מאת טל ברונפר
רכב קטן ואיכות סביבה. איכות סביבה ורכב קטן. שני מושגים שאמורים ללכת ביחד. ולכן מפתיע לגלות שדווקא מיני קופר, המכונית הקטנה, הטרנדית והמצליחה, לא קיבלה גרסה חשמלית וידידותית לסביבה בכל 8 שנות קיומה. הסיבה נעוצה בבעלת הבית של מיני, ב.מ.וו, שכמו חברות אירופאיות רבות העדיפה להתמקד במנועי דיזל קטנים וחסכוניים במקום לפתח רכב חשמלי. עם זאת, התייקרות דרמטית של מחירי הדלק מצד אחד, וההצלחה העצומה של רכבים הייברידיים בארה"ב מצד שני, גרמו גם לשמרניות ביותר מבין חברות הרכב לפתח מכלולי הנעה חשמליים.
וכעת התוצאה מגיעה גם למיני קופר המדוברת. כאמור, מאז הצגתה בשנת 2001 הפכה מיני קופר להצלחה פנומנלית באירופה: רבים היו מוכנים לשלם את התוספת עבורה ולקבל מוצר טרנדי ואיכותי. התוצאה: רכב שנראה טוב גם ליד אחוזה מפוארת, וגם ליד בית דירות בפאתי רומא. בישראל מיני קופר הצליחה פחות, אבל דווקא בארה"ב זוכה מיני קופר להצלחה מפתיעה. ובדיוק לבטן הרכה (תרתי משמע) של האמריקאים החרדים ממחירי דלק מאמירים מכוונים במיני עם הצגת גרסה חשמלית למכונית הקטנה. כחצי שנה אחרי שבעלת הבית הגרמנית הכריזה על הכוונה להביא גרסה חשמלית לקופר ליצור, ההבטחה מתקיימת: מיני קופר תהיה גם רכב חשמלי.
מיני E (Electric) היא התוצאה. מדובר כאן ברכב חשמלי לגמרי, שאינו מצוייד במנוע בעירה פנימית, ומסתמך על טעינה חיצונית (< Plug In). בב.מ.וו החליטו לצייד את מיני E במנוע חשמלי בן 204 כוחות סוס ונתון מומנט נמוך יחסית עבור מנוע חשמלי, העומד על 22.3 קג"מ. עוצמה ירוקה זו מועברת לגלגלים הקדמיים בעזרת תיבת הילוכים בעלת הילוך יחיד. למרות נתוני המומנט המאכזבים, במיני מדווחים שה-E תסיים את מבחן התאוצה הקלאסי תוך 8.5 שניות, ומבטיחים טווח של כ-240 ק"מ בין טעינה לטעינה, כאשר למצבר עצמו הספק של 35 קילוואט לשעה והוא שוכן במושב האחורי שכעת לא יהיה שמיש. הרוכש המאושר יוכל לטעון את מיני E דרך כל שקע, אך מיני E תגיע עם תחנת טעינה מיוחדת במתח גבוה (אותה ניתן יהיה להתקין בחניה הפרטית), התאפשר טעינה תוך שעתיים וחצי. בנוסף תצוייד מיני E במערכת בלימה רגנטיבית, המשתמשת באנרגיית הבלימה לטובת טעינת המצברים.
ומה בחוץ? מיני E תשמור על העיצוב – המוצלח – של מיני קופר הרגילה, בתוספת תגיות ומדבקות של סמלון שקע מעוגל, שלא תשכחו שאתם ירוקים. לבד מזאת, תקבל מיני E גג מעוטר וצמד מראות צד צבועות בצהוב. בתא הנוסעים יחליף מד טעינת מצברים את מקומו של מד הדלק המסורתי, וכאמור – המושבים האחוריים יעלמו לטובת אחסון הסוללות.
אבל לפני שאתם ממהרים לסוכנות מיני הקרובה לביתכם, כדאי שתדעו שמיני E תשווק נכון לעכשיו בפיילוט מצומצמם של החברה בארה"ב. כ-500 יחידות ימסרו ללקוחות מאושרים בניו-יורק, ניו-ג'רזי וקליפורניה החל מתחילת שנה הבאה, כולן בהסכם ליסינג לשנה. ולא, דלקן או פזומט לא כלול בעסקה, תודה ששאלתם. החדשות הטובות הן שמיני שוקלים להביא את מיני E לאירופה אם הפיילוט בארה"ב יצליח. מעניין יהיה לראות כיצד יאמץ השוק האירופאי חובב הדיזלים החסכוניים באופן מסורתי, רכב חשמלי. ובעצם, אולי זוהי הסיבה שבמיני בחרו להתחיל את הפיילוט דווקא בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. וגם אם אתם לא בין 500 המאושרים, תוכלו לפגוש את מיני E בתערוכת לוס אנג'לס שתפתח בחודש נובמבר 2008.
לדגמי מיני בישראל - מיני
פורסם לראשונה ב- 19.10.08
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות