בעולם הרכב התחרותי של היום, שיתוף פעולה בין שני יצרנים בפיתוח וייצור דגמים אינו מעשה מגונה. ההיפך הוא הנכון: זו הישרדות לגיטימית לגמרי שכולם נוקטים בה. אינפיניטי QX30 הוא קרוסאובר יוקרתי המבוסס עד כדי זהות על ה-Q30 הקומפקטית. מתחת לעיצוב המרשים הוא בעצם מרצדס GLA בתחפושת. איך זה קרה? שיתוף הפעולה בין מרצדס לבין רנו, בעל הבית בניסאן, אינו חדש והמשכו גם לניסאן וחברת הבת אינפינטי היה אך טבעי.
אינפיניטי QX30 הגיע לאחרונה לישראל בגרסה אחת בלבד, ברמת גימור המכונה luxe tech שיכולה להיות שלכם תמורת 260 אלף שקלים. מאחר והגרסה המקבילה של מרצדס GLA עולה יותר מ-300 אלף שקלים, האם ייתכן וה-QX30 הוא מציאה מעניינת בשוק הקרוסאוברים היוקרתיים? יצאנו לבדוק איך היפנו-גרמנית הזו, שמורכבת בכלל באנגליה, מתמודדת עם כבישי ארץ הקודש.
עיצוב
נתחיל במובן מאליו: מישהו בסטודיו העיצוב של אינפינטי עשה כאן עבודה מעולה. לא רק בהשוואה לתוצר של סטודיו העיצוב של מרצדס. ה-QX30 פשוט נראית טוב. החרטום האופייני לאינפיניטי - שבכה קדמית גדולה ופעורה וזוג יחידות תאורה מתוחות לאחור - פחות "מאיים" מבדגמי הפנאי הגדולים של היצרן, אבל הוא מתאים בגודלו ולא נראה מוגזם.
כל מאפייני העיצוב השונים מתחברים יחד ליצירת עיצוב הרמוני: קו המותניים הגבוה, שיפולי הזרימה בדלתות ובכנפיים, חלונות הצד הקטנים ומעל הכל קורה C המיוחדת האופיינית לאינפינטי. מסגרות כרום בגוון מט מעניקות עוד נגיעה מכובדת לעיצוב הכולל. הפריט העיצובי היחיד שאולי פחות הרמוני הוא עיצוב החישוקים הקלים. ייתכן ואינפינטי היו צריכים פשוט לקחת ממחסן החלפים שלהם את אחד מעיצובי החישוקים שיש להם כבר באחד הדגמים הקיימים, למשל ב-Q50.
תא הנוסעים
סוגר את דלת הנהג בטריקה איכותית. תא הנוסעים של ה-QX30 משדר אווירה מכובדת ויוקרתית. לוח המחוונים עטוי בשכבה של עור בגוון חום שוקולד, נגיעות כרום בגוון מט ודיפונים איכותיים דמויי עור הפוך בקורות ובגג. מרשים. מסביב לצג המגע ישנו משטח פלסטיק שחור ומעט זול שאפשר היה למצוא לו פתרון נאה יותר.
פרט לכך האבזור עשיר, הנדסת האנוש טובה ולמראית עין הכל מורכב בצורה איכותית. המפרט כולל מושבי עור עם כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, גג זכוכית פנוראמי, חישוקי "18, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, פנסי לד עוקבי פניה, מראה מרכזית מתכהה, מראות צד מתכהות עם קיפול חשמלי ומערכת שמע עם 10 רמקולים מתוצרת Bose.
אם תתאמצו תצליחו גם למצוא מתגים שנלקחו ישירות מה-GLA, כמו למשל כפתור בלם החניה. מערכת המולטימדיה המקורית מתממשקת לרכיב מבוסס אנדרואיד בהתקנה מקומית לצורך הפעלת אפליקציית ניווט בעברית. חבל שאין כאן ניסיון לגייר את המערכת המקורית של הרכב. המעבר בין המערכות השונות בעת נסיעה, למשל כאשר נשמעת התראה כלשהי מצד המערכת המקורית ולא ניתן לצפות בה במהלך ניווט, הינו מסורבל מדי. חבל.
בהיבט הבטיחות, ה-QX30 מגיעה מאובזרת עם 7 כריות אוויר ומערכות אקטיביות מקוריות. ה-QX30 לא עברה מבחן ריסוק אבל אחותה הקטנה Q30 זכתה בציון של 5 כוכבים במבחן של Euro NCAP. לא יהיה מוגזם להניח שה-QX30 שומרת על אותה רמה גבוהה של בטיחות פאסיבית. אפרופו מערכות בטיחות, בתנועה פקוקה במהירות זחילה של פגוש לפגוש בדרך חזרה לסוכנות אינפיניטי, ה-QX30 חשבה שאני הולך לנגוח את פגושה של המכונית שלפני ובלמה בלימת חירום עצמאית. הנהג שמאחוריי היה מופתע כנראה לפחות כמוני אבל למזלנו הוא הגיב מספיק מהר.
תנוחת הנהיגה מעט קשה להסתגלות ראשונית, בייחוד לנהגים גבוהים מהממוצע: הגג מעט נמוך בגלל החלון הפנוראמי, מה שמוביל לתנוחת נהיגה נמוכה יחסית למה שהיית מצפה ברכב פנאי. המושב האחורי מעוצב באופן יוקרתי וכבר לפי עיצובו ניתן לראות שהוא מיועד בעיקר לשני נוסעים. תודות לבסיס גלגלים באורך 2.70 מטרים, שני מבוגרים יצליחו לשבת ברווחה מאחור אבל הניסיון להוסיף נוסע נוסף נידון לכישלון. ה-QX30 הייתה אחת המכוניות הראשונות מזה תקופה ארוכה שנכשלה במבחן שלושת כסאות הבטיחות פול-סייז שלנו. שלושתם פשוט לא הצליחו להיכנס מאחור.
מאחורי הדלת החמישית נמצא תא מטען בנפח מכובד יחסית של 430 ליטר. תא המטען פשוט ולא מכיל תאי אחסון ייעודיים בדפנות או רשתות לשמירה על חפצים. מתחת לרצפת תא המטען מסתתר לו רמקול סאב-וופר של חברת Bose במקום גלגל חלופי ומערכת לניפוח צמיגים למקרה של תקר בצמיג.
נוחות נסיעה
על הכביש איכות הנסיעה של אינפיניטי QX30 משלבת בין שני עולמות שונים, בדומה לקונספט שלה: גרסת קרוסאובר של מכונית קומפקטית ספורטיבית. בכבישים עירוניים, ה-QX30 לא מתרסקת במעבר על שיבושים ובורות. למרות חישוקים בקוטר של 18 אינץ' וצמיגים בחתך 50, מערכת המתלים עושה עבודה טובה בשיכוך הכביש.
מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה טובה למדי אבל שם היא קצת מביאה מהאופי של קומפקטית ספורטיבית. ה-QX30 לא מרחפת מעל מהמורות בכביש אבל גם לא מתרסקת. היא לא מהווה אמת מידה גבוהה בנוחות הנסיעה אבל היא עושה את העבודה בסדר גמור. גם מבחינת בידוד הרעשים, ה-QX30 היא לא בדיוק אמת המידה הגבוהה לשקט. אז נכון שיש ממש מעט רעשי רוח במהירות בינעירונית, אבל בידוד רעשי המנוע לא מספיק טוב ולראיה העובדה שהמנוע נשמע גם בעמידה בסל"ד סרק. לא מדובר פה באיזה כשלון בולט אבל הבידוד לא עומד בסטנדרט המצופה מאינפיניטי. בידוד הרעשים מבתי הגלגלים הרבה יותר טוב. למרות שמכונית המבחן עברה קצת יותר מ-2000 ק"מ בסך הכל, הופתענו לשמוע צקצוקים מקורת החיזוק המתכתית של הגג הפנורמי ואיפשהו מהמושב האחורי.
מנוע ותיבת הילוכים
מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 2 ליטרים שהושאל ישירות ממרצדס (וגם מגיע לאנגליה לאחר שיוצר בגרמניה - מי אמר ברקזיט?). אותה יחידת כוח מספקת 211 כ"ס ב-5500 סל"ד ומומנט מרשים של 35.7 קג"מ החל מ-1200 סל"ד נמוכים. תיבת ההילוכים המשודכת אליה היא רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים ושלוש תכניות העברה (ספורט, חסכון וידני). מעניין מאוד איך זה מרגיש על הכביש.
ה-QX30 היא מכונית חזקה, אבל רק אם אתם רוצים שהיא תהיה כזו. מה זה אומר? בנהיגה מנהלתית רגועה, ה-QX זורמת ברוגע: תיבת ההילוכים מעבירה הילוכים מוקדם, בדומה מאוד לתיבת ה-DSG: הילוך שישי מעל 60 קמ"ש ושביעי מעל 70 קמ"ש. העברת ההילוכים חלקה ברוב הזמן אבל מדי פעם במהירות של עד 50 קמ"ש התיבה נתקעת על הילוך שני. כשמוחצים את הדוושה הימנית, ה-QX חושפת את שריריה ומזנקת על הכביש. יחידת הכוח מצליחה להטיס את 1683 הקילוגרמים של ה-QX מעמידה למאה קמ"ש תוך 7.3 שניות ועד למהירות מירבית של 230 קמ"ש.
צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן שכלל נסיעות עירוניות, בינעירוניות וכמובן נסיעה בפקק של תחילת שבוע, עמדה על 8.5 ק"מ לליטר. היה ניתן לנסוע באופן חסכוני יותר אבל היה לנו קשה לאכזב את אותם 211 סוסים גרמניים ולהשאיר אותם באורווה.
התנהגות כביש
דווקא בפרק הזה הנמכנו ציפיות. ולמען האמת, היתה נכונה לנו הפתעה. ל-QX30 יש שלדה משת"פית שמאפשרת לנצל את יכולותיה של יחידת ההנעה החזקה גם בכבישים מפותלים. למרות זווית גלגול תלולה יחסית ותודות להנעה הכפולה הקבועה, ה-QX30 נכנסת ויוצאת מפניות עם משיכה טובה וללא אובדן אחיזה משמעותי. אפשר לשנות את האופן שבה ה-QX30 פונה עם דוושת התאוצה וגם לשחק קצת עם הזנב. מגבלות אחיזת הכביש גבוהות וצמיגי הצמיגי מישלן פרימסי 4 במידה 235/50R18 יצווחו לפני שתגיעו לאותה מגבלה.
החוליה החלשה במרכיב הניהוג הוא ההגה. הוא מזכיר אביזר של משחקי וידאו: יש לו משקל נכון והוא מעט כבד מהצפוי אבל הוא מנותק לגמרי ולא מעביר שום היזון חוזר מהגלגלים. לזכותו ייאמר שהוא מדויק ומצליח לכוון את ה-QX30 למקום הנכון בתוך הפניה גם ללא שיח ישיר עם הנהג.
סיכום
אינפיניטי QX30 הוא קרוסאובר יוקרתי שיכול לתת פייט הולם למתחרות בקבוצה: אודי Q3, ב.מ.וו. X1, וולוו XC40, יגואר E-Pace והאחות החורגת מרצדס GLA. הוא נאה יותר מרובם, זול מחלקם ומציע איזו תחושת ייחודיות שלא טריוויאלי למצוא היום במכונית יפנית, גם אם היא מרצדס בתחפושת. ל-QX30 יש לא מעט יתרונות: היא חזקה, מעוצבת, דינאמית ומעניקה תחושה יוקרתית. מצד שני, יש לה מספר חסרונות: היא לא מרווחת במיוחד, לא ממש חסכונית ואיכות הנסיעה לא מבריקה. דווקא השילוב בין היתרונות לחסרונות מעניקים לה משהו שלא יצא לנו לפגוש במכוניות בקבוצה הזו לאחרונה: אופי. זו סיבה מספיק טובה לבדוק את האינפיניטי הגרמנית הזו אם אתם שוקלים לרכוש קרוסאובר מהקבוצה הזו.
לדגמי אינפיניטי בישראל - אינפיניטי
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות