בסוף השנה שעברה הודיע ארגון EuroNCAP, האמון על מבחני הריסוק על שינוי תפיסה. לא עוד בחינת הדגם במפרט שהארגון או לעיתים אפילו היצרן עצמו החליטו שיהיה הכי נמכר, אלא בחינה של הדגם עם אבזור הבטיחות הבסיסי ושל זה עם חבילת מערכות הבטיחות האקטיבית המלאה, ומתן ציון שונה לשניהם.
כעת מתפרסמים הציונים של הסבב השני של השנה. הפעם הציונים קוטביים אפילו יותר מאשר היו בסבב הקודם. בסבב הקודם מערכות הבטיחות הוסיפו כוכב אחד, ואילו הפעם מצליחה חבילת הבטיחות להקפיץ את אחד הציונים עם תוספת של שני כוכבים.
מה שאי אפשר להתחמק ממנו, הוא שמתחיל להתברר שעד עתה ייתכן וקיבלנו תמונה חלקית ביותר באשר לרמת הבטיחות של הרכבים המגיעים לישראל ללא מערכות הבטיחות איתן הם משווקים באירופה. דבר שמתחוור עוד יותר כאשר רואים שהפעם, בניגוד להרבה סבבים אחרים בהם ציון של פחות מחמישה כוכבים היה עניין נדיר, רק חצי מהדגמים שנבחנו הפעם קיבלו את מלוא הניקוד.
שני הרכבים שנבחנו עם ובלי מערכות הבטיחות היו טויוטה היילקס וקיה נירו, הג'יפון החדש של היצרנית הקוריאנית שצפוי לנחות אצלנו בחודשים הקרובים.
טויוטה היילקס מקבל בלי חבילת הבטיחות ציון של שלושה כוכבים - סביר לרכב מסחרי, אבל רחוק מאופטימלי בכל קטגוריה אחרת. ובכלל, היינו הרבה יותר שמחים לראות שיצרנית לא עושות "הנחות" לרכבים מסחריים רק בשל היותם מסחריים. עם חבילת הבטיחות מקבל ההיילקס ציון מרבי של חמישה כוכבים.
ההבדלים המהותי ביותר בציון שמקבל ההיילקס, הוא - מן הסתם - בסעיף המערכות האלקטרוניות. שם הציון קופץ מ-25% הגרוע ביותר מתחילת השנה (תיקו עם סוזוקי בלנו) ל-63% סבירים הרבה יותר.
גם בסעיף ההגנה על מבוגרים מקבל ההיילקס תוספת משמעותית. 85% ללא מערכת, ואיתה הוא מקבל תוספת של 3 נקודות עבור בלימת חירום עירונית, מה שמקפיץ את הציון ל-93%. אותה בלימה אוטונומית מעלה את ציונו של ההיילקס גם בסעיף הולכי הרגל, שם הוא זוכה לתוספת של 4.1 נקודות שהן 10% ומעלות את הציון שלו מ-73% ל-83%. ציון ההגנה על ילדים נותר ללא שינוי - 82% בשני המבחנים.
צפייה בתוכן מבחני ריסוק: פחות דגמים עם ציון מרבי
קיה נירו כבר מציג תמונה שגרתית יותר. בלי מערכת הבטיחות האקטיבית שלו מקבל הנירו ארבעה כוכבים ואיתה חמישה. הציונים שמקבל הנירו במבחנים השונים הם 83% ו-91% בהגנה על מבוגרים עם ובלי חבילת הבטיחות בהתאמה, 80% בהגנה על ילדים בשני המבחנים, 57% ו-70% בהגנה על הולכי רגל ובסעיף האלקטרוניקה מקבל הנירו 59% ללא החבילה ו-81% טובים מאוד איתה.
רנו סניק וסובארו לבורג חותמים את סבב המבחנים הנוכחי, עם ציונים של חמישה כוכבים לשניהם.
הסניק מקבל 90% בהגנה על מבוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 67% בשמירה על הולכי רגל ו-59% בסעיף האביזרים האלקטרוניים.
סובארו לבורג זוכה לציונים של 92% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 75% בהגנה על הולכי רגל ו-68% בסעיף המערכות האלקטרוניות. אולם יש לציין כי בעוד הלבורג מוצע בחו"ל עם מערכת הבטיחות האקטיבית של סובארו, ה-Eyesight, כסטנדרט, בישראל הוא נמכרה בלעדיה.