חטיבת הביצועים של יונדאי היא מהצעירות בתעשייה, ולמרות זאת יש לה כבר היום את ההיצע הגדול והמגוון ביותר של דגמים. כפול מזה של פולקסווגן למשל - מחזיקת תואר היצרנית הגדולה בעולם ומי שנחשבת למייסדת קטגוריית "משפחתיות ביצועים". אגב, היא גם מקדימה את כל מתחרותיה האירופאיות בהצגת חשמלית-ביצועים, עם האיוניק 5N שהושקה לאחרונה.
ובכל זאת, רק כעת, כמעט שלוש שנים לאחר שהוצגה ושיווקה בעולם, עם מתיחת פנים מתבקשת בקרוב, מנחיתה כאן יונדאי את ה-i20N. מצד שני, העיכוב הזה מסייע לה להיות כמעט בודדה בקטגוריה הלוהטת בעבר, לאחר הפסקת ייצור רנו קליאו RS, פיג'ו 208 GTI וסיאט איביזה קופרה.
סיכום: היא זכתה אמנם לכמות תשבוחות מרשימה בעולם, ובכל זאת הופתענו עד כמה היא טובה. אין ספק שמדובר בדוגמה נוספת ליכולת של יונדאי להתברג לצמרת כבר בניסיון ראשון, ורק חבל שרק כעת פגשנו בה על כביש מקומי.
- מתחרים ישירים: פולקסווגן פולו GTI
- מחיר: 176 אלף שקל
- טוב: יכולת דינמית, הנאה מנהיגה, מנוע-גיר
- בסדר: שימושיות, נוחות נסיעה
- טעון שיפור: סביבת נהג
- ציון: 9
זה לא שהיא חפה מביקורת. סביבת נהג שגרתית מדי ונטולת שאר רוח, כנראה עדות לגילה המתקדם וסעיף שיזכה כנראה לעדכון בעתיד הלא רחוק. היא גם לא זולה, שכן 176 אלף שקלים יאפשרו לכם להפוך לבעלים של טוסון את ספורטאז' ושות', בדיוק כמו של השכן. מצד שני, הם 14 אלף שקלים פחות מהמתחרה היחידה שלה כאן - פולקסווגן פולו GTI. היא גם נעדרת אפשרות לתיבה אוטומטית שעשויה היתה להרחיב את קהל לקוחותיה.
אבל בתחום החשוב ביותר, והנדיר כל כך כיום -- יכולת דינמית - היא מציעה רמה סופר גבוהה. היא מהנה לנהיגה באופן שרק מעטות שניתן לרכוש כיום, בכל רמת מחיר, תעניק לכם. מכונית שתגרום לכם לבחור בדרך ארוכה ומפותלת ולוותר על מסע ענייני מ-A ל-B. ואת כל זה תוך שמירה על נוחות ושימושיות נאותה בשגרה.
עבור מי שבאמת אוהב לנהוג, זו אחת מעסקאות השנה. רק חבל שהכיוון אליו הולכת תעשיית הרכב, צפוי להפוך אותה לנוסטלגיה בעתיד הלא מאוד רחוק.
איך נראית: העיצוב קרבי בהרבה מ-i20 ליסינג. מלפנים עם סבכה אגרסיבית יותר ופתחי אוורור מודגשים. מאחור עם מסיט אוויר מסיבי בפגוש וספוילר גדול בקצה דלת תא המטען. להשלמת ההופעה יש חישוקי "18 מושחרים וקאליפרים באדום.
סביבת הנהג נראית פחות קרבית וחבל שכך. יש יותר מדי פלסטיק שחור קודר ופשוט שאינו שונה מהגרסה שעולה עשרות אלפי שקלים פחות. ההבדלים מה-i20 הרגילה מסתכמים במושבים קדמיים עם תמיכה משופרת ודיפון משולב עור, דוושות בגימור מתכת והגה בשרני עם מתגי שליטה על מצבי הנהיגה.
לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) מציג נתוני אקשן עם מד סל"ד גדול במרכז, כולל נוריות להחלפת הילוך ולהגבלת סיבובי המנוע עד להגעה לטמפרטורת עבודה - בדומה לדגמי M של ב.מ.וו. אך כמו בגרסה הרגילה, גם כאן מסך המגע קטן מזה המוצע באירופה ("8 לעומת "10.25). בלם החניה מכאני לטובת שעשועים מזדמנים, אך חבל שרק חלון הנהג נפתח ונסגר בלחיצה אחת.
מרחב המחיה ליושבים מאחור זהה ל-i20 הרגילה, והוא טוב יחסית לדגמי סופר-מיני, עם תנאי שירות הכוללים שקע USB ליושבים שם. תא המטען נותר בנפח זהה (352 ליטר) אבל הוא נטול גלגל חלופי. אבזור הנוחות כולל משטח טעינה אלחוטי ומפתח חכם, בעוד מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב והתרעת שטח מת.
איך נוסעת: למנוע ה-1.6 ליטר בנזין המוגדש של יונדאי יש כאן מערכת הזרקת דלק בלחץ גבוה ומערכת קירור משופרת (למגדש ולמנוע). הוא מפיק 204 כ"ס ומחובר לתיבת שישה הילוכים ידנית והנעה קדמית הנעזרת בדיפרנציאל מוגבל החלקה שמאפשר לה לזנק ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות.
אך מה שבעיקר מרשים כאן הוא אופי המנוע, שבונה כוח בדרמטית ראויה עם נכונות מעוררת השתאות לטפס לסל"ד גבוה, לצד ליווי ווקאלי בדמות תרועות קרב בואכה קולות פריקת מגדש מסעפת הפליטה האקטיבית. ולא, הרמקולים לא מעורבים כאן בניגוד למקובל כיום. מי שכן מעורב הוא בורר מצבי הנהיגה הכולל מצב N ייעודי, או התאמה אישית לשלושה מצבים בכל אחת מהמערכות השונות - מנוע, סעפת פליטה, הגה, גז ביניים ובקרת יציבות.
החיבור לתיבת ההילוכים הידנית מצוין, עם יחסי העברה קצרים ומדויקים. הבורר עצמו מדויק יחסית ומותאם להעברות מהירות, ומיקום הדוושות מאפשר משחקי גז ביניים מרחיבי לב. אבל האמת היא שהמערכת האוטומטית (המופעלת באמצעות מתג אדום על ההגה) תעשה את זה טוב מכם. צריכת הדלק הפתיעה לטובה עם 11.2 ק"מ לליטר במבחן המאומץ.
בהשוואה ל-i20 הרגילה המרכב חוזק ב-12 נקודות שונות, למתלים (מקפרסון מלפנים וקורות מתח מאחור) יש גיאומטריה שונה ויש גם קפיצים, בולמי זעזועים ומוט מייצב נוקשים יותר עם מרכב מונמך בסנטימטר. למערכת ההגה יחס ישיר יותר, הבלמים הקדמיים גדולים יותר (320 מ"מ, 40 מ"מ יותר) ועל הקשר לאספלט אחראים צמיגי פירלי P-זירו.
ואיך השינויים הללו באים לידי ביטוי על הכביש? בעיר ה-i20N נוקשה כצפוי, אבל לא באופן שיטריד את מי שרכש רכב ספורטיבי באופיו. ומבחינת היכולת הדינמית מדובר באחת המרשימות בצד האנושי של חצי מיליון השקלים. הן במהירות בה היא צולחת כביש הררי מאתגר ומפותל, והן בהנאה מנהיגה שהיא מייצרת בתנאים האלה.
יש לה נכונות יוצאת דופן לצלול לתוך פניות, עם כמעט 0 תת היגוי האופייני למכוניות מסוגה, וכך גם לגבי היכולת שלה להאיץ החוצה מהן. עם הגה מהיר ומדויק (2.1 סיבובים מקצה לקצה) שאפילו מציע משוב נדיר, ועם בלמים שלא דעכו גם בעומס גבוה ומזג אוויר לוהט.
היא מכונית שנהנית להתמסר לכל סגנון נהיגה. אם הוא חלק ומדויק או וירטואוזי ופראי יותר. בכל מקרה יש תגמול הולם. במקרה הראשון שמירה על קו אחיד ואחיזה מרשימה, במקרה השני החלקת אחוריים כתוצאה מהעברת משקל בכניסה לפניה, ממש כמו קטנות-חמות של פעם.
התגובות לכל הוראה של הנהג מיידיות, הן מההגה והן מהדוושות, ובסך הכל נוצרה כאן תקשורת נהג-מכונה שנראה היה כי עברה כבר מהעולם. אפילו בקרת היציבות היא מהמשכנעות בהן נתקלנו, מאפשרת במצב 'ספורט' בדיוק את מידת החופש הנדרשת כדי ליהנות מבלי להסתכן. פשוט נהדר.
- מנוע: 4 צילינדרים, 1.6 ליטר, טורבו-בנזין
- הספק: 204 כ"ס ב-6,000 סל"ד
- מומנט: 31 קג"מ ב-2,000 סל"ד
- תמסורת: 6 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
- אורך: 407.5 ס"מ
- רוחב: 177.5 ס"מ
- גובה: 144 ס"מ
- בסיס גלגלים: 258 ס"מ
- משקל עצמי: 1,265 ק"ג
- נפח תא מטען: 352 ליטר
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.2 שניות, 230 קמ"ש
- צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.5 ק"מ לליטר, 158 גרם CO2 לק"מ
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
- מחיר: 176 אלף שקל