עיצובה של ה-A8L מזכיר מאוד את עיצובן של רבות ממכוניות אאודי של השנים האחרונות, אבל הממדים מבדלים אותה בבירור. עם אורך של 530 סנטימטרים מפגוש ניקל לפגוש ניקל. בצבע השחור שקיבלנו אותה היא בכלל נראית כמי שיצאה הרגע מדיון בכנסת וכמו אותן מכוניות שצלמי הפפרצי שרודפים אחריהם אינם ממקדים את המצלמות שלהם על דלת הנהג כי אם אל הדלת האחורית. אבל הצלמים צריכים לחכות שהסלב יואיל בטובו לפתוח את הדלת, כיוון שקשה מאוד לראות משהו דרך הזגוגיות המושחרות-במיוחד.
תא הנוסעים בתוך מכונית שמדגדגת את קו מיליון השקלים חייב להיות מיוחד וכאן הוא אינו הולך על סלון רך ועשיר בסגנון עתיק, אלא כטרקלין מפואר במגדל משרדים עתידני. האווירה קרה, אבל מאוד יוקרתית. את תא הנוסעים הזה, מטבעו, אפשר לגוון באפשרויות שונות, כדי לכוון לטעמו המדויק של בעל המאה. אפשר לבחור את גוון העץ, מידת רכות העור או טמפרטורת הצבע של משטחי המתכת היקרים.
איכות החומרים ברובו הגדול של תא הנוסעים מרשימה מאוד. זאת למעט נקודות מסוימות ופחות בולטות לעין, שבהן פלסטיקה פחות איכותית מותקנת באופן מעט פחות משכנע (כמו בתא בין המושבים הקדמיים או בגב המושבים).
תא הנוסעים
הדבר הניכר ביותר בתא הנוסעים ובסביבת הנהג של אודי A8 הוא כמות הטכנולוגיה המתקדמת. חלק מהמערכות הללו מובנות בגרסאות הבסיס של ה-A8, אם אפשר לקרוא להן כך, וחלקן תוספות שעולות אלפי שקלים לכל אחת. חלק מהטכנולוגיה יכולה להיות מקוטלגת כ"גימיק", שבהחלט יכול לפתוח שיחת מסדרון - פתחי האוורור שנשלפים חשמלית בעת הצורך, כפתורי התאורה ופתחי האוורור שנשלטים בכפתורי מגע והטוויטרים של מערכת הקול, שנשלפים חשמלית כשהם נקראים לדגל. לעומת אלה, חלק מהטכנולוגיה מייצר סביב הנהג חוויות חדשות ומלהיבות.
המושב למשל, שהוא מאוד נוח בפני עצמו, זוכה לשליטה נרחבת ומדויקת מאין כמותה. אפשר לא רק לחמם ולקרר אותו, אלא לקבוע את יחס הטמפרטורות בין משענת הגב ומסעד הרגליים, להתאים את מבנהו במידה מפורטת ביותר וגם לתכנת מסאז' מרגיע לפי שלל תוכניות ואזורי טיפול.
מלפנים קיימים שני מסכי מגע גדולים ומרהיבים, שדרכם נשלטות מערכות שונות. הם מחליפים לא מעט כפתורים ואת מערכת השליטה MMI של אודי שהיא והכפתורים הפיזיים היו, לטעמנו, יותר קלים לשליטה תוך כדי נהיגה. דרך המסכים אפשר להפעיל חוויות נוספות - סינון אוויר, אפילו בחירת ריח בתא הנוסעים ועיצוב לפי הטעם של מסך לוח המחוונים.
המושב האחורי הוא המושב המרכזי עבור רבים מלקוחות אודי A8, בעיקר בגרסת ה-A8L (כלומר הגרסה הארוכה - Long). המרווח בגרסה הזו נדיב מאוד, גם ליו"רים גבוהים, אבל אם לא די להם הם יכולים להרחיק באופן חשמלי את מושב הנוסע שלפניהם. את המושב אפשר גם להשכיב מעט, כמו במחלקת עסקים במטוס, ואז אפשר להתרווח וליהנות מסרטונים טובים של iCar באמצעות אחד משני המסכים שמול הנוסעים.
המסכים הללו הם טאבלטי-מגע נשלפים עם חיבור אלחוטי לאינטרנט. אופציה שאפשר להתאים לרכב היא מסך מגע נוסף שמיועד לשליטה בפונקציות נוחות נוספות ישירות מהמושב האחורי. גם בלי מסך המגע, ישנה שליטה רחבה על זוויות המושבים, ועל החימום והקירור דרך שלושת פתחי המיזוג של כל אחד, או אלו המובנים במושבים עצמם.
תא המטען קצת מתעתע. הוא אינו נראה מאוד גדול, וגם הנתונים הרשמיים אינם מספרים את הסיפור. בפועל הוא מאוד מרווח וגם נגיש, עם מפתח מוצלח וסידור פנימי מצוין. לא נראה שלמישהו יחסר מקום לציוד, בין אם מדובר במזוודות ועגלות ובין אם אלו תיקיות למסמכי גרעין איראניים.
נוחות נסיעה
באודי הצהירו כי ה-A8 היא המכונית המתקדמת ביותר בעולם בתחום הנהיגה האוטונומית. מאחורי ההצהרה הזו מפורט ההסבר: זוהי המכונית הראשונה בעולם המקוטלגת בסולם רמות האוטונומיה כ"רמה 3" (עד כה הכי מתקדמות, כולל מערכת הסופר-קרוז של קדילאק או מערכת האוטו-פיילוט של טסלה, דורגו כ"רמה 2").
המשמעות היא כי בתנאים מסוימים מסוגלת המכונית לנסוע לגמרי לבדה, כל עוד נמצא שם נהג שיוכל להגיב במקרה הצורך, בתוך כמה שניות. בישראל, ובמרבית כבישי העולם, אי אפשר להפעיל את המערכת הזו, ובכך מוכיחה המכונית כי היא מתקדמת-טכנולוגית הרבה יותר מהחקיקה והמדיניות בעולם ובישראל בתחום הזה. אגב, בשווקי חו"ל מסוימים אפשר להחנות את ה-A8 או להוציא אותה מהחניה, בלי להיות בתוכה בכלל, הכל דרך אפליקציה. ואם דיברנו על חניה, נציין את מערך מצלמות ה-3D המרהיבות שמאפשרות לנו לדעת בכל רגע מה קורה בכל פינה של המכונית, והכל בהסטת אצבע.
לעומת המערכת האוטונומית המתקדמת שאינה זמינה, כן אפשר ליהנות גם במקומותינו ממערך חצי-אוטונומי בשל מאוד, בבלימה אוטונומית, שמירת מרחק ושמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה. מעבר לזה מצוידת המכונית בכמה טכנולוגיות חדשניות, לבטיחות ולמטרות אחרות, דוגמת מערכת שמזהה תאונה צדית מתקרבת ומניפה את הרכב אל-על כדי להציב אותו בעמדת ספיגה בטיחותית יותר וכמו מערכת מתלים שמתכוננת לפעולה לפני שהיא פוגשת בבור או בפס ההאטה.
ובאמת, אודי A8 היא מכונית נוחה מאוד במצבים מגוונים, בין היתר בזכות מתלי האוויר המותקנים בה. על פסי האטה לא קיצוניים מדי וברוב המצבים המכונית מפנקת במיוחד את יושביה. על פסי האטה יותר חדים או בורות פחות ידידותיים על הכביש, ההתמודדות שלה פחות נשיאותית.
נוחות הנסיעה במושב הנשיא, מאחור, שונה מעט מזו שמלפנים. כאן הנסיעה מעט רכה ומעודנת יותר. במקרים של נסיעה מהירה ומפותלת זה לא אידיאלי, אבל ברוב המצבים התרשמנו שהנוחות שם טובה יותר מזו של הנהג, וזוהי מסקנה נדירה בעולם הרכב.
בנסיעה מהירה כולם נהנים מהנוחות הרבה של המכונית וכאן גם מגלים עד כמה היא מבודדת היטב ושקטה. מלבד רעשי מזגן, שאינם מהשקטים, זוהי אחת המכוניות השקטות ביותר שנסענו בה מעודנו.
מנוע ותיבת הילוכים
השקט הזה מתייחס גם למנוע, שבקושי נשמע בתא הנוסעים. אין זה אומר שהמנוע חלוש. יש בו 3,000 סמ"ק, שישה צילינדרים ו-346 כ"ס שכמקובל בדגמים החזקים של אודי, הסוסים מופנים לכל ארבעת הגלגלים. אופי הפעולה של המנוע אצילי. הוא חזק מאוד, מעניק הרבה מאוד כוח זמין כמעט בכל מצב, ומעביר את הכוח לכביש באופן חלק ונינוח.
תיבת ההילוכים היא אוטומטית-קלאסית, בת שמונה הילוכים. ביציאה מעמידה לוקח להילוכים קצת זמן להגיב ללחיצה הבריאה על דוושת ההאצה, אבל כשכבר נמצאים בתנועה, הפעולה שלה מדויקת ונחושה.
מערכת הכוח כאן כוללת טכנולוגיה היברידית-קלה חדשנית המכונה 48 וולט. במצבים של עמידה, זחילה איטית ואפילו שיוט במהירויות מסוימות, מנוע קטן וסוללה תופסים פיקוד ומכבים את מנוע הבנזין. בכך הם משתלבים בדיוק בנקודות של חוסר יעילות וחוסכים הרבה אנרגיה ושחיקה. ביציאה מהמקום יש לעתים נקישה, או מכה קלה, מכיוון המנוע. היות שמדובר במערכת מהפכנית-חלוצית, אנחנו סולחים לה על כך.
צריכת הדלק במהלך המבחן היתה כ-7 קילומטרים לכל ליטר בנזין.
התנהגות כביש
נהג ה-A8 יכול לבחור בין מצבי נהיגה שונים. בין מצב נוחות ובין המצב הדינמי ישנם הבדלים ברורים מאוד. התגובות לדרישות הנהג איטיות ומרוסנות במצב הנוח (נינוח אפילו) וכשהוא משנה אווירה, גם תגובות המכונית הופכות חדות, מיידיות, אפילו ספורטיביות.
למרות ממדיה ומשקלה של האודי הגדולה, היא מצוידת ביכולת לנסוע מהר מאוד ולא רק באוטובאן ישר וסלול היטב, אלא גם בכבישי הרים ישראלים מפותלים. רכינת הגוף נשלטת ואינה גדולה. אחיזת הכביש במכונית גבוהה מאוד ובמצבים מסוימים היא יכולה להשתפר עוד יותר, אם בוחרים להוסיף למכונית את אופציית ההיגוי הנוסף לגלגלים האחוריים. התחושה שמעניק ההגה מעט קלה ולא מגיע הרבה מידע על תוואי הדרך, אבל זה לא מפריע לנהג ליהנות משליטה מדויקת מאוד על מסלול המכונית הגדולה.
סיכום
אודי A8, בגרסת ה-L וגם בגרסה הרגילה, היא מהמכוניות האלה שמוכנות, יותר מכמעט כל אחת אחרת, אל העתיד. הסיבות העיקריות למוכנות הזו באודי עוברות במערכת האוטונומית רמה-3 שלה, שמבחינתנו נותרה בינתיים כפוטנציאל הממתין לאישורים ממשלתיים כדי לפעול במקומותינו, וגם במערכת ההיברידית הקלה שלה, 48 וולט, שמיטיבה עם נוסעיה כבר כעת.
הזיקה של המכונית למנהיגי המדינה הבכירים ביותר מעניקה לה הילה נדירה שמזכירה מעט את מקומן של מכוניות וולוו ברחוב הישראלי לפני עשרות שנים. העיצוב שלה אינו פורץ דרך, אבל הנוכחות, ולא רק בצבע השחור-נשיא שעמו נבחנה, מבדלת אותה כמעט מכל מכונית אחרת על כבישינו.
לדגמי אודי בישראל - אודי
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות