למאזדה 6 החדשה פשוט אסור להיכשל. היא מגיעה לישראל אחרי שני דורות קודמים של ה-6 שהציבו רף גבוה של מכירות וגם של איכות בקטגוריית מכוניות המנהלים, והיא עושה זאת בתקופת שפל של היצרן היפני בישראל. לאחר ההשקה של ה-CX5 בשנה שעברה ולקראת ההגעה של מאזדה 3 החדשה בהמשך השנה, מאזדה נמצאת בתקופת מבחן עבור הצרכן הישראלי: האם היא תדביק את הפער שפתחו האירופאיות?
לאחרונה הופסק שיתוף הפעולה העולמי בין פורד ומאזדה. השת"פ ארוך השנים סיפק למאזדה גב כלכלי ואספקה שוטפת של חלקי רכב רבים, אבל הזמנים השתנו והחברות נפרדו וללא עזרתה של פורד ישבו נציגי המותג היפני הקטן וסימנו את צריכת הדלק כפקטור המרכזי בו הם יתמקדו. כיוון שלמאזדה אין את היכולת הכלכלית לפתח טכנולוגיות יקרות דוגמת המערכות ההיברידיות של טויוטה או מנועי הטורבו של פולקסווגן, הוחלט במשרדי החברה לשפר ככל שניתן את המרכיבים הקיימים: מנוע, שלדה ותיבת הילוכים. החבר'ה החרוצים עמלו קשות בכדי להגיע לתוצאה ראויה, והרי היא לפניכם: מערכת ה-Sky Activ. שם נחמד למערכת שאמורה לשמור לעולם על האוזון ולכם על הכיס, אבל יותר נחמדה היא השפעתה על המכונית. ונתחיל, ברשותכם, מהמנוע.
בעשור השני של שנות האלפיים הגעה לקטגוריית המנהלים בלי מנוע טורבו היא כמו הופעה בכנס רואי חשבון עם תיק של פאואר ריינג'רס. לא ממש עדכני. המנוע של מאזדה 6 מציע נפח של 2,000 סמ"ק ומספק 155 כוחות סוס ו-20.4 קג"מ. הנתונים על הנייר לא מרשימים, וגם הביצועים בפועל לא מסמרי שיער - למרות שעל פניו המאזדה לא מתקשה לבצע פעולות כמו עקיפה או האצה בעלייה. עם זאת, הפער בין פורד מונדיאו וסקודה סופרב המוגדשות ובין המאזדה דומה לפער בין רץ אולימפי לאלוף הריצה של גימנסיה הרצליה. לא כוחות. אבל למרות התגובה האפאטית של דוושת הגז, יש למנוע של ה-6 קלף חזק: צריכת הדלק. זו באמת בשורה בקטגוריית המנהלים. בנסיעת המבחן שלנו נתון הצריכה עמד על 11 ק"מ לכל ליטר בנזין, וגם כאשר עברנו לקטעים דינאמיים ותובעניים צריכת הדלק לא ירדה מתחת ל-9 ק"מ לכל ליטר. בשיוט רגוע הנתון יאמיר עד ל-17 או 18 ק"מ לליטר, אך אלו לא נתונים שישמרו לאורך זמן. אם תסעו במתווה עירוני תגלו שמערכת ה"עצור וסע" אינה פועלת תמיד, אך כשהיא פועלת היא מדוממת את המנוע ומניעה אותו מחדש באופן חלק לחלוטין. בנוסף למנוע, גם תיבת ההילוכים מסייעת לצריכה המרשימה. העברות ההילוכים מהירות וחלקות והן מסייעות לשימור הכוח והעברתו לגלגלים.
מאזדה 6 החדשה. ספורטיבית יותר למראה / צילומים: גלעד ארצילאור החסכנות המופלגת, המאזדה זכאית לציון ירוק הממקם אותה בקבוצה 4. על פי תקנות המיסוי בישראל הציון הנמוך משמעותו הנחה, ובמקום להוזיל את הרכב בחר היבואן להעמיס אבזור ככל שניתן. ה-6 החדשה נראית כמי שקיבלה שוברי תשלום ויצאה עמוסה כל טוב מהסופרמרקט הקרוב. גרסת הבסיס מתהדרת בגלגלי מגנזיום, פנסי ערפל, בקרת אקלים, מסך מגע עם שליטה על מערכת השמע, כניסות ל-USB ו-Aux, דיבורית בלוטות', מצלמת רוורס, בקרת שיוט והנעה ללא מפתח. את כל האבזור הזה דחפו לתא הנוסעים, אבל בדרך נראה ששכחו לקנות דלי של צבע. הצבע היחיד שתמצאו הוא שחור קודר. נכון שאומרים ששחור זה היוקרתי החדש, אבל היינו שמחים לשילוב צבעים קצת יותר בהיר. איכות החומרים טובה מאוד, וגם ההרכבה עושה רושם חיובי. מושב הנהג נמוך ונותן תחושה יותר ספורטיבית מזו של המתחרות, אך המושבים נוקשים ואינם נוחים בנסיעה ארוכה.
המושב האחורי אף הוא מאוד מרווח ומציע שפע של מקום לרגליים ולראש, אלא שכמו במושב הקדמי גם כאן התלוננו הנוסעים על נוקשות יתר של המושב. בנוסף עלתה טענה נוספת מאלו שישבו מאחור בנסיעות ארוכות. המתלה האחורי אינו מכוייל באופן מהודק, מה שמעביר תנודות קטנות ומתסכלות אל הנוסעים מאחור. כאן באה לידי ביטוי נוחות הנסיעה של המאזדה באופן המוחשי ביותר. המאזדה היא מכונית מאוד נוחה כל עוד הכביש מפולס לחלוטין, ובעיר היא תתמודד עם רוב השברים באופן יוצא מגדר הרגיל. פה ושם יורגשו חבטות, בעיקר כאשר רצף שיבושים יתקל בגלגלי ה-6, אבל מדובר במקרי קיצון. ככל שהנסיעה תהיה קצרה וככל שתמקדו את המשאל בקרב היושבים מלפנים, כך התשובה באשר לשאלת הנוחות תהיה יותר חיובית. רעשי רוח וכביש נשמעים כבר במהירויות שיוט לא גבוהות, וזה בולט מול רכבים שקטים כמו סקודה סופרב.
הורים לילדים ישמחו לדעת כי המושב האחורי רחב מאוד, ואנחנו מניחים כי גם שני כסאות בטיחות ובוסטר יוכלו להיכנס פנימה. כצפוי ניתן למצוא במאזדה התקני "איזופיקס" שיקלו על עיגון כיסאות הבטיחות, ולמי שמעדיף את הילד קרוב נספר שניתן לנתק את כרית האוויר במושב הנוסע. בנוסף, מאזדה 6 החדשה מצוידת במערכות בטיחות רבות ובהן מערכת המזהה התנגשות במהירות של עד 30 קמ"ש ובולמת את הרכב באופן עצמאי. בנוסף ישנן 6 כריות אוויר ובקרת יציבות (כמתחייב בחוק). בסך הכל מדובר מציגה המאזדה רמת בטיחות גבוהה מאוד, אך לשם הקביעה סופית יש להמתין למבחני הריסוק של EuroNCAP שטרם נערכו לה. עוד חשוב לציין כי בעלי משפחות יסבלו מהצמיג הרזרבי שתופס הרבה מקום בתא המטען והופך אותו לרדוד מאוד וקטן יחסית.
לאלו מכם שלא נוסעים עם הילדים, נספר כי מאזדה 6 היא אחת המכוניות היותר מהנות לנהיגה בקבוצתה. השלדה מגיבה היטב וקל לזרוק אותה לתוך הפניות. ההגה בגודל הנכון, והוא מציע משקל טוב ורמת דיוק גבוהה. יחד מתקבלת חבילה דינאמית מאוד מוצלחת. הזנב משוחרר ונכון לפסוע במידה, מה שהופך את כל עניין הנהיגה לחוויה קלילה ושמחה. גרסת שני הליטרים מרגישה קצת חלשה על השלדה המצויינת, ובדיוק בשביל זה ישנה גרסה חזקה עם מנוע 2.5 ליטר וכ-190 כוחות סוס. שם החבילה באמת מסוגלת להתחבר לכיף גדול.
כחבילה כוללת, מאזדה 6 היא אחת המכוניות המוצלחות ביותר שהגיעו ארצה בתקופה האחרונה. היא מרווחת, מאובזרת, דינאמית ולא יקרה. העיצוב הוא עניין של טעם אבל אנחנו מאוד אהבנו את המראה המרשים (ולכם יש את סרטון הוידאו בכדי להתרשם). אבל העניין הוא שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ושם המאזדה לא תמיד מקפידה. נוחות הנסיעה יכלה להיות טובה יותר וכך גם בידוד הרעשים ועיצוב הפנים. האם זה מה שימנע מכם לרכוש אותה? לא בטוח, מכיוון שאת הקלף החזק ביותר שלה מאזדה 6 מביאה בסוף היום כשנכנסים לתחנת הדלק. שם היא בהחלט נמצאת בקטגורייה משל עצמה.
לדגמי מאזדה בישראל - מאזדה
פורסם לראשונה ב- 11.02.13
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות