטורבו משנה את כמות האוויר שניתן להכניס באותו הרגע לתא הדחיסה, ולהעלות את ההספק במנוע.
הטורבו מייעל את פעולת המנוע, חוסך יותר בדלק ומצמצם את זיהום האוויר.
ישנן יצרניות שציידו את מכוניותיהן במגדש על (סופר צ'ארג'ר), שאינו סובל ממגבלת השהיית הטורבו בהחלפת הילוכים אבל גוזל מעט מכוחו של המנוע.


22. מדוע הטורבו אינו כה פופולארי במנועי בנזין חדישים?

"השהיית הטורבו" – אותו פרק זמן שחולף, בכל החלפת הילוך, עד לשלב שבו ההגדשה מתבטאת בתוספת משמעותית של הספק, מפריעה למשתמשי המכוניות המשפחתיות. בנוסף, ההגדשה יוצרת חום רב, ולכן היא מקצרת את אורך חיי המנוע. גם למגדשים עצמם יש פעילות מואצת וחיים קשים, שבאים על חשבון אמינותם.


23. מה הוא הגבול למכונית ספורטיבית – 2 ליטר – עם תאוצות עוצרות נשימה ומהירויות מסחררות, מדגם סדאן משפחתית?

מיצובישי לאנסר MR "אוולושין 8", מכונית בעלת 4 דלתות עם מנוע מוגדש טורבו  המפיק 405 כוחות סוס, ומעביר אותם דרך מערכות סטנדרטיות של העברת כוח ומתלים. הביצועים מ0-100 קמ"ש ב-3.5 שניות  והמהירות המירבית 280 קמ"ש. השדרוג הבסיסי כולל מערכת פליטה משוחררת יותר, משאבת דלק חזקה יותר ומיפוי מחדש של מחשב המכונית. בנוסף, גם מגדש טורבו מטיטניום וגלי זיזים "חמים" יותר.


24. מה הם תחומי אחריותו של מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות?

? אחריות על אחזקת מלאי הדלק האסטרטגי ועל מוכנות  משק הדלק לשעת חירום.
? פיקוח והסדרה של הפעילות במשק הדלק והגז באמצעות קביעת מחירים מרביים למוצרי דלק שבפיקוח. קביעת תעריפים מרביים לשירותי תשתית במשק הדלק והגז ופיקוח על רמת השירות בענף.
? גיבוש ויישום שינויים מבניים במשק הדלק והגז שמטרתם הגברת התחרות בענף, הגדלת יעילות הגופים הפועלים בענף והורדת העלויות למשק ולצרכן.
? פיקוח ואכיפת תקנים בתחום איכות מוצרי הדלק.
? פיקוח ואכיפת תקנים בתחום בטיחות השימוש בגז.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים
15. תשתית וכבישים

 

פורסם לראשונה ב- 01.01.07

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה