נתוני צריכת דלק של רכבים עם מנועי בנזין ודיזל נוטים להיות אופטימיים, את זה אנחנו כבר יודעים. עד לפני זמן לא רב, כדי לשער את נתון הצריכה הריאלי של רכב היינו צריכים לקצץ 30-40 אחוזים מנתון היצרן הרשמי. תקן ה-WLTP החדש קצת שינה את פני הדברים, אך עדיין קשה מאוד - ולפעמים בלתי אפשרי - לשחזר את נתוני היצרן. אבל האם זהו המצב גם בכלי רכב חשמליים? כשיצרנית רכב מצהירה על טווח נסיעה מסוים, האם ניתן להשיג אותו?
כדי לבדוק את זה, יצאנו לכיוון סכר דגניה עם GAC GE3 - החשמלית העממית עם טווח הנסיעה הגדול בישראל. המרחק של הסכר מתל אביב עומד על כ-150 קילומטרים, ובסך הכל עברנו מסע של 296 קילומטרים. האם טווח הנסיעה של הרכב, שעומד על 309 קילומטרים, יספיק למסע הזה? כל התשובות בסרטון.
כתבתם שהמסלול לשם ובחזרה זה 296 ק"מ (הלכתי לבדוק בגוגל, סבבה, זה באמת הטווח)
הטווח של הרכב זה 309 ק"מ.
אז זה אומר שנסיעה כזאת משאירה פלוס של 13 ק"מ, אז איך יצא לכם שסיימתם בפלוס של 35 ק"מ... איך הרכב שיפר את הטווח של עצמו?
לקחתי ארבע אנשים עם ציוד. לא הרבה ציוד. ארבע כיסאות מתקפלים. צידנית, שתי שמשיות ועשר ליטר מים. וניתקעתי בכניסה לטבריה בהלוך. לא הצלחתי להגיע לסכר דגניה.
עד שהיצרנים לא ימצאו דרך להגדיל את טווח הנסיעה משמעותית (פי 2 בערך) או לאפשר טעינה מהירה, הרכב החשמלי יהיה נחות מרכבי הבעירה הפנימית.
למי שצריך רכב לעבודה אין זמן להתעסק כל הזמן בחיפוש מטענים וארגון לוחות הזמנים כך שיספיק לטעון את הרכב.
צדק שי אגסי שהפיתרון שלו היה החלפת סוללה קומפלט ולא טעינה.
כל עוד רכב חשמלי לא מסוגל לעשות נסיעה של 1000 ק"מ ללא טעינה . זה עדיין לא שווה . אי אפשר לבלות רוב הנסיעות בתחנות טעינה . זה כמו הסלולר התחילו עם סוללה שנגמרת אחרי כמה דקות והיום זה כמה ימים ,הזיכרון היה כמה מגות והיום כמה ג'יגות . אז למה מכוניות חשמליות לא ימשיכו מאיפה שהסלולר הגיע היום .אותו קו מחשבה .במצב הזה רק עוד כמה שנים נגיע לסוללה חכמה שמטעינה את עצמה . אני לא קונה עד שיגיעו למשהו טוב . " אני בחוץ " . נוח לי עם הבנזין ואמין יותר.מחיר הדלק מתקזז במחיר שמכונית חשמלית מציעה .
1) טווח הרכב כפי שצויין הינו כאשר הסוללה חדשה. ידוע (נבדק עם בעל טסלה) שעם הזמן תהיה ירידה של כ 10% לפחות מקיבולת הטעינה.
2) גם עם יש לרכב (ים) טעינה מהירה בכחצי שעה ל 80% הרי ברור לטווח הנסיעה לא יהיה כבר מה שהוצהר.
3) טווח הנסיעה הינו נכון, אם לא עוברים את מהירות ה 100 קמ"ש, אחרת צריכת החשמל עולה משמעותית וכול מה שהוצהר כבר לא נכון.
4) נכון להיום תשתיות הטעינה לא ממש מפוטחות בארץ. אי אפשר לדעת כמה מהירה כול טעינה (זה תלוי בעוצמת התחנה ואפשרות הרכב עצמו), לכן לא בטוח שבכול מקרה טעינה של 20-30 דקות תספיק אפילו ל 80%.
5) נכון להיום יש כבר רכבים עם טווח נסיעה הרבה יותר גדול, בין 400-800 ק"ם, אך זמן הטעינה לסוללה גדולה כמובן יהיה ארוך גם משמעותית, בכול סוג של טעינה.
6) טרם ראיתי תקן מסודר והשוואת הקרינה האלקטרומגנטית מול התקן. יש אפילו אנשי מדע (פרופ' יואל מוסקוביץ מאוניוורסיטת ברקלי בארה"ב) ומזהירים מפני השפעות בריאותיות מפני עוצמת הקרינה.
7) ברכב חשמלי יש בממוצע כחצי טון סוללות (לעומת כ 20 ק"ג במומצע ברכב רגיל) ולא בטוח לאן ילכו כאשר יתבלאו (גם אם יהיה מחזור, או מחזור חלקי). האם הטלת פסולת בכמויות כה דגולות תחשב לאוולוגי? אני בספק.
מבחן הנסיעה המותג בכתבה רחוק ממצב נסיעה יום יומית הכוללת פקקי תנועה , נהג עם עוד 2 נוסעים , מהירות ממוצעת (ביציאה מפקק ) 110 קמ"ש לפחות , נהג רגיל שמאט /מאיץ ללא מחשבה על צריכת חשמל .
מוכן להסתכן ולקבוע , נהיגה רגילה שכוללת פקקים/האצה - האטה/ שלושה נוסעים כולל נהג, הטווח המרבי במקרה הטוב , לא יעלה על 70% ממה שהוצג בכתבה, וזה בתנאי שהרכב/סוללה חדשים.
סוללה בת 3 שנים , הביצועים יפחתו בתחום של 20% .
תפעול הרכב עם מזגן בקיץ בטמפרטורה 32 מעלות תקטין את הטווח .
בדיקה קלה , חישוב קליל - צריכת אנרגיה
35KW-HR מינימום שכולל מזגן, 15% מהדרך שיפוע 5 מעלות ,רכב 1400 ק"ג מהירות בעליה 75 קמ"ש מהירות ממוצעת באופקי 100 קמ"ש ,כל ההפסדים חשמלי/מכני מסדר שני אפס :
הספק ממוצע לאורך שעה נסיעה 35KW , סה"כ כמות אנרגיה לשעה וחצי KW-HR 52.5 צריכת זרם ממוצעת 175A "שאני אמות...."
הטווח של 300 קילומטר נעשה עם מצבר חדש,
ועל דינמומטר, התנאים בנסיעה אמתית שונים,
נסיעה עם מזגן או חימום,
יוריד את טווח הנסיעה למאה קילומטר בלבד,
לאחר שנתיים המצבר יאבד רבע מיכולת הקיבול שלו.
עלות החלפת הסוללה מביאה להוצאה חד פעמית גבוהה מאוד ואת כל מה שחסכנו בדלק נשלם במזומן. הקונה הראשון שיסע שלש שנים יהנה ובמחירה המחיר יפול לתהומות.אשמח לשמוע חוו"ד מומחה.
עשיתי לפני כשנה נסיעת מבחן ב - MG חשמלי, בחיפה, לדעתי:
- טווח הרכב גבולי, אני נוסע כ- 250 ק"מ ביום ולפעמים נתקע בפקקים.
- אבזור הרכב סטדנרטי למה שמקובל בג'יפונים.
- גג נפתח מיותר ומבדיקה של לא כל כך בשימוש.
- מולטימדיה מגיע בלי WAZE, צריך התקנה מיוחדת.
- קפיצי הרכב קשים והרגשתי כל מהמורה/בור בכביש.
- בסוף קניתי קרוסאובר של סוזוקי (היה גם זול יותר) עשיתי איתו כ 40,000 ק"מ ודי מרוצה