השיקול המרכזי ברכישת רכב חדש צריך להיות התאמתו לצרכים. משפחה עם שני ילדים לא חייבת מיניוואן 7 מקומות, אשת עסקים מטופחת שמבלה במרכז העיר לא ממש צריכה לנדרובר דיפנדר, וזוג צעיר יכול להסתדר גם בלי רכב מנהלים. אז בהחלט יכול להיות שאתם רוצים רכב שטח בשביל הפוזה, אבל אחרי שנה שבמהלכה לא תמצאו חניה ותשלמו חשבונות דלק עצומים, סביר להניח שתתחרטו שלא קניתם מכונית עירונית קטנה וזולה לאחזקה.
הירידה במס הקניה הורידה לא רק את מחירי רכב חדש אלא גם את המשומשות וכיום ניתן למצוא רכב משומש במצב טוב ובמחירים אטרקטיביים. חשוב לזכור שרכב חדש מאבד במהלך השנתיים הראשונות שלו על הכביש בערך 25% מערכו – וזה הרבה. היתרון הגדול של רכב חדש הוא אחריות היצרן, אבל ברכישה מחברות ליסינג למשל ניתן לקבל אחריות לתקופה מסוימת על מכלולים עיקריים, גם ברכב משומש.
מנוע
גדול או קטן? בנזין או דיזל? הנתונים המרכזיים שצריך לבחון כשבאים לבחור מנוע הם לאו דווקא ההספק והביצועים, אלא נתון הקג"מ שנותן מושג לגבי כוח זמין, יחס כוח/משקל וכמובן צריכת הדלק (לנתוני היצרן ביחס לצריכת דלק צריך להתייחס בעירבון מוגבל כיוון שהם נמדדים בתנאי מעבדה ולא במציאות על הכביש, יחד עם זאת הם עדיין נותנים מושג כללי). מנועים מודרניים בעלי נפח קטן כמו מנועי TSI של פולקסוואגן למשל יכולים להיות עדיפים מבחינת כוח וצריכת דלק על מנועים גדולים יותר משמעותית. לגבי השאלה דיזל או בנזין, כלל האצבע המקובל אומר שמנוע דיזל משתלם כלכלית רק עבור מי שנוסע למעלה מ-30,000 ק"מ בשנה אבל לאחרונה מחירי הדלק והסולר כמעט והשתוו, ואילו תוספת האגרה עבור מנוע דיזל פחתה. צריך לזכור שמנועי טורבו-דיזל מודרניים שקטים ונעימים הרבה יותר מבעבר, וצריכת הסולר שלהם טובה משמעותית מזו של מנועי בנזין.
תיבת הילוכים
פעם היה רק ידני, אחר-כך ידני או אוטומטי, וכיום היצע תיבות ההילוכים כבר רחב הרבה יותר וכולל גם תיבות רציפות, רובוטיות וכפולות מצמד. תיבה ידנית זולה יותר לרכישה ולאחזקה ומביאה לצריכת דלק נמוכה יותר. תיבה אוטומטית עם ממיר מומנט נוחה יותר לתפעול בפקקים אבל יקרה יותר ומעלה את צריכת הדלק. סוג אחד של פשרה היא תיבה רובוטית שהיא למעשה תיבה ידנית שמנגנון רובוטי מבצע את העברות ההילוכים (למשל כמו טויוטה קורולה או פיאט גרנדה-פונטו). כאן החיסכון בדלק נשמר, אבל התחושה לא חלקה ונעימה כמו בתיבה אוטומטית אמיתית. בתיבות רובוטיות מתוחכמות יותר כמו DSG של פולקסוואגן, יש שני מצמדים ופעולתן נעימה הרבה יותר, אבל הן יקרות יחסית. סוג נוסף של תיבה היא תיבה רציפה שבה שרשרת או רצועה מחליפות את גלגלי השיניים (למשל במיצובישי אאוטלנדר או דודג' קליבר). מבחינת התחושה תיבות אלה מזכירות תיבות אוטומטיות אבל אמורות לספק צריכת דלק משופרת.
בטיחות
רמות הבטיחות במכוניות כיום גבוהות מבעבר ויש שלושה דברים מרכזיים אותם צריך לבדוק. בטיחות פאסיבית, הווה אומר היכולת של המכונית לעמוד בתאונה ולהגן על נוסעיה. זו נמדדת במספר כריות האוויר, אזורי הקריסה ואביזרים נוספים (מנגנון נגד 'צליפת שוט' במשענות הראש, חיבורי ISOFIX למושבי בטיחות לילדים וכיוב'), וכמו כן באמצעות הציון לו זכתה המכונית במבחני ריסוק של ארגון ה-NCAP האירופי או ארגונים מקבילים. בטיחות אקטיבית מתייחסת ליכולת של המכונית להתחמק ממכשולים ותאונות והיא תלויה בהתנהגות ואחיזת הכביש שלה ובמערכות בטיחות שנמצאות בה (מערכת בקרת יציבות, מערכת בקרת שיוט אקטיבית ועוד).
אבזור
קודם כל צריך לבדוק את הסטנדרט ולהשוות בין האופציות ברשימה הסופית שלכם – כמה חלונות חשמל יש, האם מושב הנהג מתכוונן לגובה, האם יש מחשב דרך ועם אילו מערכות מיגון מגיע הרכב. במקרים רבים כדאי להזמין מערכות נוספות (מיגון, קול וכו') דווקא אצל היבואן שנותן עליהן אחריות, וזאת מאחר והתקנה לא נכונה של מערכות כאלה עשויה לחבל במערכת החשמל של הרכב. גם אחרי ביצוע השוואה, עשויה רשימת האבזור הזדמנות טובה למו"מ, ובהחלט יכול להיות שהתמקחות קלה תשיג לכם אבזור נוסף.
מימון
כמעט כל יבואני הרכב מציעים כיום עסקאות מימון מסוגים שונים ברכישת רכב חדש, אם אתם רוצים לשלם במזומן יש סיכוי רב שתוכלו לקבל הנחת מזומן במקום פריסה של תשלומים. כדאי להגיע מוכנים ולדעת בדיוק מה אתם רוצים לקבל ומהי העסקה הנוחה ביותר עבורכם מבחינת תזרים המזומנים, גם אם היבואן מציע עסקה מפתה, כדאי להשוות אותה לתנאי הלוואה שניתן לקבל מהבנק או מחברת האשראי. חשוב מאד גם להשוות בין סוכנויות משנה של אותו יבואן מאחר ועשויים להיות הבדלים בין תנאי התשלום בין סוכן אחד למשנהו, ואפילו הבדלים במחיר.
טרייד-אין
התחרות העזה בשוק הרכב בישראל הביאה לכך שכמעט כל היבואנים מוכנים לעזור לכם 'להיפטר' מהמכונית המוחלפת באמצעות מחלקת הטרייד אין שלהם או באמצעות סוכן חיצוני. אין ספק שזה נוח וקל יותר מאשר למכור את הרכב בצורה פרטית, אבל כדאי לזכור שבמרבית המקרים המחיר אותו מוכן לשלם היבואן נמוך ממחיר המחירון, ושאם יש לכם מכונית מדגם או מותג מסוים ייתכן ותתקשו לשכנע את היבואן לקחת אותה מכם. גם כאן יש מרחב התמקחות נרחב למדי.
קצת לפני... וקצת אחרי...
בחרתם, התמקחתם, החלטתם ואתם מתיישבים לחתום על ההסכם. חשוב מאד לוודא שבמידה ואינכם רוכשים מכונית שנמצאת במלאי, שמועד האספקה יהיה רשום בחוזה. בשעת המסירה אל תסמכו על היבואן – בדקו את הרכב בצורה מדוקדקת, ודאו שכל מה שהזמנתם אכן קיים ופועל כהלכה. זכרו שהיבואן מחויב לתקופת האחריות ואל תהססו לפנות ולתקן כל חלק פגום או כל בעיה שמתעוררת, וככל שמוקדם יותר כך יותר טוב.
הכי חשוב - נסיעת מבחן
כלל ברזל ברכישת רכב חדש – בשום פנים ואופן לא לוותר על נסיעת מבחן ברכב אותו אתם מתעתדים לרכוש. גם שנה של גלישה ברשת והשוואת מחירים וחבילות אבזור לא יכולה להחליף נסיעת מבחן של רבע שעה. בעת הנסיעה תוכלו לראות אם המושבים ותנוחת הנהיגה נוחים לכם, מהי מידת הרעש בתא הנוסעים, עד כמה המכונית נוחה ולנסיעה ולפעול והאם היא באמת מתאימה לכם. אל תתביישו לבוא עם עגלת תינוק ולראות אם היא אכן נכנסת לתא המטען, אם מישהו נוסף עתיד לנהוג ברכב – שיבוא/תבוא גם כן. לאחר הרכישה שתאלצו 'לחיות' עם המכונית החדשה במשל כמה שנים ועשרות אלפי קילומטרים – לא כדאי לגלות שהמושב עושה לכם כאב גב רק אחרי ששילמתם ממיטב כספכם.
פורסם לראשונה ב- 01.01.07
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות