זהו זה. המהפך הושלם. בשנתיים האחרונות קיה שינתה את היצע הדגמים מקצה לקצה, ועם הגעתה לישראל של קיה סיד החדשה ניתן לומר שכבר אין יותר מכוניות בינוניות באולם התצוגה של קיה. בקטגוריות העיקריות של מכוניות קטנות, משפחתיות וג'יפונים, וגם בסגמנט המנהלים ואפילו בפלח הספורט-קופה - אין מגרש שקיה לא מתמודדת בו. מתמודדת במטרה לנצח.
קיה סיד החדשה הוצגה באירופה כבר בחודש מרץ 2012, והיתה אמורה להגיע אלינו בקיץ שעבר יחד עם האחות התאומה יונדאי i30. אך בעוד יונדאי עושה חיל ומוכרת אלפי מכוניות בישראל, הייבוא של קיה התעכב בגלל קשיי תמחור מול היצרנית ובגלל ביקושים גבוהים בשוק הרוסי. כעת, לאחר שנרשמה רגיעה מסוימת ברוסיה ובמזרח אירופה, מגיעה הסיד החדשה לישראל - חודשיים בלבד לאחר השקתה של הפורטה ובדיוק בזמן בשביל לתת למותג דחיפה נוספת למעלה. כי מעל המקום השני של קיה בטבלת המכירות נמצא רק יצרן אחד שאותו יש לעקוף. יונדאי.
עיצובבהתחלה נרשמה התלהבות רבתי, והמעצב פיטר שרייר הפך למושא הערצה. היום העיצובים של קיה כבר לא מרגשים אף אחד, ולמרות זאת קיה סיד היא מכונית יפה. החזית ספורטיבית ונשכנית, הפרופיל מרשים ורק האחוריים נופלים אל מחוזות הבנאליות. לא נורא. תא הנוסעים נראה כאילו הוא מיועד לגיל הזהב: לוח המחוונים, הכפתורים של מערכת השמע ותפריטי המחשב מסודרים היטב ומוצגים באופן גדול וברור. אין פה סקסיות או עיצוב "היי טקי", אלא אך ורק הנדסת אנוש פשוטה, יעילה ומאוד פרקטית.
תא נוסעיםפרקטיות זה שם המשחק אצל קיה סיד, ולא רק במה שנוגע להנדסת האנוש. המרווח לנוסעים מצוין בכל המימדים; שני הנוסעים מלפנים יהנו משפע של מקום לרגליים ולראש, והשלושה שישבו מאחור יוכלו אף הם להתרווח בנוחות. בסיס הגלגלים של קיה סיד החדשה נותר כפי שהיה בסיד היוצאת - מה שאומר שמרווח הרגליים לנוסעים מאחור טוב מאוד, אך לא מצטיין. קיה פורטה תהיה מרווחת יותר לארוכי רגליים. המושבים קשים במידה הנכונה, ומילה טובה מגיעה גם לתאי האחסון השימושיים.
רשימת האבזור של קיה סיד סטיישן, שנמכרת רק בגרסת ה-LX, כוללת את כל מה שצריך: מערכת שמע עם כל החיבורים ומתגי השליטה, בקרת שיוט, דיבורית בלוטות' ומראות צד עם קיפול חשמלי. בקרב הסטיישנים מנצח המפרט של הסיד את זה של האחות לבית יונדאי, וכולל גם כמה פריטים שימושיים שאין אפילו בפורד פוקוס, שאפו.
תא המטען גדול ושימושי, כמתבקש ממכונית סטיישן, ויש בו כמה וכמה תאי אחסון נסתרים ברצפה. טבעות עיגון יסייעו לקשירה של חפצים שונים, וקיפול המושבים (שמתבצע בקלילות) יגדיל את הנפח משמעותית. עם זאת, הנפח הבסיסי קטן יותר מכפי שהיה בסיד הקודמת.
נוחות נסיעה"מכונית קוריאנית בסגנון גרמני", זו אולי הקלישאה השחוקה ביותר בעיתונות הרכב בשנתיים האחרונות. מה שבעצם מנסה לומר ההקבלה הבין יבשתית הזו, במילים פשוטות, זה שקיה סיד היא מכונית מרוסנת, נוחה ומרוסנת. המתלים מצליחים לשכך את השיבושים הקשים של כבישי ישראל, ולדלג מעל מהמורות עמוקות בלי לייצר דרמות אצל הנוסעים. מנגד, את השיבושים הקטנים הסיד לא מצליחה לסנן לחלוטין - וזה הצד השני של המטבע והתוצאה הישירה של הקשחת המתלים. הויברציות העדינות מופיעות גם על שיבושים עירוניים קלים וגם על כבישים בין עירוניים, והתוצאה היא נוחות שהיא קצת פחות ממושלמת. ושוב, בקרב הסטיישנים, מגאן ופוקוס יהיו מעט נוחות יותר, בעוד על היונדאי משיגה קיה יתרון קל.
מנוע ותיבת הילוכים1,600 סמ"ק זה המתכון הרגיל למשפחתית קוריאנית. גם תיבה אוטומטית היא בת לוויה מתבקשת, אך בקיה הפתיעו עם תיבה רובוטית כפולת מצמדים. התיבה החדשה של קיה, שתיבות מסוגה פגשנו בדגמי פולקסווגן וסקודה השונים (תחת השם DSG), בפורד (פאוור-שיפט) וברנו (DCT), פועלת טוב יותר ממרבית התיבות של המתחרות. אחרי יציאה מהוססת מהמקום, אליה ניתן להתרגל בקלות עם מינון מוגדל של לחיצה על הגז, מחליפה התיבה הילוכים באופן מהיר וחלק ולא מתבלבלת גם בתנועה עירונית צפופה. כמעט ולא הורגשו חבטות, ורק רעידות קלות בתחילת נסיעה ובמהירויות חניה הציקו לעיתים.
המנוע עצמו מרשים על דף הנתונים, עם הספק של 135 כ"ס - אחד מהגבוהים בקטגוריה - אך בפועל לא מדובר במכונית זריזה בצורה יוצאת דופן. מתחת ל-3,500 סל"ד אין עם מי לדבר, הסניף סגור, תבואו מחר. בסל"ד הגבוה מתקבלים ביצועים ראויים אך בליווי רעש מטריד, וגם אם בשיוט רגוע לא תרגישו בחסרון הכוח - היכולת הנרפית של המנוע בסל"ד הנמוך תפריע בעקיפות ובתאוצות ביניים, שם נדרשת הורדת הילוך בכל פעם שתרצו הוספה של 10 קמ"ש.
רעשים נוכחים חדרו לתא הנוסעים גם כאשר המנוע לא התאמץ, וכאן מדובר בתופעה מוכרת במכוניות סטיישן. החלל הגדול של הרכב יוצר תהודה ו"רעש שקט" שמפריע לאורך זמן, ולזה מצטרפים רעשי צמיגים בולטים.
התנהגות כבישכנראה שמרבית הרוכשים של קיה סיד לא ינסו לבדוק את מגבלותיה של המכונית בכבישים מפותלים, אך השיפור שעברה קיה בתחום הדינאמי מצריך בכל זאת כמה מילים. הסיד החדשה, בניגוד לפורטה, מצליחה להעלות חיוך דק על שפתיו של הנהג. אחיזת הכביש גבוהה, זוויות הגלגול מתונות ובהרפיית דוושה יפסעו האחוריים באלגנטיות שמוכרת ממכוניות אירופאיות מוצלחות. האחראים לשיפור הניכר הם השלדה, שמעבירה לא מעט מידע לנהג, וגם המתלים - בעוד ההגה שומר על זכות השתיקה, ולא משתף את הנהג גם כשבוחרים בכיול "ספורטיבי".
סיכוםקיה סיד החדשה היא אחת ככל הנראה מהעסקאות הכדאיות ביותר שניתן לבצע בשוק המשפחתיות הישראלי. מעבר לשימושיות וליעילות בביצוע המשימות המשפחתיות, כמו בכל מכונית סטיישן, מדובר במקרה זה במכונית איכותית, מאובזרת ונוחה לנסיעה. במבחן הצרכנות ניתן לסמן V גם בסעיף של צריכת הדלק, כאשר הבונוס המשמעותי ביותר הוא תקופת האחריות: 3 שנים על כלל המכלולים, ו-7 שנים על המנוע ותיבת ההילוכים. אם תחפשו ברשת חוות דעת של לקוחות שקנו מכוניות עם תיבות כפולות מצמדים בשנים האחרונות, תבינו מיד למה ההצעה של קיה יכולה להיות מאוד משתלמת עבורכם.
לדגמי קיה בישראל -
קיה פורסם לראשונה ב- 21.08.13
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות