מכוניות בתצורת סטיישן הן מחזה נפוץ באירופה, אבל בישראל הן אף פעם לא היו פופולאריות במיוחד - בטח שלא בתחום היוקרה. פה ושם אפשר לראות על הכבישים גרסאות סטיישן בודדות של ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C או E קלאס ואפילו אלפות מלפני עשור בערך, אבל מדובר בתופעה נדירה.
במאה הקודמת, וזה לא היה כל כך מזמן, דווקא הסתובבו בישראל לא מעט סטיישנים יוקרתיות - כמעט כולן מתוצרת וולוו. משנות השבעים ועד סוף שנות התשעים מכרה וולוו בישראל לא מעט דגמים בתצורת סטיישן, חלקם אפילו עם 7 מקומות ישיבה. אבל מאז האופנה התחלפה והסטיישנים של וולוו נשארו כפריט אספנות ייחודי ונעלמו כמעט לחלוטין מאולמות התצוגה והכבישים.
20 שנה לתוך המילניום השלישי, יבואנית וולוו מחליטה לנסות את מזלה ולהחזיר את הסטיישנים היוקרתיות לשוק הרכב הישראלי. וולוו V60, גרסת הסטיישן של
, עושה קאמבק בימים אלו בשתי גרסאות מסקרנות: האחת היא גרסה היברידית-נטענת שזולה ב-35,000 שקלים מגרסת הסדאן המקבילה, והשניה היא המכונית אותה אנחנו בוחנים היום: וולוו V60 קרוס קאנטרי, גרסת פנאי מוגבהת עם מנוע טורבו-בנזין והנעה כפולה, שמקבלת תג מחיר קורץ של 270,000 שקלים. במונחי שוק היוקרה, יש פה בהחלט הצעה אגרסיבית. עכשיו צריך לבדוק מה מקבלים בתמורה.
עיצוב
עיצוב של מכוניות סטיישן הוא לא משהו שכל אחד אוהב, אבל הח"מ משוגע על הז'אנר. כן, אפילו ברמת העיצוב. יש משהו מתוחכם ב-V60, יוקרתי אבל גם יותר מזה. להסתובב עם מכונית שמשדרת יוקרה זה אחלה, אבל מכונית שמשדרת יוקרה + שימושיות + פנאי? זה כבר משהו אחר לגמרי. אפשר לדמיין את מי שנוהג בה כשהוא לבוש בחולצה מחויטת בדרך לפגישת עסקים, אבל גם עם טייץ זרחני הדוק ואופניים בבגאז', או בג'ינס קצר וכפכפים בדרך לפרלמנט של שישי בצהריים.
מה שמיוחד ב-V60 קרוס קאנטרי, זה שהיא לא מגזימה בשום דבר: היא יוקרתית-נקיה, בלי תוספות כרום וקישוטים מצועצעים; היא סטיישן אבל לא גדולה מדי, ארוכה מה-S60 רק בשני ס"מ וקצת; והיא גם מכונית פנאי, אבל בלי פסי גגון מוגזמים או פלסטיקה של כאילו-מיגון גחון. חצאית שחורה דקה תוחמת את חלקו התחתון של הרכב וסוגרת את הסיפור.
בתוך תא הנוסעים מדובר בוולוו קלאסית: נקיה, סופר אלגנטית, עם מסך אנכי גדול ומעט מאוד כפתורים. איכות החומרים מצוינת.
תא הנוסעים
מי שמעוניין בקרוס קאנטרי במטרה לקבל תנוחת ישיבה גבוהה יותר, עלול להתאכזב. המרכב אמנם הוגבה ב-6 ס"מ לעומת S60 רגילה, אבל הישיבה כאן עדיין נמוכה יחסית, בסגנון שמזכיר יותר רכבי מנהלים מאשר רכבי פנאי. יש כאלה, ועבדכם ביניהם, שמעדיפים דווקא את סגנון הישיבה הזה: "בתוך" הרכב ולא "מעליו". עניין של טעם.
בכל מקרה המושבים גדולים ונוחים מאוד, מציעים שפע של כוונונים חשמליים (כולל אפשרות כוונון מושב הנוסע מעמדת הנהג) ויש להם גם ריפוד עור, זכרונות וחימום. סביב הנהג פזורים תאי אחסון בכמות סבירה, אך פגשנו כבר ברכבים מקבילים עם היצע תאים עשיר יותר.
