מכוניות זה מעולה, וגם אוטובוסים ורכבות קלות זה ממש בסדר. אבל כל עוד רובם המוחלט של אמצעי התחבורה - הפרטיים והציבוריים כאחד - עושים שימוש באותם המטרים הרבועים, פקקים יהיו חלק מהמציאות שלנו.
זו בדיוק הסיבה שערים רבות בעולם מנצלות גם את ממד הגובה ובונות אמצעי תחבורה שונים - רכבות תחתיות בערי אירופה, רכבות עיליות במטרופולינים האמריקאים ורכבלים בכפרים הרריים. הסינים, יצירתיים כרגיל, החליטו לצאת קצת מהקופסא.
הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב
מזה כבר מספר שנים שמפורסמים מודלים מוקטנים, איורים, ואפילו סרטונים של מה שנראה כמו מנהרה נוסעת. אותה המנהרה היא בפועל אוטובוס "מורם", שנושא את השם הלא מאוד ידידותי למשתמש "Transit Elevated Bus" או בקיצור TEB-1 ולאחרונה הוא ביצע את נסיעת המבחן הראשונה שלו בגודל מלא.
ה-TEB-1 הוא מין הכלאה בין אוטובוס לרכבת קלה. הוא נע על מסילה שקבועה לצדי הכביש ויכול להסיע עד 300 איש בתוך "קפסולת הנוסעים" שלו, שממדיה 22 מטר לאורך, 7.8 מטר לרוחב ו-4.8 מטר לגובה (כולל את המנהרה עצמה).
כמו שבטח כבר הבנתם, המבנה של ה-TEB-1 מאפשר לו לעבור מעל מכוניות - עומדות או נוסעות - ובכל בעצם להתעלם לחלוטין מעומסי תנועה, וכל זה מבלי להשקיע הון בחפירת מנהרות או הקמת מערכת מסילות מוגבהת.
ועכשיו נעבור לשאלות, שבאופן "אלגנטי" משהו זוכות להתעלמות גורפת למדי בכל ההודעות לעיתונות ששחרה החברה. הראשונה היא איך מונעים ממכוניות לסטות ולפגוע בצידה הפנימי של המנהרה, והתשובה היא ככל הנראה על-ידי הקמת מחסום פיזי כלשהו, דוגמת גדר הפרדה, בין המסילות של TEB-1 לבין נתיבי הנסיעה.
צפייה בתוכן מעל הפקקים - האוטובוס ה''מורם'' הסיני
השאלה השנייה היא מה קורה במצב בו TEB-1 פוגש משאית, או אפילו טנדרון, שלא יצליחו להשתחל לתוך המנהרה שגובהה 2.2 מטרים. על השאלה הזאת, כרגע לפחות, גם לנו אין תשובה מספקת.