מה כל כך מרגש בקבלת רשיון נהיגה? אומרים שזה כמו צעדיו הראשונים של ילד קטן: פריצת דרך של עצמאות. יש, עם זאת, הבדל מסוים. ילד קטן שנופל מדי פעם, בוכה קצת וקם. מנפילה מוטורית לא בהכרח קמים, ולא רק הנהג עצמו. זה לא פוגם בהתרגשות, המובנת והמסעירה, אבל הענקת רשיון נהיגה מלווה גם בציפייה של מעניקי הרשיון להפגנת אחריות גדולה.
טוב, ברור שהכללנו. לא אנחנו, בעצם, אלא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי נתוניה, בשנת 2016 מספר הנהגים עד גיל 18 היה 1.8% בלבד מתוך כלל נהגי ישראל, אבל מספר התאונות שבהן היו מעורבים היה גדול משמעותית: 3.2% מהתאונות הקלות (כלומר, סיכוי גבוה בכ-80%), 5.9% ממספר התאונות עם פצועים קשה (פי יותר משלושה מאחוז הנהגים בגיל הזה באוכלוסיה!) ובמספר התאונות הקטלניות - 4.6% ממספר התאונות הקטלניות, כלומר, סיכוי גבוה בערך פי שניים וחצי למעורבות נהג עד גיל 18 בתאונה קטלנית, לעומת כלל נהגי ישראל. תסכימו שזה מזעזע?
מצב הנהגים המעט-בוגרים-יותר, בני 19 עד 25, מעט טוב יותר, אבל עדיין רמת הסיכון לתאונות במעורבות שלהם גבוהה הרבה יותר מהממוצע. הצעירים בגילאים הללו מהווים 11.5% מאוכלוסיית הנהגים ב-2016, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אולם הם היו מעורבים ב-14.4% מהתאונות הקלות (עם נפגעים ברמה קלה יחסית), ב-16.2% מהתאונות הקשות (עם פצועים בדרגות פציעה קשות) וב-17.3% מהתאונות הקטלניות.
מה הסיבות לסיכון היתר? יכולים להיות כל מיני גורמים, חלקם חיצוניים, כמו העובדה שנהגים צעירים נוהגים פחות בכלי רכב גדולים, חדשים ובטיחותיים וכמו הנטייה הסטטיסטית של נהגים צעירים להיות פחות מנוסים מחד אבל גם עם יותר בטחון עצמי מופרז (כלומר, פחות מודעות ליכולת הנהיגה האמיתית וליכולת להתכונן ולהגיב למצבי חירום).
התוצאות: רשיון נהיגה מדורג וביטוח יקרכדי לצמצם ככל האפשר את חוסר הנסיון והמודעות, מדרגת מדינת ישראל את לימוד הנהיגה והענקת הרשיון למספר שלבים. חברות הביטוח מצדן מצמצמות את הסיכונים והן דורשות פוליסות ביטוח יקרות במיוחד לנהגים צעירים. אבל - פרה פרה. בואו נתחיל עם הרשיון המדורג.
שלבי קבלת רשיון נהיגה במדינת ישראל
שלב א' - לימוד נהיגה תיאורטי: גיל 16 ו-3 חודשים. לימוד מעשי: גיל 16 ו-6 חודשים
כבר בימי הבגרויות הקשים יכול התיכוניסט הישראלי ללמוד ולהיבחן על נהיגה באופן תיאורטי (16 ו-3 חודשים) וגם ללמוד באופן מעשי, כלומר - לנהוג עם מורה לנהיגה בכבישים ציבוריים, ולהתכונן לשלב הבא - המבחן המעשי (גיל 16 ו-6 חודשים).
שלב ב' - מבחן נהיגה מעשי: גיל 16 ו-9 חודשים
חצי שנה אחרי גיל פציחת לימוד הנהיגה המעשי, מוזמן הצעיר הישראלי למבחן נהיגה מעשי, להלן "טסט". האם זה אומר שהסתיים לימוד הנהיגה ועכשיו אפשר לנהוג בכבישים חופשי חופשי? ממש לא. במידה מסוימת, תהליך קבלת הרשיון רק החל.
שלב ג' - היתר נהיגה: גיל 16 ו-9 חודשים. עד גיל 24 - "נהג חדש צעיר", נהיגה עם ליווי
מי שעבר בהצלחה את המבחן המעשי ועוד לא חגגו לו יומולדת 24, ייקרא "נהג חדש צעיר". הוא אינו מקבל רשיון נהיגה מלא, אלא מה שמכונה "היתר נהיגה". הכוונה היא שמותר לאיש או לאישה לנהוג בעצמו ברכב שמתאים להיתר הנהיגה שקיבל, אולם הוא מחויב בליווי.
ליווי >> מי מחויב?
נהג חדש צעיר עד לגיל 24, בחצי השנה הראשונה מאז שקיבל את רשיון הנהיגה, עד שיסיים את תהליך הליווי. אם לא הסתיים תהליך הליווי - יידרש להאריך את משך היתר הנהיגה לחצאי שנה נוספים, עד שיסיים, או עד שיעברו שנתיים מקבלת הרשיון. מי שעובר הכשרה בצה"ל ("תוכנית חונכות לנהגים"), יכול לקבל אישור מקצין בטיחות יחידתי, ולנופף למלווים האזרחיים לשלום ולא להתראות.
ליווי >> מי יכול ללוות?
בן 24 ומעלה עם חמש שנות נסיון לפחות באותו סוג רכב, או - בן 30 ומעלה עם שלוש שנות נסיון לפחות באותו סוג רכב.
ליווי >> מה מחייבת תקופת הלימוד
צריך לנהוג עם מלווה, שיושב במושב ליד הנהג, במשך 50 שעות לפחות. ה-50 האלה כוללות 20 שעות בדרך עירונית, 15 שעות בדרך לא-עירונית ועוד 15 שעות נהיגה בלילה (21:00-6:00). כשמסתיימות שעות הליווי, נהג חדש צעיר עדיין מחויב בנהיגה עם ליווי עד לסוף חצי השנה.
נהג כזה, שאין מי שילווה אותו בנהיגה, עשוי לקבל היתר לליווי מקצועי (אם הוא חייל בודד, למשל, או זכאי לגמלת הבטחת הכנסה), ואז הוא עשוי גם לקבל מהמדינה מימון לליווי כזה. הליווי המקצועי הוא נהיגה עם מורה לנהיגה, ואז לא צריך 50 שעות ליווי, אלא 12 בלבד - 4 שעות בכביש עירוני, 4 בבינעירוני ועוד 4 בלילה. ליווי מקוצר כזה הוא רק לפי היתר; אם אבא או אמא שלכם הוא מורה לנהיגה, למשל, לא תוכלו להסתפק במסלול המקוצר.
שלב ד' - רשיון נהיגה זמני: מגיל 17 ו-3 חודשים ומעלה - "נהג חדש"
כבר בני 24? אתם יכולים לדלג על הפסקה הזו. עוד לא בני 24? אתם צריכים להצהיר למשרד הרישוי שסיימתם את תהליך הליווי. איך? אתם וגם המלווים (השונים) שלכם צריכים לחתום על מסמך ה"מדריך לנהג החדש והמלווה" שקיבלתם עם רשיון הנהיגה. בחתימה אתם מצהירים שעברתם את כל התהליך. המלווים שחותמים - לוקחים אחריות פלילית על התהליך, כלומר, הנהג המלווה לא אחראי לעבירות תנועה וכדומה שלכם, אבל אם יהיה צורך בבירור על התהליך, המשטרה עשויה לתחקר ולבדוק אם המלווים באמת ליוו.
שלט "נהג חדש"
מי שסיים את תהליך הליווי, או שעבר את גיל 24, עובר לשלב רשיון הנהיגה הזמני, לשנתיים. לפני הכל, אי אפשר לוותר על שלט ה"נהג חדש", ויש לו תקן: המידה צריכה להיות 12X20 סנטימטרים, האותיות השחורות צריכות להיות בגובה 40 מ"מ והרקע - צהוב מחזיר אור. השלט צריך להיות מוצמד לשוליים התחתונים של השמשה האחורית.
בשביל מה צריך את השלט? המדינה מסבירה שהמטרה היחידה היא טובת הנהג החדש, לאמור: נהגי ישראל יבחינו שמדובר בכזה ויהיו סבלניים, יעניקו מרחב תמרון רב יותר לנהג החדש ולא יצפרו. כל הזמן. אנחנו כמובן מדינה סבלנית ביותר והשלט הזה אפקטיבי ביותר. נו, טוב. אז אין ברירה וחייבים לנסוע עם השלט, אלא אם אתם כבר לא נהגים חדשים, ואז אסור לנסוע איתו.
עונשים כבדים על עבירות תנועה
התקופה הזו מתאפיינת בביקורת חמורה יותר על עבירות תנועה, בעיקר. לא כדאי שיתפסו אתכם עוברים עבירת תנועה בכלל, ועבירת תנועה חמורה בפרט. בתקופה הזו אין דבר כזה "דו"ח אזהרה", למשל. העונשים עשויים להיות כבדים יותר ולא פחות מכך, עשויים לדרוש מכם לעבור שוב בחינות ובדיקות: בחינה עיונית (אם תעברו על עבירת תנועה חמורה מ"התוספת השלישית לתקנות התעבורה", בחינה עיונית וגם מבחן מעשי (על עבירה שבית משפט יבחר לפסול את רשיונכם לשלושה חודשים ויותר) ואפילו לעבור בחינה עיונית וגם מבחן מעשי וגם לעבור שוב את הבדיקות הרפואיות (על נהיגה בשכרות - אפילו עם כמות אלכוהול קטנה ביותר, סמים או גרימת תאונה עם נפגעים).
בין העבירות שבגללם אתם עלולים לאבד את הרשיון ולהידרש לקבל אותו מחדש:
● נהיגה במהירות מופרזת
● עקיפה שלא כחוק
● אי ציות לרמזור או אי מתן זכות קדימה
● נהיגה תחת השפעת אלכוהול
● מסילת ברזל: אי עצירה או חצייה עם רכב גדול (מעל 10 נוסעים) בדרך לא סלולה
● נהיגה ללא רשיון תקף לאותו סוג של רכב
● אי דיווח על תאונת דרכים או אי הגשת עזרה ראשונה
● גרימת תאונה עם נפגע
● הסתייעות ברכב לביצוע עבירה שאינה קשורה לחוקי תנועה (פשע, עוון, עבירת מין)
נהגים חדשים ועוד לא בני 21? יש מגבלה נוספת
רוצים לצאת עם החבר'ה לאן שהוא? אם עוד לא עברתם את את גיל 21, ועדיין רשומה לכם הערה ברשיון של "נהג חדש", אסור לכם להסיע יותר משני נוסעים ברכב. איך בכל זאת אפשר להסיע יותר? אם במושב לידכם יושב נהג מלווה.
שלב ה' - רשיון נהיגה זמני לחמש שנים
עוד לא נגמרו תהליכי רשיון הנהיגה. שלב הרשיון החופשי-חופשי עוד לא לגמרי הגיע ואחרי השנתיים הראשונות מאז שעברתם טסט בהצלחה תזכו לרשיון נהיגה זמני למשך חמש שנים. לא אמור להיות הבדל פרקטי משמעותי בינו ובין הרשיון הקבוע, מלבד סלחנות מופחתת אפשרית בבתי המשפט ומלבד עוד פרט לימודי אחד - קורס רענון שאליו יזמינו אתכם אנשי משרד התחבורה. מתי? אחרי שלוש שנות נהיגה. מעבר קורס הרענון הוא תנאי לקבל רשיון הנהיגה הקבוע.
שלב ו' - רשיון נהיגה קבוע
זהו, אם עברתם בשלום את התהליך ולא נדרשתם לחזור כמה שלבים אחורה, אזי הגעתם לשלב השישי והאחרון בדרככם המיוסרת לקבלת רשיון נהיגה במדינת ישראל: הרשיון הקבוע. כל כמה זמן מחדשים? כל עשר שנים, ביום ההולדת הלועזי. מזל טוב!
ביטוח רכב לנהג חדש - שלא נדע מצרות
הצד השני, לצד המדינה, בהחמרת היחס לנהגים חדשים וצעירים הן חברות הביטוח. מפאת הרקורד ההוא, של סבירות גבוהה משמעותית לתאונות, בוחרים אנשי הביטוח לייקר מאוד את עלות הביטוח לנהגים צעירים. עד כמה לייקר? אין מספר אחד שיסדר את הראש. ככל שאתם יותר צעירים וככל שהרכב שבו תנהגו מועד יותר לתאונות, כך מחיר הביטוח יאמיר. רוצים כיוון כללי? לא נדיר שמחיר הביטוח מוכפל ואף יותר מכך. לעתים חברות ביטוח אף יסרבו לבטח דגמי רכב מסוימים לנהג צעיר.
כשאנחנו מדברים על הביטוח, הכוונה היא לרכיבים השונים בו - ביטוח חובה, ביטוח מקיף לרכב עצמו וביטוח צד ג', זה שיכסה נזקים מחוץ לרכב.
פתרונות יצירתיים להוזלת הביטוח
אבל! לפני שאתם נקרעים מבפנים על העלויות המטורפות שצפויות לכם או להוריכם על ביטוח הבונבוניירה, כדי לאפשר לכם לנהוג בה, קחו בחשבון שישנם כמה פתרונות יצירתיים, שממתיקים מעט את טעמה המר של הגלולה.
דוגמאות: חברת הביטוח "הפניקס" מציעה חבילת קילומטרים לנהג חדש בשם "הפניקס צעיר". זה עובד כך: מתקינים רכיב OBD (מעין קופסה קטנה שמתחברת בקלילות לשקע האנליזה ברכב), שמתחבר למחשב הרכב. באמצעות אפליקציה ייעודית מזהה הנהג את עצמו כנהג החדש, ואז הפוליסה מכסה את הנסיעה ומד הקילומטרים המכוסים (1,500, למשל) רץ. האפליקציה והחיבור גם מאפשרים להורים לעקוב אחרי מיקום הרכב ואופי הנהיגה.
חברת AIG מציעה מערך של מעקב אחר בטיחות הנהיגה, בשם Safe Drive. מדובר ברכיב מבית איתוראן שעוקב אחרי סגנון הנהיגה - לנהגים צעירים ולכל נהג אחר. ככל שהמערכת מזהה נהיגה בטיחותית יותר, כך מופחתת עלות הביטוח. שיעור ההפחתה יכול, לפי החברה, להגיע לעשרות אחוזים ממחיר הפוליסה.
פתרונות נוספים שרצים בעולם ביטוח הנהגים הצעירים כוללים כיסוי לזמן מוגבל, למשל כיסוי ביטוחי קבוע בסופי שבוע, תמורת סכום מוגדר. כיסוי כזה מקל במיוחד על הורים לחיילים או סטודנטים שמגיעים בסוף השבוע הביתה.
אנחנו מאמינים שבעידן המתוקשר, המנוטר והממוחשב הנוכחי, אין מניעה לחברה להגיע לביקורת מדויקת על רמת הנהיגה של נהג - כל נהג או נהגת, צעיר או מבוגר, ולקבוע פוליסה בהתאם לנהג עצמו, ולא לסטטיסטיקה, חמורה ככל שתהיה.
רובוטים עליך, נהג יקר
כל עוד המכונית האוטונומית והמוח הרובוטי לא תופסים פיקוד על מלאכת הנהיגה, נמשיך להעביר הילוכים (אה, יש שם כבר רובוט), ללחוץ על הדוושות (עוד יש לנו אחריות חלקית על העניין הזה) ולשלוט ברכב. תהליך קבלת הרשיון הקבוע ממושך, זה נכון, אבל כל עוד נשתדל באמת להשקיע בלימוד ולקחת אחריות, הכל יהיה בסדר. בשאיפה, נו.
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות