זו הסיבה שבגללה תערוכת הרכב של פריז, בה פגשנו את ארתור מרטינס, סגן נשיא קיה אירופה והאחראי על תחום השיווק, אמורה להיות מאוד משמעותית עבור קיה. משפחת הסיד, שהוצגה בז'נבה, מתרחבת עם הוספת גרסאות הפרוסיד והסיד GT; הנירו מופיע בגרסה חשמלית, ואלו מצטרפים להשקות האחרונות והמאוד משמעותיות של הסטוניק והסטינגר. קיה מכוונת לצמרת, זה ברור, אבל לפחות באירופה עוד מצפה לה דרך ארוכה בדרך לשם.
לא מעט יצרני רכב עזבו את קטגוריית המשפחתיות - למשל סיטרואן ומיצובישי, בעוד אחרים הפסיקו לייצר משפחתיות בתצורת סטיישן - למשל הונדה ושברולט. מנגד, אתם השקתם השנה מגוון רחב של גרסאות עבור קטגוריית המשפחתיות: הסיד החדשה, פרוסיד, סיד GT. האם זה מה שהקהל צריך עכשיו?
"סגמנט C, פלח המכוניות המשפחתיות, הוא סגמנט מסורתי מאוד באירופה. יש בשוק כמה דגמים מאוד ותיקים - למשל הגולף עם 7 דורות או קורולה עם 11 דורות. מדי שנה נמכרות באירופה למעלה מ-2 מיליון מכוניות משפחתיות, עם חלוקה פנימית של 35% לסטיישן ו-65% להאצ'בק - כך שזהו עדיין סגמנט שלא ניתן להתעלם ממנו. אבל דווקא בגלל שזה סגמנט מסורתי כל כך, קשה מאוד למותג צעיר כמו קיה להצליח בו. לכן הצגנו את הפרוסיד, שהיא מכונית שונה לחלוטין מכל מה שיש ליצרנים האחרים בסגמנט הזה. אנו מאמינים שזה מה שיעזור למשפחת הסיד לגדול".
אם כך, למה אתם זקוקים גם לסיד סטיישן? מדוע שגרסת הפרוסיד לא תהיה הסטיישן העיקרית שלכם?
"קיה מוכרת באירופה מכוניות רבות לציי הרכב, והם לא צריכים רק את נפח תא המטען - שהוא גדול בסטיישן יותר מאשר בפרוסיד - אלא הם זקוקים גם למפתח רחב של דלת תא המטען. בתחום הזה, גרסת שוטינג ברייק כמו הפרוסיד פחות טובה לעומת הסיד סטיישן. אם נרצה לגדול בצורה משמעותית בציי הרכב, הפרוסיד לא תוכל להיות המכונית שתעשה את זה. כמובן שתהיה קניבליזציה בין הדגמים, אבל הם מיועדים ללקוחות מעט שונים".
אין לכם יותר גרסאות 3 דלתות בפרוסיד וגם לא בפיקנטו ספורט. האם תמו ימיה של תצורת 3 הדלתות?
"מכוניות עם 3 דלתות תופסות נתח של פחות מ-5% באירופה. אין לזה הצדקה מסחרית, אנחנו לא נחזיר את ההשקעה בפיתוח".
קיה נירו החשמלית נראית כמו מוצר מאוד בשל. אבל עד כמה הלקוחות בשלים למכונית חשמלית?
"בשלב הזה לא מאוד. מלבד בכמה מדינות בודדות, הביקוש לרכב החשמלי עדיין זניח. כיום חברות מייצרות כלי רכב חשמליים כדי למצב את עצמן כידידותיות לסביבה, לא כדי למכור בכמויות גדולות. אם לא תהיה תמיכה ממשלתית מאסיבית, אף אחד לא יחשוב בכלל על קניית רכב חשמלי. זה כמובן נכון לא רק לגבי קיה, אלא לגבי כל תעשיית הרכב. אולי בעצם חוץ מטסלה. הם לא צריכים תמיכה ממשלתית. הלקוחות שלהם לא קונים טסלה בגלל שהיא ידידותית לסביבה, אלא פשוט כי הם יכולים. אלה אנשים שבדרך כלל יש להם גם פורשה 911 בחניה..."
יש לכם כרגע כמה שני דגמים ספורטיביים בהיצע - קיה סיד GT וקיה סטינגר. האם אתם שוקלים לייצר גם רכב פנאי ספורטיבי?
"זה משהו שדיברנו עליו בינינו לא מעט. זו כנראה החלטה שנצטרך לקחת בעתיד".
אתם מציגים כאן את קיה סיד GT עם הספק של 204 כ"ס. זה לא רע, אבל זה הרבה פחות מההספק של סיאט לאון קופרה, פולקסווגן גולף GTI או יונדאי i30N. למה הסתפקתם בזה ולא הלכתם על מכונית שתהיה תחרותית יותר?
"בסוף זו שאלה של משאבים. אם היינו מחליטים להשקיע יותר כדי לפתח מכונית חזקה יותר, אולי לא היינו יכולים לפתח תצורת מרכב חדשה של שוטינג ברייק. סגמנט המשפחתיות הספורטיביות תחרותי מאוד, וקשה להיות בו רלוונטי. אנחנו מעדיפים להיות רלוונטיים עם רכב שלקוחות יקנו כמו הפרוסיד, מאשר לייצר גרסת קצה לסיד שאולי תוכל להיות שגרירה טובה למותג, אבל תמכור מעט מאוד מכוניות. יכולנו פשוט לקחת את יחידת ההנעה של יונדאי i30N, אבל יש לזה עלויות. נציג בהמשך גרסת פלאג אין הייבריד לקיה סיד - זה בעיני חשוב הרבה יותר מאשר גרסה עם 250 כ"ס.
נתח השוק של קיה בישראל מאוד גדול, יותר מ-13%. בזכות מה אתם מצליחים בישראל יותר מאשר במדינות אחרות?
"אני לא מכיר ספציפית את השוק בישראל, אבל צריך לזכור שאירופה היא שוק מאוד שמרני. הרבה מותגי רכב ותיקים נולדו באירופה, במדינות כמו גרמניה, צרפת, אנגליה, איטליה ועוד. זה לא קל למותג צעיר כמו קיה לבוא לאירופה ולמכור מכוניות. אבל אנחנו לומדים ומשתפרים: היינו צריכים לשפר את העיצוב, אז לקחנו את פיטר שרייר מאודי. היינו צריכים לשפר את ההתנהגות, אז לקחנו את אלברט בירמן מב.מ.וו. בישראל לעומת אירופה אין תעשיית רכב מקומית ולכן אנחנו מצליחים יותר. הקהל במדינות כאלו פתוח יותר ומוכן לנסות דברים חדשים".
מה יהיו הבשורות המשמעותיות של קיה בשנתיים הקרובות?
"בעיקר יותר חשמל. נצטרך להגיע לממוצעים נמוכים יותר של פליטת CO2, ולשם כך נשיק עוד דגמים חשמליים. זה יכלול גם דגמים חשמליים יעודיים וגם הנעות חשמליות לדגמים קיימים".
כיצד אתה רואה את קו המוצרים של קיה בשנת 2030?
"עד אז יצרני הרכב יצטרכו הרבה מאוד רכבים חשמליים בהיצע. אני מאמין גדול בהנעת מימן, וגם זה משהו שלדעתי יקרה עד אז. הטרנד של רכבי פנאי עדיין יהיה רלוונטי, הם יהיו דומיניטיים כמו רכבי האצ'בק כיום. נראה אבולוציה חדשה של הכלאה בין האצ'בק לפנאי, והם ודאי יהיו רכבים ספורטיביים יותר. מכוניות עדיין לא יעופו באוויר בשנת 2030, אבל אם אתה שואל אותי - נראה מכוניות מעופפות לפני שנראה רכבים אוטונומיים".
פורסם לראשונה ב- 22.10.18
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות