משהו עובר על פורשה בשנים האחרונות. הכל התחיל, אם תרצו, מחטא גן העדן: חברת האקזוטיקה הגרמנית התפתתה לאכול מעץ הדעת – טרנד רכבי השטח והקרוסאוברים הצומח, והציגה בשנת 2002 את פורשה קאיין, רכב שטח אופנתי עם קריצה ברורה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כעבור מספר שנים, הפכה פורשה מיצרנית אקזוטיקה "פשוטה" לחברה הרווחית בעולם. ופורשה ממשיכה לחטוא – לפני שבועות מספר הציגה החברה גרסת דיזל לפורשה קאיין, שומו שמיים.
פורשה פאנמרה (Panamera), אותה מציגה החברה לראשונה בימים אלה, היא ה"משפחתית" הראשונה של החברה. למעשה, לא מדובר בפרצוף חדש בעולם הרכב (ולא, לא מדובר רק בחרטום המוכר) – פורשה פאנמרה כבר נחשפה בחלקה בתצלומי ריגול רבים, שחלקם היה חושפני למדי, וזכתה לתשומת לב תקשורתית ניכרת – בדיוק מה שאנשי פורשה מחפשים.
פורשה פאנמרה נכנסת לסגמנט חדש ואופנתי, שהחל עם מרצדס CLS. המטרה: להסב רכבי סלון יוקרתיים ו"משעממים" לרכב דמוי קופה (שתי דלתות) ספורטיבי. למרצדס זה הצליח. גם למזראטי עם הקווטרופורטה. לאחרונה אפילו פולקסווגן הציגה גרסה דומה לפאסאט, הלא היא פולקסווגן פאסאט CC, ואסטון מרטין שוקדת בימים אלה על הבאת הראפיד ליצור סדרתי. אפילו למבורגיני הציגה את האסטוק, קונספט שבעתיד הרחוק אף הוא עשוי להגיע לייצור. המטרה המוצהרת של פורשה פאנמרה היא גרסה מרובעת דלתות לפורשה 911.
אז מה הבשורות בתחום העיצוב? תסתכלו עליה מזווית קדמית, ולא תחושו בחידוש כלשהו. החזית (שיש שידמו אותה לחיפושית) מוכרת מכל דגמי החברה, ובפרט מהמכונית המפורסמת ביותר של החברה: פורשה 911. העיניינים משתנים כאשר הולכים לכיוון אחורי הרכב: שם תפגשו לא בישבן נמוך וקו גג המעיד על מרכב קופה, אלא בקו גג גבוה וסטיישני (מדי?). גם כאן ניסו בפורשה לשמור על דימיון ל-911: הפנסים האחוריים דומים מאוד לאלה המצויים ברכב הספורט האיקוני. ולמרות זאת, העיצוב מאחור דורש עיכול נוסף, בשל פרופורציות לא רגילות. לזכות מעצבי פורשה יאמר כי ניתן לזהות את הפאנמרה כפורשה מיידית.
הדימיון של פורשה פאנמרה למשפחתית סטיישנית מן המניין מסתיים כאן. עם אורך כולל הנושק ל-5 מטרים, היא לא תחליף את המאזדה שלכם בליסינג. שאר המידות נדיבות אף הן: רוחבה עומד על כ-193 ס"מ, ונתון הגובה על כ-142 ס"מ.
בפורשה מבטיחים ביצועים הולמים לשם המותג. את ההבטחה הם מתכוונים לקיים באמצעות מגוון רחב של מנועי בנזין בתצורת V6 ו-V8 – כאשר רובם מצויידים במערכת הזרקת הדלק הישירה של פורשה. היצע הסוסים בגרסאות ה-V6 ה"חלשות" יתחיל ב-300, ויגיע לטענת החברה עד ל-500 כ"ס בגרסאות הטורבו העליונות (והמהירות), אשר ילקחו ישירות מפורשה קאיין טורבו. החברה לא מפרטת לגבי ההיצע המדויק של הגרסאות, אך מבטיחה כי ניתן יהיה לבחור בין הנעה אחורית לבין הנעה כפולה (4S) בכל הגרסאות, כמו גם בין שתי תיבות הילוכים: האחת, ידנית בת שישה יחסי העברה, והשנייה רובוטית כפולת מצמדים (PDK), בעלת שבעה יחסי העברה.
האם פורשה מתכוונים לחטוא עם גרסת דיזל? לא מן הנמנע שתוצג גרסה חובבת סולר בעתיד, שתתבסס על מנועים מההיצע הנדיב של קבוצת פולקסווגן. משם, אגב, יגיע הגוף הצבוע של פורשה פאנמרה כחלק משיתוף הפעולה בין שתי החברות. עם זאת, החברה הכריזה על כוונה לשווק גרסה הייברידית חסכונית מאוחר יותר, בין השנים 2010-2011.
ומה לגבי תא הנוסעים? בפורשה לא מפרסמים תמונות של תא הנוסעים, אך מבטיחים שהוא ישמור על אווירה ספורטיבית באמצעות ארבעה מושבים ספורטיביים. את הנוסע החמישי תוכלו לאחסן בתא המטען המרווח (או לקנות פורשה קאיין במקום) והגמיש – אותו ניתן להגדיל על ידי קיפול המושבים האחוריים.
פורשה פאנמרה תוצג רשמית באביב 2009, כאשר המכירות בעולם יתחילו בקיץ 2009. ויש חדשות טובות – הקשר של ישראל לפורשה פאנמרה לא יסתיים בפיג'ו 206 החונה בסמוך (אותה עיצב אותו מעצב שעיצב את מרצדס CLS, רכב הקופה-סלון הראשון). במכשירי תנועה, יבואנית פורשה, סוזוקי וקרייזלר לישראל, מבטיחים כי פורשה פאנמרה תגיע לארץ הקודש בסוף 2009. על מחירים וגרסאות אין מה לדבר, אבל אנחנו מציעים שלא תפתחו ציפיות לכניסה של פורשה לקבוצה 2 לחישוב שווי ערך הרכב.
לדגמי פורשה בישראל - פורשה
פורסם לראשונה ב- 25.11.08
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות