אני חייב להגיד שהדבר הראשון שעלה לי כשראיתי שמרצדס חשפה את ה-X קלאס קונספט, קדימון לטנדר העתידי שלה, היה "אבל מי בכלל צריך טנדר יוקרתי?". ולמען האמת, אפשר להבין את התהייה הזו. טנדרים הם רכבים מסחריים, כלי עבודה נטולי גינונים והידור, מוצר תכליתי שאמור לשרת את בעליו החקלאי/קבלן/חוואי/שאר מקצועות שדורשים רכב שטח קשוח עם יכולות העמסה גבוהות.
עם השקת ה-X קלאס, מרצדס מציינת כי היא מכוונת לחמישה סוגי קהל יעד, שלפחות בקריאה ראשונה נראה כאילו מרצדס מאוד התאמצו לאפיין אותם. כך למשל היצרנית סבורה כי את ה-X קלאס הסדרתי יקנו לא מעט אנשים שנופלים תחת ההגדרה של "משפחות עם סגנון חיים פעיל וחיבה למוצרי פרימיום", מי שאנחנו מניחים שכיום קונים את הג'יפונים של מרצדס, אולם גם קבוצות אזוטריות יותר כמו "אינדיבידואלים מכווני טרנדים (לא טנדרים, טרנדים) בעלי חיבה - שוב - למוצרי פרימיום".
מרצדס מצהירה כי הצגת ה-X קלאס קונספט ממציאה את פלח השוק של טנדרים יוקרתיים, וליתר דיוק, שה-X קלאס יהיה "הטנדר הראשון שמגיע מיצרנית פרימיום". אבל אז נזכרנו בכמה עובדות. הראשונה היא שלא רק שטנדר יוקרתי כבר היה קיים אצל יצרנית פרימיום אחרת - קאדילק אסקלייד EXT - ושגם פולקסווגן מייצרת את האמארוק, אלא שגם מרצדס עצמה השתעשעה עם הרעיון של טנדר לפני אי אילו שנים, ובעבר הרחוק אפילו הביאה אותו לכדי ייצור בדמות ה-170V.
אבל העובדה השניה והחשובה יותר היא שבצפון אמריקה פלח השוק של טנדרים יוקרתיים קיים ובועט, ובשנים האחרונות גם נמצא בצמיחה אדירה. לאמריקאים ולשכניהם מצפון יש חיבה עצומה לטנדרים, והם משתמשים בהם כמכוניות פרייבט לכל דבר.
למען האמת, בהינתן שפע של מקומות חניה (להוציא בלבבות המטרופולינים) ומחירי דלק נמוכים להפליא, לא קשה להבין אותם. טנדר מסיע חמישה אנשים בנוחות ומרווח, הוא מסוגל לרדת לשטח, לסחוב ציוד לקמפינג המשפחתי או להעביר ארון או מיטה זוגית.
וגם "שלוש הגדולות", פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר - השחקניות הגדולות בשוק הטנדרים האמריקאי, הבינו את זה כבר די מזמן. התוצאה היא אמנם לא "טנדר שמגיע מיצרנית פרימיום", אך גרסאות יוקרתיות ומאובזרות של הטנדרים של היצרניות עם תגי מחיר שלא יביישו מכוניות פאר.
לכל אחת מהשלוש יש גרסה של הטנדר שלה שמחירה ההתחלתי עומד על 70 אלף דולר - איפשהו באמצע בין סדרה 6 ו-7 של ב.מ.וו - וזה לפני תוספות. לפורד יש אפילו דגם יקר יותר, אך כאן מדובר על ה-F450 העצום שמחירו לאו דווקא נובע מהיוקרה שהוא מספק.
חזרה למרצדס. ה-X קלאס, שיתבסס על ניסאן נבארה, צפוי להגיע לייצור ב-2017-18, והוא ייוצר במפעלים של ניסאן בספרד ושל רנו במקסיקו. דבר שמחזק עוד יותר את שיתוף הפעולה בין השתיים - שיתוף פעולה שפירותיו העיקריים הם חלק גדול מדגמי אינפינטי (המבוססים על דגמי מרצדס המקבילים) ומרצדס סיטאן (המבוסס על רנו קנגו). היצרנית מבטיחה שהטנדר העתידי שלה צפוי לשלב את הטוב מכל העולמות - יוקרה וקשיחות. הוא צפוי להציע מגוון רחב של מערכות בטיחות ומערכות הנעה מתקדמות.
מרצדס אפילו הלכה צעד קדימה והציגה שני ואריאנטים של הדגם - הראשון מפלצת שטח עם צמיגי בלון ענקיים וצבע צהוב צעקני (שאולי אמור לעזור למסוקי החילוץ למצוא אתכם אם תתקעו עמוק עמוק בשטח. ואולי לא), והשני, עם חישוקי אלומיניום עדינים למראה, צמיגים בחתך נמוך, וצבע לבן שיוכל להיטמע טוב יותר בג'ונגל האורבני אליו הוא מיועד.
לדגמי מרצדס בישראל -
מרצדס
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות