נהגים בישראל משלמים לעתים עד פי שלושה פערים עבור החלפים לרכב שלהם, גם כאשר מדובר על רכבים בגודל ובמחיר זהה. כך עולה מדירוג סל מוצרי התעבורה של משרד התחבורה.
באיחור של יום מהמתוכנן פירסם היום המשרד את תוצאות בדיקת עלויות החלפים שערך ל-60 מבין יותר מ-300 דגמי מכוניות חדשים שנמכרים בישראל, בעיקר לדגמים פופולריים שמחירם עד כ-250 אלף שקל לצרכן. הרשות לתחרות פירסמה בשבוע שעבר מדגם שהשואה בין היצרנים השונים, כעת מתפרסם דירוג לפי הדגמים השונים.
המשרד אסף את הנתונים של 80 חלפים לכל רכב, כאלה שנצרכים בטיפולים תקופתיים כמו רפידות בלם ומסנני אוויר, וכאלה שמוחלפים בתאונה, כמו פנס ופגוש. האחרונים הם כאלה שהעלויות שלהם ממומנות בדרך כלל בידי חברות הביטוח, שמקבלות הנחות גדולות ממחיר המחירון.
באופן תמוה, לא כוללת הבדיקה מחירי חלפים למכוניות חשמליות, שהעניין הציבורי בהם נמצא במגמת עלייה גדולה. בנוסף הבדיקה מבוססת רק על מחירוני החלפים אצל יבואני הרכב בלבד, למרות שלרוב החלפים יש גם היצע של כאלה שאינם מקוריים וזולים יותר. המשרד לא חושף את המחירים בשקלים, אלא רק דירוג נפרד לכל אחד מחמש קבוצות השוק שנבדקו, מה שמאפשר רק להשוות בין המכוניות בכל קבוצת שוק.
בקטגוריית הקטנות, שמשלבת דגמי מיני וסופר מיני, דאצ'יה סנדרו מחטיבת הלואו קוסט של רנו הוא הרכב שחלפיו הם הזולים ביותר, כאשר הונדה ג'אז הדומה לו בגודל יקרה יותר פי 2 – ב-110%, ויונדאי i20 ב-102%. הסנדרו, יש לציין הוא גם אחד הדגמים הזולים לרכישה בארץ.
גם עלויות החלפים של יונדאי i10 גבוהות יחסית, 68% יותר מאשר הסנדרו, כאשר קיה פיקנטו הזהה זולה משמעותית (20%+ לעומת הסנדרו), וכך גם שברולט ספארק המתחרה (30%+) ומיצובישי ספייס סטאר (35%+). סוזוקי מתבלטת לטובה עם האיגניס (7%+) והסוויפט (19%+), ואילו טויוטה יאריס (85%+), רנו קליאו (67%+), מציגות עלויות גבוהות יותר מאשר מתחרות ישירות כפיג'ו 208 (עם 58%+), מאזדה 2 (43%+) וסיאט איביזה (39%+).
גם מבין המשפחתיות הדגם הזול ביותר לאחזקה הוא דגם לואו קוסט, המיצובישי אטראז', כאשר יונדאי אקסנט הדומה לו בגודל יקרה ב-10% וסקודה סקאלה ב-17%.
טויוטה קורולה ההיברידית אמנם זולה בעלויות הדלק שלה, אך לא בעלויות סל החלפים שלה שיקרים מהבסיסי ב-95%, לעומת 86% ביונדאי איוניק המתחרה ההיברידית ו-82% בטויוטה פריוס הגדולה יותר. מבין המשפחתיות שאינן היברידיות היקרה ביותר לאחזקה היא רנו גרנד קופה (58%+), ולצידה סקודה אוקטביה (47%+) ויונדאי אלנטרה (46%+), שלעומתן מפתיעה פולקסווגן גולף שנחשבת כיקרה לאחזקה, עם 43%+.
מבין הג'יפונים מפתיע מאזדה CX30 שהתגלה כזול ביותר לאחזקה, למרות שמדובר בקרוסאובר במחיר התחלתי של 153 אלף שקל. טויוטה ראב 4 (199%+) וסובארו פורסטר (140%) מתגלים כיקרים ביותר לאחזקה, לפני מיצובישי אקליפס קרוס (116%+), קיה נירו (101%+), קיה סיד (107%+), סובארו XV (עם 95%+), טויוטה CHR (עם 92%+) קיה ספורטאז' (91%+), סיטרואן C5 אירקרוס (82%+) ויונדאי טוסון (83%+) הדומים לו בגודל ובמחיר יקרים משמעותית.
כך גם פיג'ו 3008 (עם 70%+), מאזדה CX5 (עם 60%+) וסקודה קארוק (53%+). סיאט אטקה, לעומת זאת (29%+), זול מהם, וכך גם צמד דגמי סוזוקי המעט יותר קטנים, קרוסאובר (28%+) וויטארה (45%+).
רכבי הפנאי הקטנים מציגים עלויות גבוהות יחסית, כמו מיצובישי ASX (עם 78%+), יונדאי קונה (71%+), פיג'ו 2008 (57%+), קיה סטוניק (45%+), סיאט ארונה (39%+) וסקודה קאמיק (26%+), והשיאן - הונדה HR-V, עם 137%+.
מבין ג'יפוני שבעת המושבים סקודה קודיאק (71%+) מעט יותר יקר לאחזקה ממיצובישי אאוטלנדר (68%+) וניסאן אקס טרייל (67%+).
מבין רכבי הפנאי הגדולים דגם משרד התחבורה רק ארבעה דגמים, ולפי דיווחיו יונדאי סנטה פה הוא הזול שבהם לאחזקה. טויוטה לנד קרוזר הוא היקר ביותר (47%+), ואחריו ג'יפ גרנד צ'ירוקי (33%+) וקיה סורנטו (22%+).
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות