מכונית סופר מיני ספורטיבית היא אחד המוצרים היותר מורכבים שאפשר לייצר. מצד אחד, היא חייבת להיות מהנה. בלי שמחת זנב וקלילות, החובבים המושבעים יהרגו אותה. מצד שני, בלי טונות של אחיזה, ויכולת מעולה במסלול.... ניחשתם נכון, החובבים המושבעים יהרגו אותה.
הדור הקודם של אופל קורסה OPC, שהיא גרסת הספורט של הסופר מיני הגרמנית, הצליחה פחות או יותר לשלב בין קלילות ואחיזה. אבל למרות שהתמהיל היה נכון, המכלולים לא תאמו את הציפיות עם הגה בינוני מינוס ותחושות קצת עמומות. גם תא הנוסעים לא הבריק והרגיש פשוט ומיושן. הדור החדש מבטיח להחזיר את הכיף ואת האיכות. אבל האם היא יכולה לרקוד על כל החתונות ולספק את מה שסופר מיני לוהטת אמורה לספק? התשובה בקרוב.
אופל קורסה, גם ללא שלל התוספות של הגרסה הספורטיבית, היא מכונית יפה ומרשימה. התוספות שנמצאות כאן מבהירות שמדובר פה ברכב שבא למטרה מסוימת, וכבר כשהיא חולפת ברחובות הצופים יבינו שלא קניתם את גרסת הכניסה. שלל התוספות של גרסת הספורט אמנם מזהות אותה אבל היא לא מקבלת את הקרדיט הזה בזכות קסם שיקי או נגיעות מעודנות.
כדי להבהיר לכם שמדובר ברכב עם יומרות ספורטיביות, פנו באופל למכנה המשותף הרחב יותר: חישוקים ענקיים, ספוילר עצום וחצאיות שאיתן ניתן להיכנס לכנסת ואפילו לכותל. יפה או לא? זה כבר עניין של טעם.
תא הנוסעים
תא הנוסעים החדש של אופל קורסה מקבל אותנו בברכה, אולי עם קצת יותר מדי התלהבות. שני המושבים הקדמיים הם מושבי רקארו ספורטיביים ועוטפים, מאוד עוטפים. קשה למצוא דרך יותר טובה להכניס לאווירת מרוץ ממושב נהג כל כך ממוקד. הבעיה שהוא כל כך ממוקד. הוא נוקשה מעט ביומיום, אבל כאשר הרכב מתחיל להפעיל לחצי ג'י שונים הנהג לא יכול לדרוש מקום יותר בטוח ומוגן.
בואו נחזור לרגע לכניסה, כי שולי המושב הגבוהים והגג הנמוך יחסית יאלצו אתכם להתגמש קלות כדי להצליח להגיע למצב ישיבה. אם אתם לא גמישים במיוחד, אנא וותרו מראש על הכניסה לשורת המושבים השנייה. המרווח מקדימה טוב מאוד אבל בשורה השנייה אנשים גבוהים יסבלו בעיקר ממרווח ברכיים גבולי. תא המטען ממוצע בגודלו.
תא הנוסעים עצמו מעוצב היטב. להוציא את המושבים, דוושות האלומיניום וכיתוב OPC על ידית ההילוכים, קשה להגיד שמדובר ברכב שמרגיש ספורטיבי מבפנים. איכות החומרים טובה, ממשק המולטימדיה לא רע בכלל, וכמובן שיש חיבור לאנדרואיד או אפל. אבל זה לא הסיפור כאן, אז בואו נצא לדרך.
נוחות נסיעה
במחשבה על הקטגוריה של הקורסה OPC, קבוצת הסופר מיני הלוהטות, קשה לי להיזכר במכונית שמצליחה להיות נוחה. נכון, ה-208 GTI מצליחה לסנן את הדרך טוב יחסית, אבל אין פה מכוניות באמת נוחות.
לכן, בחינת נוחות הנסיעה של האופל היא לא ביחס למכוניות מאוד נוחות אלא ביחס למכוניות די נוקשות. גם לקורסה יש מערך מתלים די נוקשה ובעיקר קצר מהלך. כפועל יוצא, המעבר על שיבושים מוביל באופן תכוף לסגירת מתלים. בתוך העיר, כל עוד לא מדובר בשיבושים יוצאי דופן, המהמורות יורגשו אבל לא יפריעו יתר על המידה. כאשר פוגשים בשברים בולטים או בערימות חתחתים המתלים מתחילים להגיע לסוף מהלכם ולהיסגר בחבטה הרבה פחות נעימה. כאן גם מתברר עד כמה החתך הנמוך של הצמיגים מסייע במעבר מהמורות לנוסעים.
ביחס לקטגוריה וביחס לדור הקודם מדובר בשיפור. כן, זה נשמע לא הגיוני, אבל לאור העובדה שהדור הקודם היה פשוט לא נוח, הדור החדש צריך מכשולים יותר משמעותיים בשביל להפוך לחסר נוחות. בנסיעה בין עירונית המצב טוב יותר, ועדיין היא מעבירה מספיק מהמורות פנימה לתא הנוסעים. בידוד הרעשים לא מבריק אך מדובר בעיקר ברעשי כביש.
מנוע ותיבת הילוכים
האופל מייצרת 207 כוחות סוס ממנוע בנפח 1.6 ליטר. מדובר בהרבה כוח לרכב ששוקל 1,200 ק"ג. הכוח גם מגיע בשלב מאוד מוקדם, שיא המומנט ניצב לו כבר ב-1,850 סל"ד והמנוע ממשיך בתוך רצועת הכוח שלו (הטווח בין שיא המומנט לשיא הספק) עד ל-6,000 סל"ד. לחיצה ראשונה על הגז והתחושות מתקשות להתיישר עם הנתונים. הסיפור האמיתי הוא לא במנוע אלא בתיבת ההילוכים. בזכות המומנט הנדיב ורצועת הכוח הרחבה, התאימו באופל לרכב הילוכים עם יחסי העברה מאוד ארוכים. החיסרון הוא כמובן בתחושה קצת פחות עוצמתית, אבל יש גם יתרונות חשובים.
יחסי ההעברה הארוכים הופכים את הקורסה למכונית מאוד נינוחה בנסיעה. נדרשות מעט העברות הילוכים ובדרך כלל אפשר לרמוס את הדוושה במקום להוריד הילוך. המומנט וגמישותם של ההילוכים יעשו את היתר.
מצד שני, המנוע עצמו מוצלח ותחת עומס גבוה הוא מפגין את כוחו. הסאונד שהוא מספק נמצא בדיוק על הטווח שבין נעים לרועש.
צריכת הדלק לא מבריקה. בנסיעת המבחן שלנו היא עמדה על כ-9.2 ק"מ לליטר. יחד עם מיכל לא ממש גדול מתקבל טווח נסיעה קצת קצר.
התנהגות כביש
במבט על קטגוריית ההוט-האצ' הקטנות, אפשר להבחין בחלוקה די ברורה. יש מכוניות שהן מכוניות יותר "מסלוליות" באופיין. למעשה רוב הקטגוריה משתייכת לקבוצה הזאת. דוגמאות בולטות? רנו קליאו ספורט ופולו GTI. לעומתן יש מכוניות שמכוונות לפאן, כיף טהור, ופחות לנהיגת מסלול מדוייקת. בצד הזה ניצבות פיג'ו 208 GTI ופורד פיאסטה ST.
האופל ללא ספק משתייכת לזן הראשון. כבר בגיחת הפתיחה בהרי ירושלים הסיבובים מרגישים יותר קהים. האופל אוהבת מאוד כניסה מאוחרת לסיבוב עם משקל ניטראלי, ויציאה הדרגתית עם ההאצה. המשקל עובר קצת לאט ובאופן מתון ואין חשש לבריחת זנב פתאומית. העברת המשקל הצפוייה מאפשרת לעשות פעולות חדות עם הרכב ללא חשש לאיזו נשיכה עסיסית. לנהגים פחות מיומנים מדובר בבונוס גדול.
האחיזה הגבוהה וההתנהגות הבטוחה מאפשרים לאופל לקבוע קצת טוב בכבישים פתוחים. בנוסף, לא ממש צריך להתעסק עם ההילוכים אז אפשר למשוך הילוכים ביציאה ולקבל קצב מרשים.
ההגה עצמו, כמו הקלאץ' והברקסים, מרגיש מאוד כבד. הוא לא מספיק מדוייק כדי למקם את האוטו בדיוק על הקו הנבחר ולא מספיק מהיר כדי לסייע ב-Turn In חד. ידית ההילוכים מרגישה טוב מאוד אבל מהלך הידית לא מספיק מדוייק. כשמנסים לירות הילוך בכביש מפותל לעיתים חסר הדיוק הזה בתיבה.
מכלול הכלים הזה הופך את האופל למכונית שתיטיב מאוד לנסוע בכבישים פתוחים ומהירים כמו כבישי שפלת ההר. ככל שהסיבובים מתהדקים האופל מרגישה יותר כבדה ורצינית, וקצת פחות בבית.
מי שבכל זאת יקח אותה לצד האפל יגלה רכב שלא מפחד לצאת לתת היגוי או היגוי יתר מהיר וחריף. נדרשות זוג ידיים מהירות על ההגה ותגובת גז מהירה כדי לתקן זנב בורח. על המגבלות היא דווקא מפתיעה, אך צריך לזכור שבכדי להגיע לשם נדרש הרבה אומץ וקצת מאמץ. ולא פחות מכך, כדאי שתהיה שם לא מעט מיומנות.
סיכום
אופל קורסה OPC מיישרת קו עם המובילות שבחבורה. היא מהירה, אוחזת ואפשר להגיד שהיא גם מאוד מהנה, בדרכה שלה. מי שרוצה את ההוט-האצ' של פעם, השובבה, עם הזנב בחוץ, לא ממש ימצא אותה כאן. מי שמחפש רכב מהיר, יציב אך כזה שיודע גם לצאת למחול בכבישים בין עירוניים מפותלים ימצא שותפה מאוד טובה לדרך. יחידת ההנעה של הקורסה והמתלים הקשוחים מעניקים איכות נסיעה טובה בכבישים בין עירוניים. הם הופכים את הקורסה לסוג של GT לעניים. מכונית שתגמע מרחקים ביעילות ובמהירות, יחד עם היכולת לשלב פה ושם כביש מפותל.
האיכות הכוללת של הקורסה, כמכונית, עלתה משמעותית ביחס לדור הקודם - ובניגוד לעבר התמורה ביחס למחיר גבוהה בהרבה.
לדגמי אופל בישראל -
אופל
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות