בקצרה:
- הלמ"ס מפרסם את נתוני הנסועה השנתיים ל-2022
- רכב מנועי צבר בסך הכל 65.9 מיליארד ק"מ
- בעלי רכב פרטי צמצמו את מספר הנסיעות
מבלים על הכביש: ערב ראש השנה תשפ"ד, מסכמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני הנסועה של הישראלים - אך לשנת 2022 ולא לשנה העברית היוצאת. מהנתונים עולה כי בשנה החולפת עלתה הנסועה הכוללת בישראל ב-3% והסתכמה ב-65.9 מיליארד ק"מ, כאשר הרכבים הפרטיים ביצעו 79% מהנסיעות, המשאיות הוסיפו עוד 13% וליתר אחראים מוניות, אוטובוסים ואופנועים.
הנסועה הממוצעת לרכבים פרטיים הסתכמה ב-15.2 אלף ק"מ, ועדיין רחוקה מהרמה שלפני תקופת הקורונה - 16.2 אלף ק"מ בשנת 2019. אבל המגמה לא אחידה: בזמן שהנסועה הממוצעת של רכבים הנמצאים בבעלות פרטית ירדה ב-1.4%, הנסועה של רכבי הליסינג דווקא עלתה ב-2.5% והסתכמה בלמעלה מ-28 אלף ק"מ.
הדיזלים לא נחים: גם סוג המנוע משפיע על כמות הנסועה. בעוד רכבים המונעים בבנזין הסתפקו בנסועה ממוצעת של 14 אלף ק"מ, רכבים היברידיים נסעו יותר מ-21 אלף ק"מ ורכבים עם מנועי דיזל צברו מרחק ממוצע של כ-23 אלף ק"מ. בשלב זה נתוני הלמ"ס עדיין לא כוללים התייחסות לרכבים חשמליים.
שיאניות הנסועה הן המוניות, שגמעו בממוצע 68 אלף ק"מ בשנה האחרונה. האוטובוסים נסעו בממוצע 56 אלף ק"מ והמשאיות הסתפקו ב-28 אלף ק"מ, אך משאיות כבדות במשקל של 34 טון ומעלה צברו בממוצע 67 אלף ק"מ בשנה. כלי רכב דו-גלגליים, לעומת זאת, מסתפקים בנסועה ממוצעת של 7,500 ק"מ.
הנסועה הכוללת בישראל גדלה מאז שנת 2000 ב-81% ומצבת כלי הרכב גדלה בלא פחות מ-220%, בעוד ששטח הכבישים גדל ב-61% ואורך הכבישים גדל ב-25% בלבד - מה שמסביר את העלייה המשמעותית בזמן העמידה בפקקים.
פורסם לראשונה ב- 14.09.23
למאמר זה התפרסמו 18 תגובות