במוקד הייעוץ של iCar אנחנו מקבלים פניות רבות מגולשים בנושאים שונים, ואחת השאלות שחוזרות על עצמן הכי הרבה היא שאלת היחס שבין מנועי דיזל למנועי בנזין.
אם מחפשים מכנה משותף לגולשים שמעלים את ההתלבטות בין בנזין לדיזל, אפשר להצביע על נסועה גבוהה כמרכיב עיקרי בהתלבטות. עלות הדלק מתוך הוצאות הרכב של מי שנוסע 25,000 ק"מ בשנה ומעלה, מתחילה להיות משמעותית ואז עולה שאלת המנוע המתאים.
מעברת לשאלת צריכת הדלק ועלות הרכב, עולות שאלות משמעותיות נוספות הקשורות לביצועים של המנועים השונים, עלויות האחזקה והטיפולים, ובעיקר חשש מובנה, אשר אותו נברר במבחן, באשר לאיכות החיים עם מנוע דיזל לעומת איכות החיים המקבילה עם מנוע בנזין.
לצורך המבחן לקחנו את סיטרואן קקטוס, רכב פנאי מעוצב וייחודי, בשתי גרסאות מנוע – טורבו דיזל בנפח 1,600 סמ"ק, וטורבו בנזין בנפח 1,200 סמ"ק. למנוע הדיזל 100 כוחות סוס ומומנט מרשים של 25.9 קג"מ ב-1,750 סיבובי מנוע לדקה. לגרסת הטורבו-בנזין הספק של 110 כ"ס ומומנט טוב בפני עצמו, 20.9 קג"מ שמגיעים כבר ב-1,500 סל"ד.
לקקטוס מנוע בנזין נוסף, בנפח זהה למנוע הטורבו אך ללא המגדש. למנוע זה 82 כוחות סוס. הסיבה שבחרנו דווקא במנוע הטורבו נובעת מהעובדה שצריכת הדלק של שני המנועים כמעט זהה על הנייר, בעוד שהביצועים של מנוע הטורבו טובים בהרבה. בנוסף, מנועי הטורבו-בנזין מהווים כיום את חוד החנית הטכנולוגית של מרבית יצרני הרכב, והם אלו שמהווים את האלטרנטיבה היעילה לדיזלים.
לסיטרואן קקטוס יש ביום כתיבת המבחן רק תיבת הילוכים ידנית, וזאת תיבת ההילוכים איתה הרכבים נבחנו, אך בקרוב מאוד תושק גם גרסה אוטומטית.
על הניירכמו שכבר כתבנו, למנוע של גרסת הבנזין (נחסוך ממכם את הצורך לקרוא כל פעם את המילה "טורבו" ) יש 110 כוחות סוס לעומת 100 בדיזל, בעוד המומנט בדיזל גבוה ב-5 קג"מ מהבנזין. אבל יש עוד דברים שאפשר ללמוד מדפי הנתונים.
קודם כל, התאוצה: לגרסת הבנזין לוקח 9.3 שניות רשמיות להגיע ל-100 קמ"ש. הדיזל לעומתה צריכה 10.6 שניות לשם כך.
"רצועת כוח" היא הטווח היעיל שבו עובד המנוע, לכן שמה הנוסף הוא "התחום היעיל" של המנוע. על רצועת הכוח אפשר ללמוד מנקודות שיא המומנט ושיא ההספק של המנוע. בגרסת הדיזל של הקקטוס, שבאופן מסורתי יעיל בטווח הנמוך של הסל"ד, ישנה רצועת כוח שמתחילה ב-1,750 סיבובי מנוע וממשיכה עד 3,750 סיבובים, כלומר בסך הכל ישנם 2,000 סיבובי מנוע בהם המנוע בשיאו.
גרסת הבנזין לעומתה מגיעה לשיא המומנט כבר ב-1,500 סל"ד וממשיכה עד 5,500 סל"ד. משמעות הדבר שרצועת הכוח שלה כפולה ברוחבה ועומדת על 4,000 סל"ד. איך זה משפיע על הרכבים? בואו נעבור למבחן הכביש שלנו.
בכביש המהירלפני שנספר איך התנהגות המנועים ומה הייתה צריכת הדלק, בואו נתייחס לרגע למנוע הדיזל. כמו רכבי דיזל רבים כיום, גם הקקטוס מצליח להסתיר את העובדה שמדובר ברכב דיזל המרבית הזמן. כשהמנוע קר, ובעמידה, לעיתים אפשר לשמוע את המנוע מטרטר - אבל ברוב זמן הנסיעה העובדה שמדובר במנוע דיזל מוסווית לחלוטין.
בנסיעה עצמה שני המנועים מיישרים קו לחלוטין עם דף הנתונים. בחלק הראשון של הנסיעה הארוכה (הרכבים נבחנו במתווה משולב לאורך 450 ק"מ) הכבישים היו מהירים יחסית ולא תלולים או מפותלים. בכבישים אלו, בהם תיבת ההילוכים נשכחה רוב הזמן בהילוך החמישי, הדיזל הרגיש יותר טוב. המומנט הרב ותגובה מעט יותר טובה ללחיצת דוושת התאוצה מאפשרים שינויי מהירות קטנים במהירויות גבוהות באופן עדיף.
בהאצות מהסוג השני, כדי להגיע למהירות הגבוהה, בא לידי ביטוי אותו כושר נשימה. כניסתו המוקדמת של מנוע הבנזין לתחום היעיל ורצועת הכוח הרחבה אפשרו לתיבת ההילוכים להציע יחסי העברה ארוכים המסייעים בצריכת הדלק מבלי לפגוע ביכולת ההאצה.
בכביש המפותלמשמעותם של יחסי ההעברה הארוכים בדיזל, הם נפילה מתחת לתחום היעיל בהעברת ההילוך. המקומות שבהם זה הורגש אלו במקומות שבהם נדרש הרבה כוח ומהר. עקיפות מהירות או עליות ארוכות הקנו יתרון לגרסת הבנזין בזכות יכולתה לשמר את ההילוך הנבחר ובך שפחות פעמים נאלצנו להעביר הילוכים כדי לשמור על קצב גבוה. הדבר חוזר על עצמו ביתר שאת בכבישים מפותלים בהם יש האצות ובלימות רבות.
אולי ההפתעה הגדולה שזימן לנו המבחן היא התנהגות הכביש של שתי המכוניות. על פניו, ציפינו שפער של 50 ק"ג לרעת גרסת הדיזל - רובם בחלק הקדמי - יוביל להתנהגות כביש פחות טובה. בפועל הופתענו עד כמה התנהגות הכביש של שתי הגרסאות זהה לחלוטין, וטובה לכשלעצמה.
שתי הגרסאות הרגישו דינמיות במידה מספקת, וגילו נכונות להיכנס לפניות. גרסת הבנזין הפגינה Turn In (כניסת החרטום לפנייה) מעט יותר מוצלח אבל נהג לא מיומן ממש לא ירגיש בהבדלים בין הגרסאות. גרסת הדיזל מצידה הציגה הגה עם משקל מעט יותר כבד בזכות המשקל הנוסף על הסרן הקדמי.
בתחנת הדלקמגיעים לרגע האמת - צריכת הדלק של שתי המכוניות. לא תופתעו אם נגלה לכם שמנוע הדיזל היה חסכוני יותר מהבנזין. הפער הוא מה שמעניין.
המבחן שלנו כלל מסלול ארוך של כ-450 ק"מ. בתחילת המבחן ובסופו איפסנו שעונים ומילאנו מיכלים עד למקסימום. בסוף המבחן, בדקנו את מחשבי הדרך ומילאנו שוב את המיכלים עד לקצה הקצה, ממש כמו בהתחלה.
גרסת הבנזין צרכה לאורך המבחן 31.34 ליטרים. צריכת הדלק לפי המחשב עמדה על 14.9 ק"מ לליטר ולפי המדידה הידנית שלנו מדובר על 14.4 ק"מ לליטר.
גרסת הדיזל שתתה רק 24.97 ליטרים לאורך המבחן. נתון המחשב עמד על 18.5 ק"מ לליטר, ונתון הבדיקה הידנית – 17.97 ק"מ לליטר.
צריכת הדלק של גרסת הדיזל כמעט לא משתנה בשינוי אופי הנהיגה. נהיגה "עצבנית" יותר או נהיגה במתארים שדרשו יותר האצות ובלימות השפיעו קלות על נתוני צריכת הדלק שלה. בגרסת הבנזין צריכת הדלק ירדה משמעותית כאשר נכנסנו לשלב הדינאמי של המבחן.
בכיססיטרואן קקטוס הוא אחד מרכבי הפנאי הזולים ביותר בישראל. מחירה של גרסת הטורבו בנזין עומד על 96,900 אלף שקל, לפני מבצעים. גרסת הדיזל עולה 103,900 שקל. ההפרש עומד על 7,000 שקל.
רכבים אחרים מציעים פערי מחיר שונים בין גרסאות הדיזל והבנזין. ברנו גרנד קופה לדוגמא הפער עומד על 2,000 שקל בלבד. לעומת זאת פיג'ו 208 ששותה סולר עולה 21 אלף שקל יותר ממקבילתה הידנית שצורכת בנזין (אבל חסרה מגדש טורבו).
נניח לצורך העניין שאתם נוסעים במתווה הדומה למתווה המבחן – כלומר כבישים בין עירוניים בעיקר, עם כבישים מפותלים ומעט מתווה עירוני.
ולגבי מחיר הדלק - הסולר בדרך כלל יהיה יקר מבנזין. המחיר הרשמי בתחנות "דלק" לבנזין 95 עומד ביום כתיבת המבחן על 6.21 ₪ לליטר בעוד שמחיר הסולר עומד על 7.29 שקל לליטר. בסולר, מצד שני, יותר נפוץ למצוא הנחות. לצורך המבחן נניח שמדובר במחיר דלק קבוע של 6.3 שקל לליטר של בנזין וסולר כאחד.
כמה קילומטרים צריך כדי "להחזיר" את העלות העודפת של 7,000 שקל בקניית גרסת הדיזל?
15,000 ק"מ בשנה:כמות הליטרים שהקקטוס תצרוך בגרסת הדיזל תעמוד על 810.81 ליטרים, בעוד גרסת הבנזין תשתה 1006 ליטרים של דלק. עלות הדלק לשלוש שנים בגרסת הדיזל תהיה 15,324 שקל. עלות הדלק בבנזין תעמוד על 19,013 שקל. ההפרש עומד על 3,689 שקל. כלומר - גם בתוך 3 שנים לא תחזירו את ההפרש במחיר הקניה.
25,000 ק"מ בשנה:במרחק הזה הבנזין צורך 1,677 ליטרים והדיזל 1,351 ליטרים. עלות הדלק בדיזל ל-3 שנים תהיה 25,540 שקל, ולעומת זאת העלות בגרסת הבנזין תהיה 31,695 שקל. הפרש עדיין לא גדול דיו כדי לכסות את הפער בתוך 3 שנים - 6,155 שקל.
בהתחשב במחיר הדלק הנוכחי, המספר המדוייק של ק"מ הנדרשים כדי לכסות בתוך 3 שנים פער של 7,000 שקל בעלות הקנייה של קקטוס דיזל לעומת קקטוס בנזין הוא 28,360 ק"מ לשנה. אבל הנתון הזה משתנה בהתאם למחירי הדלק, להפרש בעלות הקנייה וכו'. הנוסחה המלאה לחישוב – לא כולל טיפולים ועלויות אחרת שאתם פשוט יכולים להוסיף – מצורפת למטה.
סיכוםההחלטה לרכוש בנזין או דיזל הפכה להיות יותר פשוטה כיום. איכות מנועי הדיזל וחומרי בידוד מתקדמים הופכים את חוויית הנסיעה ברכב מונע דיזל לחוויה קרובה מאוד לחווייה של נסיעה ברכב בנזין.
ההבדלים בין המנועים, כפי שבטח קראתם, סובבים בעיקר סביב זמינות הכוח. כשמדובר בשני מנועי טורבו, הפערים יהיו שוליים בדרך כלל. כשמנוע הבנזין מגיעה בגרסה נטולת טורבו, פער הכוח, ולעיתים קרובות גם הביצועים, עומד לזכותו של הדיזל.
השאלה היחידה שנותרה במקומה היא שאלת פער המחיר ולצורך כך חישוב פשוט יוכל לענות על השאלה – בנזין או דיזל.
נוסחה לחישוב הקילומטראז' המצדיק מעבר מבנזין לדיזלסיטרואן קקטוס ל-3 שנים:
כללי:
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות