רכב הפנאי הגדול של יונדאי - כבר לא הגדול ביותר, מאז השקת הפאליסייד - עבר מתיחת פנים. העדכון של יונדאי סנטה פה מגיע מוקדם מהצפוי, וכולל באופן מפתיע גם שינויים נרחבים בפלטפורמה ולא רק עדכוני עיצוב. הסיבה לכך היא ההתאמות שיונדאי נדרשה לבצע לטובת גרסאות היברידיות והיברידיות-נטענות, שבשלב זה לא מגיעות לישראל.
על כל השינויים, השיפורים והתמורה שמקבלים בעד 300,000 שקלים - בשורות שלפניכם.
מבחינה חיצונית ההבדל לא דרמטי. יונדאי סנטה פה נראה חריג ונועז עוד לפני מתיחת הפנים הזו, והסגנון לא השתנה משמעותית. ניתן להבחין בהבדלים מסוימים ביחידות התאורה מלפנים ובפגושים, וגם בפס אדום חדש שמחבר בין צמד יחידות התאורה מאחור, בהתאם לאופנה האחרונה.
מבפנים, לעומת זאת, השינוי עצום. במקום עיצוב "יונדאי קלאסי", אנחנו פוגשים כאן בסביבת נהג כמעט יוקרתית, שמזכירה את הסונטה החדשה וגם את הפאליסייד. בין הנהג לנוסע ישנה קונסולה גבוהה ורחבה, עשירה בכפתורים, שנותנת תחושה של כניסה לרכב מסגמנט גבוה יותר. כבעבר, ישנם גימורי עיצוב יחודיים בדלתות ובמושבים.
תא הנוסעים
אותה קונסולה גבוהה קצת מרתיעה במבט ראשון: עודף כפתורים יוצר לא פעם קשיים בתפעול. במקרה של הסנטה פה זה לא המצב. הכפתורים מחולקים כאן לאיזורים נפרדים בצורה ברורה, כאשר השורה העליונה מוקדשת להפעלת המיזוג, מתחתיה מסודרים כפתורים לשליטה במערכות הנהיגה ולמטה ישנם כפתורים לתפעול חימום וקירור המושבים. בצד שמאל מסודרים כפתורי השליטה בתיבת ההילוכים.
המולטימדיה, כבעבר, נוחה מאוד לתפעול על אף שאיננה עשירה בצבעים או בגרפיקות. לוח המחוונים הדיגיטלי, לעומת זאת, מעניק חוויה ויזואלית מודרנית ומרשימה - מבלי להכביד על התפעול. לא קל למצוא את האיזון הזה, בין עיצוב מיוחד להנדסת אנוש יעילה. ביונדאי הצליחו.
היצע תאי האחסון נדיב, וכולל גם תא גדול מתחת לקונסולה המרכזית ותאים שימושיים נוספים שמפוזרים ברחבי הרכב. עמדת הנהג גבוהה ושולטת, מציעה מרווח פנימי טוב וראות מצוינת מבלי לתת תחושה של "נהיגה במשאית".
רשימת האבזור עשירה מאוד, במיוחד בגרסת ה"עלית" הבכירה אותה פגשנו. כבר בגרסת ה"סופרים" ניתן למצוא מושבי עור (נוחים במיוחד) עם כוונון חשמלי, גג שמש פנוראמי ענק, בלם יד חשמלי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, טעינה אלחוטית לסלולארי ותאורת אווירה עדינה. הגרסה הבכירה מוסיפה חימום ואוורור למושבים ואת לוח המחוונים הדיגיטלי - שגם מאפשר הוספת של אביזרי בטיחות, בראשם מצלמה יחודית שמקרינה את תצוגת השטחים המתים בעת הפעלת האיתות.
מלבד זאת, מפרט עזרי הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי תנועה חוצה בצמתים, תיקון סטיה מנתיב עם אופציה לשמירה אקטיבית על מרכז הנתיב (מערכת מעט אגרסיבית מדי, לטעמנו), בקרת שיוט אדפטיבית מצוינת, מניעה אקטיבית של מעבר לנתיב לא פנוי, התרעת עייפות, אורות גבוהים אוטומטיים, מערכת למניעת פתיחת דלת במעבר רכב חולף ומערכת שמתריעה על שכחת ילד מאחור. שלא נדע.
שורת המושבים השניה מציעה מרווח יוצא מן הכלל, בין היתר הודות לגידול קל במימדים בעקבות החלפת הפלטפורמה. המרווח לרגליים מצוין וגם רוחב המושב נדיב, אך גג השמש הפנוראמי גוזל ממרווח הראש לנוסעים גבוהים. השורה השניה גם עשירה באבזור ומציעה וילונות, פתחי מיזוג ושקעי טעינה - כולל אפילו שקע 220 וולט (בגרסת העלית). את המושב עצמו ניתן להזיז על מסילה וגם לקפל בקלות בלחיצת כפתור, לטובת מעבר לשורה השלישית.
השורה השלישית עצמה מרווחת יחסית לרכבים כמו מיצובישי אאוטלנדר או ניסאן אקסטרייל, דומה לזו של סקודה קודיאק אך צפופה בהשוואה לסובארו איוולטיס או שברולט טראוורס, למשל. יש כאן גם שקעי טעינה ופתחי מיזוג עם שליטה נפרדת.
תא המטען קטן יחסית כשכל המושבים בשימוש, אך בקיפול של המושבים מתקבל חלל הטענה ענק. במפתיע, דלת תא המטען הכבדה כבר לא מציעה פתיחה חשמלית לאחר מתיחת הפנים.
נוחות נסיעה
לפני מתיחת הפנים, התלוננו על נוקשות מסוימת של הסנטה פה. כעת מדובר ברכב עם רמת נוחות בהחלט גבוהה: ספיגת השיבושים בעיר משביעת רצון, למעט נדנוד קל וזניח לאחר מעבר על פסי האטה גדולים. הנוחות טובה למרות חישוקי 20 אינץ' שיש בגרסה הבכירה.
מחוץ לעיר הנוחות טובה אפילו יותר, עם יכולת גיהוץ מרשימה של מקטעי אספלט ארוכים וגם עם בידוד רעשים מעולה.
מנוע ותיבת הילוכים
לפני מתיחת הפנים, אפשר היה לקבל את יונדאי סנטה פה עם מנוע בנזין בנפח 2.4 ליטרים או עם מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטרים. כעת נותר רק מנוע הדיזל בהיצע, והוא עבר לא מעט שיפורים וגם זכה לתיבת הילוכים חדשה.
השינויים הם בעיקר בחומרים (אלומיניום במקום ברזל) ובתוכנת הניהול, כאשר ההספק עומד מעתה על 202 כוחות סוס והמומנט הוא כמעט 45 קג"מ. מדובר במנוע יוצא מהכלל, שמתאים היטב לרכבים מסוגו של הסנטה פה. יש לו גמישות, אופי בשרני ויכולת למשוך את ה-SUV הכבד בקצב מהיר ללא כל קושי. ביציאה מהמקום הוא מעט מהוסס בהשוואה למנועי טורבו-בנזין מודרניים, אך בסך הכל אין לנו תלונות מיוחדות כלפיו.
תיבת 8 ההילוכים כפולת המצמדים מחליפה את התיבה הפלנטרית מהדור היוצא. היא פועלת באופן חלק ונעים, גם אם לעיתים משתהה בהורדת הילוכים.
צריכת הדלק בשיוט בין עירוני עמדה על 14 ק"מ לליטר. בסיכום המבחן, לאחר קטעים מאומצים יותר ונהיגה עירונית ממושכת, עמדה הצריכה על 11 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הסנטה פה לא ספורטיבי באופיו, כצפוי, אך יש לו אחיזת כביש מצוינת הודות להנעה הכפולה, הצמיגים הרחבים ומרכז הכובד הנמוך. הרכינה לא מוגזמת ואין תחושה מסורבלת בעיקולים, כך שבהחלט ניתן להעניק לו ציון גבוה בסעיף הזה.
סיכום
יונדאי סנטה פה הוא רכב מרשים. כבעבר, יש לו מרווח פנימי מצוין, אבזור עשיר, מגוון רחב של מערכות בטיחות וגם מנוע דיזל חזק ויעיל. כיום יש לו גם עיצוב פנים מרשים בהרבה, נוחות נסיעה עדיפה ותיבת הילוכים שמאפשרת לו להשיג צריכת דלק בהחלט חסכונית.
מדובר ברכב פנאי יוצא מהכלל, אבל שורת המחיר עשויה להציב לו אתגרים לא פשוטים, שכן במחיר שלו ניתן לרכוש רכבי פנאי גדולים ומרווחים יותר. האם יונדאי יודעים משהו שאנחנו לא? ימים יגידו.
לצפייה בכל דגמי יונדאי בישראל
פורסם לראשונה ב- 28.02.21
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות