נדמה שהצרכנים בישראל לא תמיד חושבים על ירידת הערך כשהם קונים מכונית, בעוד למעשה מדובר באחד משיקולים הקנייה החשובים ביותר מבחינה כלכלית. משעשע לראות לקוחות שמתווכחים על אלפי שקלים בודדים בקניית הרכב, בלי להבין שירידת הערך של הרכב עשויה לעלות להם עשרות אלפי שקלים.
ירידת הערך היא עניין שמאוד קשה לצפות. לעיתים היא נובעת מהמוניטין של המותג, לעיתים מהקטגוריה של הרכב ולעיתים ממשהו לא צפוי כמו השקת גרסאות שונות של אותו הרכב לאורך חייו. החלטנו לנסות ולפענח את הנושא המורכב.
כדי לבדוק את הנושא בחרנו את המכוניות הנמכרות בכל קטגוריה, בגרסאותיהן הנפוצות ביותר. בחנו את מחיריהן בעת הקנייה ב-2014 (לפני 3 שנים) לעומת מחיריהן כמשומשות כיום. לפניכם המסקנות.
1. יש קטגוריות ששומרות יותר ערך מאחרותמכוניות מינימכוניות מיני הן המכוניות שמאבדות מעט מאוד ערך. מכונית מיני אוטומטית שעולה בממוצע כ-75 אלף שקל, מאבדת בממוצע 36.4% מערכה בתוך 3 שנים - שווה ערך ל-27,300 שקל. מכאן שמחירן הראשוני הנמוך של המכוניות לא משפיע על ירידת ערך מוגברת באחוזים.
הנתון הזה מפתיע מכיוון שהנחת המוצא אמרה שהמחיר הנמוך מעודד קנייה של רכב חדש ומכתיב ירידת ערך מוגברת.
המכונית: לא תופתעו אם נספר שהמכונית ששומרת על ערכה בצורה הטובה ביותר היא קיה פיקנטו. לאורך 3 שנים המכונית הקטנה בגרסתה האוטומטית איבדה רק 31.5% מערכה, או בשקלים – פחות מ-25,000 שקל.
מכוניות סופר מיניהקטגוריה הבאה היא מכוניות הסופר-מיני. כשמדברים על קבוצה זו מתכוונים למכוניות כמו סיאט איביזה, ניסאן מיקרה, טויוטה יאריס וכו'. הן מתחילות במחירים קצת יותר גבוהים וירידת הערך שלהן מעט יותר גבוהה. בממוצע מאבדת מכונית סופר-מיני כ-38.5% אחוז מערכה לאורך התקופה.
המכונית: ההפתעה של הסקירה מגיעה כאן. סיאט איביזה בגרסתה המוזלת, שנמכרה במחירים של כ-80 אלף שקל כחדשה, זכתה להצלחה אדירה גם מבחינת ירידת הערך שעמדה על 29.9% בלבד. בהתחלה חשבנו שהיא פשוט "מיישרת קו" עם המחירים בקטגוריה, ואחרי 3 שנים עולה כמו המתחרות שלה שנמכרו כחדשות ב-100,000 שקל; אבל כשבחנו את ניסאן מיקרה שעלתה בפועל 80 אלף שקל ומציעה מוניטין של רכב יפני, נוכחנו לגלות שירידת הערך של המיקרה הייתה גבוהה משמעותית. ומכאן ששמירת הערך של הסיאט אינה קשורה בהכרח למחירה כחדשה ביחס לקטגוריה אלא גם לאיכויות שלה ביחס למחירה ולתדמית בקרב הלקוחות.
רכבי פנאיהביקוש הגבוה לרכבי פנאי (ג'יפונים) עבר גם למחוזות היד השנייה, אבל כאן התמונה מסובכת יותר.
את הקטגוריה ניתן לחלק לשתי קטגוריות משנה. הראשונה היא ג'יפונים קומפקטיים כמו מאזדה CX5 וקיה ספורטאז', והשנייה היא ג'יפונים קטנים כמו סקודה יטי וניסאן ג'וק.
קבוצת רכבי הפנאי הקומפקטיים מאבדת בממוצע 39.1% מערכה בתוך 3 שנים. המכוניות היפניות בקבוצה – אאוטלנדר, קשקאי ומאזדה CX5 איבדו לא יותר מ-34.5% מערכן, והקשקאי והמאזדה איבדו באחוזים פחות ערך מקיה פיקנטו! בולט במיוחד ה-CX5 עם ירידה מזערית של 28.9%.
הונדה CRV וסובארו פורסטר מתחילים במחיר גבוה יותר ביחס למתחרים, ולכן ירידת הערך שלהם גבוהה יותר – כ-41%.
סובארו XV בגרסת ה-2.0 ליטר צנח במחירו. הסיבה היא לא איכות נמוכה או היעדר ביקוש, ואפילו מחיר הפתיחה המופרז לא השפיע. הסיבה העיקרית היא הגעת גרסאות ה-1,600 סמ"ק שהורידו דרמטית את מחירו ופגעו במכירות רכבי היד השנייה של הדגם. דבר דומה קרה לספורטאז', אך במקרה שלו המוניטין הגבוה של הרכב והעובדה שמימדיו הם מהגדולים בקבוצה הצליחו לשמור על ירידת ערך נמוכה – 37%.
הג'יפונים הקטנים הם אלו שספגו את המכה הקשה מירידת הערך של הספורטאז'. התמחור שלהם כחדשים עמד על כ-130 אלף שקל בממוצע ב-2014, אך ירידת המחירים של הספורטאז' ב-2015 הכריחה אותם להוריד מחירי מחירון או לצאת במחירי מבצע בצורה דרמטית ומכאן שהם איבדו המון מערכם. בממוצע הם אמנם איבדו רק 39.8%, אבל תכף תבינו מדוע זה לא ממש מייצג.
סוזוקי קרוסאובר הוא היוצא דופן. היכולת שלו לשחק על משבצת המשפחתית והג'יפון, יחד עם מוניטין גבוה ומחיר פתיחה הוגן במיוחד (120 אלף שקל בהשקתו) הובילו אותו להיות הרכב שומר הערך בשלוש השנים האחורנות, לפי בדיקתנו, עם ירידה של 26.7% בלבד. לא רק שמחיר הפתיחה האבסולוטי שלו היה הנמוך ביותר, מחיר המכירה שלו היה הגבוה ביותר מבין כל החברים בקבוצה. כשמוציאים מהמשוואה את הקרוסאובר מתברר שקטגוריית הג'יפונים הקטנים איבדה 42.4% מערכה בממוצע.
משפחתיותמכוניות משפחתיות הן מכוניות שנמכרות באופן כמעט אבסולוטי לחברות ליסינג. המשמעות מבחינת הרוכש הפרטי היא שרכבו יאלץ להתמודד מול השפע של רכבי ליסינג בעת מכירת הרכב. כפועל יוצא, ירידת הערך בקטגוריה די גבוהה. בממוצע מכוניות בקבוצה מאבדות כ-42.5% מערכן בשלוש השנים הראשונות.
מכוניות שנמכרות באופן אינטנסיבי לציי רכב שומרות פחות על ערכן, ובאופן משמעותי. מאזדה 3 בגרסת ציי הרכב (4 דלתות, 1,500 סמ"ק) תאבד 41.56% מערכה. לעומתה גרסת הלקוחות הפרטיים עם מנוע 2.0 ליטר ו-5 דלתות תאבד רק 33.75% מערכה. בתכלס, מאזדה 3 בגרסה הזאת היא המשפחתית שמאבדת הכי מעט ערך. מי שקנה את הגרסה הזאת של ה-3 ירוויח 8,000 שקל ביחס למי שקנה את גרסת הליסינג.
מכוניות נוספות שהפתיעו לטובה הן רכבי קיה: סיד (34.5%) ופורטה (37.4%) שמשום מה לא מאבדים מערכם באופן קיצוני. גם סיאט לאון שומרת ערך בצורה מרשימה.
רכבי מנהליםרכבי מנהלים הם הקטגוריה שמתקשה לשמור על ערך המכוניות בה. אובדן הערך הממוצע בקבוצה זאת עומד על 45.5% גבוהים במיוחד. בהנחה שמכונית מנהלים עולה בממוצע 170 אלף שקל, אובדן הערך יהיה בסוף שלוש השנים כ-77,350 שקל.
המכונית: לא תתפלאו שמאזדה 6 היא המכונית ששומרת על ערכה באופן הטוב ביותר. היא מאבדת "רק" 40.5% מערכה. מילה טובה מגיעה גם לסופרב עם אובדן של כ-42%.
2. האם מחיר הקנייה משפיע על ערך הרכב?באופן מפתיע, יש קשר מסויים בין מחיר הקנייה לבין ירידת הערך באחוזים. הקטגוריות השונות נוטות להתכנס אחרי שלוש שנים סביב מחיר מסויים שנשמע הגיוני לרוכשי היד השנייה.
אם לדוגמא קנית ג'יפון שהוא יקר בהרבה, מחירו כיד שניה יתיישר לאורך הזמן עם מחיר הקטגוריה. קחו לדוגמא את הונדה CRV וסובארו פורסטר. כחדשות הן עלו כ-10% מעל המחיר המקובל בקטגוריה. כרכבי יד שניה הן נמכרו במחיר דומה ולעיתים אף נמוך ביחס למתחרות שהיו זולות מהן בעת הקניה. מיצובישי אאוטלנדר עלה כחדש 170 אלף שקל ומוצע כיום משנת 2014 ב-111,300 שקל. CRV לעומתו התחיל במחיר של 190 אלף שקל ומחירו ביד שנייה – 108,500. הפער מול מאזדה CX5 גדול בהרבה.
מכוניות בעלות מחיר רכישה נמוך עשויות גם הן להרוויח מהעניין. סיאט איביזה נמכרה במחיר שנמוך בכ-20% מהמחיר הממוצע בקבוצה. בפועל מחירה ביד שנייה לאחר 3 שנים נמוך ב-8% מהממוצע בקבוצה וזהה למחירה של כל סופר-מיני אירופאית אחרת, למרות מחיר הכניסה הנמוך בהרבה.
סיאט לאון מהווה דוגמא נוספת לרכב שמחיר הכניסה שלו נמוך והוא מתאזן בשלב יותר מאוחר. על סוזוקי קרוסאובר ושמירת הערך ההיסטרית שלו כבר הרחבנו, אבל גם האלטו הקטנה והפשוטה מיישרת קו עם הקטגוריה. אבל זה לא תמיד עובד.
3. האם המותג משפיע על שמירת הערך?פחות או יותר. מאזדה וטויוטה שומרות ערך היטב - למרות שמטויוטה קצת התאכזבנו פה. מה שהתברר מבדיקת הנתונים הוא עניין מעט שונה. אם המותג נוטה להתמקד בשוק הפרטי ולא בשוק הליסינג, כך גדל הסיכוי לראות שמירת ערך גבוהה מצידו.
סיאט וסוזוקי, עליהן כבר דיברנו, לצד סקודה ופולקסווגן הפתיעו ברוב המקרים בשמירת ערך טובה. אבל אי אפשר לנתק זאת מהמחיר. סיאט מצליחה לשמור על ערך טוב רק אם מחיר הכניסה נמוך. בדרך כלל מחירה (בשקלים) אחרי שלוש שנים נמוך משל הקטגוריה אך מחיר הכניסה הנמוך הוביל לשמירת ערך טובה.
פולקסווגן יכולה להיות קצת יותר יקרה ועדיין לשמור ערך טוב. אך כשהפער משמעותי (פולקסווגן טיגואן למשל) היא מיישרת קו עם הקטגוריה וסופגת ירידות ערך גדולות.
הדברים נכונים גם לסקודה, אבל במקרה של סוזוקי מחיר הרכב אחרי 3 שנים עשוי להיות גבוה ביחס לקבוצה, ללא קשר למחיר הפתיחה.
ניסאן מיקרה היא הדוגמא המעניינת. למרות שהיא סופר מיני שתומחרה במבצעים אגרסיביים במחיר הדומה לאיביזה, היא ספגה ירידות ערך משמעותיות (ביחס למחיר המבצע!). מדובר במכונית מיושנת ופשוטה שנפוצה בעיקר בציי הרכב וכבר הוצגה לה מחליפה (שמשווקת בחו"ל למעלה משנה). לכן, למרות מחיר כניסה נמוך היא רושמת ירידת ערך גדולה.
הפתעה נוספת קשורה לבעיות אמינות מוכרות. למרות שלקונצרן פולקסוואגן הייתה בעיית אמינות עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים, הדבר לא בא לידי ביטוי בירידת הערך וגם דגמים ששווקו עם התיבה האמורה שמרו על ערכם באופן מפתיע.
4. האם יש קשר בין ירידת ערך לארץ המוצא?כן. כאן סוף כל סוף יש תשובה חד משמעית. מכוניות יפניות, מבין אלו שנבדקו כמובן, איבדו בממוצע 37.8% מערכן. הקוריאניות ירדו ב-38.7% ממחיר הקנייה, בעוד שמכוניות אירופאיות איבדו בממוצע 42.9% מערכן.
האם זה רלוונטי תמיד? לא בהכרח, כי כמו שכבר נוכחתם לדעת ישנם דגמים אירופאים השומרים היטב על ערכם.
5. מה אפשר לעשות עם המידע הזה בעתיד?כאשר אתם מתכננים לקנות רכב שימו לב לפרטים הבאים. זה אולי לא יציל אתכם מירידת ערך פתאומית של אחת המכוניות או מהגעת מכונית מאוד זולה לקטגוריה, אבל זה עשוי לסייע.
1. קניית רכב חדש שמחירו יקר משמעותית מהקטגוריה עלולה להסתיים באובדן סכום ניכר מערכו בהמשך.
2. רכב זול ממתחריו גם כן עשוי ליישר קו עם הקבוצה - רק שהפעם זה יעבוד לטובתכם.
3. לא כל רכב זול בתוך הקטגוריה ישמור ערך בצורה טובה. אם הוא זול בגלל איכותו הנמוכה, צפו לירידת ערך גבוהה יחסית.
4. אם שמירת הערך חשובה במיוחד עבורכם - כוונו למותגים שמוכרים בעיקר ללקוחות פרטיים. אם הם גם יפנים, מה טוב.
5. רכבים שכבר איבדו ערך - כלומר "יישרו קו" עם הקטגוריה - לא בהכרח ימשיכו לרדת באותו קצב. אז שווה להעיף שם מבט.
6. לעומת זאת, קטגוריות בהן הערך יורד במהירות, כנראה ימשיכו לרדת בקצב גבוה יותר. עניין של ביקוש והיצע, אתם יודעים.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות