יו ! איזה אוטו פרחוני! אייזיק: נעה, נכון שבביה"ס לימדו אתכם שחשוב שנשמור על כדור הארץ? נעה: נכון אבא, לא ללכלך את הסביבה ולא לנסוע הרבה וכדאי ללכת ברגל. אייזיק: טוב, אז עכשיו לא בדיוק נלך ברגל אלא ניסע באוטו הזה, האוטו עם הפרחים. נעה: וגם אמרו לנו שאם נוסעים הרבה אנשים באוטו אחד, לאותו מקום, אז זה כדאי ועדיף.
נעה בת שבע וחצי, ילדה נבונה שלא תאפשר לנהג להזיז את רכבו לפני שכולם חגורים ותגער בו אם יחנה מחוץ לקווי החניה המסומנים על הכביש. היא גם רועמת על כך שמשאירים את המנוע מותנע כשסתם חונים לאורך זמן. זה מזהם את הסביבה היא טוענת והאמת, בצדק.
אז הבאתי למבחן את הונדה אינסייט ההיברידית , התשובה המעוצבת לטויוטה פריוס , והכל למען הדורות הבאים. נכון, יש את הונדה סיוויק IMA המשתמשת בטכנולוגיה דומה, והאינסייט לא מחדשת דבר, אך הפעם, עיצוב ייחודי לדגם ההייברידי ותג מחיר תחרותי ינסו לעשות את העבודה טוב אף יותר.
לא, היא לא באה מהירח, אלא מסוזוקה שביפן - הונדה אינסייט / צילומים: יצרן
את מערכת ההייבריד שלהם, החביאו הונדה במעטפת של מכונית סדאן שגרתית - הונדה סיוויק, בעוד המתחרה הגדולה טויוטה העניקו לדגם הכלאיים שלהם הפריוס , עיצוב בלעדי (אם כי לא מבריק. התוצאה - אנשים שחשבו ירוק, רצו ירוק, גם אהבו להראות בירוק ולא לקוות שאותיות ה-IMA הקטנות על אחורי הסיוויק שלהם, באמת יקלטו בעיני השכנים , העדיפו פריוס. טויוטה פריוס נחלה הצלחה רבה שהעצימה גם תודות לסלבריטאים שרכשו אותה ודאגו שכולם יבחינו כי הם בהחלט חוששים לעתיד כדור הארץ.
אבל לא רק עיצוב היה ההבדל. פריוס היא היברידית המסוגלת לנסוע באמצעות מנוע חשמלי בלבד, קרי, ללא רעש, ללא זיהום וכמובן ללא צריכת דלק כלל. את זה היא עושה במהירויות נמוכות, מהירויות עירוניות. יוצאים מהעיר? רוצים תאוצה חזקה? יש מנוע בנזין ואם צריך עוד כוח, יתגייס אותו מנוע חשמלי וייתן את התוספת הרצויה.
הונדה מצידם, ויתרו במערכת ה-IMA על עצמאות של המנוע החשמלי כמו בפריוס והוא משמש כמסייע בלבד למנוע הבנזין. האינסייט, חלשה יותר מהסיוויק ההיברידית קטנה וקלה ממנה, אך גם זולה יותר, מאפשרת ע"פ המדריך לנהג, להתנהל בכוחו של המנוע החשמלי בלבד במהירויות שיוט נמוכות. אנחנו לא חשנו בכך ועדיין , אין זו התנהלות מוחלטת כמו שקיימת אצל טויוטה פריוס.
אייזיק: אז מה את אומרת נעה, האוטו יפה? נעה: כן, יפה. אני אוהבת את הפרחים האלה. אייזיק: את רואה, יש כאן כפתור שמצויר עליו פרח ירוק ואם לוחצים עליו האוטו הזה נהיה יותר ידידותי לסביבה וחסכוני יותר בדלק. נעה: גם בשעון שמראה את המהירות הצבע מתחלף לו מירוק לכחול כשאתה נוסע פתאום מהר.
הונדה אינסייט מאובזרת בשלל פטנטים הדואגים ליידע את הנהג עד כמה הוא בדרך הנכונה להציל את האנושות. זה מתחיל בשינוי צבע מד המהירות הבולט מעל גלגל ההגה ומאוד נוח לקריאה וממשיך בתיאורים גראפיים אשר בצג ה-MID, המציין איך נעשה שימוש במשאבי הכוח של המכונית בנוסף לצג טעינה / עזר בלוח המחוונים. בנוסף, "מערכת עזר לנהיגה אקולוגית" מציינת איך משפיע סגנון הנהיגה על רמת החיסכון בדלק והיא כוללת מד סביבה שהוא כאמור צבע במד המהירות המשתנה מירוק (חסכון רב) לכחול (חסכון מועט) וגרף נהיגת ECO שהוא, אם תסלחו לי, מסובך להסבר.
אבל רגע, זה עוד לא נגמר:
בצג ה-MID מחכה לכם "גינת צמחים" המוצגת כעלים הולכים וגדלים בחמישה צמחים ומאפשרת לעקוב בשלושה שלבים, אחר ההתקדמות בסגנון הנהיגה היעיל ביותר בדלק. אם זה עדיין לא מספיק, צפויה להופיע על הצג הזה גם פריחה ובנוסף בחלקו התחתון של הצג יופיע גרף ובו ניקוד הנקודות שנצברו בכל אורך חיי השרות של המכונית... נו באמת...
אייזיק: הנה נעה, רשום כאן שאם צוברים מספיק עלים ועולים שלב מופיע אפילו סמל של פרס, מקבלים פרסים! נעה: זה כמו ב-WEBKINS המשחק מחשב עם הבובות שקנית לי.. אייזיק: טוב, אבא צריך גם לנסוע עם המכונית, ועם כל הכבוד לכדור הארץ, זה די מרגיז שבכל פעם שאנחנו עומדים בפקק והמנוע מדומם עם מערכת ה-Autostop הזו, מתחילים להזיע כי מדחס המזגן מפסיק לפעול. נעה: אבא, חם לי..
אין הפתעות, תא הנוסעים תואם את העיצוב החיצוני
מנוע בנזין בן 1.3 ליטרים מקבל סיוע ממנוע חשמלי ומפיק במשותף 98 כ"ס ו17 קג"מ . הביצועים סבירים אך לא יותר מכך. בשיוט נינוח האינסייט שקטה ונעימה תודות לגיר הרציף המאפשר סיבובי מנוע נמוכים (100 קמ"ש ב2000 סל"ד), אך אם דורשים יותר, שאון המנוע המתייצב לו באזור ה6000 סל"ד ומתנחל שם, מאוד לא נעים לאוזן.
גם נוחות הנסיעה טובה כל עוד הכביש נורמאלי וללא דרישות ממתלי הרכב, אז מתקשה האינסייט לספק נוחות נסיעה מעל לבינונית. נוחות גם היא גם מרווח הפנים, וככזו סובלת האינסייט המבוססת על רצפת ההונדה ג'אז, מבסיס גלגלים ומידות של קומפקטית, והתוצאה - כשל מעותי לנוסעי המושב האחורי: יושבים מאחור המתנשאים לגובה 180 סנטימטרים יגרדו בראשם את תקרת המכונית ויתקשו גם בכניסה ויציאה מהרכב. זהו גם מחיר העיצוב האירודינמי.
אייזיק: נוח לך מאחור, נעה? נעה: כן אבא. אייזיק: טוב, את לא דוגמא , את רק 135 סנטימטר ויושבת בכלל על בוסטר...
איכות החומרים היא קצת פחות ממה שהורגלנו לצפות מהונדה וסביבת הנהג קצת מבולגנת, אם כי ריכוז כפתורי בקרת האקלים, מיקום מד המהירות, ושאר הנדסת האנוש (למעט הצגים והגראפים שהוזכרו קודם) נעימים לשימוש.
כמכונית נטו, האינסייט הזו אינה מבריקה. כאמור, נוחות נסיעה בינונית, לצד התנהגות בטוחה וניהוג פושר, מעפילים על קסמו של העיצוב וייחודיות מערכת ההנעה. צריכת הדלק שהיא בין הבונוסים העיקריים במכונית שכזו נרשמה כסבירה (13 ק"מ לליטר) ותשתפר כמובן עם סגנון נהיגה רגוע יותר מזה שהתקיים במהלך המבחן. עדיין, הצהרת היצרן על צריכה של 22 ק"מ לליטר נראית שאפתנית משהו ותתקיים כנראה בתנאים אופטימאליים בלבד.
מפרט הבטיחות הוא די סטנדרטי וכולל שש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות VSA וסימן שאלה זמני לגבי עמידות בתאונה יחסית למתחרות (עדיין לא נבחנה במבחן ריסוק).
הדלת החמישית ותא המטען בן 408 הליטרים מבטיח שימושיות טובה ונפחו ניתן להגדלה ע"י קיפול המושבים עד לנפח 1017 ליטרים. החלון האחורי המפוצל (שוב אילוצי אוירודינאמיות) פוגע מעט בשדה הראיה לאחור שכן קורה רוחבית מסתירה חלק מעיני הנהג המביט במראה המרכזית.
נעה: אבא, בוא נקנה כזה אוטו, זה אוטו שדואג לסביבה. אייזיק: כן...דואג.. אבל כשתהיי גדולה יותר, לא עוד הרבה זמן, המכוניות יהיו הרבה יותר ידידותיות לסביבה, עכשיו זה פתרון לבינתיים. חוץ מזה, אבא לא ממש התלהב מהאוטו, אפילו שהוא מקושט בפרחים.
הונדה אינסייט, מציעה טכנולוגיה ייחודית, נראית טוב, ונושאת סמל של יצרן שכבר הוכיח שהוא יודע לבנות מכוניות. אך עדיין, במחיר 130,000 ? , ישנן משפחתיות מרווחות יותר, שמבצעות טוב יותר ונותנות תמורה טובה יותר לכסף שלכם, אם כי המצפון לגבי כדור הארץ, יתכן ויציק לכם כשתראו במושב האחורי את ילדכם מביט בכם בדאגה וצופה לעתיד ירוק יותר.
גולף 1.4TSI בגרסתה הבסיסית עולה קצת יותר, אך מציעה ביצועים גבוהים יותר, איכות טובה יותר בתא הנוסעים ולמרות זאת חסכונית כמו האינסייט בדלק. אם יש היברידית ראויה קצת יותר לשמה (למרות שלדעתי גם היא מיותרת לחלוטין) זו הפריוס. האינסייט היא כשלון, פשוט כך, וחבל שיצרן אדיר כמו הונדה נפל לבור הזה.