איך אומרים ביפנית "אני צריך עזרה"?
בשנים האחרונות מאזדה מצאה את עצמה בבעיה – בישראל, וגם בעולם. בישראל הבעיה היתה יונדאי. היצרנית הקוריאנית המתחזקת מכרה באגרסיביות לציי רכב והרחיבה כל העת את היצע הדגמים שלה, בעוד "דלק מוטורס" הגיבה בעצלתיים ואיבדה את הבכורה בשוק הרכב המקומי. בהתחלה זו היתה "ההצלחה השקטה", כפי שכינו זאת אנשי יונדאי מתוך עמדת האנדרדוג המוכרת להם, אך כיום מאזדה הפכה להיות זו שצריכה להזכיר לנו את עובדת קיומה בשוק – והיא פותחת את תיקי העיתונות בכותרת "זום זום בר קיימא".
בניגוד לנעשה בשוק הרכב שלנו, מאזדה מעולם לא היתה כוח מוביל בתעשיית הרכב העולמית. כשמסתכלים על טבלת המכירות, רואים שמאזדה היא רק החמישית בגודלה מבין היצרניות היפניות – אחרי טויוטה, הונדה, ניסאן וסוזוקי. כיצרנית קטנה יחסית, למאזדה לא היתה אפשרות להשקיע בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות של הנעה היברידית או מכוניות חשמליות והיא מצאה את עצמה מפגרת אחרי ההשתלטות של טויוטה והונדה על השוק האמריקאי וההתעצמות של ניסאן והקוריאניות באירופה. לכולם, בעולם וגם בישראל, היה ברור שמתישהו תצטרך מאזדה לתת את התשובה שלה.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: מאזדה CX5
מאזדה CX5, מנוע 2.0 ליטר בנזין, 155 כ"ס, החל מ-161,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מרווחת ושימושית | בידוד רעשים |
מהנה לנהיגה, לא מרגישה מגושמת | נוחות לא מושלמת |
יחידת הנעה יעילה וחסכונית | בתוך שנה - לכולם תהיה כזו |
מאזדה CX5. למרות התפאורה הקרבית, אין לה יכולת שטח של ממש / צילומים: אביה גנץ ונועם ריין
התשובה: מאזדה CX5
זה הרכב שאמור להחזיר את מאזדה לקדמת הבמה. מאזדה CX5, ג'יפון קטן עם מבט ממזרי בעיניים, נושא משקל רב על כתפיו הצעירות. הוא מגיע לישראל כשהוא מצויד בטכנולוגיית ה- SkyActiv החדשה (עליה נרחיב בהמשך), ונראה שיש לו בדיוק מה שצריך כדי לטפס לצמרת הגבוהה ביותר: עיצוב מושך, מימדי קרוס-אובר אופנתיים, רשימת אבזור נדיבה ותג מחיר של 161,000 שקל. האם זה יספיק לו בכדי לשבור את ההגמוניה של יונדאי וניסאן בקטגוריית הג'יפונים? האם ה-CX5 מבשר על התעוררותה המחודשת של מאזדה? מה זה יעשה למתחרות? והשאלה החשובה ביותר בימים אלו – כמה דלק הוא צורך?
את התשובה לשאלה האחרונה ניתן כבר עכשיו. בנסיעת המבחן, שברובה היתה בין עירונית וכללה גם קטעים מאומצים, צרך ה-CX5 ליטר של בנזין על כל 10.8 ק"מ. בתנאים מעורבים שכללו גם נסיעה עירונית וגם נהיגה הררית דינאמית עלתה הצריכה ל-9.5 ק"מ לליטר, ואילו בשיוט בין עירוני רגוע ונינוח נמדדה צריכה של 12.3 ק"מ לליטר. נתונים מצוינים לג'יפון עם מנוע 2.0 ליטר, אבל לא משהו שאמור להחזיר לשולחן התכנון את מהנדסי המכוניות ההיברידיות. ואיך ה-CX5 על הכביש?
מאזדה CX5: תא נוסעים
בימים בהם הג'יפונים הולכים ותופסים את מקומן של מכוניות המנהלים בתור האלטרנטיבה המשודרגת למכונית משפחתית, טוב לדעת שמאזדה CX5 מצליח לשדרג באופן משמעותי את השימושיות המשפחתית לעומת מאזדה 3 ואפילו מאזדה 6. המרווח לנוסעים טוב מאוד מלפנים וגם מאחור, והופתענו במיוחד ממרווח הראש שלא נפגע מהעיצוב הדרמטי. הנוסעים מלפנים ייהנו משפע אפשרויות הכוונון של המושבים, אך אלו האחרונים מתגלים כקשים וצרים – ובנהיגה ארוכה זה עלול לעייף. איכות החומרים מצוינת וכך גם הנדסת האנוש, למעט כפתור ההתנעה שמתחבא באופן משונה מאחורי ידית המגבים. לוח המחוונים פשוט ותכליתי, ללא גימיקים עיצוביים כמו אלו שאהבנו במאזדה 3. זה אולי הסיפור של תא הנוסעים: איכותי ויעיל, אבל עם הרבה פחות "זום-זום". תא המטען גדול ושימושי, עם 403 ליטרים שמסוגלים להפוך ל-1560 ליטרים מסחריים במצב של מושבים מקופלים.
מאזדה CX5: נוחות ועידון
ספיגת השיבושים של מאזדה CX5 מוצלחת למדי, על אף נוקשות מסוימת של המתלים. הרכב לא מנתק את יושביו מפגעי הכביש באופן מוחלט, אך הוא גם לא חובט בהם כשמתגלה נקודת תורפה בסלילת הכביש כפי שעושה יונדאי ix35 המתחרה. גרסת ה- Executiveשבחנו מצוידת בחישוקי "17 בחתך הגיוני שמתנהגים בנימוס רב ליושבים ברכב, וכנראה שהם יהיו נעימים יותר לנסיעה לעומת חישוקי ה-"19 הספורטיביים של גרסת ה-Luxury.
בידוד הרעשים לא רע, אם כי רעשי רוח חדרו באופן מוגזם מכיוונן של מראות הצד. רעשי המנוע כמעט ולא נשמעו בשיוט רגוע, אך לחיצה הגונה על דוושת הגז הצליחה להבליע את קולה של מערכת השמע (המצוינת) בתוך שאון המנוע המתגבר. נאמר זאת כך: מי שמעוניין במכונית עם ניחוח יוקרתי שתנתק אותו מהנעשה בכביש, ימצא מענה טוב יותר בדמותן של מכוניות המנהלים. הג'יפון של מאזדה מנסה להציע משהו אחר.
מאזדה CX5: מה זה SkyActiv?
בהשקה המקומית של ה-CX5 הצהיר גיל אגמון, מנכ"ל "דלק מוטורס", כי מאזדה לא מתכננת לצעוד בנתיב הפופולארי של מנועי טורבו קטנים וגם לא בזה של ההנעה ההיברידית. כמענה לבעיית הנפט האוזל, אמר אגמון, מאזדה מציגה את טכנולוגיית ה-SkyActiv שלא מנסה להפוך עולמות ומתמקדת בניסיונות לייעל את ניצול הדלק של המכונית. הטכנולוגיה החדשנית כוללת מנועים בעלי יחס דחיסה גבוה (1:13 במנוע ה-2.0 ליטר החדש לעומת 1:11.2 במנוע ה-2.0 ליטר של מאזדה 6), תיבת הילוכים אוטומטית עם נעילת ממיר מורחבת וכן שלדה מוקשחת וקלת משקל.
כחלק ממהפכת ה- SkyActiv, מציג המנוע החדש של מאזדה אופי פעולה שונה מהרגיל. בתחום הסל"ד הנמוך, עד לרף של 3,000 סל"ד, המנוע קצת ישנוני ולא ממש מרגיש כמו מנוע של מאזדה. ההאצה מהמקום התנהלה בעצלתיים כל עוד ליטפנו בקלילות את דוושת הגז, אך לחיצה הגונה על הדוושה הביאה לטיפוס מהיר במחוג סיבובי המנוע והוציאה ממרבצם את 155 הסוסים החבויים. מדרגת הכוח הזו הזכירה לחלקנו את מנועי הטורבו הנפוצים (אם כי במאזדה היא מגיעה מאוחר הרבה יותר), וכנראה שהיא זו שהביאה לצריכת הדלק המצוינת בתנאי הנסיעה הרגועים. יש לציין שרכב המבחן הגיע לידינו עם 117 קילומטרים בתוליים על השעון, וייתכן בהחלט שבעוד כמה אלפי קילומטרים המנוע ירגיש ערני יותר גם בסל"ד נמוך.
תיבת ההילוכים של ה-CX5 פועלת באופן חלק, מהיר ורהוט, והתגובה לפקודת הדוושה התבצעה באופן מיידי. "בורות" קטנים בין ההילוך הראשון לשני ובין השני לשלישי הקשו מעט על יציאה מהירה מהמקום, שכן נפילה ל"בור" שכזה הביאה את המנוע לתחום הנמוך והלא מאוד יעיל שלו - אך התיבה הראתה נכונות לפעולה אינטנסיבית בתנאי מאמץ והצליחה לשמר את האנרגיות של המנוע כשנדרשה לכך. הביצועים המעולים, הפעולה החלקה וצריכת הדלק הטובה מעניקים ציון גבוה מאוד ליחידת ההנעה של מאזדה CX5.
מאזדה CX5: ומה עם ה"זום-זום"?
שמחנו לגלות כי מאזדה CX5 משמר את הרוח הספורטיבית של היצרנית היפנית. על אף מרכז הכובד הגבוה של הרכב, מצליח ה-CX5 לשמור על זוויות גלגול מתונות ולאפשר תקיפת פניות מהירה מבלי "להימרח" לתוכן. ההגה מדויק, עם התקשחות מעט מלאכותית ככל שעולה המהירות והוא נטול היזון חוזר. הבלמים גילו נשיכה טובה, על אף תחושה ספוגית של הדוושה. למעט נטיה קלה לתת היגוי, הפגין ה-CX5 שיתוף פעולה מלא עם הגחמות הפרועות שלנו והראה ניצוצות מבריקים של "זום-זום". כמובן שהוא לא יכול לספק את מאוויו של חובב ההגה, אך אנחנו מכירים לא מעט משפחתיות שהיו מתקנאות בהתנהגות הכביש של מאזדה CX5.
מאזדה CX5: יחי המלך החדש?
בין אם נרצה ובין אם לא, מאזדה CX5 הולך להיות להיט מכירות. השילוב של ג'יפון מעוצב וסמל של מאזדה על הגריל שווה לבדו כמה מאות של מכירות מדי חודש, והיכולות הגבוהות על הכביש מעניקות לו נקודות זכות נוספות בקרב קהל היעד הפוטנציאלי. אמנם, אין לו אפילו קמצוץ של יכולות שטח – אבל זה ממילא לא הייעוד שלו. בתוספת מחיר של כ-40,000 שקל למכונית המשפחתית שלכם ניתן לרכוש מצד אחד מכונית מנהלים שתיתן תחושת "פרימיום" מסוימת, כמו למשל פיג'ו 508 או יונדאי i40 וליהנות ממכונית בניחוח יוקרתי. מאזדה CX5, כמו יתר הג'יפונים בקטגוריה, לא מעניק את התחושה הזו - והגורמים העיקריים לכך הם בידוד הרעשים, היעדר תחושת הניתוק מהכביש ותא הנוסעים האיכותי אך העממי. עם זאת, מי שמעוניין להשקיע את 40,000 השקלים הנוספים בכדי להפוך את המשפחתית שלו למכונית שימושית יותר, מרווחת יותר וגבוהה יותר, יוכל לרכוש מאזדה CX5 ולקבל קרוס-אובר מרשים שלא יעניש בצריכת דלק גבוהה או בהתנהגות כביש רופסת. עסקה משתלמת.
לדגמי מאזדה בישראל - מאזדה
פורסם לראשונה ב- 15.04.12
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות