דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כך משתלטת סין על תעשיית הרכב העולמית

Getting your Trinity Audio player ready...

אם בעבר גרמניה היתה המרכז של תעשיית הרכב העולמית, ובהמשך גם ארה"ב, יפן ואפילו קוריאה תפסו חלק מרכזי בתהליכים ובהיקפי הייצור המשמעותיים של עולם הרכב, כעת עובר מרכז הכובד לסין - והמספרים שנציג כאן הם חסרי תקדים.

בשנת 2022 ייצאה סין 3.11 מיליון רכבים חדשים, זינוק של 211% בתוך שנתיים בלבד. ואחרי שבשנה שעברה תפסה סין את המקום השני בדירוג יצואניות הרכב על חשבונה של גרמניה, השנה היא חלפה גם על פניה של יפן ותפסה את המקום הראשון, עם יצוא של 1.07 מיליון רכבים ברבעון הראשון של השנה - נתון המשקף עליה של 58% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

התהליך החל כמובן בשוק המקומי. עד לשנת 2020, היצרניות המסורתיות שאינן סיניות תפסו נתח של 67% משוק הרכב הסיני - בדרך כלל על בסיס רכבים בייצור מקומי, המותאמים לדרישות הקהל הסיני. אבל השנה כבר ירד נתח השוק שלהן ל-43% בלבד, והסיניות תפסו את הבכורה בשוק הביתי הענק.

גם יצרניות סיניות ותיקות, כאלה שמוכרות בעיקר רכבי בנזין והתמקדו עד לאחרונה בשוק הביתי, החלו לתגבר את היצוא. בשנה החולפת צ'רי למשל מכרה ברחבי העולם כמעט מיליון ורבע רכבים, מתוכם 37% יועדו ליצוא. סאיק, בעלת הבית של MG, ייצאה 33% מסך הייצור שלה.

המפתח העיקרי הוא כמובן מכירה של דגמים חשמליים במחירים אטרקטיביים, יחסית. למרות המאמצים הניכרים של כלל יצרניות הרכב בעולם לייצור רכבים חשמליים, אלו עדיין לא הגיעו ל-10% מסך הייצור של אף אחת מהיצרניות הגדולות - כולל פולקסווגן, יונדאי, מרצדס וסטלנטיס, שמשקיעות סכומי עתק במעבר לחשמל. לעומתן, לא פחות מ-12 יצרניות סיניות גדולות כבר הגיעו לאחוזי חשמול מרשימים שבין 20% ל-50%. ברשימה הזו ניתן למנות חברות כמו ג'ילי, גרייט וול, דונגפנג, סאיק, צ'רי וכמובן BYD שמובילה עם קרוב ל-50% חשמול.

למעשה, אם סוכמים את כלל הרכבים שיוצרו בעולם בשנה החולפת, מגלים כי 26% מהרכבים שיוצרו על ידי חברות סיניות מונעים בחשמל - זאת לעומת 13% ליצרניות אמריקאיות (בניכוי טסלה המספר הופך להיות זניח), 7% ליצרניות האירופאיות, 5% לקוריאניות ופחות מאחוז אחד ליצרניות היפניות.

השליטה של הסיניות בייצור הרכבים החשמליים נובעת בין היתר משליטתן בחומרי הגלם הדרושים לייצור הסוללות, ומעוצמתן של יצרניות הסוללות הגדולות - בהן CATL ו-BYD הסיניות. גם יצרניות סיניות נוספות מבצעות בימים אלו צעדים לקראת יצור עצמי של סוללות.

בנוסף לחשמליות "טהורות", היצרניות המקומיות משקיעות מאמצים גם בפיתוח וייצור של דגמים היברידיים-נטענים בעלי טווח נסיעה ארוך - כאלו שיעמדו בקלות בדרישות הזיהום המחמירות במערב, יהיו זולים לייצור באופן יחסי וגם עתירי ביצועים. ברשימה הזו ניתן למנות את דגמי תת המותג WEY של גרייל וול, את דגמי גלאקסי של ג'ילי וגם את דגמי BYD, בהם רב המכר סונג פלוס ואפילו דגמי האן וטאנג שנמכרים אצלנו כחשמליים, אך בסין מוצעים גם עם הנעה היברידית-נטענת. 

תחום נוסף שבו הסינים מרכזים מאמצים הוא מערכות ההפעלה לרכב, אלו שפעם הסתפקו בכינוי "מולטימדיה" - וכיום אחראיות לא רק לסאונד ולקישוריות הסלולאר, אלא גם לשליטה במרבית מערכות הרכב. בג'ילי רכשו לשם כך את יצרנית הסלולאר MEIZU, שנועדה להתחרות ביצרנית סלולאר מוכרת נוספת בשם Huawei. האחרונה לא מסתפקת בפיתוח מערכות בידור לרכב, ומשתפת פעולה עם יצרנית הרכב סרס לטובת פיתוח רכב עצמאי. על פי דיווחים רבים, גם יצרנית הסלולאר Xiaomi מתכננת לפתח רכב משלה.

פורסם לראשונה ב- 07.06.23

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה