מאות אלפי חיילי מילואים גויסו לפני כשבועיים בצו 8, רבים מהם נסעו לבסיסים ולמוצבים באמצעות הרכב הפרטי. במקרים רבים נשארו המשפחות בבית ללא רכב זמין - ועבור המקרים האלו התנדבו אזרחים רבים במטרה להסיע את הרכבים של המילואימניקים בחזרה הביתה. בחלק מהמקרים מדובר בחברים ובני משפחה, בעוד במקרים אחרים מחזירים את הרכב זרים גמורים, שחיפשו כיצד לסייע למשפחות החיילים.
אם גם אתם נוסעים להחזיר רכב מבסיסי צה"ל, יש כמה דברים שכדאי שתדעו מראש. וכן, חלק מהעצות כאן נכנסות לקטגוריה של "מובן מאליו" - ובכל זאת כדאי להזכיר גם אותן.
בדקו איפה הרכב נמצא והאם ניתן להגיע אליו
אלפי רכבים חונים מחוץ לבסיסים רבים, ובאף אחד מהמקומות לא תמצאו חניון מסודר עם שורות ממוספרות. במקרה הטוב חונים אותם רכבים במגרשי עפר עצומים שהוכשרו לשם כך, ובמקרה הפחות טוב חונים הרכבים בצידי הכבישים הראשיים. לפני שאתם יוצאים לדרך, בדקו היטב היכן במדויק חונה הרכב אותו אתם מחפשים, והשתדלו להגיע בשעות היום כדי לאתר אותו בקלות. כך תוכלו להימנע משעות ארוכות של שיטוט. מומלץ גם להצטייד במספר הרישוי של הרכב ובסימני זיהוי בולטים, למשל מדבקה ייחודית או גגון. בחלק מהרכבים יש על השלט כפתור איתור שמפעיל מרחוק את התאורה או הצופר, ויוכל לסייע במציאת הרכב.
אם הרכב חונה בתוך שטח הבסיס או במקום אליו הגישה מוגבלת, בדקו מראש אם ניתן להנפיק עבורכם אישור כניסה מסודר.
בדקו את תקינות השלט
אם נסעתם להביא את הרכב, סביר להניח שצוידתם במפתחות החלופיים של הרכב - אלה ששוכבים בדרך כלל במגירה נסתרת ולא נמצאים בשימוש יומיומי. כדי שלא תסעו את כל הדרך רק כדי לגלות שהסוללה בשלט או במפתח התרוקנה, בדקו מראש את תקינות הסוללה, באמצעות נורת החיווי. לא בטוחים? החליפו סוללה לפני היציאה לדרך.
קחו ציוד להנעת הרכב
אחרי שהרכב חנה ללא תזוזה במשך שבועיים, יתכן והמצבר נגמר ולא תוכלו להניע את הרכב. קחו אתכם "בוסטר", סוללה נטענת המשמשת להנעת הרכב בחירום. אם אין לכם כזו, הצטיידו בסט כבלים שבאמצעותו תוכלו להניע את הרכב בעזרת רכב אחר.
בדקו שאתם מבוטחים
כדי לחסוך במחיר הביטוח, רבים מעדיפים להגביל את השימוש ברכב לבעלים בלבד או לכל היותר לבן / בת הזוג. יש גם מקרים רבים בהם הביטוח חל על נהגים מעל גיל מסוים, או לא כולל נסיעה בשבת. לכן חשוב לוודא מראש שביטוח הרכב מאפשר לכם לנהוג בו. במידה ולא - ניתן להרחיב את הביטוח ליום אחד בעלות נמוכה יחסית, באמצעות שיחת טלפון לחברת הביטוח או לסוכן, ולפעמים גם באמצעים דיגיטליים.
עוד בהקשר הזה, כדאי גם לצלם את הרכב לפני הנסיעה ולאחריה, כדי למנוע עוגמת נפש במקרה בו בעל הרכב יגלה נזקים שנגרמו. אמנם כולנו מגיעים למשימה הזו עם הרבה רצון טוב, אך תקלות בהחלט עלולות להתרחש.
למדו את הרכב, סעו בזהירות
גם אם אתם נהגים מיומנים, אתם נמצאים כעת ברכב לא מוכר וייתכן שגם בכבישים לא מוכרים. לפני תחילת הנסיעה הקדישו כמה דקות לכיוון המושב, ההגה והמראות, ודאו כי אתם מתמצאים בהפעלת הפקדים והמערכות השונות, הפעילו את מערכת הניווט וכוונו את המיזוג לפני היציאה לדרך. פעולות שאתם מבצעים ברכב שלכם בלי להסיט מבט מהכביש, עלולות להיות מורכבות יותר ברכב זר.
בנוסף, הכבישים בימים אלו עמוסים ברכבים צבאיים, מובילי טנקים ומשאיות מסוגים שונים. אלו לא רק מתנהלים לאט יותר מקצב התנועה המקובל, אלא גם סובלים פעמים רבות משדה ראיה מוגבל, ולא פעם נוהג בהם חייל עייף. שמרו מרחק גדול יותר מהרגיל, השאירו להם מרחב ואל תבצעו פעולות פתאומיות שעלולות לגרום להפתעה מסוכנת.
אל תפספסו את המובן מאליו
לפני שאתם יוצאים לדרך, רשמו את הקוד של הרכב אותו אתם צריכים לאסוף. לפני תחילת הנסיעה ודאו שיש מספיק דלק או חשמל בסוללה, ובדקו מראש היכן תידרשו להחנות את הרכב לאחר ההגעה ליעד. בימים טרופים אלו, כשהראש טרוד והלב מודאג, גם הפעולות הקבועות דורשות תשומת לב נוספת.