מעבר על רשימת האבזור של הקרוס קאנטרי חושף מפרט נדיב מאוד, בדומה לגרסאות האחרות של הדגם. יש כאן מערכת שמע משובחת מבית Harman Kardon, טעינה אלחוטית לסלולארי, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס, מראות צד ופנים נגד סנוור, בלם יד חשמלי, גג שמש פנוראמי, תאורת לד מלאה עם שטיפה ועוד.
המולטימדיה, כרגיל, מבוססת על מסך אנכי בגודל 9 אינץ' ששולט במרבית פעולות הרכב, כולל מערכת המיזוג. אנחנו מעדיפים את זה פשוט יותר, עם כפתורים פיזיים. בכלל, הנדסת האנוש בוולוו היא לא מהמוצלחות שפגשנו: מלבד המסך, שדורש הסטת מבט ממושכת מהכביש, גם מחשב הדרך מציג תפריטים עמוסים, ההפעלה הקולית מתקשה לזהות פקודות בסיסיות וידית ההילוכים הזעירה מעט מסורבלת לתפעול יומיומי - למשל, החלפת הילוכים ידנית מתבצעת במשיכת הידית לאחור ובהסטות לימין ולשמאל, במקום למעלה-למטה כמקובל. מילא.
היצע מערכות הבטיחות כולל את כל מה שאפשר לבקש. את הרשימה המלאה תמצאו בעמוד הגרסה בקטלוג.
במושב האחורי מציעה ה-V60 מרווח יוצא מהכלל, כאשר גם 3 מבוגרים יוכלו להסתדר כאן בצורה לגמרי סבירה. מרכב הסטיישן חוסך את השתפלות הגג ומעניק מרווח ראש טוב מזה של ה-S60. יושבי השורה האחורית יהנו גם מפתחי מיזוג שממוקמים על קורות B.
תא המטען גדול, עצום ורב. הפתיחה שלו מתבצעת חשמלית באמצעות השלט, כפתור בתא הנהג או כפתור על הדלת עצמה, ויש גם אפשרות לפתיחה בהושטת רגל (שלא הצלחנו להפעיל). הנפח הרשמי הוא 529 ליטרים, אך גלגול קל של המדף מאפשר הגדלה משמעותית של הנפח. בנוסף ישנן שתי תאורות לד בדפנות ועוד תאורה עילית מדלת תא המטען (כל כך חכם, תודה), וישנם גם תאים ועזרי אחסון נוספים ואפילו וו גרירה נשלף, שמאפשר גרירה של עגלה במשקל 1.8 טון.
נוחות נסיעה
ההגבהה שעברה ה-V60 בדרכה להיות קרוס קאנטרי, 6 ס"מ בסך הכל, הובילה כרגיל להקשחה מסוימת של המתלים. למזלה של הסטיישנית שלנו, גם הכיול המחודש מותיר אותה נוחה מאוד לנסיעה. אמנם, שיבושי הכביש הקטנים קצת יותר מורגשים כאן בהשוואה לגרסת הסדאן, אבל זה באמת עניין זניח. הוולוו מיטיבה לגהץ אספלט מכל סוג שהוא, ומספקת נסיעה נוחה ונעימה גם באיזורי התעשיה המוזנחים וגם על כבישי עמק יזרעאל המהירים יותר. לכך מצטרף בידוד רעשים מעולה.
מנוע ותיבת הילוכים
וולוו V60 קרוס קאנטרי מגיעה אלינו עם מנוע שעדיין לא פגשנו ב-S60. זוהי גרסת ה-B5, מה שפעם נקרא T5, אך קיבל את הכינוי B בשל התוספת של מערכת מיקרו-היברידית. יש כאן מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם 250 כ"ס שמתקבלים ב-5,400 סל"ד ו-35.7 קג"מ שמגיעים ב-1,800 סל"ד. ההנעה היא כפולה והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6.9 שניות. לא רע.
המערכת המיקרו היברידית כוללת מנוע חשמלי עם 13 כ"ס בסך הכל, אך הוא מספיק כדי לנתק מדי פעם את מנוע הבנזין בשיוט מתון מאוד, וגם כדי להחליף את מערכת ה"עצור וסע". השימוש במנוע חשמלי מאפשר דימום והנעה שמתבצעים בצורה חלקה ונעימה הרבה יותר מהרגיל.
בנסיעה שגרתית, המנוע של הקרוס קאנטרי נפלא. חלק, נעים, שקט וליניארי. האמת היא שלא רק בתנאי שגרה הוא מוצלח: גם בעקיפות מהירות או בעליות ממושכות הוא סוחב באופן מאוד משכנע את 1.8 הטונות של המכונית הזו.
אבל ברגע שדורשים ממנו מנת כוח הגונה, תיבת 8 ההילוכים מעט מהססת ומורידה הילוכים באיטיות מסוימת. זה משתפר קצת במצב הנהיגה הספורטיבי, אבל לתיבה הזו אין את החדות והמהירות שפגשנו בתיבות של ב.מ.וו או אודי. זה לא הופך את הוולוו למכונית איטית, אבל לפעמים זה קצת פוגע במיידיות של הורדת הכוח לגלגלים.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 10.5 ק"מ לליטר בשיוט מתון מאוד, כאשר את המבחן כולו סיימנו עם צריכה של 9.1 ק"מ לליטר. וולוו לא מייצרת את גרסת הקרוס קאנטרי עם הנעת פלאג-אין הייבריד, כך שעם זה צריך לחיות.
התנהגות כביש
ההקשחה המסוימת של המתלים מצליחה לכפר על התוספת לגובה, כך שה-V60 קרוס קאנטרי נהנית מזוויות גלגול מתונות. ההנעה הכפולה תורמת גם לאחיזת כביש מצוינת, ובסופו של יום מתקבלת מכונית מאוד צפויה ומאוד מאוד בטוחה.
עם זאת, היא לא ספורטיבית ומהנה לנהיגה כמו חלק ממתחרותיה. ההיגוי לא מדויק, השלדה לא מתקשרת והכניסה לפניות מתבצעת בצורה מעט מגושמת.
יכולת שטח
וולוו V60 קרוס קאנטרי היא אולי לא מפלצת עבירות, אבל מדובר במכונת שבילים יעילה ומהנה. זה קורה בראש ובראשונה הודות לנוחות נסיעה נפלאה, שנשמרת גם על כבישי עפר מחורצים, זרועי בורות ומהמורות. הנוחות הזו מאפשרת קצב גבוה על שבילים "לבנים" וגם אם פוגשים בור גדול מהצפוי - המתלה לא נסגר ולא חובט. ההנעה הכפולה מאפשרת לשמור על אחיזה גבוהה ותומכת בקצב המהיר, ומן הסתם תאפשר מעבר גם בתנאים בוציים או חלקלקים יחסית.
וכמובן, צריך לזכור שזו עדיין מכונית מנהלים סטיישן עם הגבהה קלה, ולא רכב שטח. זוויות המרכב ומהלכי המתלה לא יאפשרו מעבר בשטחים טכניים.
סיכום
אם קיימת בעולם מכונית "מושלמת", וולוו V60 קרוס קאנטרי היא אחת המכוניות שהכי קרובות לזכיה בתואר הזה. לא בגלל שהיא בהכרח מכונית היוקרה הטובה מכולן, כי אם בגלל הורסטיליות ואינסוף התחומים שבהם היא מצטיינת: קודם כל, זו מכונית מנהלים יוקרתית מעולה, עם רמה גבוהה מאוד של איכות בתא הנוסעים, נוחות נסיעה נהדרת, ביצועים טובים מאוד, אחיזת כביש מצוינת ובידוד רעשים פנטסטי. שנית, זו מכונית נפלאה למשפחה בזכות תא נוסעים מרווח ותא מטען סופר-שימושי. ושלישית, זו מכונית שבהחלט מסוגלת לנסוע מחוץ לאספלט, ולספק נסיעה נוחה ונעימה גם על שבילים גרועים למדי.
כן, יש לה גם חסרונות: הנדסת האנוש יכלה להיות טובה יותר, צריכת הדלק לא חסכונית במיוחד, ההתנהגות לא ספורטיבית וגם תיבת ההילוכים לא מגיבה במהירות הברק. עם החסרונות האלו, לטעמנו, ניתן בהחלט להשלים כאשר מסתכלים על רשימת התחומים הארוכה שבהם ה-V60 קרוס קאנטרי מצטיינת.
לצפייה בכל דגמי וולוו בישראל
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות