דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טיפים לנסיעת מבחן

Getting your Trinity Audio player ready...

1. לא לוותר על נסיעת מבחן

נכון, אפשר להסתפק בהמלצה של השכן. נכון, אפשר לקרוא חוות דעת באתר iCar. נכון, אפשר לשבת במכונית באולם התצוגה ולמשש את כל הפלסטיקים. אבל אין תחליף לנסיעת מבחן – שאתם תנהגו במכונית שאתם שוקלים לרכוש. תחשבו על זה רגע: נעליים ב-300 שקל תקנו בלי ללכת איתם כמה צעדים בחנות? ומכונית ב-150,000?

 
2. תיאום נסיעת המבחן

ביצעתם פנייה לתיאום נסיעת מבחן. אבל מתברר לכם שהיבואן לא מחזיק מכונית מבחן בדיוק מהדגם שמעניין אתכם. נניח שחלמתם על מיני קופר 1.5 ואילו היבואן מחזיק רק מיני קופר בגרסת 2.0 S. מה עושים? הולכים על זה, כלומר נוהגים במה שיש, ורצוי בגרסה הקרובה ביותר למכונית שאתם שוקלים לרכוש.


 
3. כמה זמן נמשכת נסיעת מבחן?

נסיעת מבחן נמשכת בממוצע חצי שעה. אבל אפשר גם יותר. זה קשור להתעקשות שלכם, לרצינות שאתם מפגינים, להיכרות קודמת אם יש לכם של סוכנות הרכב והאנשים שעובדים שם. תיאורתית אפשר לקבל רכב לנסיעת מבחן של יום שלם ואפילו סוף שבוע שלום. בתיאום מראש, כמובן.

4. האם אני לבד בנסיעת המבחן?

בדרך כלל לא. בדרך כלל מתלווה לנסיעת המבחן נציג המכירות של היבואן. שוב - עקשנות, רצינות והיכרות מוקדמת של המערכת יכולים לחלץ נסיעת מבחן בלי נציג מכירות.

יש בזה יתרונות וחסרונות. היתרונות: אין ברקע פסקול של איש מכירות, אתם חופשיים. החסרונות: אין ברקע פסקול של איש מכירות, שיכול להסביר לכם במהלך נסיעת המבחן על המכונית, התכונות השונות, הכפתורים וכדומה.

נקודה חשובה: אם אתם באמת רוצים נסיעת מבחן עצמאית צריך לסגור את זה מראש.

5. שיעורי בית לקראת נסיעת המבחן

נכון שלקראת תיאום נסיעת המבחן כבר בחרתם את הדגם או הדגמים שמעניינים אתכם. ובכל זאת, אנחנו ממליצים להגיע לנסיעת המבחן מצוידים בנתונים. הכוונה שלנו פשוטה: קיראו קצת חומר על המכונית שאתם שוקלים לרכוש ובמיוחד - על הגרסה המסוימת שמעניינת אתכם – איזה מנוע יש לה, מה הביצועים, רשימת האבזור. את כל הנתונים האלה תוכלו למצוא בעמוד הבית של iCar במסלול המהיר ואת המפרטים הטכניים תוכלו לקרוא ואף להשוות לדגמים/גרסאות אחרות באמצעות מנגנון ההשוואה: בוחרים שלושה דגמים, שלוש גרסאות ומוצאים את ההבדלים: מי מציע מנוע חזק יותר, מי שוקל פחות, מי מצויד בבקרת אקלים מפוצלת ומי לא.

חומר נוסף יש כאן – מדריך לרכישת רכב חדש. וכאן תמצאו – מילון מונחים, שיסביר לכם בדיוק מה ההבדל בין ABS ל-ESP ומה זה בכלל קג"מ.

6. מה לקחת לנסיעת המבחן

סנדביצ'ים ושתייה קלה? לא חייבים. אבל כן כדאי לקחת בני משפחה שעתידים להשתמש ולנהוג במכונית. אפשר לקחת לנסיעת המבחן כמה חפצים שאתם מובילים לעיתים קרובות במכונית - למשל, עגלת ילדים. תכניסו את העגלה לתא המטען של מכונית המבחן, תבדקו האם היא נכנסת בקלות וכמה מקום נשאר. עוד אפשרות: אם יש לכם ילדים קטנים, קחו את מושבי התינוק שלהם (הבוסטרים). התקינו אותם מאחור ותראו כמה באמת מקום יש במושב האחורי של המכונית המיועדת.

7. לא להילחץ. לכוון את המושב

אוקיי. היום והשעה המיוחלים הגיעו. אתם נכנסים לאולם התצוגה ואיש המכירות (ראיתם איזו עניבה יפה יש לו?) מלווה אתכם למכונית, לקראת נסיעת המבחן. הנטייה של רוב הלקוחות, בשלב הזה, היא להילחץ. למרות שמדובר במכונית חדשה ויקרה, צריך לקחת את העניין בסבלנות ובנחת. אסור להתפשר על תנוחת ישיבה נכונה. צריך לכוון את המושב במדויק. אם יש אפשרות, אז גם לכוון את ההגה ואת גובה המושב. מלאכת הכיוון בתחילת נסיעת המבחן, כמו לקראת כל נסיעה ברכב שמישהו אחר נהג בו לפנינו, יכולה להימשך אפילו שתיים שלוש דקות, שנראות ארוכות מאוד, אבל אל תתפשרו על זה. ואם עדיין זה לא מרגיש נוח, יתכן שזו לא המכונית שלכם.

8. לאן נוסעים בנסיעת המבחן

האידיאלי – קחו את המכונית בנסיעת המבחן לכבישים שאתם מכירים, למסלולים הקבועים שלכם. שם תוכלו להתרשם בצורה הטובה ביותר מהיכולת והנוחות של המכונית. שם גם תוכלו להשוות אותה למה שאתם מכירים. נוהגים כל יום מתל-אביב לירושלים? זקוקים למכונית נוחה, עם מנוע מספק? התעקשו עם נציג המכירות לנסוע במכונית המבחן לירושלים. זה אפשרי. אם רוב הנסיעות שלכם מתוכננות לעיר, אז כדאי לבקש נסיעת מבחן עירונית, בכביש פקוק, ואפילו לבצע תמרון חניה אחד או שניים.

ואם נציג המכירות לא מגלה גמישות? אז לא. הסתפקו כמובן במה שיש. המסלול מכיל בדרך כלל נסיעה עירונית וכביש מהיר - איילון, כשמדובר בתל-אביב. האם זה מספיק? האם אפשר להתרשם מהמכונית בזמן קצר כל כך? התשובה היא חיובית. צריך רק הרבה תשומת לב – כמו שמוסבר בפרק הבא.


9. אפשר לבקש שקט 

בנימוס, כמובן. אם נציג המכירות שמתלווה אליכם מפריע לכם להתרכז בשקט במכונית אפשר לבקש ממנו בנימוס לחכות רגע עם כל ההסברים. שקט הוא מרכיב חיוני במבחן הדרכים הקטן שלכם. בתום שלב ההתארגנות וההתיישבות, שבפתח נסיעת המבחן, אחרי שכיוונתם את המושב לאט ובסבלנות, אפשר להעיף מבט מסביב ולנסות להתחיל לבחון את המכונית.

10. מבחן ראשון: מושב הנהג

בפתח נסיעת המבחן אתם יכולים לשאול את עצמכם (ורצוי גם לענות לעצמכם) על כמה שאלות: האם סביבת הנהג והנוסעים נוחה ונעימה לכם? האם הנדסת האנוש מוצלחת? האם איכות ההרכבה והחומרים היא ברמה גבוהה?

המבחן הראשון הוא של מושב הנהג. זה, מה לעשות, המושב הכי חשוב במכונית, בוודאי אם אתם נוהגים לנהוג למרחקים ארוכים / שעות ממושכות. האם מושב הנהג תומך את הגב כמו שצריך? האם הוא נוח לגב האישי שלכם? האם הוא נוקשה/רך במידה הנכונה? ואיך הריפוד שלו והגימור? ואיך אפשרויות הכיוונון שלו? האם רק קדימה ואחורה, או גם לגובה? האם זה מושב חשמלי? האם זה מושב חשמלי עם זכרונות, כזה שזוכר את תנוחת הנהיגה החביבה של יענקלה וגם של שולה ולחיצת כפתור אחת חוזר למצב הרצוי? ואולי אפילו יש לו חימום לחורף ואיוורור לקיץ?


 
11. הנדסת אנוש 

מושב נהג הוא חלק חשוב מאוד אבל במהלך נסיעת המבחן כדאי לשים לב לכל מה שמסביב ולענות לעצמכם על עוד כמה שאלות קטנות: האם הנדסת האנוש מוצלחת, כלומר האם כל הכפתורים, הפקדים והידיות נופלים ממש לידיים? ואיך הם מתפקדים. שימו לב במיוחד למערכת המיזוג / בקרת האקלים.

נכון, יש כאן משהו מבלבל. בגלל שזו מכונית חדשה דרוש זמן הסתגלות ואולי נסיעת המבחן קצרצרה ואין את הזמן הזה, ואתם בטוחים שהנדסת האנוש לא מוצלחת למרות שבעצם פשוט לא התרגלתם אליה עדיין. מה לעשות? ההמלצה שלנו היא כזאת: אם הנדסת האנוש קצת מבלבלת אתכם אל תתנו לזה לפסול את המכונית. אם מדובר בקטסטרופה טוטלית עבורכם – מה שכמעט לא קיים במכוניות מודרניות – תפסלו את האוטו.


12. אבזור – מעבר לסטנדרט

לפעמים, ובכוונה תחילה, דואגים יבואני הרכב שבמכונית המבחן יהיו את כל השכלולים ואביזרי הנוחות והפינוק. הם מעמיסים על המכונית את כל האקסטרות ומציידים אותם בחישוקים יפים, מערכת ניווט, מצלמה לנסיעה לאחור, מסך DVD ועוד ועוד. עכשיו יש לכם אתגר: להתעלם מכל אלה. להתעלם מכל האבזור שהוא לא סטנדרטי או לא מופיע במכוניות שאתם שוקלים לקנות. וליתר ביטחון תשאלו את נציג המכירות שיראה לכם בדיוק מה האבזור הסטנדרטי ומה האבזור בתוספת תשלום וגם כמה זה אמור לעלות לכם.


13. מבחן המישוש

מותר למשש. אל תתביישו למשש את המכונית בנסיעת המבחן, את חלקי הפלסטיק והבד (והעור?). המישוש נותן בדרך כלל מידע מדויק יותר מסתם מבט. אז בבקשה, אל תתביישו לפתוח את כל התאים, לטרוק את תא הכפפות, לנסות את כל מחזיקי הכוסות. הכל צריך לעבוד חלק, מדויק ונעים. בוודאי במכונית חדשה. בעזרת מבחן מישוש קצר תוכלו לענות לעצמכם על השאלות החשובות – האם הפלסטיקה של המכונית איכותית? האם היא לא שברירית ומועדת לפורענות? האם היא נעימה למגע? האם היא משדרת תחושה יוקרתית? והשאלה האחרונה היא לא רק עניין של איכות חומרים אלא גם כמובן של עיצוב. ועיצוב, בוודאי במכוניות מודרניות, הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר.

מבחן המישוש נגמר? לא כל כך מהר. תמששו גם את מה שקורה במושב האחורי ואפילו באזור תא המטען. את המנוע לא צריך למשש.

14. מבחן מרחב פנים

נו, מתי מתחילים בנסיעה? עוד לא. עוד לא גמרנו את המבחן הסטטי של המכונית. אחרי שבדקנו את המושב ואת סביבת הנהג צריך לבדוק את מרחב הפנים. שבו מלפנים ומאחור. ראו כמו מקום נשאר לברכיים ולראש. בקשו ממי שמצטרף אליכם לנסיעה, ואפשר אפילו לבקש מאיש המכירות שיישב לצידכם מאחור – בידקו כמה מקום נשאר לכתפיים. ומה לגבי תא המטען? לא צריך להיכנס גם לתוכו - מספיק להעמיס לשם עגלה, אם הבאתם, או אפילו את התיק שלכם. זה ייתן לכם לפחות מושג ראשוני. 


15. מבחן כניסה ויציאה

כמה פעמים ביום אתם נכנסים ויוצאים מהמכונית? אם אתם אוספים ילדים מהפעוטון, אם אתם קופצים לחברים, לקניות, לחוגים, אם לו"ז אחר-הצהריים שלכם נראה כמו מבצע של סיירת מטכ"ל אתם חייבים מכונית שקל מאוד להיכנס ולצאת ממנה. איך בודקים את זה? פשוט נכנסים ויוצאים ועוד פעם ועוד פעם. שימו לב האם המכונית קולטת אתכם בקלות, האם הראש נתקע במסגרת הדלת, האם אתם צריכים להפעיל מאמץ מיוחד – חשוב במיוחד אם אתם אנשים מבוגרים, סובלים מבעיות גב וכדומה.

16. מתניעים. סוף סוף

אוקיי. המבחן הסטטי נגמר (רגע, מה בולט שם בתקרה?) ואפשר להניע את המנוע. עוד לא שמענו על מכונית מבחן חדשה שלא הניעה מייד בנסיעת המבחן. ההבדלים הם ברמת בשקט / רעש פעולת המנוע. אם כי גם כאן, אנחנו מודים, כמעט כל המכוניות המודרניות הן שקטות. אז לא נותר אלא לשלב ל-D (אלא אם כן זו מכונית ידנית. עניין די נדיר) ולצאת לדרך.


17. נוחות נסיעה

נסו לחוש את המכונית. בכוונה, אבל לא מתוך זדון, כוונו את המכונית בנסיעת המבחן למהמורות ובורות קטנים בכביש. ראיתם מכסה של ביוב? יופי, סעו לעברו (כמובן בתנאי שמדובר במכסה סגור...). שימו לב לתגובה של המכונית. האם מערכת המתלים בולעת את המקום בקלות או האם היא מעבירה את המכה לחוליות הגב שלכם? בצעו את הניסוי במהירויות שונות במהלך נסיעת המבחן. אם יש בסביבה פסי האטה – מצוין. סעו לשם ובדקו את מערכת המתלים. האם המכונית מתגברת על פסי ההאטה במכה אלימה? האם היא מתנדנדת כמה מטרים טובים אחרי פס ההאטה? מערכת מתלים מוצלחת היא כזאת שסופגת את המכה, מרסנת את התנודות ומייד חוזרת למצב שלו ומאוזן.

18. מנוע וגיר

את המנוע אפשר לבחון בנסיעת המבחן בכמה היבטים: האם הוא חזק, האם הוא גמיש – כלומר האם הוא חזק גם בסל"ד נמוך, מייד כשלוחצים על דוושת הדלק? או שמא מדובר במנוע עצלן שדורש מכם לבעוט בו להרים את הסל"ד לשמיים לפני שהוא מספק כוח? כמובן שצריך לזכור שהכל גם עניין של ייעוד. מכוניות ספורט לא אמורות להיות מצוידות במנועים שהם שיא הגמישות. רכבי שטח עם מנוע דיזל – להפך.

תיבת ההילוכים היא נושא חשוב, לעיתים לא פחות מהמנוע. אנחנו מדברים כאן על תיבה אוטומטית ולא על תיבת הילוכים ידנית שכבר כמעט לא מופיעה במכוניות חדשות. אז מה לגבי תיבת ההילוכים האוטומטית? לעיתים עדיף שילוב של מנוע בינוני עם תיבת הילוכים טובה על-פני מנוע טוב עם תיבה בינונית. מה זאת תיבה בינונית? כזו שאינה פועלת באופן חלק. שימו לב במהלך נסיעת המבחן להחלפות ההילוכים. אלו צריכות להיות עדינות, כמעט לא מורגשות. או למשל, תיבה בינונית עשויה להיות כזאת שמסרסת את ביצועי המנוע. יש תיבות הילוכים עם יחסי העברה שגויים שפשוט מפילות את המנוע לבורות בלי תחתית.

יש כל מיני סוגים של תיבות הילוכים וכשניגשים לנסיעת המבחן חשוב להכיר את התיבה המיועדת ולדעת לקראת מה הולכים ולמה לצפות. על סוגים שונים של תיבות הילוכים תוכלו לקרוא במדריך לרכישת רכב חדש.


19. תפעול המכונית

דיברנו קודם על הנדסת אנוש כחלק מהמבחן הסטטי של המכונית בנסיעת המבחן. עכשיו אנחנו רוצים לדבר על הנדסת אנוש תוך כדי נסיעה ונהיגה. וזה בעצם הכי חשוב. גם כאן יש אלמנט של הסתגלות. ובכל זאת – יש מכוניות שמעניקות תחושה של נעל בית חמימה כבר מהשנייה הראשונה ויש כאלה מנוכרות ומתוסבכות. ויש כאן גם עניין של כימיה אישית.

המושג שצריך לעניין אתכם בנסיעת המבחן הוא "קלות נהיגה". האם המכונית קלה לנהיגה, האם היא סימפטית ומתאימה לכם? נניח שאתם מבלים בעיקר בנסיעה עירונית ומכונית המבחן היא מכונית ששייכת לקטגוריה של מכוניות קטנות. חשוב לבדוק האם קל להחנות אותה, האם ההגה לא כבד מדי, האם שדה הראייה לפנים ולאחור מספק, האם הקורות הקדמיות של הרכב לא מסתירות ופוגעות בשדה הראייה.
 
 
20. התנהגות כביש
 
שוב, עניין של ציפיות והתאמה. אם מכונית החלומות שלכם אמורה להסתובב בעיקר בעיר אז אין טעם לבדוק התנהגות כביש. אבל אם זו מכונית ספורט אז בוודאי שכן. מומלץ למצוא במהלך נסיעת המבחן כביש מעוקל ולנסות להרגיש אם ההגה מעביר תחושה מהכביש, אם המכונית מחוברת לנהג או אולי מעבירה תחושה מרחפת ומנותקת. התנהגות כביש טובה היא לא רק כיף אלא גם בטיחות. אפשר גם, אחרי התראה לנוסעים ומבט במראה, לבדוק את תגובת הבלמים ולגלות האם המכונית דוושת הבלם מעבירה היזון חוזר, האם היא מדויקת או אולי נותנת תחושה של מסטיק.
 
 
21. מה אתם מרגישים בלב
 
זהו, נסיעת המבחן עומדת להסתיים. מה אתם מרגישים בלב? האם הייתם רוצים להגיד לאיש המכירות, עכשיו מייד ובמקום – "אני לוקח אותה"? האם אתם מייחלים לרגע שנסיעת המבחן תיגמר כבר ולא תראו יותר לעולם את המכונית הזאת? אנחנו מדברים על הדבר החשוב ביותר לדעתנו בבחירת מכונית באמצעות נסיעת מבחן: האם המכונית מוצאת חן בעינכם. האם יש כאן קליק. הדבר יכול להתרחש בזכות מנוע חזק, אבזור מיוחד, תדמית מיוחסת, בזכות העיצוב ואפילו בשל אלמנט עיצובי אחד - קימור קטן בכנפיים הקדמיות או פנס אחורי שובב.
 
 
22. זהו, נגמר. לא להתפשר
 
נסיעת המבחן מסתיימת ואתם יוצאים מהמכונית, אומרים תודה לנציג המכירות ומתכוננים ללכת הביתה. אבל קחו רגע אחד שקט והביטו במכונית. סיקרו את המגרעות ואת היתרונות, חישבו על התדמית שלה, על העיצוב. בידקו האם היא מתאימה לכם באמת. אם היא לא מתאימה לכם, אל תרגישו לא נעים להגיד לא. נכון שאיש המכירות טרח, נכון שהקצו לכם מכונית עם דלק ופינו לכם זמן – עדיין, אפשר להגיד לא.

סטטיסטית, אמנם, רוב האנשים שמבצעים נסיעת מבחן בדגם מסוים אכן בוחרים בו. אבל זו רק סטטיסטיקה. ההמלצה שלנו: אל תתפשרו על המכונית שהכי מתאימה לכם.

פורסם לראשונה ב- 12.05.09

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה