במשפט אחד אפשר לסכם את המבחן כולו: אודי A3 סדאן היא אודי A3 עם 4 דלתות. האמירה הזו אולי נשמעת ברורה מאליה, אבל אודי A3 סדאן היא מקרה מיוחד. ברוב המקרים בהם יש לרכב גרסת סדאן (4 דלתות) וגרסת הצ'בק (5 דלתות) הגרסאות השונות מכוונות לשווקים שונים. בדרך כלל גרסת ה-5 דלתות תשווק במערב אירופה וכמו שאוהבים שם היא תהיה נוקשה יותר, דינמית יותר ואיכות החומרים תהיה גבוהה יותר. גרסאות הסדאן שפונות לארה"ב או לשווקים מתפתחים כמו רוסיה, טורקיה וסין יהיו יותר מרווחות, עם מתלים יותר "רכים" והן יהיו יותר זולות. רוצים דוגמאות? תסתכלו על ההבדלים בין פולקסווגן גולף וג'טה, בין יונדאי i30 ו-i35, הונדה סיוויק האצ'בק וסדאן, ויש עוד המון דוגמאות. אודי A3 סדאן היא לא כזאת. אודי A3 סדאן היא תאומה זהה של גרסת ההצ'בק. וכדי לחסוך לכם את הטרחה שבחיפוש אחר המבחן של ה-A3 הרי לפניכם המבחן לגרסת הסדאן.
עיצובטוב, לפחות בעיצוב יש בין שתי המכוניות הבדל. בישראל, רוב האנשים מעדיפים את המראה של הסדאן. הזנב המתמשך אפשר עיצוב יותר זורם והרמוני והקו שנמשך לאורך הרכב מקנה לו מראה ארוך ממה שהוא באמת. החלק האחורי, ובעיקר יחידות התאורה והספויילר הקטן, נראה מעולה ומשהו ביציבה של הסדאן גורם לה להראות יותר נמוכה ורחבה מאחותה מחומשת הדלתות.
תא נוסעיםתא הנוסעים של כל A3, וגם של גרסת הסדאן, הוא אחד המקומות הכי מפנקים ואיכותיים בצד השפוי של רבע מיליון שקל. זה מתחיל בעיצוב מאוד נקי. הקונסולה ריקה מכפתורים, ורק קומץ של פונקציות חשובות לנהיגה עצמה נגישות לנהג. את כל שאר הפעולות אפשר לבצע ממסך המולטימדיה שנשלט על ידי גלגל וכפתורים בין המושבים (מערכת ה-MMI של אודי). המערכת נוחה בדרך כלל אבל צריך תקופה קצרה על מנת להתרגל אליה. כדי לא להפוך לפינגווין בחורף, או למות מחום בשיא יולי, צריך לזכור שכפתור הווליום נמצא בין המושבים והכפתור העגול במרכז הדשבורד קובע את הטמפרטורה של בקרת האקלים. איכות החומרים מעולה ועל איכות ההרכבה ברור שלא צריך להוסיף.
המרווח לנהג טוב, למרות שתנוחת הישיבה קצת נמוכה ויהיו נהגים גבוהים שירגישו קצת צפוף. מאחור המרווח לרגליים טוב (ועדיף על גרסת ה-3 דל' בעלת בסיס הגלגלים הקצר) אבל המרווח לראש פחות מוצלח מגרסת ההאצ'בק ונוסעים גבוהים ירגישו קצת צפוף. כמו הרבה רכבים מקבוצת פולקסווגן המבוססים על פלטפורמת ה-MQB (אותה פלטפורמה של הגולף), גם בסדאן תעלת ההינע הענקית תפריע מאוד לנוסע שלישי מאחור. תא המטען גדל בגרסה הזאת ב-45 ליטרים לא ממש משמעותיים. ועדיין, לצרכים משפחתיים כמו עגלות או מזוודות, הסדאן עדיפה במעט על ההאצ'בק.
האבזור בסדאן טוב מעט יותר מבגרסת ה-5 דלתות, אבל ההבדל העיקרי הוא מושבי עור וזהו פחות או יותר.
נוחות נסיעהכמו מכונית גרמנית (ולא כמו מכוניות שמכוונות לארה"ב) ה-A3 סדאן זכתה במערכת מתלים נוקשה יחסית. בתוך העיר מהמורות ופגמים מורגשים בתא הנוסעים אבל ריסון המרכב והאופן בו הסדאן מתמודדת עם האספלט העירוני (שלעיתים ספק אם אפשר להגדיר אותו ככביש) סביר בהחלט. רק אל תצפו למכונית נוחה או נינוחה בסביבות אורבניות. עם העלייה במהירות הנסיעה הנוחות משתפרת. שם רק מהמורות רציניות יחדרו לתא הנוסעים. מחוץ לעיר גם אפשר לשים לב, טוב טוב, לבידוד הרעשים המעולה. רעשי רוח וכביש נעלמים כמעט לחלוטין ותורמים לאיכות הנסיעות הארוכות.
מנוע ותיבת הילוכיםיחידת ההנעה, מנוע טורבו בנפח 1,400 סמ"ק ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, מוכרת משלל מכוניות הקונצרן של התקופה האחרונה. המנוע (122 כ"ס) מספק ביצועים טובים מאוד ותחושות טובות לא פחות. הסדאן מרגישה זריזה למרות תוספת של כמה עשרות ק"ג ביחס לאחות מקוצצת הזנב. כמו במקרים רבים המנוע סובל ממחסור בכוח לפני שיא המומנט (1,500 סל"ד) ואחרי שיא הספק (5,000 סל"ד) אבל בתווך הוא בהחלט מתפקד היטב. לאודי יש מנוע טורבו מתקדם יותר באותו נפח המציע 18 כ"ס יותר וצריכת דלק עדיפה אך מנוע זה לא מגיע כרגע ארצה. למען האמת, למעט נתון צריכת הדלק העדיף, אנחנו מעדיפים את המנוע הזה כי הוא מרגיש מעט יותר נמרץ.
תיבת ההילוכים כפולת המצמדים יכולה לתפקד באופן יותר חלק, אך הבעיה הגדולה של הסדאן (וגם של אחותה - ההאצ'בק) נובעת משילוב בין תיבת ההילוכים ושלל מערכות אחרות. בכל עצירה נכנסת לפעולה מערכת דימום מנוע בעמידה (חשוב לצריכת הדלק) וכן מערכת שמחזיקה את הבלמים במקום רגל הנהג. כשרוצים לצאת מהמקום צריך לחכות לשלוש פעולות שונות. ראשית שהרכב יואיל בטובו להניע, אח"כ שישלב הילוך ובסוף שישוחררו הבלמים. כל התהליך הזה אורך זמן. בישראל, בה עמידה ברמזור כתום כבר מזכה בצפירות, יציאה מהירה מהמקום תגרום לכל המערכות לנסות לעמוד בקצב. התוצאה היא טלטול לא נעים שיכול לחזור על עצמו בכל עצירה. הפתרון - כיבוי אחת מהמערכות או לחיצה עדינה על דוושת הגז שתביא לניתוק המערכות באופן יותר מעודן.
ויש עוד שני דברים שאתם צריכים לדעת. הראשון, צריכת הדלק טובה יחסית. כ-10.5 ק"מ לליטר במבחן המאומץ שלנו ועד כ-15 ק"מ לליטר בשיוט בין עירוני. דבר שני, יש גם מנוע טורבו בנפח 1,800 סמ"ק והוא, איך נגיד, נותן בראש.
התנהגות כבישאודי A3 היא מכונית דינאמית, לא יותר מדי, אבל מספיק כדי לא להביך את הסמל הגרמני בחזית. האחיזה גבוהה מאוד, למעשה היא מהגבוהות שניתן למצוא בסגמנט, הנטייה היא לתת היגוי עדין ונשלט וההגה סביר אך חסר תקשורת. אם אתם ממש אוהבים לנהוג עדיף לכם לקנות את הב.מ.וו המקבילה. אם לא, האודי בהחלט תספק את כל מה שאתם צריכים.
סיכוםטוב, אז הבנו שמדובר ב-A3 עם תחת, אבל מה שמייחד את ה-A3 סדאן נוגע למקום שלה בעולם הרכב. ה-A3 סדאן יוצרת קטגוריה חדשה בתחום הפרימיום. יוקרתית, קומפקטית, ועם זנב. כיום, במחיר הדומה לזה של ג'יפון מאובזר, אפשר לקנות את ה-A3 סדאן ולהנות מסמל גרמני על החרטום בחניית העבודה. למנהל הצעיר שמתלבט בין רכבי מנהלים וג'יפונים יש הזדמנות להכנס לעולם הפרימיום מבלי לוותר על השימושיות. העובדה שהמתחרה הקרובה ביותר מבחינה רעיונית (מרצדס CLA) עולה עשרות אלפי שקלים יותר, מציבה את האודי בליגה משל עצמה.
לדגמי אודי בישראל -
אודי פורסם לראשונה ב- 12.05.14
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות