פורד אקספלורר? מכונית לחם וחמאה? יותר כמו לאפה ושווארמה. בשנות ה-90 העליזות, פורד אקספלורר [לחוות דעת על הרכב - פורד אקספלורר] כיכב בטבלת המכירות האמריקאית ושלט ללא עוררין על פלח שוק מכוניות הכביש-שטח (עוד לפני שהן הפכו לכביש-שביל) - אותה הקטגוריה שקרייזלר המציאה עם ג'יפ גרנד צ'רוקי.
למרבה צערה של פורד, החיים בפסגה לא קלים. בסוף שנות ה-90 חולל פורד אקספלורר סערה בשוק הרכב האמריקאי, כאשר החל לגלות נטייה ספונטנית להתהפכות. האמריקאים התקשו להעריך את הספונטניות הזו, והסאגה התקשרותית גרמה לנזק רב לפורד שנאלצה לטפל בבעיה. למרות התיקון, את הגלגל היה קשה להחזיר אחורה: במיוחד כאשר מחירי הדלק נמצאים בעלייה מתמדת והשטח היחידי שהצרכנים נתקלים בו הוא המדרכה בסופרמרקט.
הכירו את התשובה של פורד: אקספלורר אמריקה קונספט. השם האירוני מצביע, אולי, על כוונה להסתער מחדש על ראשית טבלת המכירות. את הופעת הבכורה ביצעה פורד אקספלורר אמריקה בתערוכת דטרויט בשנת 2008, וכעת היא מגיעה גם אלינו במסגרת תערוכת אוטומוטור 2010, רגע לפני השקת הדגם הסדרתי.
העיצוב החיצוני נותר מרובע ומתאים את עצמו לקו העיצוב הנוכחי של פורד בצפון אמריקה, עם מאפיינים של פורד פיוז'ן ופורד F-150 - שתי מכוניות שלא משווקות אצלנו בישראל באופן סדיר. אלא שמתחת לעור, זאת כבר לא שלדת הסולם שהכרנו מהדור הקודם של המכונית. הפעם זו שלדה אחודה מן המניין, כמו במכונית נוסעים קונבנציונלית. היתרונות? נוחות גבוהה יותר והתנהגות בטוחה יותר. החסרונות? יכולת שטח לא כמו פעם. ככל הנראה, תבוסס המכונית הסדרתית על פלטפורמת D3 המשמשת בין היתר את פורד טאורוס.
לא רק השלדה לא כמו פעם: כל אחד מהמנועים הבשרניים של הדור הקודם מאבד זוג צילינדרים בדגם הקונספט. יחידת ה-V6 בנפח 4.0 ליטרים ("קולון"), שנמצאה גם בגרסאות הבסיס היוצאות של פורד מוסטנג, תוחלף על ידי מנוע 4 צילינדרים מוגדש בנפח 2.0 ליטרים מסדרת EcoBoost. כאן הוא מפיק 275 כוחות סוס, ויהיה מעניין לראות האם הנתון המרשים יגיע גם לדגם הסדרתי. עבור מי שמבקש קצת יותר כוח, תציע פורד שתי גרסאות מנוע נוספות שיחליפו את יחידת שמונה הצילינדרים היוצאת: האחת - מנוע שישה צילינדרים בנפח 3.5 ליטרים, והשנייה - גרסה מוגדשת של אותו המנוע שמפיקה בדגמים הסדרתיים של פורד כ-365 כוחות סוס.
האמריקאים מתגאים גם בדיאטה שעבר הקונספט ביחס לדגם היוצא. בגרסתו החזקה ביותר, שוקל פורד אקספלורר אמריקה קונספט כ-80 קילוגרמים פחות מגרסת שמונה הצילינדרים של הדגם היוצא. המנועים החדשים ותיבת ההילוכים (בעלת שישה יחסי העברה) מבטיחים, לדברי פורד, חסכון של בין 20%-30% בצריכת הדלק, בהתאם לגרסה הנבחרת.
תא הנוסעים העתידני של הקונספט, שאינו צפוי להגיע לדגם הסדרתי, כולל דלתות אחוריות מחליקות לאחור ומנגנון מיוחד שמאפשר להכניס את המושבים בשורה השנייה מתחת למושבים בשורה הראשונה, לטובת גישה נוחה יותר לשני המושבים האחוריים. חידוש מעניין שיגיע לדגם הסדרתי כאופציה ויוצע בהדרגה בדגמים נוספים - כריות אוויר שיותקנו בתוך חגורת הבטיחות, במטרה למנוע פגיעות מהחגורה בעת תאונה. הכריות ינופחו באמצעות אוויר קר, על מנת למנוע כוויות בעת ניפוחן.
הדגם הסדרתי של פורד אקספלורר החדש היה אמור להופיע עוד ב-2009, אך ככל הנראה בשל המשבר הכלכלי השקתו התעכבה. ככל הנראה, אנו צפויים לפגוש באקספלורר החדש בתערוכת ניו יורק באפריל הקרוב. נכון לעתה, לא ברור האם ומתי יגיע הקרוסאובר החדש לישראל.
לדגמי פורד בישראל - פורד
פורסם לראשונה ב- 07.03.10
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות