מחמאה, כבר על ההתחלה, תמיד נחמד לקבל.
"הוא נראה כמו רכב להסעת VIP" טענה ההיא שאספתי באותו ערב.
מממ... להרשים בחורה עם רכב מסחרי? כנראה שהגודל כן קובע...
יונדאי i800 הוא המחליף של דגם ה-H1 המיושן. גם הוואן של יונדאי זכה ל-i בשמו, בדומה לכל מערך הדגמים של יונדאי שעבר שדרוג. רכב המבחן הוא בגרסת הנוסעים - מיניבוס של i800 - גבוה, מרשים, ומשהו בו אפילו מזכיר את הויאנו של מרצדס. פנסים גדולים, כנפיים מפוסלות, חלונות צד אטומים וחד כיוונים. גם בפנים הרושם נותר בעינו. תא כפפות כפול, הנדסת אנוש מרשימה, ואיכות חומרים וגימור ללא רבב. אין טענות.
יונדאי i800. יש עיצוב / צילומים: אייזיק דוידוביץ
הטיפוס למושב הנהג דורש משיכה מאומצת של הגוף - הרכב גבוה, ולזה נועדה ידית האחיזה שבקורת הדלת. מושב הנהג טוב, לא מושלם. יושבים גבוה, קצת גבוה מדי לטעמי. כיוון המושב לגובה גם במצבו התחתון, עשוי להיות עדיין גבוה לנהגים מעל 1.80 מטר.
שדה הראיה לאחור ולצדדים טוב, והגישה לבורר ההילוכים ולשאר אביזרי השליטה נוחה. הרכב מרווח מאוד, לא משנה היכן תמקמו את עצמכם בין שמונת המושבים שבו. מאחור, הספסלים ניתנים להזזה על מסילה ומאפשרים לחלק את חלל התא הענק כרצונכם. גם זווית מושבי הנוסעים מאחור ניתנת לכיוונון ומאפשרת חצי שכיבה למנוחה בנסיעות ארוכות.
מאחור נותר חלל תא מטען עצום, הנפער עם הרמת הדלת האחורית הענקית, לאחסנת ציודם של שמונת הנוסעים. תא המטען ביונדאי i800 משתרע על פני 851 ליטרים של נפח - בערך כפול מתא מטען של רכב משפחתי ממוצע.
עם ממדים נדיבים, רצפה שטוחה ושתי דלתות הזזה רחבות נוצרת גישה קלה ומרווח מחיה מצוין לנוסעים. קיים מעבר קל ונוח בין המושבים הקדמיים לתא הנוסעים מאחור. רצפת הרכב הגבוהה (תוצאה של גל הינע בהנעה האחורית) מקשה מעט על ילדים וקשישים את הטיפוס לקבינה אך ידיות אחיזה נוחות נועדו להקל על כך. תאים בדפנות הרכב, תא כפפות כפול, מחזיקי כוסות ותא למשקפי שמש יפתרו כל דילמה היכן להניח חפצים.
מיזוג האוויר ב-i800 מתפזר לאורך תא הנוסעים באמצעות פתחי אוורור שונים ושליטה נפרדת לנוסעים מאחור. גם התאורה הנפרדת מאחור היא כהכרזת עצמאות לששת יושבי המושבים האחוריים. אלה, אגב, יוכלו ליצור באיזורם תאורה בצבעים שונים לפי מצב הרוח בעזרת תאורת נורות LED כחולה, ירוקה, צהובה, ורודה, כתומה או תכולה. ממש "מונית הכסף"...
אבל לא באנו לכאן לשחק בכפתורים, אלא לנהוג ולבדוק האם יונדאי i800 בגרסתו המפוארת ראוי להוביל נוסעים ולא רק מטען כוואן ספרטני. לא מעט מובילי נוסעים שכאלה מבוססים על רכב מסחרי ולא נולדו כמיניבוסים. התוצאה היא לעיתים נסיעה גסה ולא נוחה - נגזרת של מתלה אחורי המתוכנן לעמוד בעומס מטען כבד, אך מתקשה בריכוך ושיכוך תחלואי הכביש. הגרסה המסחרית של i800 זהה מכאנית לגרסת המיניבוס למעט המתלה האחורי. בעוד שבמהדורה המסחרית קפיצי עלים גסים אחראים על הצמדת הגלגלים האחוריים ושיכוך תנודות המרכב, בגרסת הנוסעים הוחלף המתלה האחורי לרב חיבורי עם קפיצי סליל. התוצאה - נסיעה נעימה יותר המשתלבת היטב עם מתלה המקפרסון הקדמי שמשוכך בעזרת בולמי גז.
חמשת ההילוכים הידניים ביונדאי i800 מחולקים היטב, וגמישות מנוע הדיזל CRDI בנפח 2.5 ליטרים מעניק לרכב זריזות וביצועים מעולים. תגובת יחידת הכוח הינה מוצלחת כמעט בכל קשת סיבובי המנוע. מרשימה במיוחד היא יכולת התמרון הטובה של ה-i800. רדיוס סיבוב של 5.6 מטרים בלבד הוא תכונה חשובה ברכב גדול שכזה, במיוחד בתחום העירוני הצפוף. בידוד תא הנוסעים מרעשי חוץ בהחלט טוב ולצד השקט הווקאלי ראוי שישמר גם השקט הנפשי: בקרת יציבות אלקטרונית המגובה גם על ידי מערכת ROP - המיועדת להפחית את הנטייה של רכב גבוה שכזה להתהפכות - לצד ארבעת בלמי הדיסק הגדולים בכל אחד מהגלגלים, תשמור על נוסעי הרכב ותגבה את טעויות הנהג. אחרי הכל, מדובר בהנעה אחורית ובמנוע די חזק.
המיניבוס שמציעה יונדאי במחיר 214.900 שקל הוא מוביל נוסעים המרגיש איכותי, מתקדם ובטוח. בגרסת הנוסעים, האבזור הסטנדרטי כולל בין היתר הגה וידית הילוכים מצופי עור, פנסי ערפל קדמיים, חישוקים קלים, מחשב דרך ומזגן מקורי אחורי. בקטלוג מבטיחים כמעט 12 ק"מ לליטר סולר. במציאות - צפו לקצת יותר מ-9 ק"מ לליטר. את מושבי הילדים תחברו בקלות, תודות לעיגוני האיזופיקס. אם רק הייתה גם גרסה עם תיבה אוטומטית, סביר להניח שה-i800 מיניבוס היה שכיח יותר בכבישים שסביבנו.