דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המדריך לנהג - תאונות דרכים

Getting your Trinity Audio player ready...


1. מה הוא האתגר האנושי מהשתכללות טכנולוגית הרכב והתנועה?


התפתחות כלי ברכב ומספרם ההולך וגדל, הם מנפלאות הטכנולוגיה שיצר המין האנושי.
יכולות התנועה הביאו לשיפור באיכות וברמת החים, אך טרם הצלחנו למנוע את השכול, כאב וצער המוכרים לכל.
האתגר הוא להפחית משמעותית את פגיעתו של הנשק הקטלני המופעל על ידי הנהג.

2. כיצד תפעל במקרה של נזק לרכוש, מבלי שנגרמה חבלת גוף למי מהמעורבים בתאונה?


עליך לדאוג מיד לפינוי הזירה, על מנת למנוע הפרעה לזרימת התנועה. כמו כן עליך להחליף פרטים עם שאר המעורבים. אין  חובה להודיע למשטרה על תאונה ללא נפגעים, אולם זכותך לעשות כך. לעיתים אדם חש כאב רק זמן מה לאחר התאונה, כאשר בזמן האירוע אמר כי לא נחבל, מספיק שאחד המעורבים חש כאב ודיווח על כך בהודעתו למשטרה, כדי שתסווג כתאונה עם נפגעים.

3. כיצד יש לפעול במקום תאונה עם נפגעים?


ככלל, אין להזיז את הנפגעים מהמקום, לבד במקרה שאי הזזתם עלולה להיות מסוכנת יותר. אין להזיז את כלי הרכב המעורבים אלא בהוראת שוטר.
הודע מיד למשטרה ( טלפון 100 ) על התאונה, וציין את מירב המידע: מיקום התאונה, מספר כלי הרכב המעורבים ומספר נפגעים.
כדי למנוע תאונות נוספות, דאג לאזהרת הנהגים החולפים במקום- בהפעלת פנסי איתות לחירום ובהצבת משולשי אזהרה. וכן הימנע מלעמוד בנתיב התנועה המסוכן.

4. אילו פרטים עליך למסור בעת אירוע תאונת דרכים עם נפגעים?


אם לא הגיע שוטר לאירוע, עליך למסור לנפגע את הפרטים הבאים : שם מלא ומספר תעודת זהות, מספר פוליסת ביטוח, שם חברת הביטוח ופרטי הרכב. במידה והנפגע אינו במצב בריאותי שניתן למסור לו פרטים, עליך לדווח על כך למשטרה.

5. כיצד מסווגת תאונה עם נפגעים?


תאונת דרכים בה נחבל גופנית לפחות אדם אחד,זאת כל עוד קיימת תעודה רפואית המעידה על פגיעה, או שהפציעה נראית לעין.

6. מה הם הגורמים העיקריים שאליהם ניתן לייחס את הסיבות לתאונות דרכים?


את תאונות הדרכים ניתן להגדיר כאירוע בלתי צפוי בדרך כלל. נהוג לייחס לגורמי הדרך והרכב את מקצת הסיבות לתאונות, בעוד שהגורם האנושי מהווה יותר מ-80% מהסיבות.
הגורמים האנושיים הם: אי ציות לחוקי ולעקרונות ההתנהגות בדרך, חוסר תשומת לב מספקת, שיקול דעת מוטעה, טעויות בתפיסה של הנהג או הולך הרגל, וכן גילו וחוסר ניסיונו של הנהג או הולך הרגל.
תאונות נגרמות גם מסיבות התלויות בימות השבוע, שעות היממה ועונות השנה.

7. מדוע כלי רכב הכבדים מסוכנים במיוחד?


כלל פלדה לכל משתמשי הדרך – להתרחק ככול האפשר ממגע עם משאיות וכלי רכב כבדים !, שיעור ההרוגים בתאונות שמעורבות בהן משאיות גבוה, אף שאין הן מעורבות בתאונות יותר מאשר כלי רכב פרטיים. משימת תפעול המשאית המודרנית פשוט וקל, אולם משקל הרכב, ממדיו ושדה הראייה המוגבל, מטיל על הנהג אחריות גדולה יותר.
ישנן תפיסות שונות בניסיון לאבחן את הקשר בין הנהג, הרכב הכבד והתשתית,בנוגע לתאונות דרכים ומניעתן הדעות מתמקדות באיכות הכביש, בטכנולוגית הרכב, באישיותו ורמתן של הנהג, בגילו וניסיונו, ואף במוצאו התרבותי.

8. מה הם גורמי הרכב בהיווצרות תאונה?


מקובל להתייחס למאפייניו הפיזיים של הרכב כגורם משני בין הסיבות לתאונות דרכים.
על פי ניתוח הנתונים של משטרת ישראל כמחצית האחוז בלבד מכלל תאונות הדרכים קורות בשל כשל טכני.
אולם מסתבר שככול שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק והולך.  מחקרים באנגליה הראו כי כ 5%- 4% מהתאונות נגרמות בשל כשל טכני ישיר, ובארה"ב הכשל אחראי ל 6% - 13% מתאונות רכב כבד.

9. מדוע נדרש אישור משטרתי לנפגעי תאונות דרכים?


לצורך כיסוי הטיפול בנפגעי תאונות דרכים, מבקש בית חולים להמציא אישור משטרתי בגין מעורבות בתאונת דרכים. את האישור מעביר ביה"ח  לחברת הביטוח הנושאת בעול הטיפול. לשם קבלת האישור יש לפנות ליחידות אגף התנועה של משטרת ישראל, למסור הודעה על התאונה בצרוף כל האישורים/ מסמכים הדרושים בהקדם האפשרי.
הפגיעה בתאונת דרכים היא טראומטית וכרוכה בפגיעה גופנית וכלכלית.


10. אילו מסמכים דרושים למסירת הודעה על תאונת דרכים?


מהנהג נדרש: רשיונות נהיגה ורכב, תעודת ביטוח ותעודה רפואית , כגון מכתב שחרור מחדר מיון. נוסע ברכב / הולך רגל / רוכב אופניים שנפגע – צריך להציג תעודה מזהה, תעודה רפואית  ואת פרטי הנהג והרכב המעורבים בתאונה. בתאונות בהן לא נכחה המשטרה – יש צורך להמציא ראיות הוכחה על הנזק שנגרם לרכב – כגון דו"ח שמאי כולל צילומים, והבאת הרכב בפני חוקר תאונות.

11. למה מצפים מנהג, כדי שימנע תרחיש של תאונת דרכים?


שיראה את המציאות בדרך כפי שהיא, שישים לב למתרחש סביבו, שיתמיד בנהיגה ערנית, יעקוב אחר תמרורים, יבחין בכלי ברכב ויקלוט את כל המידע שסביבו.
אולם כמעט ואין בנמצא נהג העומד בכל הדרישות האלה ובכל עת. נהגים והולכי רגל חשופים ללחצים מתמידים המשפיעים על תנועתם ובטיחותם.

12. מה הוא הקשר בין הגורם האנושי ותאונות עצמאיות?


כרבע מההרוגים בישראל נהרגים כתוצאה מתאונת דרכים עצמית , וללא מעורבות של כל גורם נוסף.מנתוני מחקר שנערך על ידי אגף  התנועה עולה כי התאונות נגרמות בעיקר בגלל חוסר ריכוז של הנהג, כאשר המכונית שבה נסעו, התהפכה , התנגשה בקיר או במכונית חונה. לדאבוננו, יום יום אנו רואים את התופעה של נהגים המדברים בטלפון נייד, שקוראים עיתונים במהלך נהיגה, או מאכילים את הילד מאחור בלי להשקיע את כל תשומת הלב בנהיגה.

13. האם התמקדות בהענשת הנהג תפחית בהכרח את תאונות הדרכים?


כנראה שלא. בחברת החשמל לדוגמא החליטו לקחת את הבטיחות לידיים, ולא רק להעביר את האחריות לנהג. החברה הכינה תוכנית מקיפה שטיפלה בכל נקודות התורפה שגרמו לתאונות בארגון: שינוי בנורמות התנהגות הנהגים, שיפור מיומנויות הנהיגה, הכרת חוקי התעבורה  ומערכות הבטיחות ברכב המודרני. הצלחת התוכנית באה לידי ביטוי בהקטנת מספר אירועי הפגיעות וגם בחסכון כלכלי.
כל הנהגים נשלחו להתנסות במגרש החלקה בתנאים מכבידים, וכן עברו השתלמויות בניידת מיוחדת בכל אתרי החברה.

14. כיצד איבזור בטיחותי מציל חיים?


על פי מחקרים של המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב, אבזור בטיחותי יכול להפחית סיכון למקרה מוות בשיעורים של כמעט 50% ברכבי  נוסעים, ומעל ל-60%  ברכבי שטח. גיל הרכב , רמת התקן על פיה הוא מיוצר ומתוחזק ורמת אבזורו, משפיעים באופן מהותי על רמת הבטיחות הכוללת.

15. מה הוא התנאי ההכרחי הראשון לבטיחות בנהיגה?


תנוחת נהיגה נכונה. יש להעדיף תנוחת ישיבה גבוהה ככל האפשר, כי זו מקנה שדה ראיה יעיל יותר. גוף הנהג חייב להיות מונח בתמיכה מלאה על המושב כולו.
זווית מסעד המושב והמרחק מגלגל ההגה צריכים להבטיח חופש פעולה. אסור להכניס את היד אל תוך גלגל ההגה. הידיים חייבות להיות מקבילות וכפופות, כדי לא לאבד את חופש פעולתן בעת הפניית ההגה בסיבובים.
על הרגליים להיות חופשיות לתפעול הדוושות ואת מראות הצד והפנים יש לכוון בהתאם לתנוחת הישיבה.

16. מדוע כה חשובה חגירת הנוסעים מאחור?


כ- 90% מהנהגים הישראלים מקפידים על חגירת חגורת בטיחות. הקפדתו של הנהג האחראי על הרכב , ליושבים בו פוחתת ככל שמדובר במושבים האחוריים.
חשוב להדגיש את גודל הסיכון באי חגירת הנוסעים מאחור, במיוחד כשמדובר בילדים קטנים שמשקל גופם נמוך. ובעת בלימת חירום או תאונה הם יזרקו קדימה , ייפגעו ויפגעו באחרים. מסקר תצפית שקיימה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה, כי שיעור החוגרים במגזר הערבי נמוך יותר משיעור החגירה במגזר היהודי.

17. כיצד משפרים את רמת המיגון ברכב כנגד ירי ופיגועים?


מיגון מפני אש וגופרית הוא תענוג יקר "לאנשים יקרים " . הוא עשוי להכפיל את משקל הרכב, דורש חיזוקים למערכות השונות ומשפיע על התנהגות הרכב. למקצת מיצרניות מכוניות היוקרה יש קו יצור והרכבה ייעודי, המאפשר שיפור מערכות ההיגוי והבילום וכן הקשחת המתלים וחיזוקי המרכב.
יצרניות אחרות שולחות את המכוניות מקו היצור הסדרתי אל סדנאות המתמחות במיגון ומבצעות שינויים בפיקוח היצרן. וישנן סדנאות מיגון מיוחדות, הממגנות ללקוחותיהן את הרכב ללא הנחיות יצרן הרכב.

18. לשם מה מתקינים "מגן חזירים" בחזיתו של רכב שטח?


המגן נועד למנוע נזק בחזיתו של הרכב, בשעה שהוא נתקל  בבעל חיים. למגן אין גמישות בדומה לפגוש רגיל, וכך הרכב פוגע בבעל בחיים, בעוד שחלקיו הקדמיים של הרכב אינם ניזוקים. קורה שהרכב המצויד ב"מגן חזירים" פוגע גם בכלי רכב קטנים ובמשתמשי דרך פגיעים אחרים, כגון: הולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנועים. במקרה זה רכב השטח נשאר בשלמותו אולם האדם נפגע בחומרה.

19. מדוע "מגן החזירים" כה מסוכן?


כשמדובר בפגיעה בהולכי רגל, מתקן סורג המתכת שבחזית הרכב מגביר את עוצמת  הפגיעה וחומרתה, בהשוואה לפגוש הפלסטיק, הסופג את אנרגית המכה ומתעוות. יצרניות הרכב מתכננות היום את חזית הרכב במבנה ידידותי יותר להולכי רגל, יחד עם מכסה המנוע והשמשה הקדמית, להפחתת חומרת הפגיעה.
האיחוד האירופי חייב לאחרונה את המדינות החברות בו לקבוע תקנות לגבי "מגן חזירים", במטרה להפסיק את שיווקם או לפחות לקבוע כללים מקובלים במבחני הריסוק.

20. כיצד פגוש מתרומם מגן על הולכי רגל?


פגוש חזית קופץ בתאונות המתרחשות במהירות מעל 10 קמ"ש, מפחית במידה משמעותית את פגיעות הראש של הולך הרגל.
ההפעלה נעשית באמצעות מודול מחשב שמקבל נתונים מארבעה חיישנים המדווחים על פגיעה ומהירות. ביכולת המערכת שפותחה על ידי חברת "הונדה" ניתן להפחית את חומרת הפגיעה ב-10%.

21. מה הן המגמות ל"חזון אפס הרוגים" של האיחוד האירופי – u 45?


שלושת העקרונות של התוכנית הינן:
התנהגות משופרת בנהיגה וציות לחוקי התנועה, תשתיות דרכים טובות יותר ומכוניות בטוחות יותר, בעיקר בתחום האלקטרוני (e-safety).
האיחוד האירופי הכריז על תוכנית להורדת מספר ההרוגים ב-50%, בתוך 10 שנים, וסביר כי  שיעור ההרוגים לנסועה יהיה נמוך מ-6 הרוגים למיליארד ק"מ.

פרקי המדריך לנהג:

1. רכב חדש - פרק א'
2. רכב חדש - פרק ב'
3. רכב חדש - פרק ג'

4. רכב משומש
5. מוסכי רכב
6. תחזוקת רכב - שמן מנוע
7. מילון מונחי רכב
8. חלקי חילוף
9. תפעול הרכב לבטיחות בנסיעה
10. צמיגים
11. רישוי
12. רשיונות
13. רשות הרישוי
14. תאונות דרכים
15. תשתית וכבישים

 

פורסם לראשונה ב- 01.01.07

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה