ב-2012 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בישראל בכ-50 מיליארד ק"מ, ירידה של כ-1.7% לעומת 2011. רכב פרטי נסע בממוצע כ-16,300 ק"מ בשנה - אך שימו לב לפערים: בעוד רכב בבעלות פרטית נסע בממוצע 14,300 ק"מ בלבד, רכב בבעלות ליסינג נסע בממוצע 31,400 ק"מ. עם זאת, יש לזכור כי בסך רכבי הליסינג נכללים לא רק "רכבי חברה" הניתנים כהטבה לשכירים, אלא גם רכבי עבודה המשמשים טכנאים, אנשי מכירות ונציגי שירות.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת לראשונה נתונים שחושבו על סמך עיבוד של קבצים מנהליים המתקבלים ממשרד התחבורה. בעבר חושבו נתוני הנסועה עפ"י סקר נסועה מדגמי שנערך במכוני רישוי בהסתמך על דיווחי נהגים בעת מבחן הרישוי השנתי. השינוי בשיטת החישוב התאפשר בעקבות רישום נתון מד המרחק במהלך מבחן הרישוי השנתי החל בשנת 2010.
חישוב הנסועה השנתית בלמ"ס, בשיטה החדשה, נעשה על סמך השוואת נתוני מד המרחק שנרשמו בשני מבחני רישוי של אותו רכב בשתי נקודות זמן, בהפרש של כשנה. מספר כלי הרכב חושב בהתאם למספר הימים שלרכב היה רישיון בתוקף באותה תקופה.
בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הדרכים ובשטחם. בשנת 2012 נרשמה ירידה קלה בסך הנסועה השנתית.
כלי רכב חדשים נוסעים יותר: מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדשים יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלהם גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר. לדוגמה: כלי רכב פרטיים בקבוצת גיל 2-0 נסעו בשנת 2012 כ-23 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.8 אלף ק"מ בלבד בקבוצת גיל 6-3. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-2.1 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטיים בני למעלה מ-30 שנה.
כלי רכב פרטיים בבעלות חברת ליסינג נוסעים יותר: מהנתונים עולה כי לכלי רכב פרטיים מחברת ליסינג נסועה שנתית ממוצעת גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי מחברת ליסינג בשנת 2012 היא 31.4 אלף ק"מ, לעומת 30.1 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה, 27.8 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ורק 14.3 אלף ק"מ בלבד לרכב פרטי בבעלות פרטית.
כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר: בשנת 2012, כ-80 אלף כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נסעו בממוצע כ-24 אלף ק"מ בשנה כל אחד, לעומת כ-16 אלף ק"מ שנסע בממוצע רכב פרטי המונע בבנזין.
פורסם לראשונה ב- 11.11.13
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות