ג'נסיס, מותג היוקרה מבית קונצרן יונדאי-קיה, הגיע לישראל לפני מספר חודשים ספורים. צמד הדגמים הראשון שנחת כאן – ה-G80 וה-GV80 – פנה לפלחי שוק קטנים מאוד גם במונחי שוק היוקרה, עם מחירים שנעים סביב ה-400,000 שקלים וצפונה משם.
זמן קצר לאחר מכן הגיע הדגם הראשון שצפוי להתחרות בקטגוריות היוקרה המשמעותיות יותר. ג'נסיס G70, מכונית מנהלים יוקרתית, נהנית מתג מחיר שנושא את הקידומת 2 – ותנסה לנגוס בנתח השוק של ב.מ.וו סדרה 3, אודי A4, וולוו S60 ומרצדס C קלאס. אחרי כמה מאות קילומטרים של נהיגה, הבנו שהיא מתכוונת לעשות את זה בדרך מפתיעה למדי.
ג'נסיס G70 היא אמנם מכונית חדשה לחלוטין עבור הקהל הישראלי, אך בעולם היא נחשפה כבר ב-2017 בגרסה שהיתה די אנמית למראה. מתיחת הפנים שהיא עברה בשנה שעברה, ושאותה אנחנו פוגשים באולם התצוגה בהרצליה, היא זו שהפכה אותה למה שאתם רואים בתמונות.
לטעמנו, מדובר במכונית נאה ומרשימה מאוד. הגריל עצום המימדים, כונסי האוויר שמתחתיו וסמל הכנפיים המוכסף של המותג מזכירים מאוד את דגמי בנטלי. הפנסים המפוצלים מלפנים ומאחור תורמים גם הם למראה הייחודי, ואהבנו גם את זווית השיפוע של הגג בחלקו האחורי, שמסתיימת בספוילר שפיצי וחתיכי. בגרסת הספורט הנבחנת יש גם חישוקים שחורים שמתוכם מציצים קאליפרים אדומים, עיטורים דמויי כונסי אוויר בצדדים ומאחור יש אגזוזים ודיפיוזר רבי-רושם. צבע המט היפהפה של רכב המבחן מוצע בתוספת תשלום של 9,000 שקלים.
תא הנוסעים מותיר רושם אפילו יותר חזק – בעיקר בגלל הצבע האדום הבוהק של הריפודים, הדשבורד ואפילו חגורות הבטיחות. מי שמעדיף סגנון סולידי יותר, יוכל לבחור גם בצבעים אחרים.
תא הנוסעים
אחרי הרושם הראשוני שנוצר בזכות הצבעים הבוהקים, אנחנו מתחילים להסתגל ומזהים כמה פריטים שמוכרים לנו היטב מדגמי יונדאי: הכפתורים על גלגל ההגה, תצוגת מחשב הדרך, פס כפתורי השליטה של מערכת המולטימדיה. איכות החומרים לא רעה, אך דיפוני העור לא תמיד משובחים וחלק מכפתורי המתכת עשויים בעצם מפלסטיק.
לוח המחוונים הדיגיטלי מציע תצוגת תלת מימד שנראית לא רע, אבל התצוגות לא מתחלפות ואנחנו נותרים עם שני מחוונים אנלוגיים הלכה למעשה. בכלל, יש משהו שמרני בעיצוב הפנים של ה-G70, אבל השמרנות הזאת מייצרת הנדסת אנוש מצוינת – וזה מצרך די נדיר אצל רכבי יוקרה כיום. קל מאוד להפעיל את פקדי המיזוג, מסך המולטימדיה ויתר הפיצ'רים ברכב. וזה למרות שיש לא מעט מהם.
המפרט כולל אבזור סטנדרטי עשיר מאוד: תאורת מטריקס-לד, ריפוד עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית ומחוממים (אוורור יש רק בגרסת הבסיס משום מה), זכרונות למראות הצד המחוממות ומתכהות אוטומטית, חלון שמש גדול בגג, תא מטען נפתח חשמלית, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' ומסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ' עם קישוריות לטלפון הנייד, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות מצוינות, מערכת שמע (לא מצטיינת) מבית Lexicon עם 15 רמקולים, חישוקי 18 אינץ' ועוד.
גרסת ה-Sport שנבחנה מגדילה את החישוקים ל-19 אינץ' ומוסיפה גם דוושות אלומיניום, בורר מצבי נהיגה, בולמים אדפטיביים, דיפרנציאל מוגבל החלקה, מערכת בלימה מבית Brembo עם קליפרים בצבע אדום ומערכת פליטה ספורטיבית. תענוג.
גם מבחינה פרקטית סביבת הנהג של הג'נסיס לא מאכזבת: מושב הנהג אמנם נמוך אך הוא גדול מאוד ונוח לישיבה, ומסביב לנהג פזורים תאי אחסון רבים ושימושיים.
מפרט הבטיחות מרשים לא פחות. בנוסף לפריטים שגרתיים יחסית כמו בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, יש כאן גם 10 כריות אוויר (כולל כרית מרכזית בין הנהג לנוסע), מכסה מנוע אקטיבי לצמצום פגיעה בהולכי רגל, התרעת רכב בשטח מת כולל היגוי אקטיבי ותצוגת השטח המת בלוח המחוונים, זיהוי תנועה חוצה מלפנים ומאחור כולל בלימה אוטונומית, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, התרעת עייפות, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעת תחילת תנועה של רכב מוביל והתרעת שכחת ילד במושב האחורי (מבוססת אלגוריתם ולא על חיישן). שאפו גדול ליצרנית וליבואנית.
המושב האחורי הוא אחת מנקודות התורפה הבולטות של ה-G70. המושבים עצמם אמנם גדולים ויחסית נוחים, אך המרווח לברכיים ולראש מצומצם מאוד, אין מקום לכפות הרגליים מתחת למושבים הקדמיים ובאמצע יש תעלת הינע עצומה שתחסל כל אפשרות להושיב שם נוסע שלישי בנוחות. האבזור התקני מאחור כולל פתחי מיזוג (ללא שליטת טמפרטורה) ושקע לטעינה.
תא המטען מציע נפח מצומצם של 330 ליטרים, בעיקר בגלל מבנה רדוד. העומק והרוחב דווקא סבירים, אך המפתח קטן יחסית.
נוחות נסיעה
בג'נסיס בחרו במודע להעניק אופי ספורטיבי ל-G70, מה שיוצר פגיעה בנוחות הנסיעה. זו מכונית עם מתלים נוקשים וקצרים, כאשר בגרסה הזו יש גם צמיגים בחתך נמוך במיוחד. מצד שני, יש כאן גם בולמי זעזועים אדפטיביים שמאפשרים לרכך באופן מוחשי את הנסיעה. התוצאה היא נוחות סבירה בלבד על מרבית הפגמים בעיר, כאשר רצף של שיבושים או מהמורות גדולות יותר יורגשו בתא הנוסעים. גם רעשי מתלים נוכחים כאן.
מחוץ לעיר הנוחות משתפרת, ועדיין – על כביש גלי או לא איכותי תתקבל תחושה מעט עסוקה. בידוד הרעשים מוצלח בסך הכל, למעט רעשי כביש בעוצמה נמוכה שנשמעים בתא הנוסעים.
מנוע ותיבת הילוכים
ג'נסיס G70 משווקת בישראל עם יחידת הנעה אחת בסך הכל – ללא אופציית פלאג-אין הייבריד שהפכה נפוצה בסגמנט ומוצעת אצל ב.מ.וו, וולוו ומרצדס. המנוע כאן הוא בנפח 2.0 ליטרים, עם הגדשת טורבו כמובן, ודף הנתונים מספר על 245 כוחות סוס שמתקבלים ב-6,200 סל"ד לצד מומנט של 36 קג"מ שמגיע כבר ב-1,400 סל"ד. זוהי רצועת כוח רחבה מאוד שמלמדת על גמישות רבה, אך המומנט לא מאוד גבוה ביחס למשקל הרכב, שחוצה את רף 1,600 הקילוגרם. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.1 שניות.
בפועל, תחושת הביצועים משכנעת מאוד. התגובה ללחיצת דוושה מגיעה בשבריר שניה, הדחיפה בגב מוחשית והמהירות נצברת על המחוג הדיגיטלי בקצב מהנה מאוד. זה רכב מהיר, שלא רק סופר קמשי"ם על השעון אלא גם מדרבן את הנהג "לתת בגז". יופי של מנוע, קצת אולד סקול והרבה מאוד חשק.
רק בנקודות הקצה, למשל ביציאה מסיבוב הדוק במצערת מלאה, מורגש צורך בתוספת של כמה עשרות סוסים או קג"מים.
צליל המנוע מעט חרישי במצבי הנהיגה הרגילים, אך במצבים הספורטיביים יותר מתקבל צליל בולט יותר, שמופק ממערכת השמע ולכן מרגיש מעט מלאכותי.
תיבת 8 ההילוכים האוטומטית מחליפה הילוכים במהירות ובאופן חלק, אך התפעול הידני לא מעניק עצמאות מלאה לנהג – בעיקר בהורדת הילוכים - וגם לא מציג תמיד על המסך את ההילוך הנוכחי. ברגע ש"משכנו הילוך", תופיע המלצה להעלאת הילוך במקום תצוגת מצב עדכנית.
צריכת הדלק גם היא "אולד סקול": בנהיגה בין עירונית מתונה השגנו נתון של 12 ק"מ לליטר, אך בנסיעה משולבת – אפילו בלי קטעים דינאמיים מאומצים – ירד הנתון ל-8 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
לא פשוט לייצר מכונית עם יכולת דינאמית גבוהה, בקטגוריה שבה מסתובבות מכוניות כמו ב.מ.וו סדרה 3 או אלפא רומיאו ג'וליה. לג'נסיס G70 אין שום סיבה להתבייש מולן – אולי אפילו יותר מזה.
זה מתחיל עם שלדה מצוינת והנעה אחורית, שמאפשרת לזנב לפסוע החוצה בצורה מעודנת או לצאת להחלקה סוערת – תלוי ברצון ובכישורים של הנהג. התקשורת מצוינת ומאפשרת שליטה קלה ובטוחה במכונה, ולזה מתלווה גם היגוי מהיר, מדויק וחד. זו מכונית שאוהבת להיכנס לפניות ועושה זאת במהירות הברק, מתמסרת לנהג ומזכירה כמה כיף יכולה להיות נהיגה בכבישים מפותלים. נדיר למצוא כיום חיבור ברמה הזאת בין אדם למכונה – במיוחד בפלח היוקרה.
סיכום
ג'נסיס G70 היא מכונית שונה מאוד משתי האחיות שלה. בעוד ה-G80 וה-GV80 הציגו קו יוקרה קלאסי ושמרני, ה-G70 נוטה במובהק לעולמות הספורט ומציעה חוויה שונה בתכלית. המותג הצעיר, כך נראה, עדיין מחפש את דרכו.
מי שמחפש רכב מנהלים יוקרתי, מרווח, נוח ומפנק – לא ימצא כאן את מבוקשו. ה-G70 צפופה מאחור, תא המטען שלה קטן ונוחות הנסיעה שלה סבירה לכל היותר.
אבל הסיפור כאן הוא אחר לגמרי. זו מכונית של חוויות, של ריגושים ושל אקשן. יש לה ביצועים מצוינים ובעיקר התנהגות כביש נדירה, ואלו מגובים בעיצוב ייחודי וברשימת אבזור ארוכה במיוחד. כבר לא מייצרים היום דברים כאלה.
לדגמי ג'נסיס בישראל – ג'נסיס
פורסם לראשונה ב- 01.07.21
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות