מותג EQ של מרצדס הוא המותג החשמלי של יצרן היוקרה הגרמני; לפני כשנתיים הוצג דגם הקונספט EQ עליו מבוסס רכב הפנאי החדש, מרצדס EQC שהושק כעת ויוצג לראשונה בתערוכת פריז. ה-EQC הוא סנונית ראשונה של קו הדגמים החשמלי ובהתאם לרוח התקופה הוא כמובן ג'יפון, שיתחרה בדגמים חשמליים (נוכחיים ועתידיים) כמו יגואר i-Pace, אודי e-tron וב.מ.וו iX3. הייצור הסדרתי יחל בשנת 2019. בשנה שעברה מרצדס הציגה קונספט נוסף העונה לשם EQA – מכונית קומפקטית (חשמלית כמובן) שמתוכננת לייצור בשנת 2020. ואם תהיתם, השם EQ מציין Electric Intelligence. האות Q היא סימן לתבונה - זוכרים את איש הטכנולוגיה Q של ג'ימס בונד?
עיצוב ומימדים
הצללית ספורטיבית ומזכירה את דגמי הפנאי-קופה. מאפייני העיצוב מודגשים (אולי מדי?), כגון הגריל הקדמי העצום הצבוע שחור, יחידות התאורה המעוצבות בעלות רקע שחור ותאורת יום מבוססת סיבים אופטיים. כל אלו יוצרים קשר ברור לדגמי מרצדס הרגילים, אך גם יוצרים בידול ברור למשפחת ה-EQ.
העיצוב הפנימי שואל מאפיינים רבים מדגמי מרצדס המוכרים, כמו ההגה והפקדים שעליו, מסכי התצוגה הענקיים ועוד. לצד זאת, מרצדס מציינים כי הושם דגש על חווית השימוש ועיצוב מעולם האלקטרוניקה. לדוגמה – מסגרת לוח המחוונים המחורצת מזכירה את צלעות הקירור במגברים, ומסגרת פתחי המיזוג הרבועיים בצורת "קסטה" עם מדפים בצורת מפתח צבוע בזהב אדום.
אורכה של מרצדס EQC עומד על 476.1 ס"מ, רוחבה עומד על 188.4 ס"מ (209.6 ס"מ כולל מראות), גובהה עומד על 162.4 ס"מ ובסיס הגלגלים עומד על 287.3 ס"מ. תא המטען בגודל 500 ליטר והמשקל הכללי עומד על 2,425 ק"ג, מתוכו 650 ק"ג משקל הסוללה (משקל העמסה 505 ק"ג). למרצדס EQC ניתן לחבר נגרר עד משקל של 1800 ק"ג כולל בלמים. בהשוואה ליגואר i-Pace – אשר גם הוא רכב פנאי חשמלי, המרצדס ארוכה ב-7.9 ס"מ, רחבה ב-8.5 ס"מ, גבוהה ב-6.6 ס"מ, אך בסיס הגלגלים קצר ב-11.7 ס"מ.
מנוע וביצועים
ראשית ישנו מנוע חשמלי בכל סרן, כך נוצרת הנעה כפולה. אך המנועים אינם עובדים באופן זהה – המנוע הקדמי מוגדר לביצועים אופטימאליים בעומס נמוך ובינוני. המנוע האחורי מוגדר לביצועים גבוהים יותר וכך נוצר שילוב מיטבי לטובת צריכת אנרגיה יעילה יותר. עוד מציינים במרצדס כי יצרו אווירה שקטה במיוחד הודות לבידוד מערכות הכוח ושימוש בתושבות גומי כפולות בחיבור מערכת הכוח לתת-השלדה ובחיבור תת השלדה למרכב עצמו.
את הכוח מספקת סוללת ליתיום-איון בגודל 80 קווט"ש המותקנת מתחת לרצפת הרכב. לטובת שימוש יעיל בסוללה ישנו בורר מצבי נהיגה עם חמישה מצבים: Comfort, Eco, Max range, Individual. במצבי הנהיגה החסכוניים לדוושת התאוצה החושית יש תפקיד חשוב והיא מסייעת בטעינת הסוללה והנהג יכול לשלוט בעוצמת הטעינה/בלימה על ידי משוטים מאחורי ההגה. בנוסף לכך, מערכת ECO Assist מעניקה לנהג תמיכה חזותית מקיפה בעת נהיגה. היא עושה זאת על ידי הנחיה של הנהג כאשר יש צורך להוריד רגל מדוושת התאוצה, למשל בזמן שהרכב מתקרב למגבלת המהירות החוקית, או על ידי פונקציות כגון בקרת שיוט ושליטה ספציפית על התאוששות הסוללה. לטובת כך, המערכת עושה שימוש גם בנתוני הניווט, זיהוי תמרורים ומידע ממערכות הבטיחות החכמות (מכ"ם ומצלמת סטריאו).
המנוע החשמלי מספק 300 קילוואט, שהם כ-408 כ"ס והמומנט עומד על 78 קג"מ. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.1 שניות בלבד אך המהירות המירבית מוגבלת ל-180 קמ"ש (לטובת שמירה על הסוללה וטווח נסיעה סביר). צריכת החשמל עומדת על 22 קווט"ש לכל 100 ק"מ והטווח המירבי עומד על מעל 450 ק"מ (על פי בדיקות תקן NEDC). פליטת המזהמים כמובן אפסית.
מרצדס EQC מצוידת במטען בגודל 7.4 קילוואט הניתן לשימוש גם ברשת החשמל הביתית, אך הטענת הרכב מעמדת טעינה מהירה תהיה קצרה פי 3. מעמדות טעינה של 110 קילוואט ניתן לטעון את הסוללה מ-10 ל-80 אחוז בתוך כ-40 דקות. בהמשך תוצע גם עמדת טעינה אלחוטית.
מרצדס אפילו מציינים כי יכנסו בקרוב גם לתחרות הפורמולה E (הליגת הרשמית למרוצי מכוניות חשמליות בחסות FIA).
אבזור ובטיחות
מערכת המולטימדיה של ה-EQC כוללת כמה פונקציות ייעודיות למשפחת ה-EQ. ביניהן נוכל למצוא מד זרימת אנרגיה, צריכת אנרגיה וטווח. בנוסף יש ברכב מערכת ניווט חכמה ומערכת פקודות קוליות מתקדמת המסייעות בתפעול הרכב וצריכת האנרגיה (באירופה מסלול הניווט המוצע יכולל תחנות טעינה בהתאם למצב הסוללה). מרצדס EQC תציע מערכת בקרת אקלים מתקדמת המאפשרת להפעיל אותה גם טרם הכניסה לרכב ואף לקבוע זמני הפעלה וטמפרטורה רצויים. את בקרת האקלים ניתן לתכנת ממסך המולטימדיה או מאפליקציית Mercedes me.
בתחום הבטיחות מרצדס EQC מצוידת במיטב המערכות המוכרות של היצרן: התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב כולל היגוי אקטיבי, התרעת רכב בשטח מת כולל היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית העושה שימוש במערכת הניווט ומסוגלת לתכנן את המהירות בהתאם להתקרבות לעומסי תנועה. בזמן עומסי תנועה המערכת אף יודעת לשמור את הרכב בצמוד לשוליים על מנת לאפשר לרכב חירום מעבר מהיר. מרצדס מציינים כי הושם דגש גם על בטיחות הסוללות והן מוגנות באיזורים סופגי אנרגיה, מתוכננות להיכבות בזמן תאונה ואף ניתן לכבות אותן באופן ידני על ידי צוותי החירום.
כאמור, החשיפה הרשמית של מרצדס EQC תהיה בתערוכת פריז הקרובה שתיפתח בתחילת חודש אוקטובר.
מכלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, נמסר כי מרצדס EQC תגיע לישראל באמצע שנת 2019.
לדגמי מרצדס בישראל – מרצדס
פורסם לראשונה ב- 05.09.18
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות